{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.780 visninger | Oprettet:

Maine Coon og indavl (Assistance søges!) {{forumTopicSubject}}

Hejsa Galleri!

Nu har vi efterhånden kigget på en del killinger hos opdrættere og alting har faktisk været rigtigt fint rundt omkring.

Vi har så besluttet os på en farve som vi gerne vil have på vores kommende killing og har netop fundet en opdrætter som har den farve killinger som det skal være.

Men når jeg kigger på det pawpeds link hun har lagt op for killingerne, kunne jeg se at der stod Indbreed 12,5% samt complete inbreeding = 24,8%.

Jeg skal være helt ærlig, jeg ved ikke hvordan Pawpeds skal bruges og jeg kiggede udelukkender derinde for sjov. Men sådan har der ikke stået ved nogle af de andre katte vi kiggede på før ham her, men hvad betyder det reelt?

I mine ikke-så-lærte-øjne, er indavl noget negativt. Resultatet heraf kan ofte ses i amerikanske gyser film med ´Hill Billys` der æder folk. Ikke at jeg er bange for at vores nye kat æder nogen. Men det ville være træls at få en skravlet kat der har et dårligt immunforsvar osv.


Er der nogle lidt klogere end mig, der har noget bud på om det er positvt eller negativt?

Hilsen
Lasse


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maine Coon og indavl (Assistance søges!)
  • #2   27. mar 2013 Ja det er vigtigt de er testede, men at de er testede er ingen garanti for at der ikke er noget, det har jeg selv måttet sande, Manne min store dreng har fået konstateret slem HD i højre hofte, begge hans forældre havde perfekte hofter, opdrætteren er rigtig ked af det, men det er jo ikke hendes skyld, hun skal jo bare vide det så hun kan tage det med i fremtidig planer.
    Forresten er der 0% indavl på Manne.


  • #3   27. mar 2013 Jeg ville nok være ked af at købe en kat, der har så høj complete inbreeding.

  • #4   27. mar 2013 Der kan være tale om en bevidst linieavl/indavl med formål at forstærke nogle gener. Skal du "kun" bruge den som kælekat eller udstillingskat, ville jeg ikke være nervøs for at købe sådan en kat.

  • #5   27. mar 2013 er det på 4 generationer eller på 10 det er der jo stor forskel på.
    det kan som andre har skrevet været gjort bevidst for at få en bestemt egenskab/ farve ell af uvidenhed hvor man ikke har tjekket de bagved liggende katte.

    jeg ville tjekke hvordan hcm/hd status er på de bagved liggende linier især de dobbelte og overveje risikoen ved indavl/linieavl og spørge opdrætter om formålet ved netop dette og hvis du stadig er i tvivl og eller det er en avlskat du søger ville jeg holde mig langt væk.. hvis det er en "gammel" opdrætter der ved hvad de laver og det er en kælekat ville jeg ikke ha nogen skrubler med at købe en sådan kat hvis der ikke er problemer i de linier der ligger bag.


  • #6   27. mar 2013 Lotte - Det er nu altså ikke en voldsomt høj komplet indavl for maine coon. De fleste parringer ligger omkring de 20%. Komplet indavl er jo så over alle generationerne, og ikke bare de sidste 5 eller 10. Jeg kan sige at bimser typisk ligger omkring de 30 %, ragdoll på 40-50 %, NFO på 10 og EUR på 5 %

    NFO er, sammen med f.eks. korat, sibirisk skovkat og europé, en af de racer man ser i molekylære genetiske analyser havde en høj genetisk diversitet (Heterozygositet = HO). Se f.eks. denne oversigt (européen er så ikke med her, da artiklen denne er fra fra 2008)



    profilbillede
  • #7   27. mar 2013 eva er det virkeligt så højt? sphynx er da noget lavere. og de er 10 generationer fra foundation.

  • #8   27. mar 2013 Det er også på grund af Foundation at Manne er så lav,, ved så ikke med den der total smiley
    Det er godt andre kan klare det med avl smiley


  • #9   27. mar 2013 Christina - Hvad af det? Den figur jeg viser, eller de tal jeg nævner? smiley
    Indavl stiger jo så også over tid, medmindre man bliver ved at tage et stort antal novicer ind smiley
    Og jo mindre population, jo højere stigning over samme tid smiley (generelt, bevidst avlsarbejde gør selvfølgelig også noget)


  • #10   27. mar 2013 tallene synes 20 % IB er højt i en race med så mange individer.
    hvis jeg laver en test på mine katte (sphynx) får jeg på 10 gen. 7,16 %inbreed


  • #12   28. mar 2013 Christina - Jeg snakker jo så ikke kun 10. generation, men den komplette. Der kan være en væsentlig forskel. F.eks, har de fleste bimser kun 3-5 % i 10. generation, men 30 % i den komplette smiley

    Men at kende årsagen til en generelt høj indavlskoefficient kræver jo et vist kendskab til racen, men en af grundene er blandet andet af antal founders (grundlæggere) nok har været på omkring 100, men der er 5 af disse der ligger i stort set alle stamtavler idag, og så er der det man kalder "klonerne", som er et antal søskende der er blevet brugt i stor stil tilbage i starten af racen.
    Birmaens høje indavl er f.eks. at nok alle birmaer kan spores tilbage til de samme få katte, som var de få overlevende birmaer efter 2. verdenskrig.
    Ragdoll kender jeg ikke lige årsagen til.

    Har man lyst til at læse lidt mere om maine coonens oprindelse i genetisk forstand, så kan man se det her
    http://pawpeds.com/db/?a=ai&g=4&p=mco&date=iso&o=ajgrep



    Mht 24% indavl. Jeg tog gerne selv en kat med 25% indavl og brugte i avlen, så længe jeg bare kunne lave udavl og få indavlskoefficienten ned på et acceptabelt niveau (for racen)
    Og mine to maine coon kastrater, har da også ligget på omkring de 20 % smiley


  • #13   28. mar 2013 til jette(kan man ikke citere)
    http://pawpeds.com/db/?a=p&v=fi&id=977775&g=4&p=mco&date=iso&o=ajgrep
    Hvem har bildt dig ind der er 0 % på ham for der er da 7,53% ifølge pawpeds?(hvilket desværre ER lavt for en mco). på 10 led er han så på 2%.
    En del er dygtige til kun at opgive indavl på 4 eller 10 led og så påstå indavl procenten er nul har jeg set en del gange, imo ekstrem misvisende overfor køberne:(
    Har selv siddet i dyb chok når jeg kikker mco tavler igennem og endnu mere hver gang folk er bildt ind indavl procenten er ekstrem lav for så at slå deres dyr op og opdagede der er pyntet på tallet fra opdrætters side af:(


  • #14   28. mar 2013 Godt jeg ikke er opdrætter smiley jeg har faktisk ikke set ham i pawpets smiley

    Og min hukommelse må slå smut;)


  • #15   28. mar 2013 Mine Mco har nu ikke så høj en complete inbreeding. Heldigvis.

  • #16   28. mar 2013 Hvis opdrætter ved hvad h*n laver, så kan jeg ikke se problemet. Indavl er jo ikke lig med sygdom, det kommer an på hvad der er for nogle gener man roder med. smiley

  • #17   29. mar 2013 Tak for de mange svar. Jeg talte med opdrætteren som i øvrigt virker som en ret intelligent og passioneret maine coon elsker. Hun forklarede mig at hun havde linje avlet for at give få en lidt dybere hage frem i hendes katte.

    Hun beroligede mig med at det var ganske harmløst og bad mig ringe til formanden for jyrak som vist nok er sygdoms konsulent for at få det tjekket, sådan at jeg vidste det ikke bare var salgs gas hun fyrede af smiley

    Umiddelbart virker hun så troværdig at jeg ikke vil til at ringe rundt og det lyder jo også sansynligt.

    Men som første gangs race køber må jeg indrømme at jeg blev forskrækket da ingen af de andre katte vi har haft kigget på har været indavlet overhovedet 0% når jeg har kigget efter.

    Lidt bekymret er jeg dog trods alt stadigvæk, det huer mig ikke det der med indavl, så det kan godt være jeg lige prøver at skrive til hende sygdoms konsulenten alligevel. for killingen er godt nok fin og man kan vel næppe være for sikker.



  • #18   29. mar 2013 Altså, det er ganske normalt at man for at fiksere et træk bruger indavl.

    Og jeg tror i øvrigt ikke på at de andre katte i har kigget har været med 0% i indavlskoefficient. Måske i de første 4 generationer, men ikke den komplette (kommer frem ved at trykke på inbreeding).

    Linje avl - hvad er det at opdrætteren har parret? smiley


  • #19   29. mar 2013 http://www.pawpeds.com/db/?a=p&ids=5:1074468;4:1074464;3:1100482&g=5&p=mco&o=ajgrep

    Der er linket, ved ikke hvor tæt beslægtet parringen er?

    Altså de fire kuld vi har kigget på har den der procent udregning stået på 0% og må indrømme ikke at have roddet mere i det efterfølgende smiley


  • #20   29. mar 2013 Okay, altså det er jo ikke voldsomt tæt, som at f.eks. mor er parret til søn. Det er farfaren der også ligger på morsiden som oldefar, der giver en indavl på 12,5% (hvor du normalt ved de andre så nok har set 0%).
    Hvilket giver en tættere indavl, men ikke nødvendigvis en højere indavl end andre parringer, der bare er mere beslægtet længere ude. Som killingekøber var det ikke noget jeg ville tænke over smiley


  • #21   29. mar 2013 Kort sagt, så er indavlsprocenten kun interessant i forhold til avl. Så er det en kælekat/udstillingskat du skal have, og andre ting er i orden, så er der ingen grund til at være nervøs for at købe en killing af den sammensætning.

  • #22   29. mar 2013 Alletiders, tak for det smiley

  • #23   29. mar 2013 Altså jeg må indrømme at jeg synes den er enorm høj, men jeg har os vælgt at få den høje indavl ved Maine coon avle nedad.. Jeg ved at mange Maine coon opdrætter er i mod min måde at arbejde på..
    Men ja, det er mere med henblik på avl, at man skal være obs på indavlen..

    Men nej som killingekøb, så går det skam smiley
    Det er mange andre ting, som der kan være galt, men ja.. Man skal bare altid holde øje med at det er et godt opdræt man køber fra smiley

    Held og lykke smiley Så spændene at kigge efter en fin lille kælekat smiley


Kommentér på:
Maine Coon og indavl (Assistance søges!)

Annonce