{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
921 visninger | Oprettet:

Nybegynder i stue opdræt {{forumTopicSubject}}

Jeg har planer om at få et kuld på min maine coon kat, om et hakvt års tid. (så er hun ca et år) Men da jeg aldrig har prøvet det før, kun på en huskat. aner jeg simpelhen ikk hvor jeg skal starte?
Kun at jeg mangler en hankat, og hvor finder jeg sådan en henne?
Hvordan styrer man selve parringen og hvor lang tid - hvem skal hjem til hvem når man kun har den ene part - brug af p-piller inden for at sikkre at en fremmed kat ikk kommer først(hun har kattelem) - Hvad koster lån af en hankat ca, og er det bedst at få med samme race eller ligemeget?

Er total på bar bund, så håber der er nogle som kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nybegynder i stue opdræt
  • #2   5. aug 2008 Okay. men havde nu kun tænkt mig at skulle være sådan noget hobby noget i stuen. min egen kat er uden stamtavle, så det er mest det praktiske omkring det at få, lave og have killinger:)

    Jeg kan vel heller ikke få hende jeg har meldt ind i en klub når hun er uden stamtavle, og hvis koster det så noget alt det der?


  • #3   5. aug 2008 linda R du kan lave en annonce hvor du skriver om din kat vider nogle billeder og skriver hvilke krav du har til hankatten osv og så kan du vælge og vrage mellem de forskellige henvendelser SS

  • #4   5. aug 2008 jeg har hankatte og jeg tar 1000 kr pr parring når hun kommer i løbetid kontakter du ejeren af den ønskede hankat og så sørg for kattelemmen er lukket ss parringen kan vare i 2-4-5 dage og du og ejeren af hankatten aftaler hvor parringen foregår jeg har haft hunkatte på besøg hvor jeg tar billeder af parringen som et slags bevis

  • #5   5. aug 2008 og med hensyn til race så det sin beslutning om du ville parre med skovkat eller mco så længe der ik kommer tavler på

  • #6   5. aug 2008 Okay, mange tak for de gode svar:)

  • #7   5. aug 2008 så lidt smiley du kan altid skrive en pb så kan jeg da prøve at hjælpe dig ss

  • #8   5. aug 2008 Og et godt råd... sørg for at have købere til evt. killinger, så vi slipper for klynketråde herinde fra folk, der ikke kan få solgt deres killinger..... for det er vist et problem med alle de små, der bliver nærmest masseproduceret....

  • #10   6. aug 2008 Jeg håber at det er noget du har tænkt godt og grundigt igennem, da du nemt kan brande inde med dine killinger...
    Det kan også gå hen og blive en dyr omgang, f. eks underlivs problemer, kejsersnit, syge killinger osv....

    plus der er mange killinger derude især huskatte og blandnings killinger, de bliver sværre og sværre at komme af med, selv os med katte der har stamtavle kan ikke altid sælge vores killinger, så man skal være helt sikker på, at man har plads til et par ekstra killinger...


  • #11   6. aug 2008 jeg er også ny idenfor det her. dog med tavler.

    kan kun sige tænk dig virkelig godt om - det er ikke en dans på roser og man bliver ikke rig af det,
    og det kan være meget, meget hårdt når drømmen som skulle være så god, vender sig og bliver til et mareidt.


  • #12   6. aug 2008 Så skal du have din kat testet for kattelæukemi og katteaids. (Fiv og Felv) Det skal hankatten du bruger så selvfølgelig også være. Din coon skal efter min mening også testes for HCM, PKD, HD og PL før den skal have killinger. Du vil jo ikke have syge killinger vel?... Samme tur med hankatten..-Men det skal du ikke regne med de gider da det er dyr og hvis det ikke er med tavle ja så...Måske burde du egentlig bare lade vær eller starte mere seriøst omkring det...

  • #13   6. aug 2008 Det er en dyr fornøjelse at avle og uden tavle kan du ikke engang regne med at få de penge igen du har brugt på det... Så det bliver et stort minus på kontoen. Køb dig hellere en coon som du kan udstille, tag nogle kurser omkring det at være opdrætter, genetik osv. Så kan du tænke over om det virkelig er noget du vil.. Hvis det er det så flere kurser, stamnavn og nogle kontakter til andre der opdrætter som kan hjælpe dig igang... Jeg siger ikke du ikke skal lave killinger... Jeg synes bare du burde gøre det mere seriøst.

  • #14   6. aug 2008 christina jeg synes du bremser hende lidt nu har man ikke en stor pengepung kan man ikke gøre det seriøst så kan man kun lave nogle "hyggekuld" og at hun måske ikke tester sine katte for diverse sygdomme gør ikke killingerne syge.. de huskatte jeg har haft (da jeg var lille) fik vi tit fra gårde osv forærende og den blev 11 år så man behvøver ikke få syge killinger pga man ikke tester sine katte
    mine får sit årlige tjek og så det det med mindre de blir syge
    og mine katte er sunde og raske


  • #15   6. aug 2008 Jo men nu er det ikke en huskat hun har men en efter sigende rigtig maine coon som altså er en fremavlet race hvor man (som i alle andre fremavlede racer) desværre ser en del racetypiske sygdomme. Sygdomme som er meget smertefulde og dødelige... Og indenfor racerne arbejder man for at avle disse sygdomme ud... Ikke på at skabe flere syge katte... Hos racerne har man mulighed for at kortlægge problemerne og arbejde for at fjerne dem.. Huskatte har også sygdomme men de kan ikke kortlægges på samme måde....

  • #16   6. aug 2008 Og man kan sagtens have råd til at teste selvom man er lidt fattig, det handler om at prioritere... Og jeg synes faktisk ikke man skal lave "hygge"kuld....

    Og hvis man ikke har råd til at teste har man ikke råd til at få killinger, kejsersnit og dyrlæge besøg osv er dyre og hvis killingerne er syge skal de måske til dyrlæge flere dage i træk...

    Man skal ikke avle fordi man synes det er sjovt, så mange ting kan gå galt og det er faktisk hårdt for en hunkat at være drægtig og føde og det har altid sine risici for at noget går galt... Man skal avle hvis man har håb om at forbedre en race og arbejde med gentikken osv...

    Du kan spørge Mette L om hvad det har kostet hende og om hun ikke var lige ved at give op på sine opdrætter drømme da det hele gik galt og det hele gjorde ondt? Og spørge hende om det var "hyggeligt"?....


  • #17   6. aug 2008 det var det IKKE !.
    Det gjorde så ufatteligt ondt og kostede alt for mange tåre. man skal have en psyke af stål for at gå igennem det med ryggen ret. det havde jeg ikke - og får det heller ikke, alt hvad jeg fik ud af det kuld - som jeg troede skulle være HYGGELIGT var, et godt forhold til min dyrlæge, god kontakt til opdrættere herinde som ved hvad de taler om, en fandens træs erfaring, en regning for 6 døde killinger, som vi kæmpede for alt hvad vi kunne, men uden held.
    en hel familie der tudbrølede da vi måtte sige farvel til familiens lille røde engel som fik et tilbagefald og døde fra os som alle de andre.


  • #18   6. aug 2008 christina jeg ved hvad der skete med mette jeg fulgte den tråd og det var skrækkeligt men det er der ingen grund til at rive det emne op da du jo sikekrt ved det var yderst smertefuldt for mette

  • #19   6. aug 2008 men kan sagtens følge jer i alt hvad i siger dte ikke det men nu ville hun jo lave et "hyggekuld" og det med sygdomme inden for racen må jeg indrømme jeg ikek aner noget om så sorry hvis jeg har trådt på nogen eller formuleret mig ukorekt

  • #20   6. aug 2008 Tak for de mange gode råd.

    Jeg respektere fuldt ud jeres meninger, men dog sys jeg ikk at man næsten skal forbyde folk at få et "hygge kuld". jeg ved det koster, og kan koste meget, men sådan er det, og det må jeg tage med. jeg er sådan set ligeglad med om jeg får penge for killingerne af det her "hygge kuld" som jeg overvejer, bare de får et varmt og kærligt hjem. vil bare gerne prøve at få nogle killinger på min flotte lily, og hvis jeg ikk kan komme af med dem, ja så er det godt vi har et hus på 200km og en stor have til, og sågar en stor eng lige ved siden af hvor mine nuværende katte bruger megen tid på, til at fange mus ogl.


  • #22   6. aug 2008 Og med hensyn til det med at få en med stamtavle i stedet for, som jeg så kan tage på udstillling med. Det er da også meget fint, men nu er det ikk lige det der int. mig, men bare det at have en sød og kærlig kat.
    Og da jeg mener at det er lidt forkert at bure en kat inde, men at den burde kunne gå ud som det passer den, ja så sys jeg det er lidt mange penge at have til at gå rundt udenfor:/
    Og en kat er jo et kæledyr, så hvorfor ikk få et kuld for sjov? Her har jeg da tænkt over det inden, og ikk bare ladet min gamle stal kat få kuld på kuld på kuld, og så aflive killingerne, som så mange gør.
    Og hvis de bliver syge, eller brænder inde med dem, ja så har jeg prøvet det, og skal ikk igen.
    Man får ingen erfaring hvis man ikk prøver.


  • #23   6. aug 2008 Jeg har fået afvide af en som avler birmaer at hun mindst skal være 8 mdr, og vil selv have hende som mindst et år. men igen, er nybegynder, så vil gerne vide hvornår hun er gamle nok?

  • #24   6. aug 2008 Men mente også at til jul var det at jeg ville til at undersøge alt det der med en hankat og sådan. vil bare gerne have lidt baggrund inden da:)

  • #25   6. aug 2008 Linda R... 8 mrd er alt for tidligt... ca 1 1/2 år.. er mere korekt

  • #26   6. aug 2008 lis jeg siger ikke mette er den eneste nu har jeg bare hørt mettes historie og den er skrækkelig og jeg ved der er mange der har prøvet det det kan sågår ske for mig

  • #27   11. aug 2008 Linda R .
    Hvis du brænder for det , så skal du da helt klart gøre det .
    Og ja , du har ret i at man får ingen erfaring hvis man ikke prøver.

    Jeg kunne også godt tænke mig at få killinger.
    Men jeg har så en aftale med min hunkat's opdrætter , så derfor gør jeg det iike på hende . dog er det også forsent da hun er neutraliseret.
    Men jeg har da i tanker at starte mit eget opdræt engang når jeg har fået noget mere erfaring, og selvfølgelig nogle flere katte. Det skal dog være med stamtavle da det er mere sikkert, og da maine coon er en dyr race skal køber have hvad de betaler for.


  • #28   11. aug 2008 Lis D .
    Giver dig ret . smiley
    Det haster jo ikke mere end det javer.
    Så hellere vente og lære en masse ting evt. spare en masse penge op osv.
    Jeg vil simpelthen vide ALT om en kat og forhøre mig hos en masse opdrættere før jeg går igang om nogle år .


Kommentér på:
Nybegynder i stue opdræt

Annonce