{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Feline Hypertrophic Cardiomyopathy=HCM {{forumTopicSubject}}

Det er ikke helt så simplet som det kunne se ud til - der er ikke HCM test for alle racer da det ikke er den samme mutation der skal ledes efter.

HCM findes mere eller mindre udbredt i alle racer - også huskatten.

Så at tro at racer hvor mutatationen er fundet er de eneste der er ramt, er forkert. Dem der gør mest ud af at teste er opdrætterne - huskatte og blandingskatte testes ikke, hvad skal der testes for? Der ofres heller ikke penge på scanning.

Abyssinier og Somali ser ud til at være fri.

Er det noget der har ens bevågenhed, kan det anbefales at støtte forskningen økonomisk:
http://www.winnfelinehealth.org/RickyFund.html

? Is HCM the same in all breeds? If so why can't we test all the other breeds? Is a blood pcr test more accurate? When is the persian himalayan testing going to be available.

! No it is not the same in each breed. A causative mutation has only been identified in Maine Coons and Ragdolls. We have no research funding to work on a Persian and Himalyan test. We would be happy to try to identify a cause if you would like to organize the breed organizations to do so.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Feline Hypertrophic Cardiomyopathy=HCM
  • #2   14. mar 2009 Krista, der er ingen rest:-))

    Det var noget jeg faldt over. Fandt det interessant da der en af grupperne menes at bare der er huskat involvert = blandingskatte, så er man bedre sikret for bl.a. HCM.
    Jeg fatter ikke man kan føle sig bedre sikret på noget man ikke aner noget om - end noget man ved noget om.


  • #3   14. mar 2009 Nej, men der kan scannes for det.. og der kan man se om der er noget galdt med kattens hjerte..

    Lis.. min huskat har ikke HCM... smiler..


  • #4   14. mar 2009 Hanne, Det er så nok en af de få huskatte der er scannet:-))

    For som jeg skriver om blandinger: Der ofres heller ikke penge på scanning. Serfor undrer den skråsikkerhed mig at huskatten er så god at blande med. Men det høres jo tit at racekatte er det ene og det andet. Det handler nu mere om at racekatte ofres pengene på - derfor får man svar. De fleste huskatte aflives uden de obduceres - det vil mange ejere ikke betale.

    Jeg scanner ikke og heller ingen andre der opdrætter aby'er gør det - racen ser ud til at være forskånet. Jeg har haft en hvor det var modsat, altså der ingen muskel var i det ene hjertekammer. Så det med egne øjne, var med ved obduktionen


  • #5   14. mar 2009 Jamen jeg kunne da lige så godt tage hende med, når jeg nu skulle derind, igen igen..

    det lyder ikke særlig rart Lis


  • #6   14. mar 2009 sphynxer bliver gerne scannet smiley

    og avlskatte en gang om året, for det kan "udvikle" sig med tiden...

    men jeg vil lige sige at de fleste sphynx opdrættere herhjemme scanner deres sphynxer, alle dem jeg kender af opdrættere scanner deres avlskatte, så der bliver lagt et ordentligt arbejde bag killingerne.

    jeg synes det er dejligt at du tager emnet op......
    rart med noget fokus på diverse sygedomme som vores katte kan få smiley


  • #7   15. mar 2009 Der er også en del birma og Brite opdrætter der scanner deres katte

  • #10   15. mar 2009 Jeg har nu ikke den store tiltro til at FIFe kan sætte retningslinier for fornuftig og sund avl. Se bare navlebrokattesten.

    Jeg vurderer hvad jeg vil avle på - andre hvad de vil - og det er nødvendigvis ikke det samme.

    Bliver der dikteret mistes en masse gener - for ALLE er nød til at neutralisere de dyr der har det f.eks. FIFe kræver der ikke må avles på. Det kan få katastrofale følger - især for små racer.

    Der findes idag nogle DNA tests - der kommer flere til, bare vent.
    Jeg så måske hellere man var meget mere restriktiv med virus, bakterier, parasitter og svampesporer. Det er noget der i høj grad påvirker sundheden hos et dyr - og r smadder besvrtligt og dyrt at have med at gøre. Nogen finder det helt normalt, suk .....


  • #12   15. mar 2009 Krista, jeg tror såmen ikke vi er så langt fra hinanden.

    HCM er så ikke en af de ting der testes for på abyssinier - men jeg kender status på alt der kan DNA tstes for på mine katte. Hvordan jeg fovalter den viden er ene og alene op til min sunde fornuft - og er selvfølgelig information der videregives når der sælges avlsdyr.

    Det der kan testes for er kun en dråbe i havet - og slet ikke det jeg frygter i mit katteri. Hvad jeg har stor respekt for er de polygentiske lidelder, der selv md stort anekendskab kan være svære at håndtere - og så selvfølgelig med virus, bakterier, parasitter og svampesporer.

    De test man kan få et domkument på med katten er det ene eller andet - er intet at sammenligne med alt det andet, for det kan man forholde sig til.

    Men uden testene og uden anekendskab - der mener jeg man gambler, også selvom der er huskat ind over. At være huskat er ikke det samme som at være sund - de har præcis det samme at bokse med som racekattene - og ikke at forglemme mange huskatte er temmelig hæftigt indavlede uden man ved hvad der kan forventes af det


  • #13   16. mar 2009 Hejsa .....

    Tja...ved ikke lige hvad jeg skal svare på.....På den ene side finder jeg HCM Gen testen.....for simplificeret.....og liden valid.....

    HCM scan giver kun et øjebliks billede.....af alle de katte vi har fået gen testet og Scannet har meget få været berørt af "sygdommen" og de to, på hvilken der var et hjerte som ikke var OK - var katte som var avlet af gentestede negative og scannede negative for HCM - forældre.....!!!

    Men teste det gør vi. - for både det ene og det andet...for hvem vil ikke det bedste for sine dyr......men lige så vigtig finder jeg det at se på generationerne bag ud....hvis eller der er info at få.........samt at arbejde med den gennerelle sundheds tilstand hos sine dyr.......og selektere de bedste fra til fremtidigt avlsarbejde...og ja.....desværre kan alt ikke ses med det blotte øje...ej heller via test ect....

    Og a pro pro....sundhed....så kunne det måske være en idee, at se på de mange fysiske fremavlede "ændringer" som løbende sker med vores katte....se bare på perserens og siameserens udvikling....eller mainecoonen for den sags skyld......er det sundt ????

    anna


Kommentér på:
Feline Hypertrophic Cardiomyopathy=HCM

Annonce