{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.933 visninger | Oprettet:

Info om opstart af katteopdræt søges {{forumTopicSubject}}

Hej alle katte elskere.

Jeg har altid været meget glad for katte og hunde, og kan nærmest ikke leve uden at have et dyr omkring mig.
Jeg har i lang tid drømt om at engang begynde at opdrætte hellig birma katte. Det skal lige siges at jeg har tænkt at jeg HØJST vil have 5 katte.
Lige nu er jeg kun 20 år gammel og har ikke fast job endnu, så lige nu er det helt udelukket. Det er noget jeg godt kunne godt tænke mig at starte op med om nogen år når jeg har fast job og bor i hus.

Jeg har RIGTIG mange spørgsmål som fylder mit hovede. Et af de største er om det er noget som man behøver at erhvervsdrivende for at kunne gøre? Altså er det det samme som at være selvstændig og som man skal beskattes af?

Et andet stort spørgsmål er om det er noget som man mister penge på, eller er det noget man kan tjene på?
- Før nogen hidser sig op over det jeg spørger om, mht. om det er noget man kan tjene på, vil jeg gerne forsvare det. Jeg vil ikke være opdrætter af den grund at man kan tjene penge på det. Det er noget jeg drømmer om at have som en stor fritidsinteresse, og noget jeg vil bruge meget tid på. Dog skal det ikke være sådan at man direkte mister en masse penge på det, og at man ikke får nogen af dem igen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen som selv er opdrættere, og som har forstand på det.

Jeg håber at der er mange der vil svare mig, og jeg vil efterfølgende skrive flere spørgsmål.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Info om opstart af katteopdræt søges
  • #1   3. maj 2010 Uha, opdræt er en megadyr hobby. Så du skal absolut ikke gøre det for at tjene penge Jeg vil sige at du skal faktisk kun gøre det, hvis du ikke kan lade være smiley

  • #2   3. maj 2010 Jeg vil gerne følge lidt med smiley

  • #3   3. maj 2010 Camilla - så man mister altså kun penge på det, eller hvad?
    Er du opdrætter som et erhverv?


  • #4   3. maj 2010 Jeg tænker nu mere på.. Hvis man kigger rundt på killinger fra opdræt, eller hvor de er med stamtavle, lægetjek m.m. kan de sagtens koste 5000kr.
    Tjener de slet ikke på det? Render det hele op med mad, lægetjek osv. så man kun mister på det?


  • #5   3. maj 2010 Du kan ikke drive erhverv på noget, du mister penge på smiley

    Ja, det er rigtig dyrt. Det koster i avlsdyr, parringer, dyrlægeregninger, foder, grus, tests osv. En killing til 5000 kr er gerne neutraliseret, chippet, vaccineret x 2, sundhedstjekket, opvokset på kvalitetsfoder. Det koster altsammen. Er man heldig kan det måske løbe rundt med et kuld, men så har man underskud på næste fordi morkat skal have kejsersnit eller andet uforudset.


  • #6   3. maj 2010 Nå ja, og selvfølgelig stamtavlen som koster hele 200 kr! smiley Men det er altså arbejdet bag som koster kassen.

  • #7   3. maj 2010 Der er ikke penge i at være opdrætter.. det er sjælent det går lige op..

    også selv om man får 5000 kr for en killing



  • #8   3. maj 2010 Hehe nej, det kan du have ret i. Men dvs. hvad? Er du i et erhverv? Altså med skat og sådan. Og er det lovligt ikke at være erhvervsdrivende på sådan noget?

    Nu skriver du at det koster med parringer og sådan. Hvis man nu selv har de hanner og hunner man skal bruge til avl, så koster det vel ikke noget, eller hvad?

    Og skal man sælge killinger neutraliseret? Sker det ikke at nogen sælger deres killinger til avls katte og samtidigt kælekatte? Det var ihvertfald hvad jeg havde tænkt mig.


  • #9   3. maj 2010 At være opdrætter er ikke et erhver, men hobby. Du kan være heldig at få gode kuld og der kommer penge hjem, men så kan du være uheldig at katten skal have kejsersnit, så er de røget igen. Men tror man skal have lidt penge på kistebunden, for at være på den sikre side.

  • #10   3. maj 2010 Okay. Men alle dem som har hjemmeside og sådan, er de ikke erhvervsdrivende?


  • #11   3. maj 2010 Jeg er birmaopdrætter, og der er ingen penge at tjene, men til gengæld masser at penge at bruge på dyrlæge, mad, grus, legetøj, indkøb af katte, parringer, etc.
    Der er nok ikke nogen herhjemme der kan tjene på det, (ikke hvis man gør det ordenligt i hvert fald), nogen få heldige får det måske lige akkurat til at løbe rundt, og for de fleste af os er det en underskudsforretning, men det er min store passion, så det er okay med mig, at det koster penge.

    Der er ikke nogen, der kan leve at katteopdræt, og SKAT vil ganske enkelt ikke momsregistrere en, for der er ingen penge i det. Hvis man vil opdrætte skal man gøre det fordi man brænder for racen, og gerne vil bidrage til racens fremtid på en positiv måde.

    Mine killinger koster 5000 kr., og der kommer *ingen* penge ind på det, og skulle der for en gangs skyld komme bare en lille smule penge ind, så er de hurtigt brugt på næste parring, opsparing til en ny avlskat, eller lagt til side, hvis man skulle komme ud for udforudsete dyrlægeregninger. Et kejsersnit uden for dyrlægens åbningstid koster efterhånden omkring 10.000-12.500 kr.

    Jeg kan kun anbefale dig, at få en birmakastrat som kan udstilles, ad den vej lære man mange forskellige udstillere og opdrættere at kende, og man lære at se hvordan en birma skal se ud, og ikke mindst finde ud af hvilke type man bedst selv kan lide.

    Mere rigtigt godt læsestof omkring det at opdrætte kan findes her:
    (link fjernet)


  • #12   3. maj 2010 Nej man tjener absolut intet. Jeg har i februar fået mit første kuld. Parring kostede 3500, da jeg på det tidspunkt ikke selv havde avlshan. Så skete de meget ulykkelige at morkatten var smittet med streptokok, som beskrevet i seneste udgave af kattemagasinet. Hun fødte 8 killinger, 3 overlevede og er på torsdag 12 uger og sunde og raske. Men det korte af det lange er at jeg slet ikke tør tænke på hvad det har kostet økonomisk at få de killinger og jeg kan forsikre dig om at der er stort underskud på dette kuld. Alle mine katte blev efterfølgende testet og er heldigvis fri af det.
    Dette er så osse ekstremt uheldigt, vil jeg skynde mig at sige. Men der kan komme kejsersnit, det koster fra 2000 og op, vel at bemærke hvis det er i åbningstiden, hvilket nok er mere held en forstand. Oveni alt det, skal du betale for ekstra god mad til mormis. Og så har jeg slet ikke taget med hvad det koster i foder til killingerne inden de flytter hjemmefra. Jeg har heller ikke lagt oveni hvad hjemkøb af morkat og hvad hun "koster" i mad og foder indtil hun er gammel nok til at få killinger. Der er udgift til stambøger, vacciner, chipning, ormekur og for nogle racer er der udgift til attester for forskellige sygedomme. Navlebroksattest i alle tilfælde.
    Jeg forsøger ikke at skræmme dig eller andre, men det er altså kun fordi man elsker den race man nu vælger at opdrætte på og så betegne det som en meget dyr hobby. Men alle hobbyer koster.
    Derudover bruger jeg meget tid på mine katte. Min personlige mening er at man ikke skal have flere katte end at man kan tage sig af hver enkel. Det koster tid især hvis man har en race, der kræver stor pelspleje. Men nu er mine børn osse voksne, så det er ikke noget problem.

    Et godt råd jeg fik er at når man har taget beslutningen om at få et kuld er det en god ide at have 10.000 i banken Een ting kan du være 100% sikker på og det er at du ikke tjener på det. Kan du få det til at løbe rundt er du mere heldig end de fleste.
    Men held og lykke med det. Jeg håber ikke at dette har skræmt dig, de fleste kuld går det fint med, men der opstår ind imellem noget vi ikke kan garderer os imod.


  • #13   3. maj 2010 Først og fremmest vil jeg takke alle jer fordi I vil bruge jeres tid på at besvare mine spørgsmål (-:

    Nu skriver du at skat ikke ville momsregistrere en da der ikke er nogen penge er at tjene på det. Men jeg har hørt at man kun må have en hjemmeside hvor man reklamerer med at man sælger nogen ting, hvis man er erhvervsdrivende?

    Til det du skriver med at man skal sparre op til den næste parring og til en ny avlskat vil jeg spørge om man ikke kan nøjes med 4 eller 5 katte som man bruger til opdræt?


  • #14   3. maj 2010 "Hvis man nu selv har de hanner og hunner man skal bruge til avl, så koster det vel ikke noget, eller hvad?"

    Jo, det koster da i indkøb af egne avlsdyr. Og de er noget dyrere end kælekatte.

    Synes også du skal få en kastrat til at starte med. Så kan du udstille og få viden om det på den måde. Det er en rigtig god måde at starte på..


  • #15   3. maj 2010 Jo men 4-5 avlskatte koster også 50.000 kr i indkøb smiley

  • #16   3. maj 2010 Du skal jo også have nyt blod i projektet, og efter min mening er det synd at holde dem fertil i mange år. Du kan jo også risikere at du må neutralisere dem pga sygdom osv

  • #17   3. maj 2010 Marianne N - Jeg er fuldt ud enig med dig om at man ikke skal have flere katte end man kan give kærlighed og opmærksomhed til, og det havde jeg heller ikke tænkt mig. Det er også derfor jeg havde tænkt at det højst skulle være 5 katte.

    Men ryger lidt af glæden ikke når man mister så meget på det?

    Jeg syns at det er en god idé det som I forslår med at starte med en kastrat til at starte med, og det tror jeg også jeg vil.

    Jeg spørger måske lidt dumt igen, men jeg forstår stadigvæk ikke det I mener med at man skal have avlskatte? Hvis jeg vælger at have 5 katte som både kælekatte og avlskatte, kan det så ikke lade sig gøre? Evt. 2 hanner og 3 hunner.
    Kan man ikke "bare" bruge dem til avl?


  • #18   3. maj 2010 Nå okay (-:
    Men det ville også være noget som jeg ville starte langsomt op med. Ikke købe dem alle sammen på en gang. Som I forslår, vil jeg nok starte med en fertil kat, og derefter måske købe et par med en hun og en han kat og begynde derfra.


  • #19   3. maj 2010 Der er ingen der direkte sælger killinger over hjemmesiden, det håber jeg da i hvert fald ikke, ens hjemmeside er en god mulighed for, at killingekøberen kan kigge nærmere på ens katte, killinger og opdræt.

    En hankat er ikke noget man bare lige køber, og kan man det, så skal man nok se på om han er af en kvalitet der er værd at eje. Så de første parringer er man som regel nødt til at købe sig til, og det koster som regel mellem 3000-5000 kr.
    Ens hunkatte koster som regel også en del mere, når det er af avlskvalitet, og igen kan det godt betale sig, at kigge sig grundigt omkring, og ikke bare købe den første og bedste pige. Jeg synes fx. det er vigtigt at bidrage til genpoolen, og har derfor købt kat i både Tyskland og Italien, og det koster en del af købe katten og få den hjem, men det kommer også an på hvilke mål man har med sit opdræt.

    En god måde at vide meget mere om hvad man vil have, er netop at udstille en kastrat og på den måde få en god start i katteverden, og være bedre rustet til at købe sin første avlskat.

    Jeg kan kun anbefale dig at læse det link jeg sendte, Pil har skrevet nogle meget fornuftige tanker ned omkring det at starte opdræt. Dertil kommer at det også vil være en god ide at melde sig ind i specialklubben for racen, og ikke mindst en hovedklub, hvor man kan tage forskellige opdrætskurser, også gerne inden man har købt sin første avlspige, og finde et stamnavn, da de fleste opdrættere kun sælger til andre der er medlem af en hovedklub (Jyrak, Racekatten, Darak eller Katteklubben) og har stamnavn.


  • #20   3. maj 2010 Indkøb af kælekat og avlskat er to forskellige ting. Du betaler nok det dobbelte for en avlskat, da du jo ikke blot køber katten, men også retten til at bruge katten og dens linier i avl.

  • #21   3. maj 2010 Og hvis man nu som du siger skal have lidt "nyt blod" engang imellem, så må man jo sælge en af sine avlshanner og købe en ny. Ligger der omkostninger i det? For en avlshan er jo dyr, og det man sælger den man har for, kan man jo købe en ny for?

  • #22   3. maj 2010 Nej, det kan du ikke. En "brugt" avlskat vil ofte blive solgt for prisen for en sterilisering.

  • #23   3. maj 2010 Jo, men det er vel først og fremmest dine kælekatte, og dermed er det ikke noget man bare lige sådan sælger videre, derudover må man i følge de fleste kontrakter ikke sælge en hankat videre i fertil tilstand, og så kan man ikke tage det samme for ham.
    Man kan godt videresælge avlsdyr, som ikke længere fungere i flokken eller fordi man ikke vil have for mange katte sammen, men så forgår det som regel som kastrat og når de er lidt ældre, også kan man ikke forvente at kunne sælge dem for noget nær den samme pris, som man selv gav i sin tid.



  • #24   3. maj 2010 Okay (-:
    Jeg havde tænkt mig at jeg ville købe en hun kat som killing, og have den som kælekat indtil den blev klar til avl. Jeg havde også tænkt at jeg ville have han katten som killing.
    Men man kan sagtens bruge en avlskat til kælekat, ikke?

    Sofie P - tak for linket (-: det vil jeg gå i gang med at læse.


  • #25   3. maj 2010 Camilla - hvad er en "brugt" avlshan? En der har parret en gang, eller?

  • #26   3. maj 2010 Sofie P - Til det du skriver med at det tit ligger i kontrakten at man ikke må sælge sin hankat videre som fertil - hvorfor skulle man ikke må det? Altså hvad er grunden?

  • #27   3. maj 2010 Nej, jeg snakker om en avlskat som du ikke længere skal bruge i dit opdræt. Den vil man typisk kastrere og evt. sælge som kælekat.

    Man sælger ikke sine avlskatte videre fertile, hvad skulle det dog gavne racen? En hankat skal helst ikke være far til alt for mange kuld, for så forringer det genpuljen..


  • #28   3. maj 2010 Fordi der er ingen der ønsker, at den hankat man har passet lige fra han blev født, holdt af, leget med og elsket i 12-16 uger skal ende, som en kastebold mellem en masse opdrættere, som kun har ham for at få killinger.

    Det kræver ofte specielle forhold for at holde en hankat, fx. hans eget værelse eller udhus, da en voksen fertil hankat ofte strinter, og derfor kan man risikere at han ikke får så meget menenskekontakt mens han er fertil, derfor bør en hankat ikke holdes fertil for længe, han har også ret til et forkælet liv som sofakat -efter min mening.


  • #29   3. maj 2010 Du skal også forberede dig på at du som opdrætter er den professionnelle. Sker der noget med en af de katte du har solgt og det kan tilbageføres på dig indenfor købelovens rammer - 2 år -så skal du udover at håndtere egen frustration og håndtere ejerens. Du kan også være erstatningspligtig.

    Opdræt er bestemt ikke rosenrødt - og det er hammer dyrt - også i de måneder der er lavvande i kassen. Du ved aldrig hvad du har til rådighed af penge


  • #30   3. maj 2010 Lis - de 2 år gælder da kun for erhvervsdrivende?

    Sofie P og Camilla - Tak for forklaringerne. Det har jeg fuld forståelse for (-:
    Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt, men jeg har brug for at få det sort på hvidt.
    Jeg har ihverfald allerede lært en masse ud fra det her.


  • #31   3. maj 2010 Josefine 2 års reklamationsret gælder skam for dig. privat eller ej

  • #32   3. maj 2010 Hej igen,
    Nej Købeloven gælder osse her. Tro mig, der er meget man skal sætte sig ind i som ny. Jeg har været i gang i 2 år og er stadig ny og lærer hver dag. Din ide med "kun" at have 5 katte er ok, men jeg ved at jeg ikke bare ville kunne skippe en "udtjent" hankat afsted til fremmed, måske til nogen jeg kender. Mine katte er en del af familien. Pt. har jeg en killing til salg, men de 2 der har henvendt sig har jeg afvist, af forskellige årsager. Jeg sælger ikke en kat bare for at sælge den. Der er alt for mange ulykkelige historier. Så ham kommer jeg nok selv til at beholde ser det ud til. Så du kan se, at det er meget nemt at have en mening om hvor mange katte man vil have, noget andet er så virkeligheden.Jeg synes ikke at du spørger dumt. Det er dumt ikke at spørge.
    Men prøv først, som andre har foreslået, at købe en kat du kan udstille og så sug en masse til dig fra andre udstillere. Der er mange der gerne vil være behjælpelige, mig selv inklusiv. Det kan endda være at den race du synes om nu ikke er den race du ender op med. Det var det ikke for mig.
    Jeg kan fortælle dig at jeg ventede over 2 år på min første avlshun og da jeg lige havde fået hende startede jagten på en passende han, det tog ca 1½ år og det var både i DK og udlandet jeg søgte. Ventetiden brugte jeg til at blive klogere på hvad der er rigtigt for mig og mine katte.


  • #33   3. maj 2010 Undskyld mig - hvem gør man en tjeneste ved at beholde alle "brugte" avlsdyr selv? - ikke katten - og heller ikke de katte den bor sammen med.

    Jo flere katte samlet - jo mere stress - jo flere sygdomme.



  • #34   3. maj 2010 Skat vil slet ikke have os til at momsreg.
    For at blive det skal man nemlig have et forventet overskud på 25.000 eller 50.000 mener jeg det er, og det kan en katteopdrætter slet ikke få :o)

    Er man heldig kan man få det til at løbe rundt, evt. tjene en meget lille smule.
    Men der skal kun et kejsersnit til i weekenden, eller et ekstra besøg hos dyrlægen, eller, eller, eller.. for at det giver underskud :o)

    Tine her har lavet et regnestykke på hvad det koster at lave en kat til 4500 (det en mco typisk koster)
    (link fjernet)


  • #35   3. maj 2010 Købeloven gælder for opdrættere, da den gælder for alle handler, også mellem private..

    Og husk lige at skelne mellem at blive momsreg. og være erhvervsdrivende, forresten..

    Mht avlsdyr - man opdrætter jo for at forbedre racen og lave avlsdyr til en selv, ikke for at producere kælekatte i en lindstrøm (kælekatte er typisk de killinger som opdrætteren ikke selv har brug for). Derfor vil man ingen interesse have i at lave den samme parring igen og igen (medmindre der ikke kom det man søgte første gang f.eks.) så udover alle de problemer der er ved at have fertile dyr, så er det også for racens skyld at man ikke parre de samme to-tre katte år efter år..

    Mht at have to fertile hankatte, så skal du have mulighed for at holde dem adskilt, da det på ingen måde er sikkert at sådan to kan enes som fertile (eller som kastrater efter de har været fertile), og hvis du ikke ønsker at bruge p-piller (hvilket mistænkes stærkt for at være kraftfremkaldende og ofte giver problemer med senere drægtigheder) så skal du også kunne holde han og hun adskilt i de perioder du ikke ønsker hunnen drægtig. OG du skal have et hjem hvor du kan fjerne hankattepis, for hankatten vil markere og det stinker mildest talt (meget værre end kastrat-tis)

    Så helt nemt er det ikke..


  • #36   3. maj 2010 Og du kan sagtens have en avlskat som dit kæledyr, det har de fleste.. Bortset fra at de også ved at de nok bliver nødt til at sige farvel til katten på et tidspunkt, eller stoppe opdrættet... :o)

  • #37   3. maj 2010 Citat fra tax.dk

    "Momsregistrering

    Såfremt man som erhvervsdrivende sælger for mere end 50.000 kr. om året, skal man lade sig momsregistrere.1) Momsregistrering finder sted hos told- og skatteforvaltningen (Skat).2)"


  • #38   3. maj 2010 Og her er info om købeloven
    http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html


  • #39   3. maj 2010 Josefine, hvad er din tanke bag dit ønske om opdræt? Hvorfor vil du gerne opdrætter, og hvad er formålet med det?

  • #40   4. maj 2010 (link fjernet)

    Der står i hvert fald en del smiley


  • #41   4. maj 2010 Marianne N - det er rart at høre fra en ny opdrætter (-:
    Du har helt ret i at man ikke kan forudse hvilken race man gerne vil have og hvor mange. Som du sagde, bliver man nød til at stå klar til at skulle beholde killingerne hvis man ikke kan komme af med dem, eller hvis man ikke finder de rette ejere.

    Eva K - Tak for meget god information (-: Nu forstår jeg det med skat og momsregistrering. Jeg vil godt indrømme at jeg er blevet lidt skræmt efter alt det I fortæller.

    ~Rilou~ - Der er flere ting der spiller ind. For det første elsker jeg katte, og de interesserer mig rigtig meget. Det er i det hele taget noget jeg bare har gået og drømt lidt om. Nu er jeg blevet en smule skræmt, men jeg vidste godt at der lå en masse ting i det at være seriøs opdrætter.
    Jeg ville gerne have det som en stor fritidsinteresse som jeg kunne gå rigtig meget op i, og bruge utroligt meget tid på. Selvfølgelig kan man så sige at jeg kunne have valgt en anden interesse, men da jeg elsker katte meget højt, og går rigtig meget op i det, er det det jeg drømmer om. - og det der hører med. Jeg har altid været god til dyr, og jeg tror at jeg kunne blive en god opdrætter.

    Nu har jeg så et nyt spørgsmål.. nu da jeg er blevet lidt skræmt, vil jeg lige høre om man kalder det opdræt hvis man 'bare' har to ægte katte med stamtavle som man har som kælekatte, men som får killinger en gang om året?


  • #42   4. maj 2010 "Nu har jeg så et nyt spørgsmål.. nu da jeg er blevet lidt skræmt, vil jeg lige høre om man kalder det opdræt hvis man 'bare' har to ægte katte med stamtavle som man har som kælekatte, men som får killinger en gang om året?"

    Jeg forstår ikke rigtig dit spørgsmål.. Hvorfor skulle det ikke være opdræt? Det kræver præcis det samme, stamnavn, køb af avlskatte osv. At være opdrætter betyder ikke at man laver så mange kuld som overhovedet muligt, slet ikke. Mange opdrættere laver kun et enkelt kuld eller to om året. Det er i lige så høj grad opdræt som dem der laver flere kuld.


  • #43   4. maj 2010 Opdræt er i mine øjne når man bidrager til at forbedre racen både sundheds og type mæssigt.

    "det andet" er i min ordbog produktion der ikke gavner nogen anden end den der elsker killinger og med havd det medfører


  • #44   4. maj 2010 Josefine - husk at hvis du køber en kælekat MÅ du ikke få killinger med den, og opdrætteren du køber den af får den neutraliseret eller kræver at du får gjort det. Derved kan man ikke få killinger med en kælekat.
    Du skal informere opdrætteren om at det er en avlskat du er interesseret i at købe. Og det er ikke altid at han/hun er interesseret i at sælge avlskatte til alle og enhver.


  • #45   4. maj 2010 Ja, hvis vi er ude i at du køber kælekatte (ikke avlskatte) og laver killinger på, så kalder man det ikke opdræt men BYB.

  • #46   4. maj 2010 Camilla - okay, det forstår jeg godt.
    Lis - det ved jeg godt, og det ville da også være en del af min interesse. Men du må da selv indrømme at det er da også fordi du godt kan lide alt det andet der hører med!


  • #47   4. maj 2010 Josefine - Jeg vil virkelig anbefale dig at du får en kastrat af den race du kan lide, udstiller den, snakker med andre opdrættere, går til seminarer, fordrag og kurser. På den måde vil du lære alle de der basale ting og ikke komme ud i samme trælse situationer pga. uvidenhed :o)

  • #48   4. maj 2010 Jeg vil ikke indrømme jeg godt kan lide "alt det andet" der følger med - for det gør jeg ikke.

    Jeg ville være evig tilfreds med mine anstrengelser kun gav resultat i præcis det jeg selv ville have og inttet andet- sådan er det ikke.



  • #49   4. maj 2010 Eva K - tak for din anbefaling, og det har jeg også tænkt mig at gøre (-:

    Lis - Det syns jeg virker forkert efter mit hovede. Du kan simpelthen ikke lige noget andet ved at være opdrætter, end at føre racen videre??! Der er intet andet der siger dig noget? Så syns jeg da ikke man skal være opdrætter.


  • #50   4. maj 2010 Josefine - Det lyder godt, jeg har selv gjort det på den måde, da jeg fik min første mco for 3 år siden (og havde brugt 1-1½ på at finde den helt rigtige) og har lært rigtig meget af at gøre det på den måde :o)

  • #51   4. maj 2010 :o) (glemte at trykke vis besked ved nye indlæg)

  • #52   4. maj 2010 Nu er jeg helelr ikke opdrætter efter dit hovede - men efter mit eget:-)

    Det er for mig alt rigeligt at opdrætte dyr med den type og med den sundhed jeg ønsker - og i et antal hvor der kun kommer hvad der er brug for.

    Hvad kan jeg ønske mig mere - det forstår jeg ikke?

    At den virkelige verden er en anden - det er en helt anden sag.


  • #53   4. maj 2010 Det er vidst ved at blive lavet en ny lov.. Hvor man er erhvervsdrivende hvis man har

    3 fertile hunner og/eller 1 fertil han og/eller har 3 eller mere kuld om året..

    man kan dog ikke blive momsregistreret


  • #54   4. maj 2010 Eva K - Der er en fin knap man kan trykke på, hvis man ønsker at abonnere på emnet, den er lige der hvor tråden slutter :o)

  • #55   4. maj 2010 Annie - Nårh ja, det ved jeg da også godt. Havde jeg bare glemt igen, takker :o)

  • #56   4. maj 2010 Lis - okay. Det er nok også fordi du er opdrætter af abyssinier. Dem er der jo ikke så mange af som f.eks MCO og Norsk skovkat. Så jeg forstår dig godt.
    Men jeg tror det er noget lidt andet hvis man spørger en opdrætter af MCO.


  • #57   4. maj 2010 Josefine - Hvis man ikke vil fører racen videre, hvorfor så opdrætte? Det komemr ikke an på hvor stor racne er (tænker ikke på kroppens størrelse) hvis man opdrætter bare for at opdrætte vil jeg ikek mene man er en rigtig opdrætter..

    Man skal ville sin race det godt og ville at videre give gode katte til racen.. uanset racestørrelse


  • #58   4. maj 2010 Selvfølgelig vil man føre racen videre, det har jeg ikke sagt noget imod (-:
    Men Lis siger at er den ENESTE grund til at hun har katte. Der er ingen anden glæde for hende.


  • #59   4. maj 2010 Josefine - Og især MCO og tildels NFO er der jo ikke den store grund til at der kommer en opdrætter mere af ;o)

  • #60   4. maj 2010 Josefine - jeg tror, at du misforstår Lis smiley Det er opdrættet i diskuterer, ikke hvorvidt Lis kan li' sine katte.

    Det handler i bund og grund om hvilken indstilling man har som opdrætter. Om man får killinger for at sælge, eller om man får killinger for at forbedre racen - altså at man laver den, efter egen overbevisning, bedst mulige parring med det formål at beholde en killing som er bedre end forældrene, til videreavl.

    Hvis man bare har én hankat, som får lov at springe på de hunkatte man har, hver gang de skal have killinger, så er det, IMO, produktion.


  • #61   5. maj 2010 Selvfølgelig elsker jeg mine katte som er abyssiniere - opdrættede jeg MCO ville jeg have præcis samme holkdning som jeg har lagt for dagen i den her tråd - sikkert meget mere markant - det kunne kun forbedre det misbrug og den over produktion der finder sted inden for MCO - godt nok synd så få seriøse opdrættere den race har.

  • #62   5. maj 2010 Josefine M - Jeg kan ikek se Lis skriver hun ingen glæde har af dem.. Hvis hun ingen glæde havde var hun nok ligeglad med om de blev videreført smiley

    Ved sådan en udbredt race som MCO og MCO, tror jeg det er vigtigere at holde øje med standarten end det er ved de mindre racer, da der netop ER sådan et stort udvalg, det er der ikke i de små racer, der kan man ikke tillade sig at være helt så kræsen hvad angår avlskatte (selvfølgelig skal man være kræsen men ikke for meget ;))


  • #63   5. maj 2010 Genpuljer og popularitet har intet med hinanden at gøre.

    Abyssinieren er ikke en overpopulær race (heldigvis) men den har en stor genpulje - jeg er sikker på den er større end genpuljen på den pt. meget populære MCO


  • #64   5. maj 2010 Okay, jeg forstår. Det var mere bare den her sætning som Lis havde skrevet højere oppe:
    "Jeg vil ikke indrømme jeg godt kan lide "alt det andet" der følger med - for det gør jeg ikke."

    Men det jeg drømmer om er ikke produktion. Det er på sin vis at føre racen videre, men da også alt det andet der hører med.


  • #65   5. maj 2010 Josefine - Jeg tror måske Lis hentyder til "alt det andet" som værende det med at skulle finde nye gode hjem til de overskydende killinger. Men det kan hun nok selv uddybe :o)

  • #66   5. maj 2010 Ja det tænker jeg oså er det Lis mener, og alle de samtaler med en masse forskellige folk.. smiley

  • #67   5. maj 2010 Ja, Lis er i virkeligheden egoist-opdrætter smiley Hvis der kun kom én killing i hvert kuld til videre avl, som var bedre end forældrene, så var hun tilfreds smiley

    Kan man ikke lokke dig til at skifte race til bengaleren, Lis? De trænger også til seriøse opdrættere smiley


  • #69   20. jun 2023 Alice: Tråden er fra 2010, så der finder du i hvert fald ikke en køber. PLUS hun vil avle en helt anden race end du har. Derudover må man ikke sælge i forum. Det er det Marked er til for smiley

Kommentér på:
Info om opstart af katteopdræt søges

Annonce