{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.771 visninger | Oprettet:

er racekatte for billige? {{forumTopicSubject}}

Når man køber en vare, uanset hvad det er, så følger der ikke et stykke papir med hvad omkostninger i form af arbejdskaft, elforbrug, vand, materialer, transport osv, slidtage på materiel og bygninger der er lagt i varen før den er til salg.

Gang på gang skydes opdrættere i skoene at racekatte er for dyre - det mener jeg så ikke - jeg mener de er for billige.

Nogen vælger så bare fordi de syntes det er sødt at lave kilinger at gøre det på den nemmeste og billigste måde: parrer igen og igen med egne dyr uanset alder og antal kuld, udleverer på slaget 12 uger, osv hvilket ikke nødvendigvis er det bedste for racen eller killingen.

En god avlskat i indkøb, altså hvis man tænker på racen og ikke bare den nemmeste løsning, ogf.eks. indkøber i udlandet står nemt i 30.000 inden den har sat sine poter på Dansk jord. Sådan et indkøb kræver man naturlig ER testet for racespecifikke lidelser, inden det kommer.

Egne dyr knedes selvfølgelig statur på, både hvad angår gentistiske tests - og manuelle tests INDEN der avles på dem. Derudover har den seriøse opdrætter et godt kendskab til de linier der arbejdes med - hvad man kan parre sammen og hvad man ikke bør parre sammen, alt sammen for at få så sundt afkom som muligt - og for at bidrage til racens fortsatte eksisten, både sundheds og type mæssigt.

En seriøs opdrætter er evig på jagt for at blive klogere, for at forstå hvad der rører sig, for at fatte hvordan den kombination der er gjort gav det result det gjorde - både hvis det er godt på alle områder, og især er det skidt. En dygtig opdrætter samarbejder kun med opdrættere der har samme interesse. Sørger for at opdatere sin viden, går til foredrag og holder si orienteret om hvad der rører si i hele verden

Ligesom det er naturligt at lægge "de faste" udgifter der er forbundet killing når det skal gøres - uden hensyntagen til om den er solgt eller ej. Det vejer tungt på vægtskålen at levere f.eks. 4 killinger ind til neutralisering, chipning mv. som ikke er solgt - og ikke vides hvornår bliver solgt. Een ting er sikkert, bliver de omkring et halvt år - så kan du sætte prisen ned - er du heldig får du dyrlægeudgifterne dækket. Men der er da lagt masser af andre penge i killingen.

Det koster at fodre godt - selv grus er dyrt. Benzin er utrolig dyr - den der vil sine killinger det bedste leverer dem selv. Og de leveres ikke som 12 uger med een for tidlig givet vaccine - men færdigvaccineret 12 uger, neutraliseret/chippet ved 14 uger, sidste vaccine givet ved 16 uger. Så er killingen leveringsklar ved ca. 17 uger - det tager ca. en uge for revaccineringen at sætte sig - men det tager længere tid for den første.

Så slider katte på ens hjem, har man hankatte forringens boligens værdi direkte. Og så kan der være ret så hæftige udgifter uplanlagte, et kejsersnit eller andet.

Skulle de faktiske udgifter betales, så er en neutraliseret kælekilling til 5000 for billig - i bedste fald dække udgifterne lige - i værste falds er der underskud.

Og hvem gider f.eks, at betale en øget pris f.eks. fordi fødslen foregik på vagtklinikken en søndag der måske løb op op 10.000 - når de tre gader længere henne kan købe en killing hvis mor ingen problemer havde?

Jeg må indrømme jeg syntes det er temmelig utaknemmeligt at være opdrætter. Hver en parring foretaget her i huset har et formål - og det formål er ikke at sælge kælekatte, men at bruínge mig et step videre i mit avlsprogram. Jeg ville faktisk helst være foruden kælekattene (der kan være præcis lige så smukke og ligeså sunde) - men det er jo svært kun at få den ene killing jeg vil ha' - som selvfølgelig både skal være sund og smuk

Hænger en killing "i bremsen" efter fødsel, så får den en chance. Virker det ikke efter formålet kigger jeg lidt på den - er det en killing du selv vile beholde - er svaret nej, så bliver den aflivet hod dyrlægen. Man skal ikke for enhver pris holde liv i alt - og frem for alt skal man ikke give andre problemer. Bevares det er ikke særlig morsomt - men trods alt nemmere når det foregår mens det er hos dig fremfor en ny ejer står med problemer, det er smertefuldt - for alle parter ...




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er racekatte for billige?
  • #1   26. jun 2011 Ja utaknemligt at være opdrætter og derfor skal man heller ikke gøre det hvis ikke det er noget man brænder for :0) at være opdrætter er ingen forretning men en hobby :0) fantastisk er det at se killinger vokse op og blive smukke og sunde katte i fantastiske kælekatte hjem da jeg var opdrætter havde jeg det ikke som dig jeg elskede at sælge kælekatte og se hvor godt det gik :0) og det er nok derfor at du stadig er opdrætter og jeg ikke er :0) hatten af for det store arbejde du gør og skønne katte kommer der ud af det :0)

  • #2   26. jun 2011 Jeg udtrykte mig nok ikke helt korrekt. Jeg har killingekøbere jeg i den grad sæter pris på - syntes bare det efterhånden er mere end vanskeligt at finde dem idag.

    Man kan jo ikke blive ved med at sælge til de samme - de får jo også nok dyr.


  • #3   26. jun 2011 Lis ggg ja desværre for der er mennesker man uden at blinke vil overlade alle sine katte fordi man ved de ville få det fantastisk :0)

  • #4   26. jun 2011 Jeg er helt enig Lis. Jeg glemmer ikke da jeg første gang mødte op med min Van hos dyrlægen og han sagde, ihhh hvor er det dejligt at det ikke igen er en syg race der skal avles på og da han fandt ud af hvad jeg tog for killinger, var han dybt forarget fordi han mente jeg burde tage mindst det dobbelte.
    Som jeg lige har skrevet i en anden tråd, skulle jeg tage den pris for en killing, som den reelt har kostet mig, ville jeg ikke kunne sælge et knurhår. Jeg har lige kigget udgifterne efter på sidste kuld og der var et underskud i runde tal på 18.500 kr. Og i det beløb er ikke indregnet foder og grus. Oveni som du selv er inde på, så er der alle de timer, der dagligt bliver brugt på at studere alt hvad man kan finde og efter min mening har brug for at vide. Uha det er mange. Men det er jo heller ikke derfor jeg eller andre gør det.
    På sin vis har jeg det rigtig træls med at skulle sætte prisen ned på ungdyr. De er jo ikke mindre værd og rigtig mange og måske især nye katte-ejere ville have stor gavn af at få en lidt "ældre" kat at starte med.


  • #5   26. jun 2011 at være opdrætter er en kostbar hobby ligesom alt andet og man skal der oveni bære et kæmpe ansvar og udvise stor moral.
    kan godt forstå at man kan blive harm på dem der laver skrammel sælger til samme pris og ovenikøbet ender med at tjene på det. det er ikke fair.

    en samvittighedsfuld opdrætter som bibringer racen noget positivt og som er med til at bevare og udvikle burde hyldes mere end de gør. jeg håber de husker at være stolte af deres værk og kæmper videre for at vi stadig har alle de skønne racer vi har i dag.

    tror desværre ikke prisen kan hæves for en racekat, men man kan slå et slag for at gøre opmærksomme på hvor billige racekatte solgt til kæl er ift tvivlsomt blandgods. hvis der ikke er aftagere til kælekatte bliver det hurtigt for dyrt at opdrætte da størsteparten tilhører denne gruppe smiley


  • #7   26. jun 2011 Jamen jeg tror du har ret Krista, det er nok den vej vi skal. Men jeg tror desværre bare ikke det ændre meget på at folk hellere vil betale 1/3 for noget de reelt ikke ved hvad indeholder af race og sygdomme. De har simpelthen ikke forståelse for hvad de er med til at støtte og så forsvarer de sig, som regel meget uforskammet eller direkte dumt med at den kat de har fået, i hvert fald ikke fejler noget. Eller der hvor de købte havde det tjek på hvad de gjorde og var rigtigt søde. Der er bare ikke nogen af disse ting der betaler for når det går galt, hverken økonomisk eller følelsesmæssigt.
    MEn vi bør måske endnu engang anmode FD, nu der er agurketid, til at stå frem i medierne og fortælle om fordelene ved at købe med stamtavle, købe ved reg opdrætter og fortælle hvilken betydning det har for racerne at man støtter useriøst avl. Det har givet pote, om jeg så må sige, for hundene, selv om der osse er lang vej.
    Jeg er i hvert fald træt af at blive kaldt alt fra snobbet til pengegrisk, fordi jeg forsøger at bevare de 2 racer jeg har og som der ikke er ret mange af.


  • #8   26. jun 2011 Det er sådan at de fleste katte ejere ikke giver en fis for hvad opdrætter har postet i det kuld de vil bare gerne ha en kat og måske vælger de race efter hvad der passer til dem selv og man kan ikke forlange andet af dem . For nogen er race katte en lidenskab og for andre er det bare en kat med et specialt udseende . I vores lille land er katte ikke i høj kurs. :0/

  • #9   26. jun 2011 Næhhh, "varen" må ikke koste noget - men alligevel skal der være evighedsgaranti, også selv om "varen" ikke er brugt efter foreskrifterne ...

    Jeg er så så heldig at jeg ikke opdrætter en moderace - vil man købe en abyssinier - så får man svært ved at finde en der ikke er stambogsført. Bevares, der er da en del opdrættere jeg ville gå i en stor bue udenom - af personlige og opdrætsmæssige årsager.

    Der er desværre mode i katte med mere pels - de færreste der køber dem fatter hvad det indebærer (men finder ud af det) - og der er alt for mange der har set forretningen i de mere pelsrige racer - både de stambogsførte og dem af tvivlsom herkomst.

    Drt har aldrig gavnet nogen race at blive modefænomen. Se bare hvordan det er gået den smukke siameser ...


  • #10   26. jun 2011 Det er jeg helt enig med dig i Lis. Der er flere racer der har taget varrigt skade af at være modefænomen. Modefænomen og dyr burde slet ikke kunne bruges i samme sætning. Men det er desværre et faktum, som tydeligt ses på eksplosionen af opdrætter af pågældne racer og især eksplosionen af Bybbere af de samme racer eller blandinger af dem.
    Tag bare "kamphundene" som pludseligt skulle være allemandseje. Det fik den konsekvens at der i dag er lavet forbud på mange af disse racer, fordi efterspørgslen eskalerede og man så ikke var så kritisk med hvad man avlede på (sind/helbred) og dem der købte. Nu tror jeg selvfølgelig ikke at der avles "kampkatte" men sammenligningen kan bruges, da mange for at følge med efterspørgslen avler på alt der bare ligner den/de racer der nu er "IN". Det sker på bekostning af helbred og sind. De glemmer at tænke sig om og "glemmer" at teste, for køberne er her jo nu.


  • #12   26. jun 2011 Man kan håbe at mode tendensen slutter på et tispunk :0/

  • #13   26. jun 2011 der vil altid være mode i katte. gudskelov skifter moden så racen kan sunde sig igen. tror den næste i køen bliver den hellige birma. den er i lidt for kraftig fremdrift.

  • #14   26. jun 2011 Malene tror desværre at Maine coonen bliver ved med at være populær et stykke tid endnu

  • #15   26. jun 2011 de holder vel ca et årti ligesom de andre racer har gjort. synes de har toppet og er så småt på tilbagetog. godt for racen at kun de passionerede holder ved om en 5 års tid smiley

  • #16   26. jun 2011 Malene jeg håber du har ret for der har virkelig været blevet drævet rovdrift på dem

  • #17   26. jun 2011 ja jeg ved ikke om det bare er håb eller om observationerne har noget på sig..... kigger man marked synes jeg at spore tilbagegang (gudskelov)

  • #18   26. jun 2011 Marlene jeg tror det er ønsketænkning. Men om ikke andet, så håber jeg du har ret.

  • #19   26. jun 2011 har just kigget efter killing, og synes det vrimlede med hellige birmaer alle steder og synes der var knap så mange maine coons som jeg havde regnet med smiley
    hehe- men ja- måske jeg bare er en drømmer smiley


  • #20   26. jun 2011 Mette problemet i hunde verdnen er at de forskellige hovedklubber ikke samarbejder og har ikke samme regler det er der da i det mindste i katte verden men problemet i katte verden at har det en åben stamtavle så kan det bruges i avl uanset hvad ( ser bort fra kryptocid og navlebrok)

  • #21   27. jun 2011 Hvor er jeg enig med dig Mette. Jeg har længe "råbt" på at FD og klubberne herhjemme ville stå frem i medierne med nettop det emne. Der har endda været relevante udsendelser gennem det sidste år, hvor muligheden har været oplagt. Og nu hvor der er agurketid i medierne, var der osse en mulighed.
    Nu høre jeg til de få der gerne så at avlsgodkendelsen på katte blev genoptaget. Jeg kan selvfølgelig godt se at det på nogle punkter kan give nogle problemer, men jeg mener fordelene er stører. Der er osse racer hvor der skal strammes op om test og mere begrænsning, for at redde og bibeholde racene. Ligeledes mener jeg at man bør indføre "uddannelse" for at kunne blive reg opdrætter. Som det ser ud nu kan alle og enhver blive reg opdrætter, det kræver bare et navn og et beløb.
    De meget få regler vi har der skal overholdes er jo tåbelige. Eksempelvist navlebrok, så efter min bedste overbevisning ikke kan bevises er arveligt og jeg mener faktisk heller ikke at det er bevist at kryptochid kan bevises at være arveligt. De 2 ting SKAL der testes for, mens der kun henstilles til at teste for andre og langt mere alvorlige genetiske defekter. Det er så blevet vedtaget at NFO skal testes for GSD4, et godt tiltag, men efter min mening ikke nok, da der burde laves opstramninger for alle race på alle de kendte sygdomme.´
    Jeg synes at FD svigter medlemmerne når de ikke engang gider fortælle hvilke fordele der er ved at vide hvor ens "racekat" kommer fra og af, især når man tager i betragtning at der avles på syge og tilfældige dyr overalt. Ikke bare ved Bybberne men osse ved nogle af de reg opdrættere. Jeg ved selvfølgelig godt at der er nogen der så vil springe fra og bruge andre klubber, hvor man måske ikke er så seriøse omkring bevarelsen af racerne og godkender hvem som helst og hvad som helst. Men jeg vil påstå at det vil være dem der i forvejen lader hånt omkring sundhed og racens fremtidige eksistens.


  • #22   27. jun 2011 Mjaee - ikke at jeg kender arvegangen - men har set nok til at både navlebrok og kryptochisme er der ihvertfald en familiær tendens.

    Jeg har med stor glæde og fornøjelse haft en han fra USA - hans far havde kun een testikkel.

    Han blev far til 5-6 kuld - een manglede en testikkel.´

    Hvor går grænsen? Nu var han en CFA kat - han havde selv begge testikler - han søskende i form af piger - ja, de manglede jo ikke testiklerne - men er præcis lige så "farlige" at bruge i avl.

    Jo flere regler og forbud - jo mindre er der plads til sund fornuft - og jo mere skader man racerne ved at begrænse genpuljen ... Det er jo naivt at tro fordi man udelukker noget fra avl - så har kan der ikke komme andet, måske endda meget værre. Det går let hen og bliver en sovepude at sætte sin lid sund avl på baggrund af tests - og tro mig det vil alle nye - og sikkert også mange af de mere rutinerede ...

    En kat med navlebrok = ingen avl - søsteren der er fri kan man avle alt det man vil på - også selv om hun f.eks. har løse knæ - og iøvrigt lige så fllitigt er i stand til at producere navlebrok eller andet ....



Kommentér på:
er racekatte for billige?

Annonce