{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

tavle ikke tavle.... {{forumTopicSubject}}

Det kan godt være jeg får lidt høvl, men det er der ikke noget at gøre ved smiley

Når folk skriver i deres profiler ved stamtavle "nej desværre", så tænker jeg, hvorfor så ikke købe med tavle?

Jeg har ikke noget imod katte uden tavle, men når problematikken omkring huskatte/blandinger er så stor, kan jeg bedre se formålet med en neutraliseret kat, hvor tingene er iorden fra starten, for netop at undgå alle disse "uheld", og du kan se hvor din kat stammer fra, sygdomme etc etc....
Og det med at opdrættere vælger udfra hvilke behov den enkelte killing/kat har, og om den vil være godt avlsmateriale, istedet for Andre der er mindre kompetente MENER at ens kat gerne vil være mor og far for de er så søde, og det har de ret til, på lige fod som alle Andre katte.

Dem med huskatte/blandinger, hvorfor mener DU at lige netop din kat SKAL have killinger?

Jer med "racekatte" uden tavle, hvorfor skal disse bruges i avl?
Kender du til alle katte der ligger bag, så du kan dokumentere dette fremadrettet til fremtidige killingekøbere?

Der er overflod af killinger og katte der mangler nye hjem, fordi nogle er ligeglade med deres dyrs velbefindende, og tænker det går nok, men lige pludselig har du 10 katte istedet for 1 eller 2, og med reg. kompetente opdrættere kan nogle tilfælde af dumhed måske undgås, eller er det ønske tænkning????!!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tavle ikke tavle....
  • #1   13. sep 2012 Eller få en uden tavle fra et internat og gøre et godt formål på den led hvis man ikke går op i stamtavler smiley

    Ellers gode spg. og pointer.


  • #2   13. sep 2012 Bliver de fleste ikke neutraliserede fra internaterne?
    Det gør de ihvertfald her i byen


  • #3   13. sep 2012 Jo, det var også sådan jeg mente det. At så fik man også "hele pakken" for relativt små penge ift. hvad diverse racer m. tavle koster. smiley

  • #4   13. sep 2012 Nåååårrrrhhhh ok på den måde. Så giver det bedre mening....;)

  • #7   13. sep 2012 Nu har jeg en Maine Coon uden tavle, og jeg har ikke interesse i at avle på ham. Han er nu også kastrat smiley
    Men jeg købte en uden tavle, for hvad skal jeg bruge den til.. Jeg vil ikke gå til udstilling eller noget, han er bare kælekat, så jeg kan ikke se hvad det skulle gøre godt for.


  • #8   13. sep 2012 Jeg har 2 huskatte, som jeg har fået gratis.. De er fertile indtil jeg har pengene til at få dem snippet.. De skal ikke være fædre smiley

    Når jeg har penge, plads og overskud vil jeg gerne have en Europé igen, udstille den og opdrætte smiley


  • #9   14. sep 2012 jeg har haft katte i 35 år , og har i 2012 fået mine første tavlekatte. Fordi jeg faldt for racen (og ville være sikker på at de var racerene). De er neutraliserede som alle katte jeg har haft. Ingen avl her. Og jeg har elsket og ønsket alle mine katte lige meget. Tavle eller ej.

  • #10   14. sep 2012 Sofie L: Jamen du ved jo reelt ikke om den ligner en MCO og kun den ene forældre er når du ingen stamtavle har der beviser hans forfædre?. Jeg har også stamtavle katte jeg ikke udstiller men derfor har jeg stamtavlen alligevel. Er dit bevis på katten er det du egentligt får afvide den er.

  • #11   14. sep 2012 Jeg har set hans forældre. Men jeg går ikke så meget op i om der måske er en upser et sted, han er jo bare min kælekat, og han er verdens dejligste mis med den største personlighed. Så er det heller ikke vigtigere for mig hvordan hans tip tip oldefar så ud... smiley

  • #13   14. sep 2012 Sofie

    Hvis der er en upser et sted.....så ved du jo heller ikke om han er ren. Skal han så ikke under en anden kategori?
    Vi vil heller ikke avle, men vi har bevidst valgt en race med tavle, som er neutraliseret. Måske udstiller vi måske ikke, men sp har vi muligheden for det. Det er en god mulighed for os, da vi i fremtiden MÅSKE gerne vil avle, og så kender vi til udstilling, linier opdrættere etc etc.

    Men der hvor jeg synes det kan virke lidt forkert, det er når en kat uden tavle er under den racebetegnelse som den er købt som. Det kan være du synes det ligner, og det kan give nogle fremtidige killingekøbere et fordrejet syn på racen, hvis du har en kat der er blandet med en race.....


  • #15   14. sep 2012 Min Houdini (kan ses på profil) oprettede jeg faktisk først under maine coon.
    Han skulle eftersigende være maine coon/norsk skovkat (dog hælder jeg mere til noget perser blanding), men jeg kunne slet ikke se, hvor forkert det var at sætte ham under den kategori.

    Indtil jeg selv besluttede mig for at få tavlekat. Det har ført til to skønne katte, en maine coon pige (profil billede) og en Orientalsk langhårs dreng smiley

    Nu ser jeg virkelig den store forskel en tavle gør, selvom jeg i starten også sagde "jamen jeg skal ikke udstille eller avle, så hvorfor have tavle"..

    Jeg syntes jeg kender mine to tavle katte lidt bedre end ham uden, ikke at jeg gør forskel på dem, men hvis han (uden tavle) begynder at ændre adfærd, spisevaner etc. så bliver jeg næsten panisk..
    Jeg har ingen idé om hvad det ville kunne være, og ingen chance for at finde ud af det, hvorimod der er flere ting der kan udelukkes med en stamtavle..

    Nu er jeg så småt begyndt at udstille, selvom de dog er kastrater så har jeg virkelig fået en interesse for racerne imellem, og hele den atmosfære der er at finde på en udstlling.

    Og med mine tavle katte har jeg også 2 rigtig skønne opdrættere som jeg kan spørge om alt jeg har lyst til, og som gerne hjælper når de kan smiley



  • #17   14. sep 2012 Hende vi har nu er huskat, og self igen tavle. Hende har vi fået gratis da gamle ejer ikke kunne tåle hende. Hun er en skøn mis, og ikke om jeg ville bytte hende væk.
    I næste uge får vi to mere. to ægte mco damer med tavle. Tja, manden har forelsket sig i disse to katte..


  • #19   14. sep 2012 Det der kan undre mig lidt er, at dem der normalt avler løs på hvad som helst er meget med i tråde om avl, men når der bliver spurgt direkte og undrende er der ikke en eneste der melder sig på banen....hhhhmmm

  • #21   14. sep 2012 Dyrlægen skrev min under MCO selvom hun ikke have spurgt hvad race han er, så han må jo være rimelig meget Maine Coon. En der avler med tavler, fortalte også hvor flot og fin han var, men da jeg fortalte han ingen tavle havde blev hun overrasket. Så hvis han ikke er ægte ved jeg ikke hvad der er i ham.. Desuden har han Maine Coon personligheden. Han er et pragteksemplar der smiley

  • #22   14. sep 2012 Sofie :

    Ja, og dyrlæger skriver hvad du vil når du skal have registreret din "boxerblanding", så det giver jeg ikke meget for.
    Mend et er da fint, hvis du har fået god respons på din kat, men i min verden er en kat uden tavle en huskat, da du ikke kan stå 100% inde for om der skulle være upsere længere ude....


  • #23   14. sep 2012 Susan :

    Blandt andet...:-)
    Der er jo også demd er avler for sjov, de må da komme på banen, hvis de mener det er lutter lagkage det hele.....he he


  • #24   14. sep 2012 Min oliver er en indekat, blanding af huskat og mainccon. Hun katten er maincoon også indekat. Killingerne er velkomne også uden stamtavle. De er allerede afsat vis det skulle lykkedes. Bagefter skal han kastereres. Mine andre katte er også sterriliseret da jeg også går indfor kælekatte skal have et godt liv. Og vil give dig ret i der er for mange killinger som løber vildt rundt. Men vi er trods alt nogle som elsker vores katte og vil dem det bedste. Godt indlæg du har lavet.

  • #25   14. sep 2012 God tråd og dejlig soper debat smiley

    Sofie din kat er dejlig, ingen tvivl om det.

    Jeg tillader mig dog at sætte spørgsmålstegn ved om du og din dyrlæge kan racebestemme en kat. Det skal der flere års erfarning til med både udstillinger og opdræt.


  • #27   14. sep 2012 Alt der er langhåret er enten kategoriseret som værende MCO eller NFO, for det er jo dejlige katte, men come on, nogle mennesker burde da være klogere end det, og se realiteten i øjnene.
    Der må godt nok være mange mennesker i dette ganske danske land der har disse racer, og det kan irritere mig, at dem der har disse langhårs katte har sat dem under en race, på trods de ved de er blandet med noget andet.
    Det må da være svindel, eller tager jeg fejl??


  • #28   14. sep 2012 Helle S :

    Istedet for at lade ham parre denne ene gang, hvorfor så ikke bare lade ham kastrere så du undgår de gener der kan opstå med en kønsmoden hankat??

    Du skriver :
    Mine andre katte er også sterriliseret da jeg også går indfor kælekatte skal have et godt liv

    En avlskat er da også kælekat, så forstår ikke denne udtalelse?????


  • #29   14. sep 2012 Helle S :

    Må jeg være fræk og spørge ind til hvad din kat er testet for?? smiley


  • #30   14. sep 2012 *ikke alt er lutter lagkage* du skriver:
    <i>men i min verden er en kat uden tavle en huskat</i>

    Undskyld indblandingen, men lige der kunne jeg ikke være mere uening, en kat uden tavle er en blandings kat, en huskat er kun en huskat hvis den er ren, en huskat vil aldrig kunne være langhåret f.eks.

    Jeg har huskat og er stolt af hende, uden tavle smiley


  • #31   15. sep 2012 Heidi N :

    Her mener jeg at katte som værende ægte uden tavle er huskatte...blandinger er jo som der er skrevet blandinger...
    Men igen er der ikke tavle, så kan der jo opstå tvivlen om ægtheden, så jo vi kan da godt sige at alle katte uden tavle er blandingskatte, men jeg tror aldrig der vil opstå enighed omkring dette smiley


  • #32   15. sep 2012 Sikkert ikke :), men min pointe er jo netop at en kat som siges at være t.eks. MC men er uden tavle, og der derfor kan opstå tvivl om ægtheden, i min verden <b>aldrig</b> ville kunne gå under betegnelsen huskat, da en "ægte" huskat aldrig kan være langhåret..
    Derfor vil den i min verden skulle kategoriseres som blandingskat..


  • #33   15. sep 2012 Heidi N:
    Det er jeg helt enig i. smiley Huskatte er en 'race' for sig selv.

    Men det ville bare ikke give mening for mig, at sætte Joey under 'blandinger', da han er utroligt racetypisk. Mht. alt.
    Og dette bekræfter folk med erfaring mig altså også i. smiley

    Men ja, i bund og grund er denne debat om hvad de skal stå under vel ret dum. For hvis alle katte er så fantastiske, kan det så ikke være ligegyldigt om de er ægte Maine Coons, Persere, Briter eller hvad det nu kunne være;-) Og pyt da med hvad end de står under - dem med tavler kan da bare være glade for at have tavler, hvis de har dét smiley


  • #35   15. sep 2012 Heidi

    Jeg synes ikke det er en dum debat, for det handler jo i bund og grund om, hvad du har anskaffet dig, og kan stå ved det. Du har en kat uden tavle, fint nok, men du ved jo i realiteten ikke om den er ægte.

    Som winnie nævner er der faktisk mennesker der bruger tid, penge og kræfter for at opnå en standard indenfor netop deres race, og det bliver i min verden ødelagt en del, ved at andre mennesker anskaffer sig en han/hunkat og avler løs, helt uden at vide hvad denne indeholder eller kender dennes aner. De færreste for hyggens skyld avlere tester deres dyr inden avl for racerelaterede sygdomme....


  • #36   15. sep 2012 Undskyld er det mig Heidi du kommentere til, for jeg har da vist aldrig udtrykt mig om at debatten var dum??? Læs mine indlæg, så har jeg aldrig udtrykt mig for eller imod tavle, blot at jeg ikke finder det korrekt, at kalde en ikke tavle kat for en huskat..

    Hvis ikke det var mig så undskyld forvirringen smiley


  • #37   15. sep 2012 Undskyld det var til SOFIE...:)

  • #38   15. sep 2012 Jeg er nu stadig uenig i at man bør kategorisere alle katte uden tavle som blandingskatte. I min kat Cleo's tilfælde, har jeg sat hende under Hellig Birma, fordi hun er en Hellig Birma, dog uden tavle. Begge hendes forældre havde tavle, men "opdrætter" avlede ikke med tavle. Derfor tillader jeg mig at kategorisere hende som en Birma, på trods af den manglende tavle.

    Vil i andre påstå hun burde stå under andet? smiley


  • #41   15. sep 2012 Winnie: Jeg avler selv med tavle jo, men Cleo var min første kat, og blev en billigere model u. tavle. Men i og med begge forældre havde tavle, ville jeg synes det var forkert at kalde hende en blandingskat, på trods af manglende papirere. Hun ER jo en Birma smiley Men kan sagtens følge din tanke, synes bare der er tilfælde hvor en kat uden tavle med god samvittighed godt kan kaldes for en race.

    (Og en lille detalje, en tavle er jo ikke en 100% garanti... Man tester jo ikke forældrekattene for at tjekke dna, og indregistrere jo selv hvem mor og far-mis er til sit kuld.)


  • #42   15. sep 2012 R.B: jeg er enig smiley Men jeg er ikke opdrætter af hende, men køber.
    Havde jeg været hende, havde jeg også gjort mit til at få tavler på, men nu ved jeg jo ikke om forældrene havde åben tavle. Jeg kom blot for at købe en prinsesse med store blå øjne smiley

    Først da jeg et halvt års tid senere anskaffede mig Nala og Nemo MED åben tavle, som viste sig at få killinger en uge efter jeg fik dem hjem, da begyndte interessen for tavler, avl mm.


Kommentér på:
tavle ikke tavle....

Annonce