{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.461 visninger | Oprettet:

Hvad hedder en ernærings-ekspert ???? {{forumTopicSubject}}

Jeg læste tilfældigt herinde på kattegalleriet i en tråd (kan ikke huske hvilken og kan nu ikke finde det igen) hvad en ernæringsekspert hedder - altså ikke en dyrlæge, men en slags diatist for dyr - en som har en uddannelse inden for ernæring af dyr. Nogen som ved hvad sådan en hedder??

Jeg skal igang med hundemassør-uddannelsen snart, og tænker på at man måske kunne supplere den med en uddannelse eller kursus til ernæringsekspert....
Synes nemlig det er chokerende, at man bliver fejlinformeret i stor stil, når man spørger sin dyrlæge om ernæring til sin hund/kat...!!! Har desværre at producenterne af RC og Hills mistænkt for, at de har "købt sig ind" i de fleste dyrelægepraksiser og "hjernevasket" dem....og de "gamle" dyrlæger gør og siger bare hvad "de altid har gjort", hvordan kan en dyrlæge ellers vejlede så langt ude i skoven - ja undskyld det er bare en mistanke og "påstand" fra min side, men jeg kan ikke rigtig komme mig over chocket efter af have læst bare lidt om disse "nye ernæringsprincipper om hvor vigtig det er med rigtig kød og vådfoder og uden korn m.m". Der skal en holdnings/videns ændring til hos dyrlægerne, for de fleste tror jo blindt på deres dyrlæge - det gjorde jeg da - men jeg synes nu alligevel, at den sidste jeg var ved tøvede og var meget undvigende, når jeg spurgte ind til hvilken kost/ernæring Romeo skulle have...anbefalede mest "canosan-tabletter" for gigten og sagde ellers at "det er svært at ændre på sådan en gammel kats kostvaner", men hun var også ret ung og sikkert udemærket informeret, for hun har selv kat.
Gad vide om de får betaling for at sælge RC og Hills-produkter og kun anbefale dem, og indordne sig, fordi det er krisetider og de har brug for de penge - og også "brug for" syge dyr for at overleve som praksis - bare en tanke jeg har gået med, som jeg synes er meget forfærdentlig, hvis det var rigtig...): Alt det må der da gøres noget ved....Måske kan jeg være med til at gøre en forskel overfor mine fremtidige kunder.....
Jeg ved godt, at man ikke kan forvente at "gamle fru hansen" begynder at lave fuldstændig om på alt og gå over til råfodring, for det er jo ikke "bare" at give noget tilfældigt råt - det udvikler jo bare mangels-tilstande. Men man kunne jo starte med at indføre at have de kornfri mere sunde tørkost-produkter i sin praksis og sundt vådfoder og anbefale det.... - men igen det giver færre patinter i deres praksis og ingen støtte-kroner fra producenten..... Jeg tror ikke de sunde producenter behøver at købe sig ind på nogen markeder, hvis folk først har fået den rette viden. Kunne se inde på Zooplus.dk at alt var udsolgt i samtlige sunde tørfoder-mærker i de små pakker, som folk nok eftertragter, fordi de lige vil prøve om deres kat vil have det...Så det er jeg også nødt til at vente med, ØV...:o) ville selv have bstilt en lille pakke af 2 forskellige varianter. Og jeg er overrasket over hvor billigt der er i forhold til RC og Hills....Surt at man ikke kan købe det lokalt ved enten dyrlæge, Petwold eller andre forhandlere..

Har helt dårlig samvittighed over at sælge ud af alt mit RC - tror jeg ialt har ca. 12 kg stående...for jeg giver det jo i pricippet bare til en anden kat, som så kan blive syg af det....men hvis man informerer om, hvorfor man vil af med det, er det vel okay...? Desuden køber folk det jo bare et andet sted, hvis ikke hos mig - så deres kat bliver syg alligevel....Har seriøst overvejet bare at smide det i skraldespnden, men tror min mand ville "få et føl" - vi har jo købt det i dyre domme selv....men har bare rigtig svært ved med god samvittighed at sælge, noget jeg ikke længere selv kan stå inde for....
Vi skal heller ikke selv af med det hele for min hunkat, Po er meget psykisk følsom overfor bl.a madændringer, så der skal være noget af hendes eget til at "udfase" meget langsomt med - hun skal også blive ved med Calm fra RC fremover, for synes det hjælper på hendes nervøsitet og stress - og da hun ikke spiser så meget vådkost endnu, som jeg kan blande et lign. produkt i, må hun have det som den tørkost hun elsker....Men de skal have 1-2 sunde alternativer til det samt rigtig kød, hvis jeg kan få Po til at spise det....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad hedder en ernærings-ekspert ????
  • #1   10. mar 2013 Jeg skal lige være med her ...

    Hvad er det, der er SÅ dårligt ved RC og Hills... at du ligefrem mener at katte bliver død syge af at.... så dyrlæger kan tjene ekstra penge ????

    Og hvad mener du,der er et bedre alternativ til de to produkter, i tør kost ???


  • #2   10. mar 2013 Meget RC og Hills er fyldt med korn produkter og andre lette kulhydrater som kattene ikke har brug for.

    Tørkost slider på tænderne som sandpapir og bliver det opløst sætter det sig i kager på tænderne og nedbryder dem. Med mindre kattene får råt kød og knogler der kan rense dem.

    Jeg ved at en katte diatis kan hedde "holistic Veterinarian" på engelsk og man taler om Feline nutrition experts. http://www.rawessentials.co.nz/site/webpages/general/about-raw-essentials
    Ejeren af Feline nutrition startede "the filnie nutrition education society" og "RawFedKitty" http://feline-nutrition.org/about-us


    På dansk lader det til at hedde: Veterinær Ernærings Terapeut
    der er ldit info om uddannelsen her: (link fjernet)


  • #3   10. mar 2013 ah nice folk fra "rigtig hundemad" Barf gruppe har været på den uddannelse ^^ dejligt at se. ret interesante interview ^^

  • #4   10. mar 2013 Tusind tak Sasha - det vil jeg helt klart kigge på ;o)

    G.H : ja og ud over tandproblemer, kan det give en lang række sygdomme, som regel først senere i livet. Så som diabetes, mave-tarm-sygdomme, nyresygdomme og desuden har manglen på det rigtige protein nok også årsag til sygdomme i bevægeaperetet, fordi de simpelthen ikke har muskelmasse nok...f.eks. gigt. Katte er jo fra naturens side skabt som rovdyr og har brug for bl.a. en masse rigtigt kød. Desværre er der ikke ret meget kød i de tradiotionelle tørkost på markedet - det er erstattet af proteiner fra f.eks. majs og soja, hvilket katte ikke kan omsætte. Dette er gjort så fremstillelsesprosessen kan gøres så billigt som muligt, da kød er dyrer en f.eks majs. Og for så at "overtale" dyr til at tro at dette er kød, spayes mange tørkost med "kødduft".....Jeg er først selv ved at sætte mig ind i emnet, så vil endnu ikke påtage mig at vejlede i hvilken tørkost der er bedst....Det aller bedste er at fodre med råt efter BARF-princippet, hvis ens katte er med på det - men det kræver at man sætter sig grundig ind i det, da man selv skal sørge for at tilsætte vitaminer og andet til kosten, da det ellers kan giver mangelsygdomme - så langt er jeg slet ikke nået. Men hvis man sørger for at giver masser af varieret vådkost uden korn og sukker, en sund kornfri tørkost med et højt kødprocent og supplerer med rigtig kød - helst råt, så er man nået rigtig langt -men jeg er selv først lige stårtet - hos mig er det et skridt frem og 3 tilbage, med den ene kat . Jeg tror ikke selv at det lykkes at få mine 100% over på råt, da jeg har en gammel og allerede syg kat og en ung meget psykisk sensibel kat. Ved der er mange andre herinde der kan vejlede dig bedre - f.eks. Sasha G lige oven over her ;o))) - hun har vejledt mig og ved meget :o))


  • #5   10. mar 2013 Jeg er helt klar over de forskellige ideer omkring fodring med råt og vådkost....

    Det får mine fem katte selv... dem der vil have det.... og fanger selv de dyr de kan æde ved siden af...Mus med fyldte maver af korn og andre planter ...

    Men de har altid adgang til RC tørfoder.... og det har ikke kostet et eneste besøg hos dyrlægen... heller ikke mine gamle katte.

    Det jeg hæfter mig ved er din påstand om at dyrlæger "med vilje" rådgiver deres kunder til at fodre med produkter.. for bevist at gøre dyrene syge, så de kan tjene penge.

    Det er ganske udemærket produkter til katte... så længe man sørger for at tilbyde andre alternativer i form af råt og vådkost!

    Og nogle katte opnår endda at blive 23år på supermarkeds billige tørkost og vand....


  • #6   10. mar 2013 Nej, hvor lyder den uddannelse bare spændende !!! - den vil jeg helt sikkert gerne tage efter hundemassøruddannelsen ;o) - og så er kursus-stedet jo lige rundt om hjørnet - nemlig i Haderslev ;O)) Kan se den koster omkring det samme, så det må lige vente lidt. Jeg er ved at søge nogle legater og fonde til hundemassørudd, da jeg desværre ikke har 32.000 kr stående - så håber det giver pote, så jeg kan komme igang :o) - så vil jeg også kunne massere katte ;o)

  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #7   10. mar 2013 Meget god viden kan også hentes her

    www.catinfo.org


  • #8   10. mar 2013 "Det er ganske udemærket produkter til katte... så længe man sørger for at tilbyde andre alternativer i form af råt og vådkost! "

    Folk bliver jo bare ikke vejledt i råt og vådt hos dyrlægen - har hørt om en del idag (en tråd på Facebook) direkte er blevet frarådt råt er deres dyrlæge - jeg er flere gange blevet frarådet vådkost, fordi "tørkost er nok, hvis de bare har adgang til frisk vand", men probelmet med mange katte er at de ikke drikker nok, fordi de ikke er gode til at drikke og føler ikke tørst. De får i naturen deres væske fra råt.

    Det er også bare en mistanke, som JEG har - det skriver jeg også. Ved ikke om det er rigtig - håber det virkelig ikke !! Jeg håber, jeg tager fejl af min "gisninger" . Men det er et faktum at jeg selv har en gammel kat (13 år) med en tarm-sygdom (begyndende Megacolon) (ved ikke helt om det skyldes tørkosten), begyndende diabetes, gigt, allergi, masser af knækkede tænder, lidt tandsten og faktisk ingen muskelmasse på ryg og bagparti. Min dyrlæge har sagt at de knækkede tænder helt sikkert skyldes Oral-care tørkost (min fik RC og Hills), som han har fået i 10 år. Hvad de andre sygdomme har skyldes har ingen bekræftet, men det er et faktum at alm. tørkost kan være skyld i disse livsstilsygdomme. Jeg har mange gange spurgt dyrlæger om vejledning til min ene kats kost, men føler mig nu TOTAL vildledt og med god grund, fordi jeg nu har mindst en syg kat efter at have fulgt disse råd. Jeg er selv overbevist om at alle min kats sygdomme skyldes hans kost, men det er ikke bekræftet af en dyrlæge. Mine får stadig RC, fordi jeg har store problemer med at skifte endnu. Min hunkat har reageret meget kraftigt psykisk ved bare et lille tiltage ):


  • #9   11. mar 2013 Nej, de bliver ikke vejledt i BARF til katte.
    Men de sælger andet end RC og Hills og jeg tror simpelthen ikke at nogen dyrlæge med respekt for sig selv, sin praksis og dyret rådr folk til at bruge foder de bliver syge af!
    Kattene får ikke diabetes af RC, de får diabetes af usund livsstil, for meget mad, for lidt motion, overvægt og så er det også aldersbetinget.
    Jeg må sige at jeg synes at det er noget af en påstand du kommer med og alt det holistiske foder tilsat æbler og alger m.m. - ud til højre og ind med noget der er gennemtestet - Hills, RC og Eukanuba, samt andre store mærker.

    Det er altså ikke så farligt at de får lidt stivelse som diverse alm. kattemad indeholder. De katte vi har idag er "forfinede" og vi står på hovedet for dem - mig incl. Men katten skeler ikke til hvad en mus eller fugl har i maven. For den sags skyld heller ikke div. insekter som ofte kommer ligeså hurtigt op igen som de kom ned.
    Vi skal altså lige passe på med at der ikke går hysteri i fodring af katte.
    Kombinér vådt og tørt begge af gode mærker, så får du en sund kat. Mine katte vil ikke have råt. Så skal de heller ikke plages med det fordi jeg liige har hørt at det skulle være så godt.
    Jeg vil også vove den påstand, at flere af de sygdomme som vores dyr får skyldes omgivelserne. Byerne er fyldt med forurening, det kan give allergi, je mener at det er British Shorthair der er disponeret for at få allergi. Persere er disponerede for at få nyresygdomme - se det er katte vi avler!
    For at disse syge katte kan få et værdigt liv producerer bl.a. Hills, RC og Eukanuba sygdomsdiæter.


  • #11   11. mar 2013 Hvis man researcher lidt på de udtalelser der er på hjemmesiden, så går de bl.a. til MYPets - som også sælger RC.............
    VetCure Aps laver da heller ikke de kurser fpor ingenting.
    Se blot at de også har noget der hedder "Biotech" - det er da kurser / uddannelser for engen vindings skyld.
    Go for it hvis du lyster, men vær kritisk og lav research smiley


  • #12   11. mar 2013 Jeg er altså ikke en fan af BARF-metoden smiley
    Hvorfor? BARF er lavet til hunde og dem der har lavet guidlinierne mener at hunde er Altædende(omnivores) hvilket gør at de siger at alt mulige grønsager og frugter skal tilsættes kosten og calcium osv osv osv... det gør metoden meget indviklet hvis ikke man køber færdig blandet BARF produkter.

    RMB(Raw Meaty Bones) er udviklet af en dyrlæge som opdagede at alle hans små dyrs patiente led af forskellige sygdomme som han begyndte at mistænke tørkost og for produceret foder som være årsagen til. han kunne ikke forstå at en ellers sund killingen allerede som når den skiftede sinde tænder havde tandkødsbetændelse når man nu ikke så den slags i vildt levende katte.
    Med hjælp fra villige kæledyrs ejere begyndte han så nogle forsøg med at fodre med råt og alle hans hjælpere så postiv forskel hurtigt(så snart de fik kattene overbevist om at råt kød var mad:P). Det var nok til at overbevise ham og han køre en hård kampagne imod tørkost industrien som også er dem der udvikler behandlinger til fælge sygdome som tandsten og tandkøds betændelse.
    Hans princip er
    - Giv kød, ben og indvolde i samme mængde som et bytte dyr
    - sørg for at variere hvilket slags kød du giver
    - hvis alle dine kød resources kommer fra farme og ikke går på grøs skal man måske tilsætte lidt ekstra vitaminer da dyrene ikke er lige så veludviklede og balancerede som hvis det var en vildtlevende f.eks. hare/gås/and/mus

    I DK blander folk de 2 metoder sammen, det er i hvert fald det jeg har set siden jeg begyndte at læse op på rå fodring.

    Medhendsyn til dyrlæger: Det er ikke fordi dyrlæger bevist vejleder imod at gøre ens kæledyr syge ved at sige at kattene kun skal have tørkost. Men dyrlægeskolerne er sponsoreret af tørkost producenterne og dyrlægerne lære ikke specielt omkring kostvejledning. Nej de bliver undervist i hvilke mærker af tør/vådkost der findes og hvilke produkter de skal give imod hvad. Der er tit snak om "velbalanceret kost" til katte og hunde hvor man tror dette også inkludere grønsager og frugt men en kat render altså ikke rundt og spiser gulerødder eller bananer. Hvis en kat en vinter er forfærdelig sulten ville den nok gnave på nogle grene og andet for at stoppe sulten men det er ikke fordi den får næring af grenene.

    Da jeg første gang læse om BARF tænkte jeg "Hvad skal min kat med grønt og frugt når nu du lige har sagt den var kødæder??" Når jeg sammenligner hunde med ulve og dingoer så vil jeg også sige at de er kødædere og ikke altædende. derfor er jeg ikke på BARF holdet men RMB.

    GH: Jeg kan godt forstå at dine katte har det godt på tørkost de fanger jo selv deres råt ved siden af! smiley Det gjorde mine katte ikke da de var indekatte de fik tørt og vådt hver dag men jeg har kæmpet med overvægt, urinvejs infektion, tandkøbsbetændelse osv. Alt det er væk siden de kom på råt i stedet for mad produceret med korn.

    RMB: Why not BARF? http://www.rawmeatybones.com/petowners/whynotBARF.php
    RMB: http://www.rawmeatybones.com/petowners.php
    dyrlægen har udgivet sine fund omkring produceret mad i bogen Raw Meaty Bones. Der er ikke så meget guide til hvordan man fodre med råt men den er meget informativ omkring indholdet i produceret kattefoder og hans kamp for at få dyrlæger til at indse at katte og hunde har bedre af råt kød end noget færdig produceret.

    Fruen p.g. : Helt ening men som mange andre var jeg blevet vandt til at forbinde katte mad med at købe tørksot og vådkost smiley Jeg havde da læst masser af bøger omkring katte og deres pleje inden jeg fik kat men den der om at tørkost og vådkost var fyldt med korn var ikke i nogen af bøgerne. Og når man kun ser tørkost og vådkost hos dyrlægen så tror man hurtigt at det er normalt og det bedste at give sit kæledyr.


  • #13   11. mar 2013 Jeg er fuldstændig enig og vil tilføje

    Jeg er af to dyrlæger direkte blevet frarådet at give vådkost !!! - som "noget pjat og med for meget vand i, giver bare diaré og tandsten, så medmindre du vil til at børste tænder på din kat, så giv tørkost". Første gang var lige, da jeg fik Romeo for 13 år siden af en norsk dyrlæge. Og anden gang i Danmark for ca. 10 år siden. Derfor har Romeo kun fået tørkost hele sit liv.

    Og de bøger jeg har læst om at holde kat - både da jeg fik Romeo - og har siden købt en del kattebøger og lånt på biblioteket. I ingen af dem står, at de skal have råt serveret, uden korn og at det er bedst med masser af vådkost - bare de får en tørkost, som er et fuldfoder og har adgang til masser af frisk vand. Der står at katte ikke er gode vanddrikkere, fordi der ikke kommer så ind, når de drikker - og ikke at de ikke føler så meget tørst ,eller at de burde få det i vådkost eller i råt.
    Som almindelig katteejer regner man med, at den viden fra sådanne almene katte-bøger er almen god viden, og hvis din dyrlæge så bekræfter det, er det jo fint !! Så nej jeg har ikke været opmærksom på at katte skal behandles som rovdyr - men det ved jeg nu, og kan købe den rette mad derefter. Og nej jeg ville aldrig give en kanin kød, for jeg har hørt de spiser gras ;O))
    Det der er galt med alm tørkost, er jo at der ikke er ret meget kød i, som er det katte har brug for, istedet putter man andre protien kilder i, som katte ikke kan omsætte.
    Det er noget af en mistanke jeg kommer med ja - men jeg har jo læst det samme som Sasha skriver - så noget af det passer jo - så er resten virkelig så langt ude....Det lyder jo mærkeligt at ingen dyrlæger er opmærksom på at katten er et rovdyr og med de samme behov - men nogen gør, kan jeg høre og det er jo rigtig glædeligt - men ånenbart ikke dem jeg har mødt, for de har virkelig kun de nævnte mærker stående. Så hvis ikke dyrlæger er inde i kost, hvordan skal en ganske alm. katteejer så vide, hvad de skal give. Jeg er først blevet opmærksom på alle disse ting for ca. en uge siden, efter at have læst om der herinde. Jeg har aldrig hørt at en kat skal have rå kød og ben for at undgå tandkødsproblemer. I naturen troede jeg egentlig bare, at de efterhånden bare mistede dem med alderen, som den gamle vildkat vi havde i nabolaget, der var tandløs - men den blev vist fodret af naboen. At katte skal have ben at tygge på kommer meget bag på mig, da jeg altid har troet at vilde kattedyr lod hele skellettet ligge, når de nedlagde et dyr. Da jeg havde hund, tænkte jeg at det kunne være smart, hvis katte også ville gnave i ben, så de slap for enten at skulle brække tænderne på hård tørkost, have børstet tænder eller have en tandrensning en gang i mellem!!
    For det var de muligheder der bliver stillet op hos dyrlægen.
    Ja, de vejleder nok ikke folk med fuldt overlæg i det forkerte, men kan vi ikke blive enige om at deres uddannelse, så ikke er god nok....Den burde måske lige forlænges lidt med en ernæringsmodul, som ikke er farvet af en producent. For der er jo et faktum at rigtig mange katteejere bliver misinformeret i stor stil inkl. mig selv. Vi kan godt blive enige om at indekatte ikke har mulihede for ret meget motion, medmindre man sørger for at aktivere dem (det gør jeg - men ikke ret mange andre jeg kender) - ude i naturen kan de jo løbe frit. Vores hunde sørger vi jo for at gå til træning med og lange turer og giver dem ben....

    Nu vil jeg gå ind og læse om RMB - det lyder spændende, Sasha :o) - og måske mere enkelt, men derfor kan man vel godt købe nogle BARF-produkter, hvis ens missere er klar til det - tænker bare på det forskellige frosset kød osv. Det er ikke til at få daggamle kyllinger nede i brugsen jo ;O))) hihi - men der går nok 5 år inden Po vil sætte tænderne i sådan noget...desværre.


  • #14   11. mar 2013 Jojo BARF produkter af rent kød følger samme princip(nogle gang skåret for småt men rigtig godt til at variere protein resourcen)

    Jeg køber BARF poser fordi de indeholder hele dyret, det eneste der tæller imod er at de har knust alle benene til mel smiley så derfor giver jeg mine katte et stykke med ben om dagen. f. eks. kyllinge hals, kyllinge vinge, daggammel kylling og jeg forsøger at få fat i nogle hele overskuds kaniner så jeg kan afveksle lidt bedre.
    Jeg har en pose kyllinge halse i fryseren så jeg altid har noget med ben til dem også forsøger jeg at skaffe variering dertil.

    Jeg tror godt du kan få noget held med Romeo smiley Efter Aidans mave havde nyt godt af kogt kylling i 1½uge så var han klar til at prøve rå kyllinge file og nød det! han har allerede på en uge nu lært at spise laks, kanin, kyllinge hals, daggammel kylling og mus smiley Til sommer regner jeg med at han fanger og spiser sine egne mus smiley
    Begge katte føler sig lidt forvirret når de får serveret et helt kyllinge lår(over og undeR) som de fik i morges. De fik en halv time til at gnave/flå løs også lagde jeg resten i poser og i køleskabet til senere. Aidan skulle have lidt mere hjælpe end Macro.

    Jeg handler primært ind i BARF forhandlere da det er nemmest og så supplere jeg med lidt hist og her fra vores eget indkøb. Jeg undgår jo så bare alle deres grønsags/frugt blandinger smiley


  • #15   11. mar 2013 Helle
    " Jeg er af to dyrlæger direkte blevet frarådet at give vådkost !!! ".
    Det er så de enkeltstående dyrlæger som ikke har fattet at katte ikke er gode til at drikke nok - for min anbefaler det ;).

    Sasha:
    dyrlægeskolerne er sponsoreret af tørkost producenterne "

    Der er kun én "dyrlægeskole" og det er KU LIFE - Københavns Universitet.
    Universiteter bliver ikke sponsorerede, men det gør enkeltstående forskningsprojekter ;). Dette er ofte af medicinalindustrien.

    Det er altså noget af nogle voldsomme påstande du kommer med smiley


  • #16   11. mar 2013 Du blev rådet for 13 år og for 10 år siden.... af to dyrlæger...

    Hmmm jeg har været ved tre dyrlæger ... og vi har snakket en del om kost... og jeg er aldrig blevet frarådet vådkost/råt ... tværtimod faktisk.

    Men det er jo heller ikke forbudt at tænke selv smiley


  • #17   11. mar 2013 ok så de Danske dyrlæger er ikke sponsoret men det er de i hvert fald i America hvor vi desværre også henter meget info fra til vores uddannelser og andet.

    Med hendsyn til at tænke selv så ved alle jo ikke det samme. Ingen er født med samme viden og hvis alle omkring en tror at tørkost er godt for katte så har man ikke nogen basis for at mene det modsatte før man opdager et eller andet der gør at man linker de 2 ting sammen.

    Hver gang jeg snakkede med dyrlæger omkring overvægt hos mine katte blev jeg hendvist til tørkost, tørkost tørkost og jeg fik at vide at jeg ikke måtte fodre dem 24/7. altså de måtte ikke længere have en skål med tørkost stående de måtte kun nødigt have tørkost i bolde de skulle rulle rundt og det der blev lagt i boldene skulle fra regnes deres daglige kost.
    Mange her inde vil sige at mine katte nu helt sikker vil lide nyresvigt senere fordi deres nyre er blevet skadet på grund af at de ikke har fået lov at spise små måltider fra 24/7 tørkost skålen.
    Jeg ved ikke om de har lidt nyreskade af det men det var de råd jeg fik fra flere dyrlæger som bare sagde at så længe kattene havde frisk vand skulle vi kun give dem mad i doserede mængder. Det har altid gjort mig ked af det at høre mine elskede katte tigge om mad hele dagen lang fordi de kun fik det de måtte få. På råt dosere jeg også men jeg kan se og mærke på dem at de bliver mætte som aldrig før. De er glade, selvfølgelig vil de have mere og gerne godbider men de slapper af og leger meget mere end de nogensinde (ud over som killinger) gjorde på tørkost.


  • #18   11. mar 2013 "tænke selv! - ja ,der fik jeg den.....Jeg HAR forsøgt at finde viden i litterature og hos dyrlæger. Jeg er klar over at de dyrlæger, som "er gamle i gårde" har en anden viden end de som er yngre og måske selv søger viden ud over det de lærer.
    Jeg har som mange andre - de fleste - desværre været autoritetstro, for man regner jo med at en dyrlæge, ved hvad han snakker om, når han vejleder. Jeg er jo ikke ekspert i katte - det er da også meget at forlange af samtlige katteejer incl. gamle fru hansen....
    Jeg anser ikke mig selv som dum eller mere naiv end andre danskere - jeg har en videregående uddannelse (sygeplejerske) og der har jeg lært om menneskets fysiologi og anatomi, men det gør mig langtfra til katteekspert! - Men det gør at JEG er i stand til og er vandt til at søge og tilegne mig viden - og det har jeg sandelig tænkt mig at gøre efter denne "øjenåbner", for det er jo det, det er. Man lærer jo hele tiden, når man har dyr af både erfaringer og viden. Min vi er jo alle startet et sted, ikke. - vidste du at din nye kat skulle have råt/vådt, da du fik den første ind af døren - nej vel. Man spørger hvad den er vandt til at få, og så sørger man viden resten af ens liv med katte! Når min mor passer mine katte, smider hun vandet ud og giver dem mælk istedet og fodre dem kun med leverpostej, fra Brugsens delikatesse(trods mine protester) fordi de skal jo have det godt - med det resultat at de fikm sådan en diaré - sådan passede man katte, da hun var barn...

    Jeg har fyldt min kat med "junk-food" i den tro at det var til min kats bedste, gør mig meget chokeret ! (og jeg har ikke selv fundet på "junk-food" - det står i Sashas udemærkede link til råfodring, så det er ikke bare en påstand). Jeg har faktisk selv været stor fortaler for de omtalte mærker og anbefalet det til veninder - min venindes kat døde kun 5 år gammel af pludselig hjertesygdom (den var meget aktiv udekat) - nu ved jeg endnu ikke, om hun faktisk købte efter min anbefaling, men nu skal jeg have fat i hende, og fortælle at hun skal glemme, alt hvad jeg har sagt, fordi jeg tog grueligt fejl, ellers bliver hendes anden kat måske også syg ): Hun er ikke selv så uddannet og let ved at tilegne sig viden, som jeg, men en meget kærlig "mor", som bare vil det bedste for sin kat...! - det vil vi jo alle....

    Og forresten tror i så at alt går redeligt til og at det danske sundhedsvæsen er uden korruption - at alle læger er ærlige og reelle og ikke er underlagt magt fra medicinalindustrien....langt, langt fra !!! Det er ikke en pastand!!. De lever også af at de fleste patienter er autoritetstro - så længe det varer...Måske er det der jeg har min kritiske tankegang fra...Beklager men jeg oplever dyrehospitaler, som pengemaskiner (er selv blevet nægtet akut kejsersnit til min hund, fordi det var i "dyrelægevagt", fordi jeg ikke kunne lægge alle penge på bordet i kontanter, havde kun halvdelen med og havde ellers sygeforsikring, men nej der var ikke noget at gøre !!)


  • #19   12. mar 2013 Måske er det bare min baggrund der gør, at det er naturligt for mig at tænke i dyrets baggrund som et vildt dyr... og hvad der naturligt for katten at gøre og spise.
    Jeg er vokset op på landet... omgivet af dyr.... i et lille samfund hvor det var naturligt at være med til at slagte den gris man skulle spise det næste halve år... og det man ikke kunne spise fik kattene på gården... (Slagtningen forgik på en gammel stige på gårdspladsen ) Katte levede af mus og rotter... og der var ikke noget der hed tørkost....
    Jeg så mormis vise sine killinger hen til den døde kalv der lå på den åbne mødding... og så deres hoveder smurt ind i blod efter et godt måltid...
    Så ja det er helt naturligt at mine katte skal have et stort udvalg af råt kost... og ikke noget jeg har tænkt over, at det kunne være unaturligt for andre, at tænke på katten som det rovdyr det er.
    Og generelt er jeg ikke særlig god til at høre efter hvad lægen siger eller forsøger at pådutte mig ... hvis det ikke giver nogen mening smiley


  • #20   12. mar 2013 Ja, læger (human medicin) får da penge fra medicinalindustrien og står der en ung forskerspire der mangler penge, så søger han/hun legater m.v. og skaffer sig penge på den måde.

    Jeg føler på en måde at du reder alle dyrlæger over samme kam. Nogle tager faktisk efteruddannelse i ernæring.
    Det er fint at du har din kritiske sans i orden, det er vi mange herinde der har efter oplevelser med sundhedsvæsenet smiley og det er da fint at du vil tage en uddannelse i ernæring til katte og held og lykke med den. Tror du på alle de kure der kan gøre mennesker sunde? Den ene dag er det Stenalderkost, den anden dag er det Rawfood. Jeg synes at det er lidt det samme her og Vetcure laver jo også kosttilskud - og kosttilskud skal ikke have dokumenteret virkning.....
    Held og lykke med uddannelsen, men ha' i baghovedet, at ligesåvel som vi har fået en anden livsstil siden stenalderen, ligesåvel har dyrene fået andre vilkår og mange er opdrættet - dermed forfinede i deres gener, men det ændrer ikke på, at visse racer har genetisk disposition for at få dårlige tænder og andre har det for at få dårlige nyrer og det kan du ikke fodre dig ud af. :).

    Du skal bare lige vide, at dem der laver kosttilskud - incl. Vetcure tjener ligeså stygt på menneskers behov for at ville dyret det bedste, ligesåvel som dem der laver human kosttilskud tjener stygt på vores desperation for at få det bedre:).

    Til sidst:
    Ja, vi henter meget fra USA ligefra junkfood til nyttig medicinsk viden og udstyr - det sidste får vi brug for når vi bliver syge.
    Min læge skal til Chikago til konferrence, det er jeg da glad for, for det tilgodeser mig når han kommer tilbage igen smiley


  • #21   12. mar 2013 Siger heller ikke at alt fra Amerika er dårligt men ved deres dyrlæge uddannelse er sponsoreret af producenterne. Jeg elsker mange ting ved Amerika og vil super gerne der over en dag smiley

    Nemlig GH! Du har altid set katten i dens mest naturlige(siden den blev domestikeret) miljø. Gårdkat der skal holde mus og rotter væk. Når jeg tænker gårdkat ser jeg for mig et billed at en kat ved stalddøren der får en skål mælk. Det er et billed fra romance æraen og dem har jeg bare set mange af. Det giver egentlig et meget forkert indtryk af katten, den kan jo ikke tåle mælken.... Jeg ved at gårdkatte skal holde mus og rotter væk men mit første rigtige forståelse for dette var da min kat begyndte at tage gaver med hjem i form af rotter sidste år. Alle kæledyrs ejere rundt om mig hunde og katteejere har fodret med tørkost hele min opvækst kun inden for de sidste 2år har det ændret sig og vi er kun 2 personer eer har ændret vores tørkost vaner.

    Hvis man kigger på BARF branchen så lader det til at rå fodring er ved at blive en "dille"/in/newage/kult osv. Undersøgelser har dog sammen lignet katte og hundes fordøjelses system med løver/tigere/ulve og dingoer og de siger at fordøjelsessystemet for katte og hunde ikke har ændret sig sidek deres forgængere opstod. Jeg kunne aldrig drømme om at tiulbyde en løv eller tiger tørkost så nu handler jeg efter samme princip med mine sofaløver. smiley


  • #22   12. mar 2013 Grunden til jeg går efter rmb metodr er også at den ikke tvinger dig til at bruge alle mulige kost tilskud. Mener som dig at kosttilskud er lavet for primært at tjene penge.
    Da bytte dyrene(købte kyllinger f.eks) har fået ændret deres kost fra fritgående til processeret mad(med mindre man har råd til at købe fritgående høns) så skal man sørge for ekstra variation i kød til at dække det manglende næring. Hvis man tror kattene mangler noget kan man give et tilskud men 1 slags er nok. De skal ikke bruge 5 forskellige tilskud igennem dagen.. smiley


  • #23   12. mar 2013 Jeg er ikke selv opvokset i et landbrug - har altid boet i lejebolig. Har vel mest opfattet gårdkatte som handlet i nød, når de fangede mus for at spise dem. Min venindes kat havde tit en mus med hjem som en gave, men den spiste den aldrig. - men måske havde den altid først spist sig mæt i mus.... I sommers så jeg dog min egen huskat spise en mus - hun er 2 år - min gamle Perser har overhovedet aldrig haft et jagtinstinkt.

    Nu skærer jeg jo ikke ALLE dyrlæger over en kam - det skriver jeg også...Men jeg har desværre kun selv dårlige erfaringer og i mine 14 år som dyreejer endnu ikke mødt "min dyrlæge" - og jeg har mødt rigtig mange, idet jeg er flyttet en del rundt her i Sønderjylland. Før jul hvor vores hund var kristisk syg (og døde) i 14 dage - havde vi været i konsultation hos 7 dyrlæger i alt, fordi vi måtte 3 gange til vagtdyrelæge, som jo ofte er et andet team - og hver gang korsede jeg mig over hvor inkompetente de alle var, og hvor jeg gang på gang måtte bruge min sygeplejeske viden til at foreslå de rette undersøgelser, og hvis jeg havde holdt mund, så var det ikke blevet opdaget at det var nyresvigt hun led af, selv om hun havde samtlige symptomer og heller ingen vandladning (hun var også blevet incontinent) - og jeg var nok lidt af en strigle i den periode, men jeg kæmpede for min hund, og var også selv hjemme og læse på nettet om, hvad det kunne gøres og hvad der kunne være galt. Min hund "sygdom" havde dog intet med ernæring at gøre, vil jeg lige understrege - hun var forgiftet ) :
    Men, Marianne, du skal da bare være glad for at du har fundet en god og ærlig dyrlæge, som kan sit kram og lever op til sit ansvar. Der er jo netop sådan en jeg skal finde !, en som kan imponere mig og vinde min dyrlægetillid igen....Jeg har i hvertfald lært at være kritisk og stille krav nu. Fra at være en stille og autoritetestro dyreejer, der bare passede mine dyr, som jeg fik besked på - er jeg nok efterhånden nok blevet deres værste mararidt - fordi jeg har meget -høje forventninger, stiller mange spørgsmål og krav ;O))- har også besluttet at jeg ikke går fra mine katte igen, hvis de skal opereres - jeg vil vide hvad der sket, så jeg bagefter kan forstå, hvorfor jeg har en psykisk dårlig kat bagefter, men det er en helt anden historie om endnu et af mine dyr, der blev "ødelagt" efter dyrelægebehandling. Hver gang de skuffer mig, fordi jeg ikke synes de er dygtige nok, så prøver jeg en ny i håbet om at det er "DYRLÆGEN", som jeg helt trygt kan overlade mine dyr til ): Folk siger hold nu kæft og skift dyrelæge, hvis du ikke er tilfreds - det gør jeg hver gang....

    Nu er jeg personlig heller ikke med på alle de sundhed-diller der er, og vil helst heller ikke til at give kosttilskud - giver dog malt i større mængder for at holde Romeos mave lind og Canosan, for gigten. Synes egetlig også at vi lever knap så sundt selv i familien - men det er jo ikke fordi vi mangler viden til at ændre livsstil, for vi ved jo godt, hvad der er sundt for os. Vores dyr er afhængige af os og den pasning og pleje, vi giver dem, og der prøver man jo det bedste man kan ud fra den viden man nu har - det gør jeg i hvertfald - og jeg er nok meget bekymret for, at de skal få et så godt liv som muligt - deres velbefindende og sundhed.
    Det her er ikke bare en maddille for mig men en livstilsændring for mine katte.
    Mine katte = mit ansvar

    Jeg ved da god at alle sundehedsproblemmer vi eller vores dyr får, ikke kan skyldes ernæring - og måske er de disponeret og får det alligevel, men vi kan jo gøre vores bedste til at de ikke får, noget som ikke er arvelig. Jeg har sat mig ind i Perseres specielle sundhedproblemer, men det ikke lige dem min lider af. Hans nyretal er også fine, måske fordi han altid har været god til selv at drikke rigtig meget vand. Hans tarmsygdom kan han også være født med, har jeg læst. Årsagen er ikke fundet og jeg har da også en mistanke om at det kan være noget andet - en anden tamsygdom, som har været uopdaget, og så har ført til denne...synes ikke rigtig at hans symptomer er så typiske. De andre problemer skyldes nok kosten - og måske også tarmsygdommen - det kan da i hvertfald ikke have hjulpet ham at have været på dårlig kost, vel...


  • #24   20. mar 2013 Rå fodrings foredrag i Helsingør. hmmm overvejer at tage en tur fra KBH derop.
    Jeg har spurgt og fået bekræftet at det også vil handle om Katte.
    Facebook:
    Hedvigs Hundecenter · 99 like this.21 hours ago · ..Hej alle
    så er der igen foredrag med Dyrlæge Anett Weber i råfodring.
    Tirsdag den 23/4 kl. 18.30 pris 50,-
    tilmeldning på mail hedvig@aktivhund.dk
    Betaling på 0466 - 89 66 88 99 00 husk at del
    vel mødt til en lærerig aften
    Hedvig


  • #25   20. mar 2013 uha - det er langt hjemmefra da, men lyder utrolig spændende ;o)) Måske man skulle overveje det....Eller måske spørge hende om ikke hun kunne holde et i Jylland også....

  • #26   20. mar 2013 Nu har jeg sendt hende en E-mail ;o)

  • #27   20. mar 2013 Det kan jo være at de BARF forhandler der ligger i nærheden af dig afholder noget snart smiley Så det tilfældigvis via "Rigtighundemad.dk" facebook side smiley

  • #28   20. mar 2013 hej Helle

    Har du set dette link? http://www.bvet.dk/index.html
    Brancheforeningen for Veterinære Ernærings Terapeuter

    Der kan du søge på den nærmeste VET i nærheden af dig selv smiley
    Min nærmeste er Maria Abel fra Rigtighundemad i Gentofte ^^


  • Eva-Maria N
    Eva-Maria N Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #29   17. apr 2018 Hej Helle, sikke en lang tråd og gamle tråd - jeg har ikke læst den helt, men jeg er så meget enig med dig og har lavet masser af research selv, men løber hele tiden panden mod muren. Hvis du ser denne her besked, vil du så være sød at skrive til mig på evamanie@gmail.com - er nysgerrig hvor meget og hvad du har fundet ud af?

Kommentér på:
Hvad hedder en ernærings-ekspert ????

Annonce