{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Tørkost vs. vådkost - tænderne. {{forumTopicSubject}}

Nu bliver jeg simpelthen nød til at hører de forskellige skønne katte slaver herinde.

Da jeg var yngre, fik jeg altid at vide at vådkost ikke var nær så godt for kattenes bisser, som tørkost.

Efter jeg blev bruger er på KG, fik jeg konstateret af nogle erfarne katte slaver, at tørkost sætter sig på tænderne som en kiks gør på os mennesker, og derfor har nemmere ved at samle bakterier og sætte sig fast på og mellem tænderne.

Men i samtlige katte bøger jeg har stående på reolen, påstår at tørkosten har bedst effekt på tænderne, pga. dens slibende effekt, som skulle forhindre dannelsen af tandsten og plak.

Hvad siger i folkens?

Og hvad er i øvrigt jeres holdning til tand-plejende godbidder?

Jeg har selv lige haft købt tre æsker af Smilla's toothies.

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørkost vs. vådkost - tænderne.
  • #1   27. mar 2013 Jeg fik at vide af min dyrlæge som netop der havde været til dyrlægekonference (hun underviser også på landboskolen) at en canadisk undersøgelse har påvist at tørkost ikke er hverken bedre eller dårliger for tænderne end vådkost og omvendt..

    Det der renser kattens tænder er når de gnaver på noget og virkelig bruger deres tænder, de gnaver jo ikke på tørkosten..

    Jeg ved ikke hvad min holdning til tandplejetørkost, men giver selv mine Whiskas dental, men mest fordi de rigtig godt kan lide dem, så det er en ekstra godbid fra tid til anden..


  • #2   27. mar 2013 Okay. Jamen jeg undre mig også over at der hele tiden dukker forskellige udsagn op.

    Jeg tænkte også da jeg bestilte Smilla's toothies, at om ikke andet, så var det da en lækker godbid.

    Idag da pakken fra zooplus kom, var begge katte fluks ovenpå pap kassen (inden jeg havde åbnet den), og jeg kunne simpelthen ikke forstå hvorfor. Fandt så ud af at den ene æske desværre havde åbnet sig under transport. Men de var godt nok ivrige efter godbidderne.

    Så hvis det ikke virker, er det om ikke andet en lækker godbid. smiley


  • #4   27. mar 2013 Jeg tror også det er hip som hap.
    Jeg ville så ønske at de 2 gamle ville spise råt, gnave, sidste år havde de begge fine tænder, men nu har de begge lidt plak smiley


  • #5   27. mar 2013 Nemlig, mine er fuldstændig eksede med Whiskas Dental, de kan sle ikke få nok, men jeg giver dem kun en gang imellem og kun 4-6 stykker af gangen, så jeg bruger dem kun som godbid, feks når de har fået klippet klør, det er der ingen af dem der er pjattet med, så de får lige en godbid som belønning smiley

  • #6   27. mar 2013 * Felis *

    Groft kød må jeg erklære mig enig i, men ben og brusk kan da umuligt være effektivt for de rester som sætter mellem tænderne? Med mindre det er små stykker ben og brusk, som jeg i hvert fald ikke vil byde mine katte. smiley


  • #7   27. mar 2013 Heidi N*

    Mine misser har også kun fået 4 stk. hver især idag. smiley


  • #9   27. mar 2013 Så vidt jeg kan se når jeg kigger Cassopiea i munden er der større mellemrum mellem tænderne end der er på mennesker så jeg tror ikke der sætter sig så meget fast mellem tænderne på katte. Men jeg ved det ikke da jeg kun er uddannet til menneske tænder.

  • #11   27. mar 2013 * GitteS *

    Vores missere får også tørt og vådt hver dag. smiley


  • #12   27. mar 2013 Louise TT

    Jeg tænker at det vel sagtens kan sætte sig, også selvom kattes mellemrum ikke er tætte. Kiks sætter sig jo også på vores tyggeflader. smiley

    C C D

    Det er også vejen frem til en glad og mæt kat. smiley


  • #13   27. mar 2013 Ja det kan det nok godt men katten har jo ikke tyggeflader der er flade ligesom os så det er svært for ting at sætte sig fast der. Men igen jeg ved det ikke da jeg kender kun til menneske tænder.

  • #14   27. mar 2013 Det sætter sig heller ikke på inder siden af tænderne, det sørger den ru tunge for smiley

  • #15   28. mar 2013 Jeg er også overbevist om at råt kød har en god effekt, og har man katte, der konsekvent nægter at spise råt kød, jamen så er tandbørstning vejen frem. Det kræver dog lidt tilvænning, men er bestemt ikke raketvidenskab.

  • #16   28. mar 2013 Hej TS!

    Jo Kød, sener, brusk og især knogler er fantastiske til at rense katte tænder!

    Jeg vil fortælle lidt om min kat og hans tænder.
    Min Macro har altid gået tørkost og whiskas dental godbider fordi dyrlægen sagde han skulle have tørkost til at rense hans tænder og ja det sagde alle mine kattebøger jo også som jeg havde læst inden jeg fik kat. Så i 5 år fodrede jeg troligt med tørkost men da de jo også tog på heletiden fodrede jeg med vådfoder af hendsyn til urinvejsinfektioner osv.

    Hver år kunne jeg se min kats tænder blive værre og værre. Den ene dyrlæge efter den anden gav ham antibiotika og sagde "du skal børste hans tænder hver dag" jeg forsøgte og forsøgte at vænne min kære Macro til at få børstet sine tænder men det virkede aldrig og alt det tørkost der skulle være åh så godt til at rense hans tænder lagde mere og mere plak og tandsten på dem. Nu kom dyrlægen og sagde at han skulle have renset tænder under narkose! Var der ikke noget der kunne gøres? Nej og når de var renset var det ekstra vigtigt at jeg børstede hans tænder hver dag fik jeg bare at vide...

    Overvægtige katte og tandkøds problemer, nu kunne jeg også se det var begyndt at komme tandkødsbetændelse på hans bror som ellers normalt ikke fik røde gummer.
    Desperat ledte jeg efter noget jeg kunne gøre for det gav ikke mening for mig at en kat skulle have børstet tænder hver dag af mennesker for ikke at miste dem inden han bliver 6-7 år når nu katte lever til 20-25 år...

    Jeg stødte først på BARF fodring men var ikke imponeret over at de mente at en Kødæder som katten skulle have grønsager. Så fandt jeg RMB(Raw Meaty Bones) og læste om alle deres oplevelser omkring katte der havde dårlige tænder også fik blev fodret med råt.
    Efter have brugt en uges tid på at undersøge råfodring og hvad det krævede så kastede jeg mig ud i at lære mine katte at råt kød var mad.

    Da min kat lærte spise kyllingehalse og kyllinge vinger gik der 2 uger også var hans tandkødsbetændelse væk!

    Knogler og sener er meget vigtige for rensningen af en kats tænder på en naturlig og dejlig måde for katten! Mine katte sider klar hverdag når de skal have deres kyllingehalse og stjæler dem gerne fra vandbadet før jeg har serveret dem


  • #17   28. mar 2013 Hvis vådt ikke er bedre, så er der da ingen grund til at give det andet end som hygge?

    Jeg giver mine tyggestænger fra lidl.. De er super billige og kattene er pjattede med dem.. Før fik de whiskas, men de koster ca. 2,5 kr mere pr. stang end dem fra lidl..


  • #18   28. mar 2013 Tørkost er det dårligste at give katte fordi det kan give dem urinvejsinfektion og sliber tænderne på forkert måde i forhold til hvad der sker når de tygger på kødfyldte knogler.
    .
    Vådfoder er meget bedre for katte da de imitere det det ville få hvis de spiste kød fra dyr. masser af væske og protein.

    Hvis du endelig vil vælge noget fra enten tørkost eller vådfoder så fjern tørkosten og giv kun din kat råt og vådt.


Kommentér på:
Tørkost vs. vådkost - tænderne.

Annonce