{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.921 visninger | Oprettet:

Fældning og kedelig pels {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Har haft den skønne Fritze i lidt over 2 måneder, hvor han har fældet som en gal.. Vi fik ham fra et internat, hvor det var køligt, så troede bare han skulle vænne sig til den lune lejlighed, men han fælder stadig meget og er begyndt at være meget kedelig og trist i pelsen.

Nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan stille op? Han får Hills voksen tørkost og RC vådkost til steriliserede katte.

På forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fældning og kedelig pels
  • #1   19. apr 2013 Det er fældningstid og dt kan også ses hherhjemme.

    Jeg synes at jeg har set en bedring siden de begyndte at få Intense Hairball fra RC, det var ellers ikke derfor at jeg skiftede foder, men de har fået en meget flot pels.

    Nogle giver også lakseolie, men det vil mine ikke have smiley



  • #2   19. apr 2013 Det er fældnings sæson som også Marianne skriver, så det er meget normalt..

    At hans pels ser mat og trist ud kan hænge sammen med at han mangler noget fedt og olie i maden..

    Hvis det Hills han får er et light foder, så kan det nemt være årsagen.. Og så vil det hjælpe gevaldigt at skifte til noget mere fedtholdigt foder, ellers bland det med et foder som retter sig mod hair and skin..


  • #3   19. apr 2013 Han kan også være rigtig syg - det giver en meget kedelig trist pels, hvis han fejler noget i de indre organer. Prøv at får en dyrlæge til at undersøge ham grundigt med blodprøve profil. Ellers kan jeg anbefale sund vådkost x 2 daglig f.eks LUX fra Aldi, de er ikke så dyre - der er masser af kød og olier i. Prøv også at give kogt kylling (inderfillet har en fin størrelse). Før jeg selv skiftede kost til min Perser (fik før RC Agering 12 +) var hans pels også blevet tynd, trist og kedelig.

  • #4   19. apr 2013 Jeg skiftede sidste år til Hair and skin fra RC og det hjalp virkelig på mine katte... Jeg har så i en periode haft dem over på noget andet tørkost fordi jeg vandt 24 kg i en konkurrence... Med det resultat at to af dem nu igen er rigtig triste og matte i pelsen og den ene har fået rigtig meget skæl igen... Så tilbare på Hair and skin.... Og det hjælper...

  • #5   19. apr 2013 De skal fælde nu smiley Herhjemme blev jeg nødt til at støvsuge fordi jeg blev forfuldt af kattehår *g*

  • #6   19. apr 2013 Synes ikke hverken Romeo eller Po fælder mere lige nu....

    Po er huskat og får vådkost med rå kylling/kalkun samt Applaws og Orijen tørkost - hvor der jo også er fisk i....


  • #7   20. apr 2013 Tak for jeres råd smiley

    Han er en meget kræsen herre, og vil ikke have andet end kattemad - det tog lidt overtagelse bare at få ham til at spise vådfoder smiley så det med kylling tror jeg ikke lige er sagen - han vil simpelthen nægte det smiley

    Det er den almindelige hills til voksne katte tørkost, fik en stor sæk gratis af min søster der arbejder i en dyrehandel - den var gået på dato, men hun mente ikke det havde noget at sige..

    Men noget olie, siger i.. Kan man give ham lidt madolie på foderet, eller? Jeg har ikke haft kat siden jeg var lille, så er rimelig ny i det smiley


  • #8   20. apr 2013 Nej du kan ikke bruge madolie, hvis du kan få katten til at spise det, så lakseolie, men det er de færreste katte der vil spise det..

    Men jeg syntes du skal købe noget foder der hjælper mod hair og skin, ved ikke om hills laver noget men Royal Canin gør, og det kan du bare blande sammen med det han får nu, der er bare nogle ting i det som er godt for hud og hår..


  • #9   20. apr 2013 Hair and skin er der en masse af de der omega olier i... Kan ikke lige huske hvad det er for nogen... Posen er smidt ud...

    Mange anbefaler Lakse Olie, jeg har ikke selv prøvet dette... Jeg ved ikke om alm mad olie kan bruges...

    Min den ene ville heller ikke have kylling og da slet ikke råt... Men jeg blander lidt i hendes vådfoder og så ryger det med ned... men tilbyder jeg hende en "luns" som de andre får så går hun...


  • #10   20. apr 2013 Ok, må prøve lidt lakseolie, hvis hr. Kræsenpind vil have det smiley ellers må jeg ud og spendere på noget nyt foder smiley

    Tak for hjælpen smiley


    profilbillede
  • #11   20. apr 2013 Du må også overveje det med, at tørfoderet er en dato vare og det tager tid, at bruge det hvis det er en stor sæk,, det første der bliver fordærvet er de vigtige olier med omega 3 og 6 og de vitaminer som de skal hjælpe på vej, fedt opløseligt vitaminer, og også de vand opløselige vitaminer skades over tid.
    Hver gand en stor pose åbnes kommer der lys og luft (ilt) til og det skader de fleste af de ting som katten skal bruge, nogen mener kun det tager 2-3 måneder før det sker når posen først er åbnet, så kæmpeposer til EN kat er ikke en fordel, selv om det er billigere pr kg.


  • #12   20. apr 2013 Det har jeg også overvejet.. Han får heller ikke særlig meget tørkost, da han bliver for fed - og har labrador-syndrom, så han spiser til der ikke er mere.. Er det forresten noget i ved om vi kan vænne ham af med? Han får knap en dl om dagen, og derudover en pose vådkost, delt ud på 3 gange dagligt..
    Men kan man se/lugte/mærke om foderet er for gammelt, så han måske kan blive syg af det, eller ikke får noget ud af at spise det?

    Ih, er bare så glad for at I gider svare på mine utallige spørgsmål smiley


  • #13   20. apr 2013 Jeg har aldrig målt og vejet, eller rationeret mad til mine katte, min store dreng, som ikke er her længere, var overvægtig, men jeg havde også en som var tynd, Manne tabte sig ved at få mere vådmad og tørfoder uden korn, og så bruger jeg aktivitets lege/foder ting, til at nedsætte tørkosten, og de skal lave noget for at få den.
    Jeg er overbevist om, at katte som ikke har fri adgang til man, bliver lige så besat af mad som mennesker på skrump smiley
    Det med om du kan se og luget når fodret er gammelt?? Det ved jeg ikke, jeg har ikke haft noget så længe, og syntes aldrig det lugter godt :D.


    profilbillede
  • #14   20. apr 2013 Er du helt sikker på at han ikke spiser det hele fordi han er sulten??

    Min hankat forsøgte det første stykke tid jeg havde ham at tømme madskålen.. Indtil det en dag gik op for ham at madskålen aldrig er tom, så nu spiser han når han er sulten og er derfor kommet sig over hans labrador- syndrom....


  • #15   20. apr 2013 Det var en fin foderautomat smiley hvordan virker den?

    Og jeg vil ikke bare give ham mad hele tiden, for er bange for at han bliver syg hvis han overspiser.. smiley


  • #16   20. apr 2013 Er helt enig med Jette med de store poser - jeg køber max. 7,5 kgs poser til 2 katte af mærket Applaws. Det hjælper jo ikke noget at købe en stor pose med mængderabat, hvis man skal smide den sidste halvdel ud bagefter.
    Vi købte engang 10 kg killingefoder til Po på tilbud, men efter ca. 6 kg nægtede hun at spise mere af det - tror de kan lugte hvis det er ødelagt - der kan også komme svampevækst i det uden man kan se det. Her gør vi det at vi hælder ca. 2 kg op i en anden beholder - en kagedåse - så bliver den store pose først åbnet igen, når vi skal hente 2 kg mere o.s.v - på den måde håber jeg det sidste holder sig frisk. Det må heller ikke opbevares for varmt.

    Vores katte har også denne foderlabyrint - den er alletiders !! De skal stikke poten ind i en etage og få foderet ned i hullerne - så falder det ned i næste etage inden det tilsidst lander i den hvide forneden og kan spises - én ad gangen. Vores yngste kat elsker den - og snyder rigtig meget, ved at stikke hovedet ned foroven og tage dem fra den øverste ;O)


  • #17   20. apr 2013 Sådan en foderlabyrint som Jette viser, er simpelthen guld værd når man har en kat der ikke kan finde ud af ikke at tømme skålen..

    Min hunkat har aldrig kunnet finde ud af at styre sit madindtag, så hun har før fået små portioner fordelt på 6-8 gange om dagen, så jeg på den måde styrede at hun kun småspiste..

    Sidste år købte jeg en senses foderlabyrint, nu kan hun fint finde ud af kun at tage det hun kan spise/ gider og så gå væk for at komme tilbage når hun igen bliver småsulten..

    I brug ser det sådan ud smiley


    profilbillede
  • #18   21. apr 2013 Er foderautomaten stabil - altså den går ikke i stykker hvis de er lidt voldsomme?
    Den ligner nemlig min "togbane" smiley


  • #19   21. apr 2013 Enig med Jette. For gammelt foder når at blive <b>meget</b> for gammelt, hvis én kat skal æde sig gemmen en stor sæk. Madspild eller ej, så ud med det. Harsk fedt er sundhedsskadeligt.


  • #20   21. apr 2013 jeg har sådan en foderautomat og den er røget hen af gulvet flere gange, så ja den er temmelig holdbar vil jeg mene...

    Hvad er en "togbane"??


  • #21   21. apr 2013 Jeg tror hun mener den her, cirkel med en kugle i banen, den i midten er en anden af samme mærke.

    profilbillede
  • #22   21. apr 2013 Nå den... Sådan nogen har jeg også... Til stor frustration for min hankat at han ikke kan få bolden ud... Hi hi

  • #23   21. apr 2013 Marianne:
    Jeg syntes den er fint holdbar, jeg har dog måttet lave nogle "forbedringer" på den, da begge mine fandt ud af at man da bare kunne stikke poten ind i et af hullerne, tage fat om kanten og så hive, så væltede skidtet smiley så måtte jeg jo blive kreativ smiley stillede den ret tæt på væggen og satte en dørstopper på gummikanten ind mod væggen, så kunne de ikke trække den omkuld..
    Så fandt min den store Tøsen ud af at hun jo var stor nok til bare at stille sig op med forbenene på toppen af den så kunne hun stikke hovedet ned i hullet og spise derfra smiley nåhhh ja kreativ hjerne måtte igen finde en løsning, så fandt et plastlåg og lagde på toppen - problem løst, så nu fungere det hele som det skal smiley


  • #24   21. apr 2013 Synes også den er stabil - den er i hård plast og står på en gummi-måtte. Selvfølgelig kan den nemt væltes, hvis det er det de vil. Det har Po gjort 3-4 gange siden hun fik den i dec. En gang gjorde hun det med meget larm og stohej om aftenen, for at fortælle at DER ER ALTSÅ IKKE MERE I NU - FYLD DEN OP !! ;O)))
    Der havde jeg bevist undladt at fylde den op, fordi hun skulle være sulten til at prøve noget nyt råt kød til aften. "projektet" lykkedes også, men så ville hun altså også have sin tørkost til "dessert" - og det fik hun som belønning ;O) Nu har hun fået stor smag for det rå, og hvis det mislykkes at fange en mus eller fugl, kommer hun og beder efter en ekstra portion ;O)


  • #25   22. apr 2013 Jette:
    Ja, det kalder jeg en togbane, for den minder mig om brio - bare med tuneller smiley :)

    Det er nemt at få kuglen ud herhjemme, man stikker poten ned i hullerne og hiver plasticet op!
    That's it smiley


  • #26   22. apr 2013 Så skal du prøve at sætte en HEXBUG i smiley så er der noget at kikke på og det køre helt selv, som et tog smiley

  • #27   22. apr 2013 Han har ikke fundet ud af at rykke plastikket op endnu... Og den hvor plastikket er knækket den har han ikke fundet endnu..

    HEXBUG er det de små insekter som kan gå selv??


  • #28   22. apr 2013 Nemlig smiley jeg har en film på profilen, mine trænger til nye batterier nu smiley

Kommentér på:
Fældning og kedelig pels

Annonce