{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.534 visninger | Oprettet:

Mad til killing {{forumTopicSubject}}

Vi har en lille killing, som i dag er blevet 4 uger. Han skal jo nu til at have andet end mors mælk. Vi har købt babycat tørfoder fra RC, og skal også have fat i vådfoder. Hvad starter i andre med at give, som det allerførste? Vil jo gerne gøre det der er bedst for fordøjelsen på sådan en lille størrelse


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mad til killing
  • #1   11. maj 2013 Jeg hælder kogende vand over rc babycat og lader det stå til det er kølet ned, eller torskerogn med A38 og så får de babycat vådfoder.

  • #2   11. maj 2013 Nogen grund til at bløde op, de har trods alt deres spidse killingetænder

    Jeg havde våd og tør stående fremme til missemor hele tiden og så begyndte killingerne selv ligeså stille at stikke næsen i både det våde og det tørre i deres eget tempo. Man skal selvfølgelig holde øje med at alle kommer igang med at spise det faste, ellers ville jeg nok derfra begynde med at bløde op


  • #3   11. maj 2013 Jeg troede man startede ved 3 uger ? Men det er nok mig som husker galt smiley
    Enig med Heidi


  • #4   11. maj 2013 tak for svar. man siger vist 3-4 uger så vidt jeg ved. Den har de sidste dage haft mulighed for at smage på tørfodret, men vi har ikke set den tage af det endnu


  • #6   11. maj 2013 vi vil få købt noget vådfoder også. Nej vil heller ikke bløde det op, for det skal nok komme. Er RC babycat vådfoder fint? Når jeg kigger på nettet står der fra 8 uger

  • #8   11. maj 2013 Jeg brugte det fra Lidl.

  • #10   11. maj 2013 Jo det er der. Eller en af varianterne er der ikke sukker i.
    Men Lux er vådfoder i gele og det synes jeg er en lille smule...... Ulækkert:b og det synes den forhenværende missemor også og stadig den dag idag skal det være i sovs


  • #11   11. maj 2013 Når de er klar til vådfoder så er de også kalr til at kunne få råt kød uden ben. De har dog brug for meget calcium så det vil man kunne give dem ved at blende/støde nogle tørrede æggeskaller og dryses hen over enten råt kød eller vådfoder.
    De har rigtig godt at råt kød og hvis du starter tidligt så er det tit meget nemmere end at skulle lære en ældre kat at spise råt. de fleste killinger kaster sig straks over det rå kød.

    Hold dig langt langt væk fra tør eller vådkost produkter med korn og sukker i... som sagt er Lux fra Aldi uden korn og har imellem 52-58% kød hvilket for industri kattemad er et rigtig højt indhold af kød.


  • #12   11. maj 2013 Sasha

    Jeg ved godt at katte har bedst af råfodring MEN ville det ikke være klogest at lære dem at spise tørkost og vådkost og så kan den nye familie selv styre, hvad de vil fodre med fremover.

    Nu har katten levet i mange år på tørkost og hvis man sørger for en ordentligt kvalitet tørfoder, vil katten stadig leve godt


  • #13   11. maj 2013 Jeg havde en killing hvor en af rc babycat piller sad fast i halsen, han hev efter vejret og prøvede hele tiden at kaste op, min dyrlæge gav ham væske og fik den op i løbet af 10 min, efterfølgende blander jeg det altid op med vand den første uge, for at sikre de små. Det står i øvrigt os bag på royal canins babycat at det skal blandes op.

  • #14   11. maj 2013 Det er en god ide, at give mere end en slags foder, jeg har været heldig, at mine opdrættere har gjort det, og mine katte har ikke været specielt kræsne, smiley råt er fint vådt er et must, og mange vil være glade for, at de også ved, at tørkost er mad, jeg bruger alle dele, råt kun til den ene, som vil det.

  • #15   11. maj 2013 Der er flere og flere opdrætter(både hunde og katte) der arbejder på at sprede budskabet om råfodring nettop ved at lære dem fra små af at kød er godt.
    Også lære de de eventuelle nye ejer omkring råfodring og hvor vigtigt det er også får killinger/hvalpene en Madpakke med råt kød med til opstart lige som man tit gør med tørkost.

    Om så deres nye familie vælger kun at bruge råfodring som tilskud så er man kommet det stykke tættere på at undervise folk om at tørkost ikke er godt for katte - i det mindste lære dem at holde sig væk fra tørkost med korn og sukker.

    Hvis killingen fra start af har lært at råt er godt så vil den selv kunne hjælpe med til at undervise dens nye ejere i god kvalitets kattemad.


  • #16   11. maj 2013 Det jeg ser når jeg kigger på at det blev normalt at fodre med tørkost er at en kats forventet levetid er faldet fra 20-25 år ned til 13-15 år.....

  • #17   11. maj 2013 Sasha:
    NÅ! Jeg har kendt en kat der blev fodret med våd og tørkost og blev 26 år!
    Pt. kender jeg 1 på 23 der lever af Aktiv Kat tørkost, sååå det holder ikke helt smiley

    Jeg ved godt at du går ind for raw-food, men hvis jeg skulle have en killing skulle det være én der havde lært at spise kattemad! Så kunne jeg selv eksperimentere hvis det var det jeg havde lyst og tid til at sætte mig ind i.


  • #18   11. maj 2013 Marianne:
    Glad for at hører at der er katte som bliver over 20 år. Jeg ikke mødt nogen som havde katte der blev den aller. før nu havde jeg kun hørt om en enkelt som var blevet 19 år(udekat - spiste næsten aldrig hjemme). Derfra kan man så se på om der var andre faktaer. Næsten alle jeg kender og møder har indekatte så deres katte har ingen muligheder for at fange mus som ville forbedre deres levestandard gevaldigt hvis de kun får tørkost.

    Jeg sagde ikke at killinge absolut KUN skulle have råfodring men pointerede at det er nemmere og bedre for killingen at lære at spise råt fra den er lille smiley Mange oplever tandkødsbetændelse allerede fra killinge stadiet men hvis man får lært killingen at spise ben-i-kød stykker kan man forebygge sådan en betændelse.

    Jeg forstår udemærket at opdrættere kan få svært ved at få omplaceret killinger når de siger "killinge spise kun råt kød" men hvis man siger "killingen elsker altså at få en Dag gammel kylling hver 2. dag og det forebygger dannelsen af tandkødsbetændelse hvis i fodre lidt råt en gang imellem" er der færre folk der bliver afvisende.

    Jeg vil hellere tænke på hvad der er godt for killingen end om hvad eventuelle købere måtte tænke omkring "ej Adddd... råt kød... de spiser vel tørkost??"


  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #19   11. maj 2013 Min mormors nu døde hunkat levede til en alder af 22 år, hun er vokset op på tørkost og lidt vådkost fra tid til anden smiley
    Jeg husker hende fra min barndom og helt op til da jeg blev 17. Skøn skøn kat smiley

    Men ja er så også enig i at råfodring fra tid til anden er rigtig godt. Herhjemme får de tilbudt lidt af hvert, både råt og kogt (Dog ikke kogte ben), har fuld adgang til tørkost også får de vådkost når de vil have det.


  • #20   12. maj 2013 Sasha

    Jeg er heller ikke enig i din alderspåstand. Min gamle kat blev 18 år og levede af det billigste tørfoder fra bilka.

    Anyway så er det fint at brede det budskab, men det er bare ikke alle der har tiden til at fodre med råt (min kat vil ikke røre råt kød der har ligget mere end en halv time) eller økonomien til det (tvivler på at råfodring er billigere end 10 kilo kvalitetsfoder hver 4. Måned og 80-100 kroner om måneden på vådfoder, som jeg bruger pt). Derfor synes jeg man bør lære "den almindelige" måde at fodre på og derfra give råd til den nye ejer

    Også for mennesket findes der gode og dårlige måder at spise på og selvom man ikke spiser på den bedste måde kan man stadig leve et sundt liv og blive 90 år gammel


  • #21   12. maj 2013 Heidi
    Helt fint du ikke er ening i min alderspåstand som du siger. Jeg fortæller jo bare om det jeg ser.

    100kr ca for dit vådfoder og aner ikke hvad du giver for dit tørfoder men jeg kan fodre 2 katte for 350kr om måneder hvis jeg kører "frankenpey" modellen som er at fodre kød, knogler og organer i sammen % som hvis det var et byttedyr.
    Hvis jeg fodre med rigtige byttedyr(mus, DGK, skovduer osv) bliver det meget meget dyrere ja.

    Dertil har begge mine katte tabt sig og er ikke længere i risiko gruppen for værken diabetes eller urinvejsinfektioner(de fik en del urinvejs infektioner får fordi de vejede for meget selvom jeg gjorde hvad dyrlægerne anbefalede) og en hel masse andre overvægts problemer. Allergi problemer er blevet linket til foderindustrien grundet alt de tilsætnings stoffer de putter i maden.
    Den ene kat stod til at skulle have renset tænder hos dyrlægen, de skal han ikke længere det har dyrlægen selv vurderet at der ingen grund er til nu.
    De er kun 6 år og jeg gruer for hvilke andre sygdomme de kunne have samlet op undervejs hvis deres mad have forsat sådan...
    Mine katte er tydeligvis meget meget gladere og har fået foriget deres liv på så mange måder at jeg ikke kan sige andet end at råfodring er alt tiden og de ekstra par kr. værd!
    Derfor råder jeg som jeg gør og tager gerne denne diskussion med dem der gerne vil fodre på "den almindelige" måde.
    Hvis vi gjorde alt på "den almindelige" måde så skulle BMI tal revurderes da de originalt skulle vise hvad der var normalen i en befolkningsgruppe var at veje. alstå hvis alle vejede 100kilo så er det den normale BMI(BMI 20-25? eller sådan noget) men hvis alle vejer 40kilo så ville den vise at det var normalt. Den er bare aldrig blevet ændret fra de første tal der blev udregnet til at afspejlen den nuværendes "supersized" folkemængde. For der er flere overvægtige folk end dem der ligge inden for den nuværende BMI 20-25.


  • #23   12. maj 2013 lotte S

    Det duer ikke til kræsenpinden smiley Det skal være bidder i sovs ellers nægter hun.


  • #24   12. maj 2013 Heidi:
    Mine har en svaghed for RC UltraLight vådfoder - det er bidder i sovs smiley


  • #25   12. maj 2013 Sasha:
    Nu hvor du er ved menneskets BMI:
    Jeg har lige studeret månedens tilbud fra min bogklub.
    Lige i øjeblikket er det stenalderkost der er det eneste rigtige for mennesket.
    Engang var det FDB's madpyramide, som man så mente skulle ændres.
    Så er det VBK 2,0 - velsmagende og sund kost.
    Så har Atkins Diæten været GUD! Så meget så det bliver stadig brugt (dog ikke så meget pga. bivirkningerne) til behandling af epilepsi fordi du får så meget protein.

    Sasha:
    Nu bor jeg i en mellemstor by der pt. har 2 dyrehandlere, den 3. måtte lukke da de gik mest op i RawFood. For os som ikke selv orker at lave kattemad med broccoli og taurin/vitamin tilskud så var det så nemt at købe en dåse - til en FORMUE!

    Det er fint at du råder, men på et tidspunkt tror jeg at den trend dør igen. Hvis du vil tæt på naturen, så køb dog TOTW!
    Jeg synes at man skal forsøge at favne bredt når det handler om kost, for vi har alle vores erfaringer - gode som dårlige.
    Det kan jo være at der om mange år bliver opdaget "bivirkninger" ved RawFood.


  • #26   12. maj 2013 Marianne

    Er det så uden sukker og korn?

    Det skam ikke fordi de ikke får vådfoder og stort set alt i sovs bliver spist. Men er det gele, rører mew det ikke


  • #27   12. maj 2013 Marianne

    Jeg ville så heller ikke komme og købe mit i de 2 butikker smiley
    Katte har jo ikke brug for grønsager og hvis man husker at give gode stærke muskler(som hjertet der er den største muskel) så er det sprængt fyldt med taurin så der ikke er brug for tilskud.
    Det eneste jeg gerne vil have som jeg ikke kan købe i et supermarked er kyllingehalse, Dag gamle kyllinger og mus. Det er så tit nemmere at finde godt kød f.eks. lammekød til rimelig pris hos BARF forhandlerne(ikke tilsat noget, bare kød og brusk eller kød/kogler/brusk/kallun). Det eneste er at det kød tit er i små tern så der ikke er så meget tygge/flå og gnave muligheder så derfor køber jeg hellere kød i store pakker.
    Sådan en god stor okseklump som er en udskæring ikke mange køber(de køber den hellere skåret i gullash stykker til overpris :P) den kan man få til rimelig pris og holder lææææænge med gode store flår/rive stykker til kattene ^^

    Ja til menneske mad er 10.000 forskellige trends.... fordi vi bare kan spise alt... Men til vægttab er der kun en ting der virker - motion...

    Men vi kan altså ikke komme uden om at en kat er bygget til at spise mus og andre gnavere og så er konklusionen altså at de skal have fersk råt kød.


  • #28   12. maj 2013 "Katte har jo ikke brug for grønsager og hvis man husker at give gode stærke muskler(som hjertet der er den største muskel)"

    Det er så ikke rigtigt, det er ballen (glutens maximus) det er den største

    "Ja til menneske mad er 10.000 forskellige trends.... fordi vi bare kan spise alt... Men til vægttab er der kun en ting der virker - motion...."

    Igen, nej! 80% af et vægttab sker i køkkenet


  • #29   12. maj 2013 Mit vægt tab sker hverken i køkkenet eller ved motion smiley men om aften og natten hvor der ikke spises i 16 timer, resten af tiden kan jeg næsten spise som jeg vil smiley
    Jeg har rygrad som en regnorm, og elsker sødt.

    Når det gælder kattene er det vigtigt både, at se på kattenes behov og hvad der passer i ens eget liv, jeg kommer aldrig til kun at fodre råt, det passer mig bedst som jeg gør nu, flere gode tuber af kornfrit tørfoder, vådt i samme stil og råt til Røde ca hver anden dag,, og de trives.


  • #30   12. maj 2013 Heidi når jeg siger at det eneste der virker for vægtab er motion er det med den hensigt at ma ja spiser fornuftigt(og ikke kværner Mc D) men jeg spiser rimelig fornuftigt men hvis jeg skulle tabe mig fra kun kost ændring ville jeg rende rundt og sulte mig selv hele dagen fordi mit job er meget meget stillesidende og 12 timer lange vagter. Hvis jeg ikke havde et stillesidende job men f.eks rendte rundt på fødderne hel dagen og havde pulsen oppe det meste af tiden(hvilket man har på nogle fysisk krævende job) så kunne jeg sagtens spise MC D 2-3 gange om ugen uden at min vægt røg i vasken(at det bare ikke er sundt eller særlig nærende er noget andet).

    haha nå ja jeg fik vist byttet rundt i "største Organ" og det at hjertet tæller mere som muskelkød end organ kød hehe. så blev det til største muskel istedet for største organ med mest muskelkød. Ergo er at der faktisk er det højeste koncentrat af taurin i hjertet fordi muskel arbejder hårdere end vores baller(det må jo aldrig holde op med at slå smiley ).


  • #31   12. maj 2013 Jette Ja jeg bukker mig jo altid for at man skal kunne få det til at passe ind i hverdagen. I ser mig jo også tit anbefale Lux til folk som hellere vil fodre vådkost end råt smiley

  • #32   12. maj 2013 Det ved jeg godt Sasha smiley bebrejder dig ikke, jeg syntes du gør et stort arbejde, men også så stort, at flertallet nok ikke kan følge med, måske starter de, lige som når man går på kur, men når det bliver for svært hopper mange måske tilbage til det de kender.
    Jeg tror det store flertal har brug for, at gøre det bedste de kan for deres katte, og på en måde så det ikke virker mere besværligt end det de plejer, og kan de bare gøre en ting anderledes, så må det bedste være vådkost og endda et hvilken som helst mærke, selv wiskas, hvis lternativet er ingen vådkost smiley men jeg må sige, at kornfrit hverken er for dyrt eller besværligt og det giver mig god samvittighed smiley


  • #33   12. maj 2013 HeidiJ
    Jeg har lige analyseret det og der er så vidt jeg kan se ingen sukker i.
    Der er æg og et-eller-andet plantebaseret (står på tysk) i.


  • #34   12. maj 2013 Og forresten kød smiley

  • #35   12. maj 2013 De har skrevet ingredienserne på RC hjemmeside smiley

    Ingredienser:
    SAMMENSÆTNING: Kød og animalske biprodukter, korn, æg og ægprodukter, vegetabilske biprodukter, mineraler, sukker. TILSÆTNINGSSTOFFER (pr. kg): Tilsætningsstoffer med ernæringsmæssige egenskaber: Vitamin D3: 145 IE, E1 (Jern): 7 mg, E2 (Jod): 0,07 mg, E4 (Kobber): 0,45 mg, E5 (Mangan): 2 mg, E6 (Zink): 22 mg, L-carnitin: 40 mg. ANALYTISKE BESTANDDELE: Råprotein: 10,2% - Råfedt: 2,2% - Råaske: 1,6% - Træstof: 1% - Vand: 82,5%.

    (link fjernet)


  • #36   13. maj 2013 Sasha:

    Så du vil ikke have mineraler i dit kattemad?

    Prøv at kigge på dine vitaminpiller - hvis du har nogle:)


  • #37   13. maj 2013 De skal have jern for at leve - ligesom du og jeg smiley

  • #38   13. maj 2013 Nogle mener hvis katten bare får råt, så behøves set ikke, andre giver vitaminer og mineraler ved siden af, og nogle giver også en smule grønt som skal svare til den mængde maveindhold en kat ville få smiley det er en hel videnskab bare at vælge en af dem, og vist også lidt af et tros spørgsmål, det er en af grundene til at jeg gør som jeg gør smiley

  • #39   13. maj 2013 Ps supplere man med kød i form af vådt eller råt, stiger den daglige mængde af protein smiley uanset hvad man ellers fodre med.

  • #40   13. maj 2013 Marianne: Mine vitaminpiller? Jeg tager sjældent vitamin piller selv og gier ikke nogen til kattene heller.

    <b>Ahhh vent nu forstår jeg.. teksten har lavet smiley hele vejen ved vitaminerne det er altså ikke mig! Jeg kopi-indsatte det hele direkte fra hjemmesiden så det er bare tilfældigt at den så lavede surminede smileyer....</b>

    prøv at se på teksten der står: " TILSÆTNINGSSTOFFER ( p r . k g ) : " som så bliver til " TILSÆTNINGSSTOFFER (pr. kg): "

    Fordi de elsker smagen af det så får de som en godbid et par cm vitaminpaste. hvis de ikke kunne lide det så gav jeg det ikke.

    Det med hvor meget maveindhold en kat eller hund spiser er meget omdiskutere men i naturen ser man at hvis byttet er lille så spises alt. hvis byttet er lidt større(som en rotte) så er det tit at kattene går uden om tarmene,mave og lever. Det kommer an på katten ligesom med mennesker.


  • #41   13. maj 2013 Sasha:
    Jeg hopper ikke på den med de tilfældige sure smileys;)

    Anyway, jeg er ikke til RawFood - med mindre at en kat selv slæber et bytte hjem - og det får mine svært ved - med mindre at der kommer mus i mit hjem;)

    Jeg ved at du går meget op i raw-food og det er jo fantastisk, men du skal huske at størstedelen af katteejere fodrer deres katte med færdigproduceret kattemad og som tidligere nævnt, kan de sagtens leve et langt og godt liv på det.

    Tænk bredt smiley


  • #42   14. maj 2013 Jeg tænker skam også bredt Marianne men jeg vælger at råde udfra hvad jeg føler er bedst for katten. Mange tror at råfodring er ekstremt svært at balancere men de kan jo ikke lære at det ikke er svært uden at folk som jeg forklare hborfor og hvordan vi fodre råt.

    Hvis folk absolut ikke vil råfodre eller ikke kan på grund af opbevaringsplads så hjælper jeg jo gerne med vådfoder alternativer og andet. Det har du jo set jeg gør.

    Først det jeg mener er optimale måde at fodre også alternativer.


  • #43   14. maj 2013 Ikke så bredt som jeg kunne ønske det;)

    Du er god til rawfood!
    Du kan skrive lange vejledninger - thumbs up!

    Jeg tror bare ikke at du forstår at vi er nogen der vælger våd og tør-metoden.
    Det er ikke altid at dine argumenter holder stik (eks gennemsnitsalder) men jeg ved at du har gode erfaringer med rawfood - og bliv da ved med det:)

    Alle der råder om kattemad gør det ud fra egne erfaringer og katte er ikke ens - og det er vi heller ikke, så jeg vil vove den påstand at der er ingen komplet facitliste.


  • #44   14. maj 2013 Du har ret Marianne, der er ingen facitliste smiley

    Men jeg tror også, flertallet syntes råt er for svært, og måske får dårlig samvittighed over de ikke magter det, uanset hvilken grund de har, og mig med, og så er det bedre, at råde dem til noget vi kan klare, og det bliver en kombination, rå snak når der er til det i huset, og vådt hver dag og et godt tørfoder gerne uden korn eller et godt mærke, for uanset hvad der bliver brugt af tørt, så stiger væske og kød indholdet, hvis der gives noget vådt og råt hver dag.
    Jeg tror det er bedst i det store og hele, at rådgive om noget der er overskueligt smiley men jo jeg tager da hatten af for Sasha og de andre som har overblik, viden og overskud til at gå hele vejen til en af de rå fodringsmetoder.


  • #45   15. maj 2013 hmm han virker stadig ikke interesseret i andet end sin mors mad. Nu skal det da snart til at være ik? Eller skal man bare tage det helt med ro?

  • #46   15. maj 2013 Tag det stille og roligt!
    Mormis skal nok nægte den mad på et tidspunkt og trække dem med hen til madskålen smiley


Kommentér på:
Mad til killing

Annonce