{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.577 visninger | Oprettet:

Ida B
Ida B
Tilmeldt:
17. nov 2010
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 45

Automatisk madskål {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lille problem.
Vi har to katte herhjemme en blanding hankat på 6 mdr og en main coon Hunkat på ca 3 1/2 år .
Problemet består i at de ikke får samme foder. Hankatten får killinger foder mens hunkatten får main coon foder. Hankattens foder står i vores bryggers hvilket ikk er noget problem da vores hun også holder til her men hunkatten tør ikke gå derud så han har sin mad i fred. Lige meget hvor vi stiller hunkattens mad er hankatten der med det samme hvilket resultere i at vi må tage maden væk og stille frem til hende ind imellem med det resultat at hun ikk får spist nok i løbet af dagen da hun kun vil spise hvis vi er der men så er hankatten der hele tiden og spiser hendes mad.

Jeg tænkte på om det er muligt at få foderautomater som aktiveres af feks en chip i halsbåndet ligesom nogle kattelemme ? Har kun fundet dem som kan indstilles med tidsrum hvilket ikk hjælper da hankatten så stadig spiser hendes mad.

Vi har talt om at give hende vådkost ved siden af for at give lidt ekstra men hun kaster op næsten hver gang hun får vådkost - lige meget hvor lidt hun har fået ad gangen...

Er der nogen derude som har en god ide til hvad vi kan gøre ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Automatisk madskål
  • #1   8. dec 2013 Jeg ville finde et foder de begge 2 kan spise, måske nogen her inde kan komme med et bud smiley da han kun er 6 måneder er jeg ikke så sikker på at han må gå over til voksen foder. Men ellers bland de 2 fodertyper og lad det stå fremme hele tiden. Grunden til at han æder hendes foder med det samme kan være fordi han er sulten eller måske bare fordi der smager bedre end hans eget.

  • #2   8. dec 2013 Vi har talt om at lade dem få samme med men det er ret dyrt at lade ham spise main coon foder fra Royal canin som hun får - desværre . Han måtte gerne spise det med økonomien spiller også en rolle her ..

    Han har altid mad stående fremme så han kan ikk være specielt sulten men tager alligevel hendes med det samme..

    Jeg kan ikk rigtig give hende andet da hun gerne skulle have det gode til pels osv for hendes race smiley
    Vi talte om at lade dem begge få select gold foder da det også skulle være godt men igen - han er kun 6 mdr så ham skal jo have baby mad noget tid endnu... Huskatten fik jeg fra internat for ca 1 1/2 mdr siden da vi kun passede den lille som nu er endt med at blive fast beboer smiley


  • #4   8. dec 2013 Han fik alm kattemad før han kom til os og var en lille spinkel fyr - i samråd med dyrlæge og folk i maxi zoo blev han sat over på killinger foder hvilket har gjort ham så pæn så vi vil nødig tage det fra ham ..

    Som jeg skrev før er det svært at give dem samme foder da hun har brug for main coon foder og det har han ikk og da det samtidig er så dyrt spiller økonomien en rolle som også er medvirkende til at han ikk får samme foder ...

    Hvilket kød vil være godt ? Stegt, kogt, råt?


  • #5   8. dec 2013 Hun har altid fået rc main coon foder derfor jeg har fortsat det efter hun kom hos os smiley

  • #6   9. dec 2013 Hun tager ikke skade af, at få noget andet, så længe du har noget killingefoder kan de da spise af det begge to og så får de også begge Main Coon foder hvis du syntes det er vigtigt.
    Hvis RC Main Coon foder er for dyrt, hvad giver du så den lille?

    Jeg har tidligere haft Main Coon, han fik ikke RC af nogen art, det kunne han ikke tåle, 3 raser og samme foder, det er sådan jeg gør.
    Og hvordan kan du vide hvem der spiser hvad,hvis det står fremme alt tid?


  • #7   9. dec 2013 Ida B **Han har altid mad stående fremme så han kan ikk være specielt sulten men tager alligevel hendes med det samme.. **

    Hvis du lader dem få samme foder (eller foderblanding) og altid lader skålene være fyldt op, så er problemet løst. smiley

    Hvad er det der gør, at hunkatten skulle have brug for Maine Coon foder? :-S Tåler hun da ikke andet end det eller? ....
    Hun er jo da en KAT, og burde ligeså kunne godt æde en anden slags Royal Canin.
    En ungkat på 6 måneder er også en kat ;-), så begge katte kan få samme foder(blanding).

    Tit kan man få 10 kilo Royal Canin Sterilised for 400 kr, og fit-varianten endnu billigere. Og en kilopris på 40 kr kan du vel ikke mene er dyrt?
    Arion og Hills er vel på linje med RC, og er også tit på tilbud.

    På bl.a. Zooplus kan man også få flere slags lødigt tørfoder til billige penge. Fx er Feline Porta 21 ret billigt.

    Hvis hunkatten brækker sig af vådfoder, så prøv fx med noget kogt kylling (og gerne med kogevandet). Det kan hankatten nok også godt li'. smiley


  • #12   9. dec 2013 Hvis i nu læser hvad jeg skriver så vil vi gerne beholde hunkatten på RC main coon i samråd med dyrlægen..
    Hankatten/ killingen får killinge foder fra iams. Som vi fik anbefalet. Han er ikk min kat men mine forældres så foder indkøb til ham er ikk min afdeling.

    Dyrlægen råder til at give hunkatten RC main coon som skulle være godt forden lange pels osv... Så det får hun da hun altid har fået det..

    Jeg spørger ikk om et foder skift men om der er en god ide til at holde de to foder adskilt...

    Killingen mad er som ikke et problem da hunkatten ikke tør bevæge sig i bryggerset hvor hunden har sin kurv...

    Jeg ville gerne vide om der var noget foder automat som kunne reagere på chip.. Jeg ved dette er lavet til heste så tænkte det måske også var lavet til hund/ kat..





  • #13   9. dec 2013 Nej du kan ikke få en foderskål der reagere på chip, ikke hvad jeg ved af i hvert fald. DERFOR får du andre råd som folk finder mere relevant og som evt vil være en bedre løsning. Jeg forstår altså ikke hvorfor du ikke bare blander de 2 fodertyper eller lader begge dele stå fremme, ja du siger du ikke har råd til at han spiser hendes mc foder, helt ærlig, så bør du måske ikke have 2 katte på foder, når man have flere katte og vælger at give forskellig foder kan det altså ikke undgå at de spiser hinandens. (Og ellers må du jo sige til dine forældre at han skal have noget andet foder.) Medmindre man selvfølgelig foder dem på klokkeslet, hver for sig. Det kan jo tænkes at han syndes hendes bare mager bedre og derfor hellere vil spise hendes.


  • #14   9. dec 2013 Nå, nu har jeg kigget lidt rundt efter det du søger, jeg finder ingen foderautomat, men jeg har læst om en som har lavet en kasse, som hun har sat en kattelem i med chip i, og så står foderet inde i kassen, måske det er en mulighed (:
    http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/diverse_kat/15959-kravlegaarden___med_killinger_i
    Du kan se den ude i siden på billederne.


  • #15   9. dec 2013 Igen - jo der er penge til foder så jeg gider ikk høre påd et med at så skal man ikk have to katte ! Vi har altid haft flere katte !

    Han skulle jo helst have killinge foder til han er ca 1 år gammel som dyrlægen har anbefalet... Han har ikk behov for det der er i main coon foder da han er en kort håret model derfor er der ingen grund til at han skal spise det foder... Før vi fik hende har alle vores katte lavet på whiskas men når nu hun har den pels får hun main coon foder som hun har været vandt til...

    Han er en mis der spiser alt hvad han kan komme til - hvilket ikk gør noget nu når han vokser og farer rundt altid men hun får ikk lov at få sin mad i fred...

    Den kasse med lemmen var en god ide smiley


  • #16   9. dec 2013 Der sker altså ikke noget ved at han spiser main coon foder (: Spørger du mig er du altså en anelse nærig. Desuden tror jeg altså ikke at det er nødvendig med main coon foder til hende hvis du bare køber et ordenlig foder. Du kan jo altid PRØVE at købe et andet foder de begge kan spise. Desuden kan du jo ikke styre om hun spiser hans foder hvis hans foder står frit fremme hele tiden, så er chancen for at hun render og spiser hans foder i løbet af dagens altså ret stor, jeg vil endda sige at hun med garanti render og spiser hans foder.

  • #17   9. dec 2013 Som skrevet flere gange før så er det ikk mig som køber foder til ham og ja jeg er nærig når jeg ikk gider at have ham til at spise det foder jeg køber til min kat...
    Og nej hun spiser ikk hans for som jeg også har skrevet flere gange så står hans mad i bryggerset hvor hunden har kurv og hun tør slet ikk bevæge sig derud så nej hun rører ikk hans mad !


  • #18   9. dec 2013 Hvorfor er det du ikke selv køber mad til ham? Er han ikke din kat? I så fald, hvorfor har du ham så??

  • #19   9. dec 2013 Som jeg har skrevet tidligere så nej han ikk ikk min kat men mine forældres ... Eller rettere sagt han var min søsters som ikke tænkte sig om at anskaffe en killing i en lille lejlighed så han endte med at bo hos mine forældre istedet hvor jeg og min main coon også bor...

    Det var altså lettere hvis i læste de andre svar igennem istedet for at spørge om det samme igen og igen..


  • #20   9. dec 2013 Men hvorfor vender du den så ikke med dine forældre at de skal have samme foder. Så kan du jo finde et godt foder de begge kan spise, og så få dine forældre til at købe det foder også.

  • #21   9. dec 2013 De vil gerne have han får killingefoder efter dyrlægens anvisning til han er ca 1 år.. Månsson jeg gerne vil have et hun får main coon foder da hun altid har været vandt til det og hun formentlig har sart mave (opkastninger) så fraråder dyrlægerne at skifte rundt da hun er stabil i maven med det produkt..

    Har overvejet at foreslå mine forældre main coon kitten som en fælles da hun så ville få det gode til racen, han killing foder og hun vil ikk tage skade af ekstra på siden..

    De er bare ikk sikre på at de vil købe RC når han er blevet så fin efter han begyndte at få iams til killinger...

    Derfor håbede jeg at man kunne finde på noget så det kun var hende der kunne komme til RC foderet..


  • #22   9. dec 2013 Der er vel ikke så meget at gøre. Men main coon kitten kunne da helt sikkert være et alternativ. Men du kan jo undersøge det med kassen, jeg synes bare det er en anelse synd at spærre hendes mad inde på den måde, du kan jo risikere at hun ikke vil bruge kassen, ligesom nogen katte ikke vil bruge lukket bakke fordi de føler det for trængt.

  • #23   9. dec 2013 Ida det er fis i en hornlygte at hankatte skal have killingefoder til han er 1 år, begge mine hunkatte stoppede med killingefodret da de var 6 mdr. for så gad de det ikke længere, så da gik de over på voksenfoder, og det syntes mine dyrlæger var en fi ide, da de jo også begge var neutraliserede og demed slet slet ikke havde behov for killingefoder..

    Hankatten spiser MCO fodret fordi det smager meget bedre end det han får, begge mine elsker også MCO fodret fra RC, de får det som godbidder, fordi det netop er godt for pelsen også på korthårskatte som jeg har..

    Du skriver at hankatten er dine forældres, jamen du snakker vel med dine forældre, så aftal med dem at i splejser om fodret, og syntes de ikke at han skal leve af MCO foder, så bland de 2 fodertyper kattene får, din hunkat tager ikke skade af en 50/50 landing, og når du så flytter hjemmefra med din kat så kan du give hende ren MCO, ellers må du jo holde din kat inde hos dig selv hvor hankatten ikke kan komme, eller have en kattelem i dit værelse med chiplæser så kun hunkatten kan komme derind og have hendes mad i dit værelse, en automat med chiplæser findes ikke..


  • #24   9. dec 2013 Nej jeg kan ikke rigtig tvinge dem til at købe main coon kitten til ham og jeg kan ikk fodre på to da jeg er på su og har hest ved siden af... Så pengene spiller en rolle der...

    Hun er vandt til lukket kattebakke - og er glad for mindre rum, skabe osv så tror ikk at det ville være et problem smiley


  • #25   9. dec 2013 Jeg hører på min dyrlæge og stoler på dem og de råder til at han fortsætter killing mens jeg skal passe på med at give hende forskelligt da hun kaster op...

    Vi har talt om at lukke døren da huset kan deles op i to men de er så glade for at lege sammen så lige nu er det lavet sådan at han sover i bryggers sammen med vores hund og hun sover inde ved mig hvor hun så har maden stående fremme om natten for at give hende mulighed for at spise...



  • #27   9. dec 2013 Jeg forstår altså ikke hvorfor i gør så meget for at holde de 2 katte adskilt, fodre dem hver for sig osv. Helt ærlig, de er vel begge en del af familien så lad dem da spise hvad de vil , sove hvor de vil og lad være med at være så sarte.

  • #28   9. dec 2013 Og jeg taler åbenbart også fore døve ører da jeg ikk beder om foder forslag da v har foder som fungerer for dem hver i sær men bad om en mulighed for at løse vores problem.. Og den løsning jeg har fået er en kasse med kattelem hvilket er det bedste bud jeg har fået resten omkring foder skift er jeg ikke interesseret i...


  • #29   9. dec 2013 Det kan godt være du søger et bestemt råd, men så synes jeg altså godt du alligevel kan tage det til dig når folk så kommer med et bedre forslag, selvom det måske ikke lige er hvad du gerne vil høre. Hvis nu er nyt foder løser jeres problem, hvilket det da helt klart vil.

  • #30   9. dec 2013 Ja tilgiv mig at jeg slev vælger hvad jeg kan bruge og ikke kan.. Men det eneste jeg næsten har fået ud af dette emne er at få af vide hvor dårlig en katteejer jeg er fordi jeg indrømmer at pengene spiller en rolle når man er på su... Så nej kan ikk rigtig bruge jeres råd om bare at give ham main coon foder....

  • #31   9. dec 2013 En sådan madskål findes ikke. Men man kan lave en trækasse hvor man sætter en chip kattelem i hvor hun kan få sin mad i fred.

  • #32   9. dec 2013 Black oak tak for det smiley har set en i et link længere oppe smiley tænker lidt at det kunne blive en mulighed smiley

  • #33   9. dec 2013 Herhjemme får alle katte det samme foder, det med at give forskellige slags og holde dem fra hinandens foder er alt for besværligt. Det eneste du kan gøre er, at adskille dem i hver sit rum og fodre dem hver for sig. Men det synes jeg jo ikke er nogen god løsning.
    Min hankat har haft problemer med krystaller i urinen og han skal derfor have specielt diætfoder som koster en bondegård - og ja, det får de så alle tre. Har ikke hørt om en madskål med chip, så vil også mene at løsningen må være en anden. Hvis det ikke er din, men dine forældres kat kunne du måske overtale dem til at købe RC Maine coon foder istedet så de bare kan få det samme. En 6 måneder gammel kat kan sagtens leve af voksenfoder.


  • #34   9. dec 2013 Kan ikke lige lad hver med at blande mig, for jeg lever også på SU, og begge mine katte får godt foder, og de fik endda en blanding da Nunu var killing. smiley

    Men dit valg, ville være meget nemmere.


  • #35   9. dec 2013 Ja hvis jeg kun havde to katte på su var det ikk et problem men med en hest ved siden af har jeg ikk penge til at fodre på en kat som ikk er min...

  • #36   9. dec 2013 Nej men så må du fa for dælen overtale dine forældre til et andet foder! Vis dem svarene her inde så de kan se det.

  • #37   9. dec 2013 Ida jeg tænker, det er måske fint med den boks med en chip lem, meeen den koster vist også det som svare til 10 kg godt foder smiley
    Det er nok også en af grundene til, at jeg og andre syntes det er bedre, at finde en fælles foder løsning smiley

    Jeg får næsten mareridt ved tanken om katte på hvert sit foder smiley jeg har prøvet det pga sygdom... Jeg håber aldrig jeg kommer der til igen smiley


  • #38   9. dec 2013 Som anbefalet i tråden så kan du selv bygge en foder kasse.

    Men prøv da at tage en snak med din mor eller var det svigermor.
    Om i ikke kan købe Rc Maine Coon sammen på Zooplus.de .
    f. Eks sparpaket tilbuddet 20 kg for 99.90 € + 9€ forsendelsen = 812.39 det deler i så i to det giver. 406 .20 kr pr person.
    Og 20 kg holder jo i et stykke tid . Så det bliver jo ikke så dyr i sidste ende.
    Vores huskat er vokset Fint op på Maine Coon fodret , han er hverken fortyk eller tynd smiley


  • #39   11. dec 2013 du priorterer forkert hvis du ikke kan få det til at gå op. Jeg har hest, 2 katte og en hund sammen Med min kæreste og bor ude og jeg kan godt få det til at slå til. har ikke penge til nye tøj og fest men så må man jo vælge Hvad man helst vil.

    Og som de andre skriver så ER det bedste forslag til løsning at blande foderet eller finde noget de må spise begge to. fx applaws eller orijen. Du betaler kun mega overpris for Royal canin og indholdet er noget bæ. vælg noget med masser af kød, højt omega indhold og uden korn og sukker så bliver din Mco endnu smukkere. dyrlæger et betalt for at sige at rc og hills bare er ihh og åhh så godt, da de kan tjene på det.


  • #40   11. dec 2013 Hun skal vel ikke betale for hendes forældres kats mad ??

  • #41   11. dec 2013 nej da men de burde sagtens kunne finde en løsning

  • #42   12. dec 2013 Det er lykkedes at overbevise dem om at han (killingen) kan få samme mad som hende (mco) smiley jubii smiley fik forklaret dem at der ikk var andre muligheder og de har selv set hvor dårlig hun bliver i maven når hun har fået noget uvant så de gik med til at lade ham får RC mco kitten som hun så også får da hun i forvejen ikk er ret stor af sin race og længde osv så hun tage ikk skade af det ekstra smiley

    Så fik jeg noget ud af jeres svar om foder smiley


  • #43   12. dec 2013 Super :)!! God nyhed

  • #44   12. dec 2013 Ja det er bare super og han elsker det smiley og hun har ikk reageret på kitten fremfor voksen versionen endnu så jeg krydser fingre for at de ligger så tæt op ad hinanden at hun ikk reagerer smiley smiley

  • #45   13. dec 2013 Hvor er det godt at høre smiley
    Det lyder til at det er det bedste for alle parter trods alt og også en del nemmere i det lange løb smiley

    Tillykke med sejren smiley


  • #46   13. dec 2013 smiley skønt, nu kan i alle slappe af, og faktisk spare penge på storkøb smiley

Kommentér på:
Automatisk madskål

Annonce