{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.403 visninger | Oprettet:

måske syg? {{forumTopicSubject}}

Hej KG.

sagen er den, at min elskede lille mis Felix måske er syg... jeg kan ikke rigtigt finde ud af det, men han er i hvert fald ikke som han plejer!!!

har skrevet til dyrlægen og venter svar, og ellers ringer jeg nok til en vagtdyrlæge og spørger, men vil lige høre om i har nogle ideer til hvad der kan være galt.

siden jeg kom hjem fra arbejde klokken 18.00 har han hverken spist, drukket eller været ude og tisse m.m. han ligger bare og hænger og er helt "krummet" sammen. han har lidt store pupiller, men kan mærke ham over alt og trykke osv. og han jamrer sig ikke eller lign. han er helt ligeglad. han er helt slatten når man løfter ham op.

tilbød ham hans yndlingsgodbidder som han normalt både hopper og springer for, men han kiggede kun kort på den og vendte så hovedet væk smiley


har i nogen ide om hvad der er galt.. jeg har været så dum så dum, så han er ikke vaccineret...


Kommentarer på:  måske syg?
  • #1   10. dec 2013 nåh ja, og han har ikke feber.. målte den til 38.9

  • #2   10. dec 2013 Jeg kan desværre ikke komme med nogen bud - ud fra din beskrivelse kan det være rigtig mange ting; infektion, virus, noget han har spist osv. Der skal en dyrlæge ind over. Mit gæt er, at han skal have noget antibiotika.



  • #4   10. dec 2013 det vil jeg lige prøve. det var mere om i havde nogle bud så jeg vidste lidt om hvad jeg kunne forberede mig på smiley

  • #6   10. dec 2013 Det lyder som mew i oktober sidste år. Hun fejlede ikke rigtig noget, men var indlagt et døgn med væskedrop, så hun har været lidt dehydreret (tænker hun har spist noget, hun ikke skulle). Men hun skulle have det væskedrop, ellers var hun ikke kommet på toppen med det samme igen.

  • #7   10. dec 2013 har lige snakket med vagtdyrlægen. han synes det lød meget mærkeligt, og kunne ikke give noget konkret svar, andet end at sådan skulle en kat ikke opføre sig! men han ville gerne se ham hvis jeg var meget bekymret, men ellers mente han at vi godt kunne se tiden an. hvis han ikke har det bedre i morgen så skal vi nok lige en tur forbi et par kyndige hænder..

    men vi skulle afskærme ham fra vores anden kat, så vi kan holde øje med om han spiser, drikker eller gå på bakken, og hvis han ikke gør, så skal han tjekkes. så han har fået en plads i sengen smiley


  • #8   10. dec 2013 Jeg ville godt nok ikke turde vente til i morgen! Synes det lyder rigtig skidt med ham smiley
    God bedring!


  • #9   10. dec 2013 jeg ser tiden an. hvis han får det værre, så kører vi! smiley

  • #10   10. dec 2013 Jeg havde heller ikke turde vente, men vagtdyrlægen virker også lidt...hmmm ligeglad?? Hvis jeg var dyrlæge, havde jeg bedt om, at du var kommet med katten med det samme!

  • #12   10. dec 2013 dyrlægen var skam ikke ligeglad, vi havde en lang samtale om ham. nu lyder ting forskelligt alt efter hvilke øjne der ser på det. er skam meget på vagt overfor min kat, han er mit kæreste eje! men vil heller ikke udsætte ham for unødig stress, ved at skulle køre 40 km til aalborg. men hvis der ikke snart sker noget, så kører vi. smiley

  • #13   10. dec 2013 ja, okay..... 40 km, kan være meget stressende i sig selv.
    Måske i over de næste par timer, skal følge hans temperatur, med målinger hver halve time?
    Krydser fingre for det lille pus


  • #16   10. dec 2013 Det kan være svært at sige hvad katten fejler, men et eller andet er der galt..

    Faktisk lyder din beskrivelse meget som den adfærd Tøsen udviste da hun som 3årig havde krystaller i urinen, hun stoppede også pludselig med at spise og drikke, gemte sig i sin transportkasse og havde let udspilede pupiller, hun var dog ikke slap..

    Jeg har svært ed at vurdere om du bør køre til vagtdyrlæge eller kan vente til i morgen, men det afhænger meget af hvor længe siden katten sidst har spist, drukket og været på kattebakke..


  • #17   11. dec 2013 nu gemmer han sig under sengen og har stadig ikke spist, drukket eller været på bakken. tror jeg ringer til dyrlægen igen. Og nej vil absolut heller ikke vente for længe!

    krystaller i urinen ; plejer de så bare ikke at skulle tisse hele tiden?


  • #18   11. dec 2013 Det kan ende frygeligt galt hvis man lytter til de der vagtdyrlæger der mener det kan vente til i morgen
    her en tråd det hele er endt i akut nyresvigt.. havde jeg ventet til i morgen den aften var min kat død vi kørte 50km
    http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/108224-blaerebetaendelse


  • #19   11. dec 2013 Det er det jeg tænker med det du skriver
    Symptomer på akut nyresvigt:

    Katten er holdt med at tisse
    Opkast
    Katten er sløv
    Appetitløshed/anoreksi

    Det er ikke altid de kaster op når de stopper med at indtage noget kan der af gode grunde ikke komme noget op

    sakset fra
    http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/n/nyresvigt.aspx



  • #20   11. dec 2013 black oak: puha, det lyder ikke rart det der :S

  • #21   11. dec 2013 Hvis de har krystaller i urinen kan de ikke tisse. Vores Obelix var ved at dø fra os pga. krystaller i urinen. Da vi stod op en morgen lå han i kattebakken og det har vi aldrig set ham gøre før. Jeg prøvede selvfølgelig at trykke på ham alle steder men ingen reaktion overhovedet. Hmm jeg ringede til dyrlægen som bad mig om at komme med ham. Vi lagde ham i transportkassen uden problemer han var helt slap. Det viste sig at hans blære var ved at sprænge fordi han ikke kunne tisse, og det var i sidste øjeblik vi kom. De måtte bedøve ham og suge urin ud med en nål for han urinveje var så lukkede at de ikke kunne få et kateter op. Da det endelig lykkes dem at få et kateter op tissede han helt op i deres loft, ja der var tryk på.
    Han klarede den heldigvis men det var tæt på. De sagde til os at hvis der var gået en halv time mere så var blæren sprunget og han var død. Tænk at det kan gå så hurtigt, han var ikke syg da vi gik i seng om aftenen.


  • #23   11. dec 2013 han er afleveret på Aalborg dyrehospital. Hans blære var meget stor og de er ret sikre på at det er krystaller smiley de vil forsøge at lægge et kateter og eller vil de tage det ud med en nål. Så er glad for at jeg ringede til dyrlægen i morges og at han sagde vi skulle komme med det samme.
    Tak for hjælpen herinde, nu ved jeg Hvad det handler om. er glad for at vi nåede det i tide og føler mig sku dum over at jeg ikke bare fluks kørte i går aftes. smiley

    skal nok opdatere Hvordan det går


  • #25   11. dec 2013 ja! Men pyh hvor er det hårdt at skulle køre fra ham smiley

  • #27   11. dec 2013 Krydser fingre for jer smiley

  • #28   11. dec 2013 Øv altså jeg håbede sådan for dig at det ikke var det, men som jeg skrev så lød din beskrivelse bare så meget som Tøsens symptomer da hun havde det..

    Hvor var det godt du kom af sted i tide, selvom det var meget tæt på, det er så svært at vurdere hvornår det haster og hvornår det ikke gør..

    Jeg var super glad for da jeg skulle af sted med Tøsen for 3 år siden at jeg ikke lyttede til dyrlægens råd, det var en fredag eftermiddag, og han ville have jeg skulle se tiden an weekenden over, han syntes ikke det lød alarmerende, men tænk hvis jeg havde. Tøsens urinveje var heldigvis ikke helt stoppet til, men hun var til gengæld på specialfoder i 6 mdr. før hun blev erklæret rask, og tro mig der skal ikke mange ændringer i hendes kattebakkevaner før jeg begynder at blive overopmærksom på hende smiley

    Jeg krydser fingre for jer og håber han snart kommer hjem til dig.. smiley


  • #29   11. dec 2013 Tak katte venner smiley håber også at han kommer helskindet igennem det. Og ja hvor er det svært at bedømme. især når de skjuler smerter så meget.

    Men bad dem om at hvis han skulle i narkose så øremærke ham og hvis han er frisk nok til det så også vaccinere ham:-)


  • #30   11. dec 2013 Århh hvor jeg føler med dig.. smiley men han er i gode hænder, det skal nok blive godt igen smiley

    Hold os opdateret om ham ik'


  • #31   11. dec 2013 jo det skal jeg nok.

    har også lige haft fat i banken, har kun 600 kr tilbage i den her måned, så anede ikke mine levende råd lige da jeg hørte hvad der evt. kunne være galt, men de er heldigvis villige til at hjælpe. han SKAL bare blive frisk igen! koste hvad det vil! min lille musser smiley smiley


  • #32   11. dec 2013 Det kan jo være din dyrlæge er flink. Hos min dyrlæge kan man få regningen med hjem mod at man betaler inden 10 dage, på den måde vil du jo have lidt tid til lige at få skaffet penge. Men i sådan en situation er det altså en god ide at have en forsikring, så bliver det knap så dyrt. Og en opsparing til at tage fra i nødsituationer som denne (:

  • #33   11. dec 2013 vi vil også have lavet en opsparing, det har bare været meget vanskeligt her de sidste 2 år pga. mange personlige ting...

    men den bliver lavet fra årsskiftet, og så vil vi også have ham sygeforsikret smiley

    dyrlægen har sagt at vi godt kan finde ud af en afdragsordning eller lign. alt efter hvad beløbet lyder på smiley


  • #34   11. dec 2013 Super (: Min dyrlæge er super flink, nok mest fordi min kæreste og jeg er unge og hun nok godt ved vi ikke svømmer i penge. I weekenden var jeg 2 gange ved vagtdyrlægen(som er min normale dyrlæge), heldigvis betalte vi ikke noget, det var bare et par sting fra neutralisering som Misling havde slikket op, så såret fik en klat lim og så var det, det. Super flink dyrlæge jeg har mig!

  • #35   11. dec 2013 sød dyrlæge!!

    De har lige ringet smiley

    De har tømt hans blære, og der var mange ting i... blandt andet, at der er noget der kunne tyde på at der er noget galt med enten nyre eller lever :'(Åh jeg er så nervøs lige nu. de ville høre om de måtte tage blodprøver på ham. sagde bare blankt ja....

    nogle der har prøvet at have en kat med lever/nyre problemer? smiley


  • #36   11. dec 2013 Læs min historie jeg har linket det starter med krystaller og foder i akut nyresvigt

  • #37   11. dec 2013 Hvis han har været tilstoppet ved urinrøret længe er det normalt det kan skade nyrern også derfor jeg linkede min historie for det lød meget godt som det

  • #39   11. dec 2013 black oak: læser den lige igen. skimmede den kun lige igår.

    C C D: ja, priser mig også lykkelig for at jeg lyttede til maven og kom afsted. håber bare ikke at det er blevet for slemt.


  • #40   11. dec 2013 åh nej krydser fingre for at det går godt.

  • #41   11. dec 2013 tak kristina. smiley

    er så nervøs. aner ikke hvad det indebærer hvis der er problemer med nyre eller lever. men af hvad man kan læse på dyrlægevagten.dk så synes jeg IKKE det ser godt ud. håber ikke han skal aflives smiley :'( han er mit et og alt den lille skid smiley og man kan ikke gøre andet end bare at side magtesløs herhjemme og vente på at dyrehospitalet ringer... åh suk!... smiley


  • #42   11. dec 2013 Hvis det er nyrerne så skal han i væsketerapi, og tror nok det var anabolskesteroidera candy også fik. Han var indlagt i 4-5 dage.
    Da vi hentede ham var hans nyreværdier igen normale men det kan være pga væsketerapien at de var faldet så i morgen skal vi til kontrol blodprøve og se om de stadig er normale.

    Det hedder nyrediæt foder og kun dette og helst mere vådt end tørt for at de for væske nok.

    Der er størrechance for at ungekatte klare den end ældre hvis det er akut nyresvigt.

    Vær opmærksom på hans blære kan blive hård pga irritation fra katetert der virker laserterapi helt vildt godt candy fik 3 behandlinger og hans blære er helt normal.

    Håber han klare den.
    Har selv lige været det hele igennem og det er frygteligt


  • #43   11. dec 2013 ja det er ganske forfærdeligt! smiley

    læste godt det med din mis, det var heldigt at han klarede den.. er klar på at det kommer til at hedde diætfoder, det må vi tage med. er bare spændt på hvad det kommer til at løbe op i også.
    bare de kan fikse ham. ved ikke hvordan jeg skalafskærme ham fra vores anden kat, hvis de ikke skal have det samme at spise. må høre dyrlægen hvad de har af gode råd og ellers må jeg jo spørge herinde. bare hans nyre/lever ikke er ved at stå af.. smiley


  • #44   11. dec 2013 Det er stadig uvist om min mis klare den det må tiden vise imorgen.

    Men vi har 9 katte og candy er installeret på et værelse når vi ikke kan holde øje med ham lige pt.

    Ellers hvis Dine katte er chippet kan du lave en kasse med chiplem i til den kat der ikke skal have diæt foder.

    Ved du hvad hans nyreværdier ligger på??


  • #45   11. dec 2013 det er de desværre ikke. men tror jeg holder felix i soveværelset og stuen hovedsageligt, så vi ved hvor han er.

    jeg har ikke hørt fra dem siden de ringede og spurgte om de måtte tage blodprøve.. om det er godt eller skidt ved jeg snart ikke smiley

    håber bare det bedste, men frygter godt nok det værste smiley


  • #46   11. dec 2013 Prøv og Ring til dem.

    Jeg ringede til dem da jeg synes der var gået for længe, det er okay de ved godt man er bekymret for sin baby


  • #47   11. dec 2013 tager lige et bad og forsøger at falde lidt ned, og så prøver jeg at give dem et kald.

    tak for støtten smiley det rart at kunne snakke med nogle, som ved hvad man går igennem.


  • #49   11. dec 2013 de har lige ringet.

    hans lever har været lidt påvirket, men ikke så meget at den har taget skade. dog vil de gerne beholde ham til i morgen for at holde styr på hans tal, og være sikre på at han selv kan tisse...

    puha, tænk at man ikke ser ham før i morgen smiley men de er i det mindste positive derinde.


  • #50   11. dec 2013 Hvor godt han ikke har taget varig skade, det var da positivt..

    Puhh der er lang tid til i morgen lige pludselig smiley men fornuftigt at de lige vil sikre sig at alt er i orden med ham inden han sendes hjem, selv om det er svært at undvære ham så er det jo også rart at vide at alt er i orden når du får ham hjem..


  • #51   11. dec 2013 Uha sikke en tråd. God bedring med din misser!

  • #52   11. dec 2013 der er meget lang tid til i morgen! Men er glad for den fine behandling vi har fået derude. men er godt nu bekymret for min bette mis

  • #53   11. dec 2013 Pyyyyh sikke en dag du har haft, jeg håber så meget, at alt går godt smiley

  • #54   11. dec 2013 Tak Jette. Ja den har ikke været sjov og det bliver i morgen heller ikke. savner ham helt vildt men håber de har styr på ham smiley

  • #55   11. dec 2013 Endelig kunne jeg komme til puteren.....og jeg drog et lettelsens suk smiley

    Det lille pus klarer sig nok - katte er også lidt svære, for de siger som regel ikke fra, før de er halvt døde! Men nogle gange kan de heldigvis snyde smiley
    Krystaller i urinen, er lidt ala vores nyresten, og jeg skulle hilse og sige fra dem der har prøvet det, at det gør hamrende ondt!

    Krydser fingre for det lille kræ smiley

    Forresten fik jeg en afbetalingsordning med vores dyrlæge - hunden skulle have opereret em knude væk, og det kostede altså over 4000 kr, såååeeehhhmmm...
    Tæt på jul og førtidspension - ikke nogen fantastisk god kombination!
    Så spørg dem ad - du kan jo kun være uheldig at få et nej, men så har du da spurgt smiley


  • #56   11. dec 2013 hej Maiken. Vi har gået liv til at få en afdragsordning så de skal bare gøre Hvad de kan for at få ham på benene igen. Har det bare så skidt med ikke at vide hvordan han har det lige nu osv. puha. Kan hverken spise eller noget.

  • #57   11. dec 2013 var det egentlig idag hunden fik den fjernet? Og hvor har du dyrlæhe henne?

  • #59   11. dec 2013 ccd: jeg forsøger også men det sku ikke nemt. Kan heller smiley ikke rigtig finde ud af om jeg skal tage fri i morgen for at kunne hente ham eller om jeg skal lade kæresten gøre det :s

  • #60   11. dec 2013 Ja, som CCD siger, så vil det være en god ide, at få lidt i maven alligevel smiley

    Det er ca. 1 måned siden, at vores hund fik fjernet knuden.
    Heldigvis var det kun en fedtknude, men vi var også noget urolige, for den var ikke lille, og var vokset ret hurtigt, for vi så den først, da den var blevet stor smiley
    Men han heler fint, det meste er fjernet (der sad lidt nede i muskelvævet, men så lidt, at hun ikke ville ødelægge musklen).

    Vi har dyrlæge i Galten - det ligger mellem Århus, Silkeborg og Skanderborg (dejligt smørhul), og de er vildt dygtige!


  • #61   12. dec 2013 en lille update. Felix er frisk igen og han har selv tisset her til morgen smiley han spiser og drikker også så jeg må hente min bette skat i eftermiddag :') smiley

  • #62   12. dec 2013 smiley hvor dejligt, håber det bliver ved, at gå den rigtige vej smiley

  • #63   12. dec 2013 Aiiijjjj hvor godt, sikke en dejlig opdatering, det var lige den opdatering jeg håbede på da jeg så der var aktivitet i denne tråd...

    Hvor er jeg glad på dine vegne smiley :D smiley


  • #64   12. dec 2013 Tusind tak! r også mega lettet og glæder mig til at se ham! Nu må vi bare til at tage vores forholdsregler og så håbe at han ikke får et tilbagefald :-)?

  • #65   12. dec 2013 grrr hvor er jeg bare sur på mit arbejde lige nu! Jeg kan ikke få lov til at gå 2,5 time før for at hente Felix og min kæreste fordi de TROR der bliver travlt
    de aner ikke en skid om det og det har indtil videre været stille. et pisse stresset lige nu for aner ikke hvordan jeg skal få hentet min kat smiley argh!


  • #66   12. dec 2013 Arrhh øv altså smiley

  • #67   12. dec 2013 # 65 Ej hvor småligt, gud ved om de havde forventet ligeså stor travlhed, hvis det var et barn du skulle hente smiley . Kæresten kan forhåbentlig hente Felix, for hjem skal han jo da.


  • #68   12. dec 2013 Man burde da have noget som hed kattens første sygedag smiley

    Nej ærligt, det er rigtigt træls smiley


  • #69   12. dec 2013 Jeg har bilen smiley
    men... fik hende overtalt til at må gå klokken 16 så må bare styrte afsted ind efter ham smiley


  • #70   12. dec 2013 Hvor er det godt at høre, at din kat har det godt igen. Det var dejligt nyt. smiley

    Men jeg forstår godt din harme mod dit job - hvad kunne det skade, du kørte lidt tidligere for en enkelt gangs skyld, så du kunne få din kat hjem?


  • #72   12. dec 2013 ja de er idioter. måtte kun få på betingelse af at jeg blev der 2 timer længere på søndag. og blev så gal på chefen. hun vovede at sige "den skulle da bare have været aflivet. Det jo kun en kat"

  • #73   12. dec 2013 Det skal hun da slet ikke blande sig i smiley men desværre er der stadig mange af den slags mennesker som ikke regner en kat for noget smiley

  • #74   12. dec 2013 præcis. blev rasende! Men nu er han hentet smiley de ville dog helst ikke af med ham da han bare var ALT for sød. og det var bare både dyrlæge og assistent der sagde det. De havde alle været helt forelskede i ham. min lille guldklump. typisk ham at skulle charme sig ind på alle. hehe smiley

  • #75   12. dec 2013 Godt du har ham hjemme igen smiley

  • #76   12. dec 2013 Hahahaha århh hvor godt, bare han har det godt og formår at charme, så skal det nok gå smiley

    Skod chef du har, min chef kan heller ikke lide katte, men ved dog at han ville forsøge alt for at hjælpe mig hvis jeg havde været i din situation, da han ved hvor meget mine katte betyder for mig, han har prøvet at få en lille opsang af mig og så er vi et par stykker på arbejdspladsen der er lidt katte-tossede, så vi rotter os gerne sammen smiley :D smiley smiley


  • #77   14. dec 2013 # 72) H-o-l-d d-a o-p! smiley smiley

    Superdejligt at Felix er kommet hjem, håber han er helt frisk nu smiley


  • #78   14. dec 2013 Felix virker desværre ikke helt på toppen endnu smiley han er meget træt og spise ikke ret meget. indtager dog lidt. Han tisser kun 1-3 gange om dagen, som om han er nervøs for at tisse. Han tager dog gerne sin medicin. Har fået loxicom til ham som han skal have i 10 dage.

    Har snakket med vagtdyrlægen i eftermiddag da jeg er bekymret for ham, men han siger at så længe han kan tisse så behøver jeg ikke være helt så nervøs. Vi skal dog holde godt øje med ham og hvis han begynder med symptomer igen så skal jeg endelig ringe. smiley

    vil dog lige sige at jeg varmt kan anbefale dyrehospitalet i city syd Aalborg. Har fået en fantastisk behandling af den og det har Felix også smiley


  • #79   14. dec 2013 Øv at han ikke er på toppen endnu. Fortsat god bedring!

  • #80   14. dec 2013 Tak smiley

  • #81   16. dec 2013 Krydser fingre for, at han snart er oppe og i fuld vigør smiley

  • #82   17. dec 2013 han er på toppen igen ? smiley

  • #83   17. dec 2013 Skønt smiley

  • #84   17. dec 2013 Hvor fantastisk dejligt at høre smiley smiley

  • #85   17. dec 2013 ja det er fantatisk. igår slog han rigtigt igennem igen og er endelig dig selv. Det tog så også en hel uge. rart at have min bette mis igen ;:O:-D ? ?

  • #86   18. dec 2013 WEEEEEEEEEEEEE!! smiley
    HVOR er det bare fantastisk!! Så bliver det alligevel en god jul smiley


  • #87   18. dec 2013 ja Maiken smiley det var den bedre julegave vi kunne få nu hvor det ikke er råd til at købe til hinanden smiley

  • #88   18. dec 2013 Hæ hæ - ja min fødselsdagsgave (fyldte 40 i søndags), og julegaver, røg da hunden skulle opereres, men det er nu vigtigere at vores dyr har det godt!
    Jeg/vi overlever nok en jul uden gaver smiley


  • #89   19. dec 2013 Dejligt! Og ja, det tager dem en del tid at komme over sådan en omgang - har desværre alt for meget erfaring fra min hankastrat, der får en stoppet urinleder ca. en gang om året..

    Jeg ved ikke om dyrlægen har sagt det, men udover struvit opløsende tørkost, så kan godt med vådkost være en rigtig god idé smiley LUX fra Aldi er et bud i supermarkeds-mærkerne, da det ikke indeholder sukker smiley


  • #90   19. dec 2013 han får alt det vådfoder han kan trække smiley dyrlægen valgte IKKE at give ham specialfoder, da det ikke var så slemt med hensyn til krystallerne, så de mente ikke det var nødvendigt. har dog valgt at jeg bestiller det med næste gang jeg køber foder og så får han det blandet med hans sædvanlige mad smiley

Kommentér på:
måske syg?

Annonce