{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.717 visninger | Oprettet:

Valg af opdrætter {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag sagt farvel til min 6 måneder gamle killing, som desværre havde både FIP, Calici og en fatal hjertefejl. De sidste to ting blev først konstateret i går, hvor vi egentlig var ved dyrlægen for at få ham kastreret. Så det hele gik meget hurtigt. I kan læse om det her: http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/109157-oev___syg_kat

Men jeg skal jo ud og finde en ny kat som selskab til vores voksne pige. Hun skal ikke være alene alt for længe, så jeg håber at kunne få en ny kat hjem i løbet af 2-4 uger. Desuden tror jeg også, det vil være godt for os mennesker.

Jeg er bare i tvivl om, hvordan jeg skal vælge opdrætter.. Der har været super godt samarbejde med opdrætteren til vores killing. Det er også der, vores store pige, som vi købte samtidig med killingen, kommer fra. Men der er bare for meget sygdom i omløb hos opdrætteren. Den bette blev behandlet for ringorm som helt lille, og opdrætter mener, at det måske er årsagen til, at han har været modtagelig for de vira, han fik raget til sig.

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal se efter, når jeg er ude og se på killing. Jeg regner med, at vi tager ud og kigger flere steder og ser på lid forskellige racer. Jeg er lidt i tvivl, om det skal være en ny MCO, eller om det vil være bedre med noget helt andet. Bare det er en langhårsrace med et ikke alt for vildt temperament. Og så fra en registreret opdrætter.

Jeg vil meget gerne høre jeres bud på, især jer der selv opdrætter, hvad man skal kigge efter og spørge om, når man ser på killing. Jeg vil selvfølgelig også gerne høre fra jer, der har haft gode og dårlige oplevelser med opdrættere:)

Jeg vil også gerne have anbefalinger af steder, som har killinger lige nu. Helst på Sjælland, men vi kan også godt køre til Fyn og øerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af opdrætter
  • #1   14. jan 2014 Du kan evt. vælge en diplomopdrætter, du kan se listen her:

    (link fjernet)

    Og her kan du læse hvad det kræves at være en diplom opdrætter:

    (link fjernet)


  • #2   14. jan 2014 Først og fremmest gør det mig ondt at høre du har måtte sige farvel til så ung en kat smiley
    Hvis din killing var med stamtavle, har opdrætter erstatningspligt! Bare lige til din info, hvis ikke du var klar over det.


  • #3   14. jan 2014 Beltane
    Det vil jeg kigge på. Mange tak:)

    Ditte
    Det har jeg allerede talt med opdrætter om. Og hun har helt af sig selv sagt, at vi selvfølgelig får pengene tilbage:)


  • #4   14. jan 2014 Find den race du gerne vil have og så ellers ud og på besøg. Find den opdrætter du klikker bedst med, spørg ind til test af arvelige sygdomme og sygdomme generelt. Kig på misserne (trivsel, øjne, pels, om de er sociale o.s.v ), rør ved dem og mærk om de føles godt.

    Du kan tage et kig på killingelisten.dk, der er en masse opdrættere af alle racer smiley

    Held og lykke med søgningen smiley


  • #5   14. jan 2014 Det var godt Maiken.

    Det er en ringe trøst, men så har i jo dem til at stå til der dukker en ny dejlig lille mis op til jer smiley


  • #6   14. jan 2014 Først og fremmest vil jeg mene at det skal være en person du kan tale med og føler dig tryg ved. Så derfor er det vigtigt med personlig kontakt. Så kontakt flere og tag på besøg og tal med vedkommende og se hvordan de andre katte i katteriet lever. Vær ikke bange for at spørge til eventuelle sygdomme. Både dem der evt findes i racen og spørg om de har været ude for fx ringorm og hvad de har gjort osv.

  • #7   14. jan 2014 Så det er ikke sådan lidt fornærmende og mistænkeliggørende, at man spørger til sygdom i katteriet?
    Jeg klikkede rigtig godt med Mufasas opdrætter. Og hendes hjem er fyldt med store, smukke basser, som er meget sociale. Man kunne ikke sidde ned uden at en kat kravlede op på skødet smiley Jeg så en stor del af de voksne katte og min egen killings kuld, og de så alle fine ud. De havde også gode omgivelser med store løbegårde og adgang til hele huset. Og det er måske derfor jeg er lidt "forskrækket" eller hvad man kan kalde det.. Fordi det hele bare var så fint. Og så fik jeg desværre en smækhamrende syg killing med hjem, hvilket opdrætter selvfølgelig ikke kunne vide.


  • #8   14. jan 2014 Vil det være klogere at kigge efter et katteri med få katte, denne gang?

  • #9   14. jan 2014 jeg ville nok som det første teste den gamle kat også for hvis den har de samme sygdomme men ikke udviser tegn på dem så er du lige vidt når der kommer en lille killing igen...så vil det gå samme vej....
    og ellers så ville jeg ikke sætte en tidsramme på, men vente til jeg fandt den opdrætter jeg klikkede med og havde det godt sammen med og stolede på, selvom de måske ikke lige havde killinger i dette øjeblik. mange får jo killinger nu her og så er de klar en gang til sommer smiley


  • #10   14. jan 2014 Nej, det kan være ligemeget, hvis man snakker om noget smitsomt, som lopper og ringorm. I øvrigt så kan helt pletfri hjem også få lopper og ringorm, så det kan man heller ikke regne med. Men det siger da lidt.

  • #11   14. jan 2014 Judith
    Lige præcis FIP kan man jo ikke teste for. Ved min killing var det udelukkelse af andre sygdomme, og så nogle specifikke symptomer som gjorde, at dyrlægen nåede til den konklusion.
    Den store er testet i hoved og røv hos opdrætter inden hun blev brugt i avl, da hun har tendens til løbeøjne. Men der har intet været at bemærke på hende. Hun var også lige neutraliseret få uger før, hun kom hjem til os, hvor dyrlægen jo så har vurderet, at hun har været rask nok til det.

    Marianne
    Hvad mener du med, at det siger lidt?:)


  • #12   14. jan 2014 At hvis man har det klinisk rent, så har man sikkert også gjort sig meget umage med at få behandlet for fx lopper og ringorm. At man har det rent, siger jo ikke noget om hvorvidt kattene har smitsomme sygdomme eller arvelige sygdomme.

  • #13   14. jan 2014 Så det er ikke sådan lidt fornærmende og mistænkeliggørende, at man spørger til sygdom i katteriet

    Nej absolut ikke smiley

    Men vær obs på at selvom der er testet og der umiddelbart ikke har været sygdom i katteriet, så kan man ikke gardere sig 100 % mod virus og anden sygdom, det er trods alt levende væsener smiley


  • #15   14. jan 2014 Coronavirus er Røde positiv for, og han har boet et andet sted før han kom her, men da testen var positiv sendte hun ham retur, min dyrlæge har fået testen tilsendt og sagde der intet var at bekymre sig for og rigtig mange har den virus.
    Men jeg fik en fin kat meget billigt smiley
    Jeg håber du finder en god opdrætter du har tillid til, jeg har været heldig og fundet flere gode opdrættere, og har kontakt til dem alle.


  • #16   15. jan 2014 Han havde også en gang Calicivirus med i bagagen. Han havde et kraftigt udbrud ugen efter, han kom herhjem. FIP og hjertefejl kan man ikke gardere sig imod, da det jo er noget der sker inde i katten og ikke noget den bliver smittet med - coronavirus er jo jævnt almindeligt.
    Men Calicien og andre influenzasygdomme er jo en plage uden lige. Og jeg tænker, at der er større risiko for den slags, hvis man har mange katte. Hos denne opdrætter taler vi, at der var 3 kuld af 5 styk plus godt 7 voksne katte. Og det er vel alligevel en del. Og nu jeg ved, at hun har Calici i sin flok og stadig kæmper med ringormen (vores den store pige har det stadig, og jeg går stadig og smører hende med Finigen hver dag), så skal jeg ikke have mere derfra, hvor end jeg faktisk gerne ville pga. det gode samarbejde og de lækre katte.


  • #17   15. jan 2014 Jo flere katte og kuld jo vanskeligere at komme virus osv. til livs. Ringorm er så forfærdelig at få ind i katteriet - det er forbudt at tage katte ind og ud af katteriet før der foreligger en negativ attest fra en dyrlæge.

    Ringorm kommer man ikke til livs ved at smørre med salve - alle katte og omgivelserne skal behandles


  • #18   15. jan 2014 Karantæne regler ringorm fra: (link fjernet)

    2.6 Ringorm
    2.6.1 Ringorm er en smitsom svampeinfektion i huden, der typisk forårsager håraffald og skældannelse i pletter. Hos kat er 90% af infektionerne med svampen Microsporum canis (M. canis). Denne svamp giver infektion i huden hos mange andre arter heriblandt hund og mennesker. Ringorm er mere almindelig hos unge dyr og langhårede katte. For at stille diagnosen ringorm benyttes flere metoder. Dyrkning af svampen på et vækstmedie er rimelig pålidelig og kan kombineres med Woods lampe og direkte mikroskopi af hår. Stilles diagnosen Ringorm skal alle katte i besætningen behandles, langhårede dyr evt. klippes i bund og omgivelserne renses f.eks. med Virkon S to gange om ugen. Behandling af kattene med Griseofulvin ( Likuden M 125mg, der skal søges dispensation fra lægemiddelstyrelsen) i 6 uger eller med Itraconazole (Sporanox) er effektivt. Griseofulvin kan bruges til killinger ned til 6 ugers alderen. Drægtige hunkatte må ikke få Griseofulvin, da det er fosterskadende.
    2.6.2 Er der fundet ringorm i et katteri skal al avl ,handel og udstilling standses i 4 uger efter raskmelding. Tidligst 6 uger efter sygdommens udbrud foretages fornyet kliniks undersøgelse med dyrkning fra alle kattene i bestanden. Er alle prøver negative kan kattene raskmeldes.


  • #19   15. jan 2014 Åh gud-_- Tak for info, Lis.
    Jeg vil kontakte dyrlægen og få en behandling i gang. Hold kæft hvor bliver jeg træt lige nu smiley


  • #20   15. jan 2014 Men opdrætter hører ikke under Felis Danica. Så hun er vel ikke underlagt deres regler.

  • #21   15. jan 2014 Hvis hun er opdrætter og det er en killing med stamtavle, så hører hun da til i en eller anden klub/forbund. Hvis hun bare har lavet dette ene kuld og ikke er opdrætter er det muligt at hun kan trække et sæt stamtavler, men hun skal være medlem af en af klubberne for at det kan ske.
    Jeg er ret sikker på at reglerne om ringorm også gælder i fx TICA, alt andet ville være uansvarligt.


  • #22   15. jan 2014 Hun hører under TICA.
    Men det må jo være hendes sag, hvad hun gør. Jeg tror også at hun troede, at det var overstået. Hun sagde selv, at det var noget, hun havde kæmpet meget med "sidste år" (altså 2012). Jeg tænker, at det måske er noget, der er blusset op ved flytningen eller sådan noget.. Jeg ved det sgu ikke.. Jeg bliver bare så træt lige nu. Jeg vil jo bare have søde katte at hygge mig med, og ikke endeløse rækker af dyrlægebesøg, medicin og bekymringer smiley


  • #24   15. jan 2014 Jeg kan sørme godt forstå at du er træt og ked af det hele. Det har heller ikke været nogen god oplevelse.
    I forhold til at det må være hendes sag, så er jeg ikke enig. Hun burde vide at man IKKE sender katte ud af huset, UDEN at husets katte er testet fri. Det gik bla ud over dig, der nu risikerer at din anden kat også er smittet med skidtet. Ringorm er som sådan ikke farligt, men meget smitsomt og kan smitte mennesker og andre dyr. Det kan ende op i en mindre formue at få behandlet for det. Og ikke mindst et rent ud sagt helvedets arbejde i hjemmet.
    Det sætter jo dine planer om en ny kat i bero et langt stykke tid. Jeg tænker også på de andre hun måske har solgt en killing til. har hun oplyst dem om problemet enten da de købte eller nu hvor hun så har fundet ud af at det ikke er forsvundet ?

    Så selv om du er træt, mener jeg at du i meget nær fremtid bør fastholde hende i at hun skal meddele andre killinge-købere om ringormene eller også give TICA besked.
    Det kan jo også risikeres at hun medbringer en kat på en udstilling, der bærer smitten, der så¨smitter en pokkers masse andre katte. Og så er fanden løs.


  • #25   15. jan 2014 Du skal ikke behandle for ringorm har katten det ikke. Selvom der er ringorm i et katteri går nogen fri - dem der er mindst udsatte og med det bedste immunforsvar.

    Du kan vælge om du vil teste, simpelt, dyrlægen udtager hår rundt om på katten og kommer i et vækstmedie, som kan se sådan ud, lille flad skål med medie der ligner honning. Dette er ikke ringorm, men en spore fra majs fortalte en efterfølgende laboratorieprøve.


    profilbillede
  • #26   15. jan 2014 Lis
    Jeg er nu ret sikker på, at det er ringorm, hun har. Symptomerne passer og hun reagerer også positivt på Finigen. Sårene var forsvundet efter en måneds behandling, men er så kommet tilbage, da jeg stoppede med at smøre.
    Men jeg vil kontakte dyrlægen. Han må efterhånden bare tro, at jeg er snotdum og er blevet taget voldsomt i røven, sådan som jeg kommer rendende med mine katte -_-


  • #27   15. jan 2014 Vask katten med Malacep - og så gør du rent. Brug sokker af bomuld der kan vaskes ved høj temperatur - der er mange sporer på gulvet.
    Jeg var ikke klar over det var din kat der blev behandlet - og igen det med at smørre - duer ikke. Der er masser af sporer i kattens pels - ikke kun det sted du smørrer.

    Hvem har ordineret Finigen?


  • #28   15. jan 2014 Det var opdrætteren der sagde, at jeg skulle bruge det.
    Tak for rådene. Jeg vil gå i krig med kogevask og rengørring. Og vask af katten. Gd vide, hvad hun siger til det...


  • #29   15. jan 2014 gammel artikel - man bruger andet end Sporanox i dag - men ellers aktuel

    http://www.sundisk.dk/ringorm.pdf


  • #30   15. jan 2014 Fy for satan en omgang, du har været igennem. Jeg bliver sgu helt forpustet. Og glad for at her pt. kun er en kat. smiley

  • #31   15. jan 2014 Det var et marreridt. Men af med "beboerne" kom jeg - i første hug. De har aldrig vist sig siden.
    I dag har jeg den holdning jeg nok overreagede dengang - det havde nær taget livet af mig - og så blev jeg nærmest ruineret også


Kommentér på:
Valg af opdrætter

Annonce