{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.762 visninger | Oprettet:

Stof til eftertanke.. {{forumTopicSubject}}

Vi elsker vores katte.
Vi passer godt på dem.
Mange af os har indekatte
- nogle har fritløbere.
Nogle fodrer med billigt foder
- andre kornfrit og råt og vådt.

Hvor vil jeg hen med det?

Jo, jeg har i dag været en tur på landet hos de sødeste ældre mennesker der bor på en gård uden for lands lov og ret.
De har en kat - neutraliseret, men ikke vaccineret - det gør man ikke, en kat kommer til dyrlægen når den er syg - ligesom hunden - that's it!
Den er 17 år og i fuldt vigør og man kan ikke se på den at den er så gammel.
Den får den "dyre" variant af Farm Cat og så en pose Kitekat af og til når den skal forkæles. Den har mange hektarer at boltre sig på og kommer næsten dagligt hjem med mus, som ikke er spist, men leget ihjel og så er der en fiiiin gave til ejerene.
Den er normalvægtig og har ikke en sygedag - og i øvrigt en pæn kat med pæn pels.

I samme landområde kender jeg en anden som har en kat på 24 år. Kastrat, fritløber og ikke vaccineret - for en kat skal kun til dyrlægen når den er syg.
Lever af aktiv kat og det den selv medbringer hver dag - døde mus der ikke er spist.

Vores katte er overvægtige - altså ikke alle ;), mange får diabetes, blærebetændelse, krystaller og hvad ved jeg.

Så er det jeg tænker:
Er vi ved at curle lidt for meget for dem? Er det måske forureningen der spiller ind? Vi snakker huskatte, altså en robust "race".
Hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stof til eftertanke..
  • #1   27. apr 2014 Jeg følger lige med, for jeg synes det er et interessant emne. smiley
    - Men ved ikke selv lige hvad jeg skal svare. smiley


  • #2   27. apr 2014 tror at der er meget om det.

    bare alene foderet. prøv at se hvor mange som hopper på kornfri-vognen, bare fordi det er kornfrit.
    kender mange katte som bare får det billigste kattefoder i supermarkedet, og de lever i bedste levgående til de er 20 år.
    men samtidigt kender jeg en del som netop hoppede på netop kornfri-vognen, som har fået en kat med foderallergi mm, og som har måtte aflive deres kat på under 10 år,

    Mine får RC, og har fået det i mange år, ingen har fortalt mig at at jeg skulle bruge det, så dyrlægen har ingen skyld i det - køber det da hellere ikke hos ham. Ingen af mine bliver vaccinret, dels fordi jeg har fået at vide at det faktisk kan skade mere end det endelig gør gavn. Ja de får en influenza en gang imellem - det gør vi andre også. Men det ville de også gøre selvom at de var blevet det - på internattet havde vi en omgang 1 til 2 gange om året. også selvom at alle kattene var vaccineret.
    Ingen vaccinerer dækker 100%. Kender katte som er døede af kattesyge 2 mdr efter at de havde fået deres 2. vac. Og det er katte som faktisk fik dianosen af dyrelægen.

    samtidigt har mine 18 boedet 1 mdr på internattet, hvor vi havde flere dødsfald pga kattesyge, hvor INGEN af MINE fik noget som helst.

    Lise B.Hansen fortalte mig da min Mulle fik lymfekræft, at en af årsagerne til at der var flere som fik kræft faktisk var at man vaccinerede for tit. Rigtig mange vaccinerer 1 gang om året, fordi dyrlægen siger det.
    forskning viser jo at det er alt for meget.

    så jo jeg tror at der er noget om snakken. Eller rettere jeg ved at der er noget om snakken.




  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #3   28. apr 2014 Dette kunne sagtens være et problem for at nogle indekatte ikke bliver så gamle.

    Vandet de får fra vandhanen, der er bla. tilsat klorin i.

    Bliver vaccineret for tit, så immunforsvaret bliver svækket

    Rygning i hjemmet, sidder i kattens pels og katten slikker det i sig.

    Grus der støver, får cement støv i de små lunger.

    Får ikke det naturlige foder som ude i naturen, men foder vi køber som vi ikke aner om det giver sygdomme senere hen i livet, om det er med eller uden korn.

    Får ikke nok frisk luft i mange timer og brugt deres muskulatur på samme måde som udekatte

    Indekatte bliver hurtigere/lettere stresses, de kan ikke flygte hen hvor de vil som i naturen, hvis de føler for det og heller ikke for den/de andre katte der kan være i hjemmet og stres ved vi kan sætte sig til mange forskellig sygdomme.

    Det var bare nogle af de ting som jeg kunne tænke mig til at nogle katte ikke bliver så gamle som indekatte.



  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #4   28. apr 2014 """ ikke bliver så gamle som indekatte."""
    Skulle stå <b>udekatte.</b> smiley



  • #5   28. apr 2014 MIne er heller ikke vaccineret, de har 1. del af en basis, men det er vidst overskredet..

    De burde det ja, men lige PT bruger jeg pengene på vigtigere ting.. (Vi har ingen florerende kattesygedomme her i området, de er begge indekatte, så det vil være luftbårende sygdomme der vil ramme dem)

    Jeg er ikke navin og tror de er superkatte, jeg er på Uddannelseshjælp (ikke SU) så jeg prioritere bare anderledes.. Når (hvis) jeg kommer op på noget højere skal de have deres basis vaccination og så derefter vaccineres årligt


  • #7   28. apr 2014 Jeg har en ud af 13 katte, der er en smule overvægtig. Men han leger, er frisk og kan godt tage nogle lange spurt gennem huset.

    Men jeg fodrer også med en del vådfoder. De får to gange om dagen. Og deres pels er blevet meget flottere, end den var før. Og nej, jeg fodrer ikke kornfrit, og jeg kommer aldrig til at fodre rent kornfrit.

    Jeg regner med, at jeg skifter den ene af 4 slags ud med kornfrit på sigt, men for mig er det vådfoderet, der er det afgørende. Det er godt for dem på alle måder.

    Jeg vil også gerne kunne give dem kyller, men så længe jeg ikke har løbegård til dem, får de det ikke. Jeg gider ikke det griseri indendørs. smiley


  • #8   28. apr 2014 Nu vil jeg lige tilføje. Min Jerry, som var en huskat, han blev kun 12 år. Han levede som inde/udekat, fangede mus, stjal hundens mad, fik primært madrester eller lidt kitekat, og han spiste en mus i ny og næ, og ellers blev byttet pænt lagt til os mennesker.

    Min anden huskat. Hun levede de første 4 år som indekat, og derefter fik hun lov til at gå ude, da hun viste interesse for det. Hun levede af whiskas og kitekat. Først som 6-årig fik hun Iams, da hun fik dårlig mave. Som senior gik hun over på RC, da hun havde taget meget på og skulle tabe sig, hun tabte sig, og hun holdt fint sin standardvægt på 4,5 kg.Hun led af loppeallergi. Hun havde fået en vaccination i hele sit liv. Da hun var knap 15 år, blev hun aflivet pga. en blodprop.

    Ikke alle huskatte bliver lige gamle. smiley


  • #9   28. apr 2014 Jeg har en der er lidt i den tunge ende, men hun har tabt sig efter jeg er begyndt at motionere hende mere (: Begge mine er indekatte. Lige nu får de kingsmoor steriliseret som jo er kornfrit, det er helt klart det bedste jeg har prøvet indtil videre(vi har været lidt forskelligt igennem), de begge elsker det og maverne trives. Ingen af mine er vaccineret, jeg ser ingen grund til det da de jo er indekatte og vi lever i byen. Men helt sikkert et interessant emne. Jeg håber at når vi en dag flytter et sted hen med en have og ikke for tæt på veje, at jeg så tør lukke dem ud, om ikke andet i indhegnet have da jeg da ikke er i tvivl om at det vil være det ultimative bedste for dem. Og jeg er skam ikke imod udekatte, kun fritgående katte der er til gene for andre. (;

  • #11   28. apr 2014 Vores får Hils sterilised, og LUX vådfoder. Hun fik den ene vaccination ,da hun var 14 uger, så hun er ikke fuldstændig basisvaccineret jo, men ellers har hun fået vaccination hvert år. Hun er nu 4, her om 2 uger. Det eneste der har været med hende i de 4 år, er at hun på et tidspunkt blev behandlet, for en byld, ellers har der aldrig været noget med hende. Det har jo været fremme noget tid, det med at man vaccinerer for ofte, men egentlig tror jeg, at jeg holder ved at gøre det hvert år, for hun er fritløber, og det hele går så godt med hende

  • #12   28. apr 2014 Hvad er det der er så forfærdeligt ved at man vaccinerer sine katte? I skriver noget med immunforsvaret, går det ind og påvirker hele immunforsvaret, så de bliver mere modtagelige overfor andre sygdomme end dem de er vaccineret for?

    Begge mine er vaccineret, det bliver de hvert år selvom Saga kun er indekat, men Tyson er inde/udekat og kan jo slæbe noget med hjem som kan gå videre til Saga. For ellers ville jeg nok nøjes med at vaccinere hende hvert 2. eller hvert 3. år. Men nu er jeg jo nysgerrig efter at vide hvad det er i mener der sker ved vaccinationerne.

    Jeg har i mange år fodret med RC Outdoor (gør jeg ikke mere, fordi Tysons mave ikke kan tåle det) fordi jeg altid kun har haft inde/udekatte, og det har de trivedes fint med, og hvis ikke jeg har været så ekstremt uheldig med at de blev kørt ned inden de blev rigtig gamle, tror jeg de havde levet længe og været sunde og raske. Jeg tror, for at være ærlig, at de katte der kommer ud og kan fange mus og sådan noget, vil være sundere katte, men så har man jo risikoen for at miste dem tidligt pga f.eks. at de bliver kørt ned. Det er sket for TRE af mine katte gennem de senere år....nu har jeg så Tyson, han bliver 6 år i år. Mine oplevelser med de andre misser har gjort at jeg er blevet pivræd for det, og hader det når han er ude, frygter hver dag at han ikke kommer hjem. Da jeg fik Saga var det med fast beslutning om at hun skulle være indekat. Men rent sundhedsmæssigt tror jeg helt sikkert at katte der kan løbe rundt som frie katte, har det bedre.


  • #13   28. apr 2014 Jeg syntes ikke det er forfærdeligt.. Jeg vil bare hellere bruge pengene på noget andet..

    Jeg er også selv vaccineret med alle de gratis vaccinationer der er, hvis det koster tja så springer jeg over smiley


  • #14   28. apr 2014 Jeg fik testet mine katte her i marts, Birk på snart 9 skulle ikke vaccineres, og de 2 unge skulle revaccineres for herpes tror jeg det var, så de fik den vaccine uden katte syge, så selv om Røde var fuldt vaccineret altså de 3 første, skulle han have noget nu igen, og Mitti fik de 2 første i efteråret, og er altså ikke fuldt vaccineret men skulle kun have for en ting, så jeg ville ikke turde bare, at lade være.
    Foder mæssigt gør det en stor forskel om katten selv jager eller det er en indekat som vi som ejere har fuldt ansvar for kosten.
    At de to katte har fået et langt liv, hænger i mine øjne også sammen med, at de er vaccineret, det begrænser smitten, det at holde kattene inde om natten vil også begrænse smitte, og selvfølgelig er en indekat ikke udsat for samme smitte pres som en udekat, men så kan man jo vaccinere med ca 3 år imellem, og give dem et helbredstjekke der som et minimum.


  • #15   28. apr 2014 Mine katte bliver vaccineret efter foreskrifterne og jeg ved at praxis nu er blevet ændret, så de ikke bliver "overvaccineret".
    Vi har haft flere FeLV tilfælde her i området og eftersom jeg er tilbøjelig til at tage mig af syge dyr, så tør jeg ikke udelade vaccinen - Elvis kommer jo også ud i snor.
    Men Freddie kunne helt klart have godt af at komme ud og klatre i nogle træer, for så ville han tabe sig, men min nærmeste nabo har erklæret sig for kattehader, så det tør jeg simpelthen ikke.

    Jeg fodrer ikke med kornfrit og heller ikke med råt, både fordi de ikke fatter hvad man skal gøre ved det og fordi jeg heller ikke har en løbegård og jeg ikke gider at have svineriet inde.

    Men nu har jeg prøvet at have 2 katte med astma, en med sukkersyge (bivirkning fra Prednisolon som han fik mod astma..) og 2 med FIV og 1 med FIV samt FeLV.

    Jeg fik en prøve med hjem af dette Farm Cat og de er helt vilde med det! Selvom der er korn i, ja så skal de jo have hvad de kan lide.... RC Fit er ikke det store hit herhjemme mere og i går serverede jeg Kitekat vådkost, hold da fast hvor så de fornærmede ud!
    Men vandkvalitet, grusstøv, husstøvmider og radon....... jeg tror at det har en negativ indflydelse på kattene.
    Jeg skal lige sige, at de omtalte katte ikke er staldkatte, blot fritløbere - og der er også servicering om natten.....


  • #18   29. apr 2014 nogle af vores venners kat Mio, blev 23 år inden han bare sov stille ind i deres sofa. Havde ikke været syg eller noget, sov bare stille ind.
    han ville KUN have det billige fra brugsen. I ved de dåser med bollerne i. Helt vildt ulækkere, men det var det eneste han ville have. Og så kogt fisk.

    mine ville hellere spise vores fugl eller gå hjemmefra end at spise det mad smiley
    bare jeg skriver det, får jeg helt kvalme. vi passede ham nemlig altid når de skulle på ferie, gerne 2-3 gange 1til 2 uger.


  • #19   1. maj 2014 Min mor bor ude på landet på en gård, hvor katte er både brugsdyr og kæledyr. Dvs. de bliver fodret og dyrlægebehandlet hvis de er syge. Sådan har det "altid" været. Og jeg kan ikke huske en eneste kat der er blevet mere end 3-4 år. Min mor bor på Fyn hvor det vrimler med FeLV.
    I 2007 fik jeg aflivet en af deres hunkatte og hendes killinger mens resten af familien var på ferie. hunkatten var holdt op med at passe sine killinger, så jeg tog hende til dyrlægen hvor hun testede positiv for FeLV. Da familien kom hjem fortalte jeg dem at jeg ALDRIG ville passe deres dyr igen hvis ikke de sørgede for at fremtidige katte var neutraliserede og vaccinerede. De sidste katte på gården blev aflivet og i efteråret 2007 flyttede to vaccinerede hunkatte ind. Den ene var en omplaceringskat på et par år.
    Pt. er der 5 katte på gården - alle vaccinerede og neutraliserede - og alle mellem 6 og 9 år gamle. De katte de har mistet siden vaccinationerne blev indført er desværre blevet taget af trafikken, men ingen har været syge og alle der kommer på gården komplimenterer hvor flotte kattene er.
    Og som en sidebemærkning, så er den ene af kattene, som er mest udenfor, ret overvægtig, på trods af at han bevæger sig meget og spiser god sund naturlig kost ud over sin daglige portion Hills tørfoder.
    Så øhm.. I min optik er der både godt og ondt ved de forskellige måder at holde kat på og jeg skal ikke gøre mig til dommer for hvad der er bedst. Jeg bor selv midt i Århus og skal på ingen måde have mine katte ud og gå løs i byens trafik, så de er "burkatte" i min lejlighed så længe jeg ikke har mulighed for en indhegnet have.


Kommentér på:
Stof til eftertanke..

Annonce