{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.105 visninger | Oprettet:

Tandkødsbetændelse og filipenser {{forumTopicSubject}}

Chili er den dyreste kat jeg nogensinde har haft i dyrlægeregninger, men jeg elsker hende højt, så om hun så skal koste mig endnu flere tusinde kroner, vil jeg gøre alt for at hjælpe hende.

Jeg skrev et indlæg d.10 juli, hvor Chili havde fået et underligt udslet ved munden.
Mit indlæg kan ses her:
http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/111360-mystisk_udslet_ved_munden

Udslettet forsvandt, men blussede op igen en uge efter, så jeg besluttede at få en dyrlægevurdering.
Dyrlægen udelukkede eosinofilt granulom, og mente heller ikke der var tale om en allergisk reaktion.

Hun vurderede “filipenserne“ som værende “pubertetsbumser” og anbefalede mig at pensle med klorhexidin, hvilket jeg dog allerede var i gang med.

I hele den efterfølgende måned, har Chili haft “bumserne” on and off, on and off.
De starter som hårde buler, som efter et par dage bliver til et lille sår, hvorefter de forsvinder igen.
Hun har haft dem både i mundvigene og over det ene øje, samt et par stykker i det ene øre.
Hun virker ikke generet af dem… spiser sit tørfoder, drikker, leger og sover som hun skal og klør sig ikke.
Jeg vedhæfter et billede, som de ser ud nu.

Jeg har selvfølgelig læst og læst på nettet for at søge en mulig diagnose ud over “pubertetsbumser”.
Jeg har også skrevet til netdyrlægen.
Netdyrlægen syns IKKE det ligner akne eller pubertetsbumser, men har dog ikke noget godt bud på hvad det ellers kan være, andet end en idiopatisk dermatose (udefinerbar hudlidelse), evt. en simpel kontakt reaktion imod noget katten ikke kan tåle.
Det ligner ikke noget “klassisk” han har set før.

Jeg har fjernet alt i hjemmet, som evt. kunne udløse en allergisk reaktion. Hun var fyldt med lopper da jeg fik hende, men hun kan vel ikke reagere på det så længe efter?

Summa Summarum, jeg besluttede i går at tage til en ny dyrlæge for en “second opinion”.
Dyrlægen åbnede munden på Chili og konstaterede at hun lider af voldsom tandkødsbetændelse.
Han var ret sikker på at udslettet kan være en reaktion på dét. (Det har jeg godt nok aldrig hørt før)

Chili fik et skud antibiotika som skal gentages om 14 dage og nu står den på tandbørstning, special-tørfoder og langsom tilvænning til råt kød.
Jeg er meget spændt på at se om udslettet forsvinder, syns stadig det er underligt hvis det skulle have en sammenhæng med tandkødsbetændelsen.

Men min næste store bekymring er jo nu selve tandkødsbetændelsen… om den kan kureres og om den vender tilbage. Jeg har købt Plaque Off (Tangmel), som jeg har læst mig til, skulle have en gavnlig effekt, + at jeg som sagt vil forsøge at tilvænne Chili til råt kød, men dyrlægen sagde at det er slemt, og at jeg risikerer at Chili skal have tænderne trukket ud.

Det er et typisk problem for MCO’er, siger han.
Han fortalte også at i USA trækker man mange steder tænderne ud på MCO killinger allerede kort tid efter fødslen, for at undgå “besværet” senere hen… WHAT?

Undskyld det blev langt, jeg trængte til at dele min frustration med nogle kattemennesker.

Jeg vil være meget taknemmelig for eventuelle gode råd i forhold til behandling og forebyggelse af tandkødsbetændelse.
Og også hvis I har idéer omkring Chili's udslet.

Og så vil jeg være glad, hvis jer der har jeres katte forsikret, vil fortælle hvor og hvad det koster/hvad der bliver refunderet ved dyrlægebesøg, medicin osv.
Jeg har jo også en rask mis, som skal sygeforsikres hurtigst muligt.

På forhånd Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tandkødsbetændelse og filipenser
  • #1   31. aug 2014 Jeg forstår godt din frustration smiley
    Jeg har haft kat med allergi og har kat med tandproblemer smiley men har aldrig set noget der ligner det din kat har, jeg håber behandlingen hjælper, for det vil jo indikere noget om hvad der kan gøres fremover.
    Begge mine døtre har haft Main Coon er med tandkødsbetændelse, de har fået renset tænder flere gange og brændt tandkødet, det hjalp meget, og efter tandskiftet og ungdoms tid, har der ikke været mere end ved andre katte.

    Jeg har så en kat nu som har FORL eller som nogen kalder det TR, og han har nu kun 11 tænder, men kan stadig spise både råt kød og fugle smiley


  • #2   31. aug 2014 Mit råd til dig. Få en tid på dyreklinikken Skovlunde-Herlev hos Pernille. Hun er ekspert både i tand og hudlidelser

  • #3   31. aug 2014 Tak begge to.
    Jette, dejligt at din kat stadig trives, jeg har også læst om katte uden tænder der udvikler så hårde gummer at de sagtens kan spise som normalt, men jeg vil selvfølgelig helst at det kan undgås.
    Det lyder opløftende at I har oplevet at det kan ændre sig efter tandskifte og ungdom.
    Jeg håber sådan at jeg kan holde det nede, når jeg nu begynder at børste tænder på hende mv. Men tænk at de i USA fjerner tænderne på MCO'er allerede før en mulig tandkødsbetændelse, det syns jeg godt nok er vildt.

    Tak for dit råd Lis, det skulle jeg bare have vidst i går, Skovlunde-Herlev er jo kun 1/2 times kørsel fra mig.
    Nu har Chili jo fået antibiotika, og krydser fingre for at det hjælper, men tror alligevel jeg kontakter Pernille for jeg har altså en lumsk mistanke om at bumserne ikke har nogen som helst sammenhæng med tandkødsbetændelsen.


  • #4   31. aug 2014 Du kan ringe mellem 13 og 14 - er hun ikke optaget af operation eller andet kan du tale med hende

  • #5   31. aug 2014 http://www.vethudklinik.dk/#page_0

    jeg har selv en som ikke har nogle tænder. faktisk fik jeg ordnet to på samme tid. Og ingen af dem har haft problemer med at spise siden.
    den eneste ulempe er at de kommer til at sjavle en del.

    Mille har haft tandkødsproblemer efterfølgende, og her fik jeg noget af Lise Bang Hansen, som tog det. faktisk var det begge kat som fik det, og begge fik det meget bedre af det.


  • #6   3. sep 2014 "Han fortalte også at i USA trækker man mange steder tænderne ud på MCO killinger allerede kort tid efter fødslen, for at undgå “besværet” senere hen… WHAT? "

    Det har jeg aldrig nogensinde hørt om, og jeg kender rigtig mange amerikanske opdrættere. Jeg tror, det er en "and". I parentes bemærket giver det jo heller ikke megen mening at fjerne mælketænderne, hvis det er de blivende tænder, som volder problemer.

    Tværtimod er det min fornemmelse, at de amerikanske Maine Coons slet ikke har samme grad af problemer, som vi ser på vores side af dammen. Formentlig på grund af en mere hensigtsmæssig selektion.


Kommentér på:
Tandkødsbetændelse og filipenser

Annonce