{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.726 visninger | Oprettet:

Killingefoder - hvor længe? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har lige købt et okay stort parti hjem af killingefoder fordi det var dejligt billigt. Og nu er jeg så kommet til at tænke på: hvor længe skal det lille pjok have killingefoder? Jeg mener jeg har læst et sted det var 1 år, men mener så til gengæld også, at jeg har læst et sted det kun var ½ år. Hvad mener i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killingefoder - hvor længe?
  • #1   2. sep 2014 De behøver ikke decideret Killinge foder når de er omkring 6 måneder, men er de tynde og små er det fint med killingefoder, mine er begyndt overgang til voksenfoder i 10-12 mdr alderen, alt efter hvor længe sidste indkøb af killingefoder har rakt til, der skal jo være til en pæn overgang smiley

    Den sidste har jeg så gjort det på en anden måde, jeg valgte et foder som både bruges til voksne og killinger smiley for det er umuligt, at sikre det er den rigtige der spiser af killingefodret når man har flere katte.


  • #2   2. sep 2014 Okay, så får jeg det jo bare til at passe smiley

    Når jeg kommer hen til sidste portion killingefoder om nogle måneder, må jeg så blande det med voksenfoder, så den kan vænne sig til det, uden at få dårlig mave? smiley Fik nemlig af vide i Maxi Zoo at det måtte jeg ikke, da det kunne gøre, at den ikke fik den rigtige mængde af vitaminer osv., men synes jeg har læst at flere af jer gør/har gjort det? smiley


  • #3   2. sep 2014 Jo du skal netop lave en overgang på minimum 1 uge, jeg plejer så, at gøre det over længere tid, men det kommer også an på hvor stort et skift det er, er det samme mærke bare til voksen, så er skiftet nok ikke så stort, men da jeg skiftede til kornfrit gjorde jeg det over flere måneder, så fik jeg brugt hvad jeg havde og jeg undgik dårlige maver smiley der er af og til nogle som har problemer med kornfrit foder, jeg tror de er gået for hurtigt frem, for der er forskel på de mave ensymer der skal nedbryde de 2 typer af foder, og de skal aktiveres for, at klare overgangen.

  • #4   2. sep 2014 Okay, tak for svar! smiley Hvad så nu her, nu hun engang skal steriliseres? Det skal hun jo nogle måneder inden hun bliver 1 år - skal jeg lade hende fortsætte på killingefoder der, eller bare allerede der skifte over til noget voksenfoder til sterileseride katte? smiley

  • #6   2. sep 2014 Undskyld Anne-Mette smiley men håber da, at du også kan bruge svarene smiley

  • #7   2. sep 2014 Først som Jette siger så behøver de ikke killingefoder efter 6 mdr. kun hvis de er tynde og har svært ved at holde vægten er det en god ide..

    Begge mine gik over til voksenfoder efter 6 mdr. både fordi når de bliver neutraliserede så tager de nemmere på og så bliver killingefodret for fedt men også fordi de omkring den alder ikke gad killingemaden mere..

    Dernæst så syntes jeg bestemt ikke du skal vente med at få hende steriliseret til hun er 1år for så har hun jo allerede haft sin første løbetid, hvorfor lade hende gennemgå det stress der følger med det, få det gjort inden hun bliver kønsmoden ved 6-7 mdr. alderen, det er langt bedre både for katten men også for dig, for når hun kommer i løbetid så vil det næsten med garanti medfølge klagesang både dag og nat samt muligvis også urenlighed..

    Sidst ja når hun bliver steriliseret så bør du overgå til noget der tilgodeser steriliserede katte..


  • #8   2. sep 2014 Heidi: Planen var også, at hun skulle steriliseres i det øjeblik hun blev kønsmoden (eller i hvert fald snarest muligt :P)

    Skal jeg begynde at tilvænne hende det nye foder for neutraliserede katte eller efter? smiley


  • #9   2. sep 2014 Du skal ikke vente til hun er blevet kønsmoden, for så går hun i løb, og hun kan ikke steriliseres når hun er i løb (eller dyrlæger vil helst ikke da det kan medføre komplikationer), så du skal gøre det nu, eller senest mens hun i hvert fald er mellem 5 og 6 mdr.

    Du behøver først at køre hende over på det efter hun er neutraliseret, du kan jo altid gøre det at du laver en blanding af killingefoder og foder til steriliserede indtil killingefodret slipper op..


  • #10   2. sep 2014 Heidi: Okay, tak for det! Det vidste jeg ikke smiley

  • #11   2. sep 2014 Nu forvirre jeg dig lige smiley alle mine katte er blevet ordnet når de har været 12-16 uger eneste undtagelse var en jeg fik da han var næsten 8 mdr, han var lige ved, at blive kønsmoden smiley men vi nåede det.
    Ingen af mine kastrater har fået foder til steriliserede katte smiley men ganske almindelig mad.
    Jo jeg har haft en tyk kat, men han havde altså dårlige hofter og tabte sig på 2x vådfoder om dagen + fri adgang til alm tørfoder.
    Røde er også blevet lidt rund, efter han fik ordnet tænder og jeg havde ændret på den normale blanding. Jeg havde 2 kornfrie og 2 kornfyldte foder i blandingen, men nu går jeg tilbage til 3-1 blanding igen,,, korn feder altså smiley


  • #12   2. sep 2014 Jette det er ikke nødvendigvis forvirrende, for jeg skrev ikke at det skulle være et foder til steriliserede katte, blot at fodret skulle tilgodese steriliserede..

    Så vidt jeg ved er der også nogle af de kornfrie der forebygger mod urinvejssten m.m. er det er det jeg mener med at tilgodese steriliserede katte, det er jo primært det der kan være problemer med smiley


  • #13   2. sep 2014 Min får voksen foder.. Alle 3 er kastreret og får alm. voksen foder..

    Jeg havde engang en kastrat der endte med urinvejssten af kastrat-foder, så det skal jeg ikke over på igen..


  • #14   2. sep 2014 smiley Heidi jeg er overbevist om, at vi alle gør det som er bedst for lige netop de katte vi har smiley

  • #15   2. sep 2014 Okay - lidt forvirret blev jeg jo smiley For hvad skal jeg så vælge?

  • #16   2. sep 2014 #2) Enten har du misforstået hvad der blev sagt i MaxiZoo eller også giver de forkerte råd. Gør som de andre siger - bland killingefoder med voksenfoder i en overgangsperiode.

    Hvis du giver din kat vådfoder og/eller kød også, og noget lødigt voksentørfoder, så skal hun nok få de vitaminer, hun har brug for.

    I gamle dage - det er såmænd ikke såååå mange år siden - fandtes der slet ikke kilingefoder. Og dengang blev killinger alligevel til katte ;-), og havde ikke vitaminmangel (men selvfølgelig var der heller ikke så mange indekatte dengang, så de fik vitaminer via de mus, de selv fangede).



  • #18   2. sep 2014 Caroline du skal vælge det du mener din kat fungere bedst på, eller det sm den bedst kan lide..

    Der er i princippet ingen der siger at katten skal have steriliced, men der er omvendt heller ikke nogen der kan give dig et klart facit, for foder valg er en jungle, det en kat fungere godt på virker ikke for en anden, så en mulighed er at du får nogle prøveposer og ser hvilket mærke din kat ser ud til at elske smiley

    Jeg selv og jeg ved mange andre herinde blander flere forskellige mærker og varianter for at finde en blanding der tilgodeser flest behov hos vores katte, men det er jo en blanding vi har fundet frem til gennem flere år og flere forsøg..


Kommentér på:
Killingefoder - hvor længe?

Annonce