{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.368 visninger | Oprettet:

Foderautomat? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min ene mis grovæder sin tørfoder, hun fylder hele munden med det, og spilder helt vildt. Hun er lige på nippet til at være overvægtig.

Tænker at jeg vil finde en form for aktivitet til hende, hvor hun skal røre sig lidt for at få maden.

Nogle af jer som har erfaringer med nogle foderautomater eller lign? Og hvor det kan købes henne?

Da jeg har trægulv, vil jeg gerne finde noget som ikke larmer for meget smiley

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderautomat?
  • #1   6. sep 2014 Foder aktivitet er helt fint, og de spiser langsommere og mindre.

    Foderautomat er i mine øjne ikke godt og slet ikke når du har 2 katte, afmålte og på faste tider måltider, kan få de fleste katte til, at grovæde og hvem tror du så vil spise mest smiley

    Jeg er nu sikker på, at hvis du giver 1-2 vådfoder måltider om dagen og fast tørfoder så skal det nok gå, det våde mætter godt og så spiser de lidt mindre tørt og er det tøre så i foder aktivitets dimser så holder de helt sikker vægten.

    Men pas på hvis den ene er tynd og den anden er rund, der skal helst være 2 foder steder så den som spiser meget ikke holder den anden væk, og hold øje med den slanke får nok og bruger foderdimserne ( det gør min lille kat ikke, og så hellere en lidt rund kat end den anden bliver mager) en ide kunne også være, at give råt, bare noget af det du selv skal have og ca muse str smiley det mætter godt.
    Ps er det ikke ungkatte du har? De kan godt være runde i perioder for så, at få en vækst spurt.


  • #2   6. sep 2014 Min anden er helt normal vægtig. Det er hende som sørger for at de rør sig, ellers ville min lille runde bare spise, kæle og sove smiley

    Jo det er ungkatte jeg har.

    De har begge en skål med tørfoder, vand og vådfoder når de får det.
    Tørfoderen er altid frit tilgængeligt, og vådfoderet får de morgen og aften. Jeg er også begyndt at skifte så de får lidt tun.

    Jeg skal måske ændrer nogle af mine "rutiner"?


  • #3   6. sep 2014 Her er Viola smiley


    profilbillede
  • #5   6. sep 2014 Når du skriver foderautomat, hvad mener du så helt præcist???
    Mener du sådan en aktivitetsdims hvor katten skal arbejde for at få fat i maden, eller mener du en automat som kun levere en vis mængde på bestemte tidspunkter???

    Hvis du mener en dims hvor kattene skal arbejde for føden, så syntes jeg det er en rigtig god ide, jeg har selv en ret overvægtig kat og har denne her:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
    Den er i mine øjne guld værd, min store kat har det med at får hun mad i en skål så stopper hun ikke før den er tom, nu har hun ingen skål til tørkost, kun labyrinten, og den kan hun godt stoppe med at tage fra før den er tom, når hun er mæt så stopper hun og går, så sådan en vil jeg klart anbefale..
    Denne kunne også være god:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713
    Den ønsker jeg mig selv smiley
    jeg har også denne:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/350458
    Men den syntes jeg personligt er for nem, men ellers er der masser af muligheder her på denne side:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej

    Udover sådanne aktivitets ting så vil jeg klart anbefale dig at du giver mindst 2 måltider med vådmad hvor katten bliver godt mæt, gerne kom lidt ekstra vand ved hvis din kat kan lide det, fordelen ved dåsemad er at det mætter meget hurtigere, længere og bedre end tørmaden, det indeholder meget vand og feder derfor ikke lige så meget, jeg har selv erstattet ca halvdelen af madindtaget hos mine katte med dåsemad, en god kvalitet uden korn og sukker, det betyder faktisk at min den store som vejede 9,9 kg i november sidste år netop er kommet ned på 9 kg. hun får ca 200 gram dåsemad om dagen fordelt på 2 måltider og noget der svarer til ca 40 gram tørmad om dagen fordelt på hele døgnet..

    Motion er jo også en faktor, så forsøg at få en rytme med at du nogle gange om dagen leger med hende aktivt hvor alle muskelgrupper bliver brugt, hvis hun er til drillepinde eller lign, så få hende til at skulle hoppe op og ned af møbler spæne frem og tilbage, denne her er begge mine sygt vilde med:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/drillepind/med_fjer/182742
    Det er rigtige fjer og opfører sig næsten som en fugl og der lyder sådan en svush lyd når man svinger den gennem luften smiley :D

    Billede af mine i gang med labyrinten smiley


    profilbillede
  • #7   6. sep 2014 Ja jeg mente sådan en hvor hun skal kæmpe lidt for føden smiley

    Tak for linksene og billedet, det er nogle fine misser du har smiley , Zooplus har altid nogle gode tilbud, har bare ikke vidst hvad jeg skulle kigge efter smiley Nu starter researchen smiley

    Leger også med drillepinden med dem, men hun går stort set kun efter fjeren, og så prøver hun at gå med den smiley

    Jeg vil hellere have en lidt rund mis end en alt for spinkel, men vil bare gerne have at hun ikke overspiser, det kan umuligt være rart smiley


  • #8   6. sep 2014 Jeg har det lige som dig hellere en lidt rund mis end en pind smiley

    Meeen de kan jo godt blive liiidt for runde smiley sådan som min Tøsen, vi går efter at hun kommer ned på 8 kg, det vil være bedst for hendes knæ, men ting tager tid..

    Jeg håber du finder lige det din kat syntes er fantastisk, men jeg ved at labyrinten er jeg ikke den eneste der syntes er super, der er vist en del brugere herinde der har den og er glade for den, men det handler jo om at finde det der fungere for sin kat smiley

    Dejligt at du spørger herinde for det kan være lidt en jungle at finde ud af, så det er rart med andres erfaringer smiley


  • #9   6. sep 2014 Ja de må endelig ikke få nogle gener pga deres vægt smiley Men ellers må de godt veje lidt for meget smiley

    Jeg vil prøve at bestille den der labyrint. Hvor længe gik der ca før din Tøsen droppede helt skålen?

    Jeg synes det er dejligt at folk herinde er så hjælpsomme, det er nemlig som du siger en jungle smiley


  • #10   6. sep 2014 Det skal lige siges at det med knæene er en sygdom som Tøsen har fået og er ikke på grund af hendes overvægt, hun har fået det der på dansk hedder løseknæled og er en medfødt fejl som så har vist sig nu, men det gør det ikke bedre af at hun er overvægtig, men hun har dg ikke nogle gener i dagligdagen nu, men det kan komme i form af gigt m.m.

    Jamen i reglen så kunne hun have droppet skålen samme dag den kom ind i huset, men jeg valgte blot at lave en glidende overgang hvor hun fik sin morgenmad i skålen og resten i labyrinten, men så snart katten har fundet ud af hvordan det virker så kan du fint skippe skålen og kun have en skål til vådmad, det er lidt en balance du selv skal finde med din kat, der er ikke rigtigt et facit smiley

    Det skal lige siges at det billede jeg har sat på, det er taget ca 20 minutter efter labyrinten er pakket ud og sat op, så det gik pæænt hurtigt med at lære hvordan det fungerede, jeg har en kløgtig mis, i hvert fald når det indebærer mad smiley :P smiley


  • #11   6. sep 2014 Årh det var ikke godt med de knæ smiley

    Men min dyrlæge sagde i sidste uge, at så længe Viola stadig var i vækst skulle jeg ikke gøre noget med hendes vægt. Men nu har jeg først opdaget hvor grådig hun er med det tørfoder smiley

    Jeg er i fuld gang med bestillingen af labyrinten smiley

    Men min lille Silke kan vel godt være med på labyrinten? Eller skal jeg blot få Viola beskæftiget med den?


  • #12   6. sep 2014 Lad du dem blot begge more sig med den..

    Jeg giver din dyrlæge ret i at du ikke skal slanke på hende når hun ikke er udvokset og vel heller ikke direkte tyk, men det gør du jo heller ikke ved ligesom at aktivere hende ved madtiderne, hun skal jo blot arbejde for føden og spiser dermed ikke for hurtigt eller mere end hun reelt har behov for og de er jo det hun skal lære, jeg ville ønske jeg havde haft den labyrint da Tøsen var lille for så var hun aldrig blevet så stor..


  • #13   6. sep 2014 Nej det er jo det smiley Elsker at hun er lidt tæt smiley

    Men af sind er hun bare rolig, hun miaver til Silke når hun ikke gider at lege mere smiley hun vil bare helst ligge smiley

    Er spændt på labyrinten når den kommer smiley

    Hvor gammel er Tøsen?


  • #14   6. sep 2014 Tøsen er 7 år (faktisk 7,5 år)
    Hun kan desværre ikke rigtig styre det der med at have mad 24/ 7, men med automaten går det bedre, men hun får ikke hele sin ration i labyrinten, men lidt fordelt over hele dagen, som årene er gået så har hun bestemte tidspunkter hun beder om mad og så får hun mad, ellers kedsomhedsspiser hun, hun har aldrig kunne styre det hvilket er årsagen til hun er blevet så tung, og så har jeg lavet nogle forkerte foder valg gennem årene, i bedste mening og efter vejledning fra dyrlægen, men det er det med den der jungle, nu har vi fundet en metode der virker og så går det..

    Det bliver spændene om dine katte syntes den er sjov, hvis de virkeligt syntes om den, så kan det godt være at de i starten vil spise mere end normalt, men det er blot fordi det er nyt og spændende, det skal de bare have lov til, efterhånden som den bliver dagligdags så går de tilbage til vanen..


  • #15   6. sep 2014 Det var da synd for Tøsen. Katte er også bare så individuelle at det er svært nok i forvejen. Så der er jo ikke noget facit smiley

    Glæder mig også til at observere dem, de kære pus smiley


  • #16   8. sep 2014 der findes jo faktisk et foder som henvender sig til dem med killinger fra 6 mdr til 12 mdr som er beregnet til katte som er ordnet men som stadig er killing

    http://www.zooplus.de/shop/katzen/kitten/kittenfutter/royalcanin_kittenfutter/306275


  • #17   8. sep 2014 Nu kan jeg jo ikke lige huske om den omtalte kat er jeres nye eller den gamle eller fik I dem på samme tid ?

    Hvis det er den nye, så har I vel ikke haft den så længe og, så skal den måske lige lære at der altid er mad nok og at jeres anden kat ikke stjæler alt maden, så vil det måske aftage, når hun har fået det lært smiley


  • #18   8. sep 2014 Jeg fik kattene samtidig, men der er 4 uger imellem dem smiley De er fra samme opdrætter, men er ikke søskende.

  • #19   8. sep 2014 Ok smiley

    tænkte bare at det kunne være en del at grovæderiet, at hun lige skulle lære at der altid er mad nok - men det kan jo også være som Heidi skriver, at hun er ikke der ikke kan stoppe selv smiley
    Håber det løser sig på den ene eller anden måde smiley


  • #20   8. sep 2014 Ja tror bare at hun elsker mad smiley

    Glæder mig til at se om foder labyrinten hjælper smiley


  • #21   8. sep 2014 Jeg glæder mig til at høre om labyrinten virker smiley smiley

  • #22   8. sep 2014 Ja også mig, håber at det bliver en succes smiley

  • #23   13. sep 2014 Så kom foder labyrinten med posten!

    Men ingen interesse har det fået. Kun når der er foder i bunden, tror ikke at de forstår hvor foderet kommer fra smiley

    Har prøvet at vise dem med poterne, og med godbidder, men ingen reaktion?

    Har I nogle ideer til hvordan det kan få interesse? (De har stadig skålene med tørfoderet fremme). Eller skal jeg dømme den ude?


  • #24   13. sep 2014 Giv dem lige en chance for at finde ud af det, prøv en halv dag at lade være med at komme noget foder i skålene og kom det kun i labyrinten, og du skal kun komme foder i den øverste etage, så de selv skal finde ud af at få det ud..

    Det kan i øvrigt være en god ide at lægge et låg oven på hullet i toppen, de kloge katte kan finde ud af at stille sig på labyrinten og spise fra toppen smiley

    Men det er ikke alle katte der fanger det lige med det samme, men hvis der ingen mad er andre steder så er de tvunget til at finde ud af det, men de skal jo samtidig ikke sultes, så derfor anbefaler jeg kun at du lader skålene tomme en halv dag, så kan du komme lidt i skålen med mindre de selvfølgelig har fanget ideen med labyrinten, så kan du jo vurdere om du vil komme i skålene eller ej smiley


  • #25   13. sep 2014 Tak det vil jeg helt klart prøve! smiley Det ville være så fantastisk hvis de kun spiste tørfoder af labyrinten smiley

  • #26   13. sep 2014 Nogle katte er ikke lige så hurtige til nye ting og skal have lidt tid til at vænne sig til tingene smiley

  • #27   13. sep 2014 Det skal mine nok! smiley Og nu når maden står fremme, så hvorfor ikke bare spise det smiley

  • #28   13. sep 2014 Præcis, hvorfor lave en masse arbejde når man kan lade være smiley smiley

  • #29   13. sep 2014 Haha den grøft havde jeg jo også selv taget smiley smiley

  • #30   13. sep 2014 smiley :D smiley :D smiley :D
    Som ejer så kat smiley :P smiley smiley


  • #31   13. sep 2014 Det er så sandt! smiley

Kommentér på:
Foderautomat?

Annonce