{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.845 visninger | Oprettet:

Jeg undre mig ( killinger ) {{forumTopicSubject}}

Hvorfor vælger man, at ens kat ikke skal neutraliseres ?

Jeg har lige været et smut forbi dba og kigge på killinger ( det gør jeg engang i mellem ) smiley

Jeg må indrømme, at jeg synes det er vildt at der er så mange killinger til salg, og så er der jo alle dem som er på internaterne også.

Hvor mange af de killinger som er til salg, ender mon med at blive aflivet.

Alle de katte jeg har haft, har altid været neutraliseret, faktisk også vores kanin smiley den ville nemlig, rigtig gerne parre sig med katten smiley

Ja må sige at jeg undre mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg undre mig ( killinger )
  • #1   17. sep 2014 Nogle folk ser penge i killingerne, andre syntes det er hyggeligt og helt andre mener at katten skal prøve en gang at mærke moderfølelsen smiley

    Og så er der jo de enkelte få hvor det reelt er en smutter smiley


  • #2   18. sep 2014 Har katte behov for at mærke moderfølelsen ? Har ikke særlig meget forstand på det smiley


  • #3   18. sep 2014 penge og interesse

    har selv arbejdet for kv, og har hørt mange undskyldninger. Men oftes er det fordi man ikke lige har råd til at få det gjort, man har jo fået katten gratis. man vil ikke koste penge i en kat som alligevel nok bliver kørt ned i morgen

    og jo den undskyld har jeg hørt mange gang

    og bare rolig de killinger bliver ikke aflivet. De bliver dumpet rundt omkring. hvis de er heldige så bliver de sat et sted i en papkasse, hvor folk gør noget ved det. Mindre mindre heldige bliver sat ud i skoven eller i nærheden af gårde/rideklubber, for så får de jo nok mad. Og ude i skoven er der jo masser af mad

    jeg vil overhovede ikke have en kat indendørs når den ikke er ordnet. Og jeg er nu så ligeglad med prisen. For jeg vælger så lige at få dem blodprøvetestet samtidigt. ingen grund til at have katte som er syge. er måske lidt hys i forhold til andre, men jeg har som sagt været på internat og har set hvordan en syg kat ser ud, med bla aids mm

    men jeg tror desværre at det bliver svært at få folk til at lade være med at lave killinger hele tiden. internatterne har prøvet i mange år


  • #4   18. sep 2014 Nix katte har ingen moderfølelse før killingerne er født, men nogle mennesker har denne forkvaklede tro om at de lige som mennesker vil savne ikke at have killinger hvis de aldrig får lov til at prøve det smiley

  • #5   18. sep 2014 katten behøver overhovedet ikke at få killinger. man får da ordnet sin kat når den vejer 2 kg. så er det overstået og man har en dejlig nem kat, som kun tænker på at gøre sin ejer stolt

    man får også en bedre mussefanger

    jeg ved at der er nogle dyrlæger som mener at katte bør have en kuld killinger inden. Men den holdning må de have på deres egen kappe. For den holdning er der ingen som dele i internatsbanchen. Man skal lade være med at sætte flere killinger i verden end nødvendigt. Og oftes snyder missemor folk, og når lige at få et par ekstra kuld, fordi folk ikke er oplyst nok omkring hvor hurtigt en kat faktisk går i løbe igen - nogle allerede indenfor et par uger efter fødelsen.


  • #6   18. sep 2014 Vi skal selv have en kat mere, jeg overvejer meget kraftigt at anskaffe mig en fra et internat, det virker ikke som om det bliver et problem.

    Man skal ikke anskaffe sig dyr, hvis man ikke har råd til det.



  • #7   18. sep 2014 Desværre er det ikke alle mennesker der tænker at neutralisering er nødvendig smiley

    Og så er der dem der ikke tror katten er kønsmoden før den er 1 år smiley


  • #8   18. sep 2014 **Hvorfor vælger man, at ens kat ikke skal neutraliseres ? **

    Måske ser man neutralisering som et overgreb på katten (og det er det jo egentlig også - men hvad pokker er alternativet?!)

    Mit indtryk er at oftest er af bl.a. de grunde, Heidi nævner.
    Eller fordi man er nærig.
    Eller fordi man er uvidende.
    Eller fordi man er for naiv, og tror at der bestemt nok skal være gode hjem til killingerne.
    Eller fordi man er ligeglad med hvem killingerne ender hos.
    Eller fordi man ikke kan se ud over egen næsetip og egen ret til at avle, og er ligeglad med de katte, der allerede ER født og mangler et hjem. Det er jo ikke ens eget problem.


  • #9   18. sep 2014

    Da vi fik vores nuværende kat, synes folk vi havde travlt med at få ham kastreret, vi ville bare ikke risikere, at han blev kønsmoden.


  • #10   18. sep 2014 yes endelig et fornuftigt menneske
    smiley

    der er bare så mange som bare anskaffer sig en kat fordi den er jo sød, og så året efter når dyret går i løbe eller er ude efter damer i et par mdr, ja så må vi stakkelse os herinde forsøge at hjæpe med gode svar. Og især når man så tænker på at det hele endelig er ejerens egen skyld, ja så er det altså lidt træls... Oftes kommer de med undskyldningen " jammen jeg har først råd til det til d 1" eller en anden dato eller når man lige har betalt rejsen.

    nu er jeg så bare så sød, at jeg pænt skriver hvad man burde gøre. Og kommer svaret med pengene, ja så bliver jeg altså sur. For man har haft katten i næsten 1 år og så har man stadig ikke råd til at få den ordnet. Så er man ikke glad nok ved sin kat.



  • #11   18. sep 2014 Det kan jeg kun give dig ret i.

    Vi håber vores kat bliver gammel, også vores kanin for den sags skyld smiley Derfor passer vi ( synes vi selv ) godt på dem begge.


  • #12   18. sep 2014 vi har både 2 heste, 2 store kaniner, 1 undulat og så lige de 17 rovdyr. Og jeg hader virkelig når man skal til den sidste tur. man vil bare gerne have at de blev 100 år smiley



  • #13   18. sep 2014 # 12) Uha, 100 år er så rigeligt. Min største skræk er, at mine katte skulle overleve mig.
    Men ja, det bliver sgu værre end slemt, når det bliver tid til sidste farvel smiley


  • #14   18. sep 2014 jep smiley

    jeg har ikke mindre end 7 katte som alle er eller bliver 10 år i år. det er altså mange når vi når der til..... alle er dog sunde og raske


  • #15   18. sep 2014 Jeg afliver i hvert fald ikke sunde og raske killinger, eller smider dem i rendestenen. smiley

    Jeg elsker at have killinger, og helst beholdt jeg dem allesammen. smiley

    Bare se min lille hittemitte. smiley :D smiley


  • #16   18. sep 2014 Jeg deler din undren C-mor..

    Jeg er vokset op med katte der gik ind og ud som det passede dem. De var alle neutraliseret for vi (mine forældre) var ikke interesseret i at have mere end to ad gangen smiley
    Min mor forklarede engang min lillebror at katten skulle til dyrelæge for at de ikke fik killinger. Han var næsten grædefærdig for som lille knægt lød killinger jo sødt og sjovt. Men min mor forklarede kom med en meget pædagogisk forklaring om hvorfor det var en dårlig ide at de fik killinger og så var han tilfreds.

    Som voksen har det nok bare altid ligger i mit baghovede at katten skal være neutraliseret - jeg er jo vokset op med det.

    Jeg har ingen grund til at få killinger for der er godt nok så utroligt mange huskatte/blandings killinger i forvejen og de bliver ikke mere søde og nuttede af at det er min Kuro der producerer dem.
    Så selvfølgelig en neutraliseret kat.

    Og så er det altså bare billigt at hente en kat på et internat, eller lignende! Og Det er jo den perfekte løsning - alt er klaret!
    Desuden har jeg bare mere tiltro til fx en kats renlighed når den kommer fra internat end når det er fra en eller anden tilfældig familie der for ottende gang har fået killinger "fordi det lige smuttede".

    Sidst men ikke mindst, så er det en væsentligt bedre sag at støtte internatet end den private (og her mener jeg altså stadig huskatte).

    Jeg kigger dog så godt som aldrig på dba. Jeg kan ikke holde det ud. Og jeg mister lidt troen på fornuften i mennesker.
    På samme måde kan jeg heller ikke helt holde ud at komme på internatet, for det skærer mig i hjertet at så mange katte sidder der - og at jeg ikke kan tage dem alle med hjem.

    Da jeg hentede Kuro i tranbjerg gik min mor udenfor og græd. Hun kunne simpelthen ikke holde ud at se alle de dejlige missere sidde uden hjem, og det blev simpelthen for meget for hende.

    For mig er der ingen tvivl; altid neutraliseret med mindre man er opdrætter.
    Tænker endda der burde være en lov der dikterer at alle katte der formidles til kæl (og ikke avl) skal være neutraliseret.
    Og så skal man sammen med indførelsen gøre et stort nummer ud af at håndhæve det - fx på dba


  • #17   18. sep 2014 Jeg fik først neutraliseret Nox da hun næsten var et år. Jeg skulle selv betale og med alt det jeg i forvejen selv skulle betale, var pengene der bare ikke.
    Jeg holdt hende til gengæld også indendøre, da jeg ikke ville ende ud med killinger.. Jo det kunne være sjovt at hyggeligt, men jeg ville ikke have råd til at fodre 6 katte + 20+ kaniner + rotter + hest. Og jeg var ikke sikker på at kunne komme af med dem.

    Figaro gik det dog lidt hurtigere med at kunne få kastreret, jeg bestilte tid næsten allerede da han var født da jeg på det tidspunkt allerede havde pengene og derfor satte dem på opsparingskontoen for at være sikker på jeg ikke brugte dem.

    JEG kan ikke blive harm over folk ikke neutraliserer, men det er nok mere fordi jeg ikke er blevet opdraget med at neutralisere mine dyr og fordi jeg ikke blander mig i hvad andre gør. Det har jeg ærligtalt ikke lyst til.


  • #18   18. sep 2014 Jeg skal ærligt indrømme at det nu heller ikke pisser mig voldsomt af at folk ikke neutralisere, det der pisser mig af er når folk så kommer "jamen nu er min kat gravid og jeg har ikke råd bla bla bla" ja hvad havde man forestillet sig når man ikke neutralisere, eller "min kat skriger døgnet rundt, det er ikke til at holde ud" tjaa det kaldes løbetid og den opstår når man ikke neutralisere smiley

    Hvis folk tager ansvar for de killinger de er med til at sætte i verden så fint for mig, men er de uansvarlige og pisser på det hele ja så stemmer jeg også for neutralisering..

    Her skal indskydes at mine egne begge er steriliserede og jeg aldrig vil få killinger selv, men elsker killinger og hjælper gerne ved at være plejemor..


  • #19   18. sep 2014 Ja det er jeg enig i Heidi, kan der ikke tages ansvar så er det synd og uansvarligt.
    Men kan man komme af med killingerne, passe dem hvis man ikke kan komme af med dem og tage vare på dem, så ser jeg ikke noget galt i ikke at neutralisere.

    Havde min venindes hunkat været neutraliseret havde jeg ikke haft to katte nu. Nox er ude fra min veninde og hende der fik mine forældre, som eller i mange mange år havde sagt vi aldrig skulle have kat, til at give efter og sige god for at jeg fik en kat. Nu er jeg den heldige ejer af to skønne (og til tider møgirriterende haha!) katte som jeg elsker overalt på jorden. Det samme med Figaro, havde missemor i stalden været neutraliseret havde jeg ikke fået min lille kælefis som ligger og spinder mig i øret og sover hos mig om natten og bare en rigtig puttetrold.


  • #21   18. sep 2014 Lubas - Det der gider jeg slet ikke diskutere.
    Nej jeg havde ikke kunnet rede to killinger fra et internat, for havde det ikke været for min venindes kat der fik killinger, så havde jeg slet ikke haft kat nu.
    Og nu valgte jeg nu en gang som jeg gjorde. Begge killinger har jeg fulgt fra de blev født til jeg fik dem hjem, jeg mærkede Figaro sparke i morens mave og han blev født kort efter jeg var taget hjem fra stalden af.

    Desuden er det kun den ene kat jeg fik fra min veninde. Den anden fik jeg fra den stald min pony stod opstaldet hos.


  • #23   18. sep 2014 Søde skat, jeg gider ikke diskutere det. Jeg har på INTET tidspunkt sagt at det er ok at overproducere, men jeg kan ikke gøre en skid ved det, jeg blander mig ikke i andre folks sager og så længe de selv kan sørge for de katte de ikke kan komme af med , så har jeg ikke noget imod de fik killinger.

    Og du ved overhovedet intet om jeg så på et andet tidpsunkt havde fået kat. Og uanset hvad, så vil jeg aldrig nogensinde bytte mine to katte ud, for at kunne give plads til en anden.

    + jeg har ikke fået de katte her kastet i nakken. Det er endnu en ting du intet ved om. Jeg opsøgte begge katte selv, så drop det med at man ikke burde have kat.


  • #25   18. sep 2014 Jeg ved godt hvordan virkeligheden ser ud. - Jeg ved godt der er mange killinger på internatet og andet. Men jeg gider ikke have smidt i hovedet at jeg ikke burde have kat fordi jeg ikke valgte at tage katte fra internater.

    Næh, jeg er ikke 16 år, jeg er 2 år ældre end det.


  • #27   18. sep 2014 "Det der med man bare får katte fordi man får den kastet i nakken, det giver jeg ikke to kopper pis for. Så skal man ikke have kat, hvis det ikke er fordi man selv opsøger det.."
    Det vil jeg ellers kalde en klar hentydning.

    Du opfører dig heller ikke ligefrem som en på 21


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #30   18. sep 2014 <b>Så må jeg venligst bede jer om en bedre tone og ikke blive personlige. Tak</b>

  • #32   18. sep 2014 Lubas, igen, nej, jeg havde ikke fået kat hvis det ikke var for min veninde.
    Jeg har spurgt og spurgt og sprugt i flere år om vi ikke måtte få kat, jeg har læst, jeg har set videoer og alt muligt om katte for at lære om dem. Men gang på gang var det et nej.
    Så fik jeg endelig chancen for at få en kat, og hun var min drømmekat. - Sort/brun med en hvid plet. Og jeg fik kun chancen, fordi min venindes kat fik killinger.

    Havde den været neutraliseret havde der gået 20+ år før jeg havde fået kat, så jeg er mere end glad for at den ikke var neutraliseret, så jeg kunne få et af mine højeste ønsker opfyldt.

    Som jeg har skrevet før, du kender ikke min situation ang. med katte, så du kan altså ikke udtale dig om det.

    På et tidspunkt jo, så vil jeg gerne have en internatkat. Men det vil jeg altså ikke som det ser ud lige nu, og det synes jeg sådan set skal respekteres. Vi har alle forskellige holdninger. Jeg respekterer fint at du synes katte skal neutraliseres, det synes jeg også selv og det er sjovt nok også derfor at begge mine er neutraliserede. - For jeg vil ikke selv ende ud med at have killinger.
    Men jeg gider ikke at der hentydes til at jeg eller andre ikke bør have kat, fordi de ikke tager en internatkat i stedet for. Det synes jeg er latterligt.


  • #34   18. sep 2014 Jesper, du skriver:
    Skruen uden ende, indtil der kommer en lov der forpligter ikke-registrerede opdrættere til at neutralisere deres kattes afkom.
    Hvor kun ikke registrerede opdrætter ?? Der er jo desværre stadig en hel del registrerede opdrætter der sælger deres show og kæle killinger fertile og tilmed med åben stamtavle smiley

    Vi er registrerede opdrætter og fra os er der kun de få killinger, der sælges til avl, der forlader os fertile. smiley og vi har da også mistet en del køber af den grund, men synd for dem, for de vil aldrig få en fertil kat herfra.

    men forklaringerne er mange for at få dem fertile, men ingen af dem virker her. vi har fået neutraliseret killingen der vejede 1500g og det er vores helt klare oplevelse at de kommer langt hurtigere over indgrebet og bliver større og mere robuste katte og langt mere harmonisk, når de ikke når at få hormonerne at slås med.

    Den størst fordel ved at købe en kat der er fikset og færdig er at man ikke selv står med sorteper, hvis katten ikke kan tåle indgrebet, for det er der jo desværre nogle der ikke kan. Vi prøvede det i januar at en killing bukkede under, det er utrolig hårdt for os som opdrætter, men heldigvis stod der ikke nogle nye ejer og var dybt ulykkelig over deres tab smiley

    men jeg har ikke noget imod at folk gerne vil have killinger, og om det er med eller uden stamtavle (vi elsker selv at have killinger i huset). Når bar de husker at kalde katten det den er og ikke look a like. samt at de tager det ansvar det er og ikke brokker sig over at de ikke er til at komme af med


  • #35   18. sep 2014 Den barske virkelighed - lille udpluk af overskudskatte





    profilbillede
  • #37   18. sep 2014 Husker det ikke - men ligner det ikke en slags container?

  • #38   18. sep 2014 Tja, jeg er nok kun blevet katteejer, fordi min eks' kammerat i 2007 pludselig havde fået killinger, og spurgte om vi ikke kunne tænke os en..
    Der var ikke så meget overvejelse dér, vi sagde bare ja tak...

    Og det synes jeg nu ikke gør mig til en dårligere katteejer smiley

    Nej, dengang tænkte jeg ikke over at man faktisk kunne få steriliseret sin kat, jeg tænkte ikke længere end at p-piller kunne gøre det, for sådan havde mor og far jo altid gjort...
    Og ja, den smuttede, hun fik killinger... Jeg har selv beholdt de 2 af dem...
    Men jeg vil så også sige jeg er blevet VÆSENTLIGT klogere på katte de sidste 7 år, og kunne jeg gøre noget om så var hun da også blevet steriliseret dengang...
    Så havde jeg godt nok ikke haft Misse og Bøllemis den dag i dag...
    Men jeg havde heller ikke vidst hvad jeg var gået glip af...

    Og siden jeg fik Misse og Bøllemis i 2009 er alle katte i min husholdning også blevet både fixet, vaccineret og ID mærket...
    Igen en ting jeg intet anede om før jeg selv begyndte at se lidt nærmere på det at have kat... Det tog mig 1½ år ja... Men det gør mig nu ikke til en dårlig ejer, synes jeg selv smiley


  • #39   19. sep 2014 Jeg er rigtig glad for at det ikke er alle der vælger internater eller opdrættere - hvorfor?
    Fordi jeg har stået som redningskvinde for en gravid kat der fik 3 killinger og hvis der ikke var nogle der købte privat, så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort!
    Mine leveres ikke gratis, men 600 kr. er vanvittigt billigt for en kat der er neut. testet for FIV/FeLV og fået 2 basisvaccinationer.

    Jeg sælger ikke til hvem som helst og jeg risikerer ovenikøbet min lejekontrakt på dette.
    Desværre har jeg en anelse om at Mia Majas kommende ejer er ved at få kolde fødder og i så fald ved jeg da slet ikke hvad jeg skal gøre.

    Så godt at der er nogen der køber privat, for så kan sådan nogen som os få kattene videre ud i hjem - når internaterne alligevel er overfyldte og et faktum er jo også at katte bliver aflivet på internaterne. Jeg snakkede med KV om et tilfælde som Lukas ville være blevet aflivet - og ja, for de skal være sunde og raske! Yes, det er han også, han er bare kommet til skade med sit øje som killing. Så at komme på internat er ikke altid lig med et godt hjem.
    Når alt dette er sagt, så synes jeg at katte SKAL mærkes og kælekatte der får lov til at komme ud SKAL neutraliseres og så er jeg revnende ligeglad med om det er en blanding af en blanding bare den er semi - eller langhår eller den skønneste huskat.

    Vil man have dyr må man ofre det det koster ellers skal man slet ikke have dem.


  • #40   19. sep 2014 Marianne
    Det er ikke at folk køber privat der er problemet, men at de ikke vil neutralisere, når de ike kan taget ansvar og beholde de killinger de har fået bragt til verden.

    Hatten af for dig at du har taget hende og killingerne til dig og sørger for at de er neutraliseret inde de flytter smiley :) smiley :)

    Det er nettop denne ansvar vi søger hos alle


  • #42   19. sep 2014 Billedet er fra Frankrig

  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #44   19. sep 2014 Jeg var sent ude med at få mine misser kastreret - de var henholdsvis 11 og 12 måneder. Det holdt nemlig hårdt at få min mand med på ideen, da det nærmest gjorde ondt på ham, at de skulle kastreres.

    Jeg havde dog fået lov til at bestemme at vi skulle have hankatte - da jeg ikke gad problemet med at skulle skaffe mig af med to kuld killinger, hvis vi ikke nåede at få dem neutraliseret inden de blev kønsmodne.

    Meeeen lugten af kattenes strinterrier alle steder, som inkluderede et bad til den ene kat, fordi den anden strintede ham i hovedet, og at jeg vedvarende blev ved med at holde på at neutralisere kattene - så gav han sig omsider.

    Idag strinter de ikke, selvom 10% af alle kastrerede hankatte dog fortsætter med det efter kastrationen.


  • #45   19. sep 2014 Jeg neutraliserede ikke hittekillingerne, men anbefaldede nye købere at gøre det (Jeg gjorde det ved den jeg beholdte)

    Jeg har ikke pengene til at neutralisere dem, de blev givet væk gratis..


  • #46   21. sep 2014 vores er kastreret. Vores kaniner er dog ikke, da vi skal have unger på dem til sommer smiley

  • #47   21. sep 2014 Sacha
    Et godt råd smiley
    Læs og brug de informationer du synes du kan bruge.
    Sortere støj fra om nødvendig.
    Jeg mener du absolut lyder som en ansvarlig katteejer smiley

    Ang neutralisering

    Langt de fleste ved ,hvis man alså bare følger lidt med i medierne o.l ved at der er en overproduktion af killinger, men at tage det ansvar der følger med ved at være katteejer kniber det med for rigtig mange smiley

    Især når økonomien spiller en rolle.

    Har du penge så kan du få .......


  • #48   21. sep 2014 Tak Tine smiley

  • #49   21. sep 2014 "Der er jo desværre stadig en hel del registrerede opdrætter der sælger deres show og kæle killinger fertile og tilmed med åben stamtavle"

    Kæle kan jeg godt forstå du undre dig over..

    Men ikke show.. Show katte bruges jo også i avlen..


  • #50   21. sep 2014 Man kan nu sagtens showe kastrater. smiley

  • #51   21. sep 2014 Ja det siger jeg heller ikke.. Men det lyder til at bare fordi det er en showkat så skal den kastreres.. Mange af de fertile katte der bliver udstillet bruges jo i avlen..

  • #54   21. sep 2014 Lubas - Ja eller folk der gerne vil være opdrættere og ser om deres kat lever op til normen..

  • #56   21. sep 2014 Nej det er ikke sikkert.. Der er nogle opdrættere der sælger til folk der har bestilt opdrætternavn og på vej til at blive det..

    Jeg har opdrætternavn, men jeg er ikke opdrætter, det kræver trodsalt at man får kuld smiley Og det er jo ikke sikkert katten egner sig til avl..


  • #58   21. sep 2014 Vi opdrætter deler jo gene katte op i tre:
    KÆL, som i hovedreglen ikke er godt nok typet til show og avl
    SHOW er dem som sælges som kastrater og er typemæssig kan udstilles
    AVL er fertil og er solgt til avl, vi sælger kun de bedst typede til avl og de kan jo selvfølgelig også udstilles.

    så når jeg skriver kæle og show katte ,mener jeg dem som ikke skal bruges til avl og de er dermed neutraliseret inde de forlader os


  • #59   22. sep 2014 Vi er altså også en hel del opdrættere, som kun har kategorierne KÆL og AVL og sælger killinger/katte, der er egnede til både udstilling og avl, til "kæl".
    Det kan f.eks. ske i de tilfælde, hvor man allerede har solgt en kuldsøskende, der er lige så "fin", og vil give dennes køber en unik kat og ikke "oversvømme" markedet med de samme gener.

    Og har man nogle år på bagen som opdrætter og kender de linier, man arbejder med, lærer man, at en showvinder bestemt ikke altid er ensbetydende med showafkom, og at en middelmådig kat kan give super afkom.

    I min tid som opdrætter - ca. 23 år - har jeg aldrig givet show-garanti, men højst sagt, at på nuværende tidspunkt tegner ........

    PS: Og kælekatte har uanset potentiale været neutraliseret.


  • #60   22. sep 2014 Mega
    Jeg tror du har misforstået mit indlæg, det jeg mente var at en show killing ikke var lig med en avls kat.

    Alle de killinger vi har solgt, som ikke er til avl er uanset typen solgt som kælekatte ifølge kontrakten. vi har så under særlige betingelser en punkt der hedder, må gerne udstilles, hvis det ønskes eller må ikke udstilles.

    Jeg kunne ikke drømme om at stille krav om udstilling af en killing/kat, for vi vægter et godt kælehjem højere end at vi får vores killinger udstillet


  • #61   22. sep 2014 Nu bliver jeg da lidt nysgerrig, for jeg er ikke så meget inde i racekatte osv..

    Men hvad er grunden til at der sættes en betingelse der hedder "må ikke udstilles"???
    Undskyld totalt Off topic smiley


  • #63   22. sep 2014 Jeg kan godt se at hvis den har en defekt at visse udstillinger ikke godtager den, men tænker blot at hvis man som ejer får lyst til at gå på en hobbyudstilling og er ligeglad med om katten vinder eller ej, men blot syntes det er hyggeligt, så forstår jeg stadig ikke hvorfor det kan nægtes at man må, der må være en anden grund til at man siger nej...

    Men er katten neutraliseret, så er det jo lidt åbenlyst hvad den sælges til
    Man kan da snildt udstille en neutraliseret kat??? Så er det er vel ikke åbenlyst om det er til udstilling eller kæl???


  • #65   22. sep 2014 smiley :D smiley :D Ja det har du jo ret i smiley :D smiley

  • #67   22. sep 2014 Jeg kender da flere, der udstiller kastrater med knæk på halen. Det trækker ikke så meget ned hos dem. Man må blot ikke avle på katte med haleknæk. smiley

  • #69   22. sep 2014 Åh jeg kender da en, der har haft katten på scenen med haleknæk. smiley

  • #71   23. sep 2014 Heidi og Lubas
    Jeg bruger ikke Fifé standard kontrakter, men har lavet mine egne.
    Jeg har pt haft 5 kuld og har lige kigget kontrakterne gennem og der er 3 der er solgt til avl, show er faktisk ikke nævnt i dem. resten er neutraliseret og solgt til kæl og mente faktisk jeg have skrevet noget med show egnet hed, men det har jeg ikke, så den har de fået mundtlig.
    Det kuld jeg har nu har jeg fået en henvendelse på til show og kæl og i denne kontrakt står der at han opfylder Fifé standard og har ingen diskvalificerende fejl på overdragelses tidspunktet og jeg som hans opdrætter ikke kan gøres ansvarlig for hans show karrierer og videre udviklng.

    Men jeg ved da Billy Bones blev solgt, fik køber at vide at han ikke skulle udstilles, da han ikke brød sig om det og det vil blive skrevet i kontrakterne frem over, hvis der er en killing, der ikke er typemæssig i orden til show


  • #72   23. sep 2014 DK *JeaTri's........
    Skal jeg forstå det sådan at hvis du ikke mener at en killing typemæssigt er i orden til show så bliver køber forbudt at udstille katten????

    Jeg forstår fint at man fraråder udstilling hvis katten tydeligt har vist tegn på at den ikke kan lide det....


  • #73   24. sep 2014 Heidi
    hvis der kommer en killing der var mega dårligt typet eller har diskvaliserende fejl, ja så vil jeg skrive i kontrakten at den ikke må udstilles. Da det jo ikke er nogen god reklame for vores opdræt.
    Vi har ikke haft så mange køber der er int i udstilling. den ene der var købte en ungkat, som ikke var super typet, men der står ikke noget i kontrakten.vi har dog frarådet almindelige udstillinger, da vi ikke mener han kan få sine certer. men vi anbefalede hobbyudstillinger


  • #74   24. sep 2014 men kommer der en køber der er int i udstilling. ville vi kun sælge en killing, der typemæssig har udstillingspotientale


  • #75   24. sep 2014 Lubas - fertile katte med haleknæk kan ikke få certifikat. Kastrater kan godt smiley Nok det med de fertiledu husker

  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #77   24. sep 2014 Hvis jeg forstår det der med udstillinger korrekt, så ville mine to ikke kunne udstilles - havde de været racekatte. Den ene har egernhale, og den anden er en lille lømmel der slås - altså har han et flænget øre. Hvilke efter sigende diskvalificere dem begge.

  • #78   24. sep 2014 DK *JeaTri's........
    Ok tak for forklaring, jeg kan som sådan godt se at det kan være dårlig reklame for dit opdræt hvis katten ikke er perfekt, men så må jeg jo også være så flabet smiley og antage at de killinger der er dårligt typet og ikke egner sig til udstilling bliver solgt billigere end dem som er perfekte og stadig bliver solgt neutraliserede smiley

    Jeg spørger nysgerrigt fordi jeg engang i fremtiden måske kunne forestille mig at få racekat, men det ville klart være med det formål at deltage i nogle hobbyudstillinger for hyggens skyld, hvis altså katten var egnet og indstillet på det smiley


  • #79   24. sep 2014 Dixie - Husk på at der er forskel på udstillinger på diskvalificering og ikke certifikat givende smiley (og ikke excellent givende)
    Du kan se en oversigt over hvad der er giver hvad her
    http://www.felisdanica.dk/Organisation/LoveRegler/FIFeregler/dkudstilling/udstil_s10.aspx

    Flænge i øret er på ingen måde diskvalificerende, men er den meget udpræget kan det jo skæmme og derfor mindske kattens chancer på en udstilling.



    Heidi - Ja, den type killinger bliver selvfølgelig solgt til standard prisen for en kælekat - hvorimod dem som er udstillingsegnede skal man betale flere penge for - men får rabat fordi man er med til reklamere for opdrættet smiley
    Ej, det er bare en joke, sat op for lige at vise en pointe...

    Der er mange forskellige måder at gøre det på. F.eks. en udstillingsegnet perser koster nogle steder temmelig mange penge, og der er også stor forskel på hvad folk betragter som udstillingsegnet - om den kan blive BIS eller om den ingen diskvalificerende fejl har.

    Så har du lyst til at udstille, så nævn det for opdrætteren og se hvordan vedkommende gør, for der er som nævnt stor forskel. Jeg garanterer selv intet ifht udstilling, men stiller heller ingen restriktioner op om at de ikke må. Prisen er den samme uanset. Vil man igang, så hjælper jeg gerne med det hele.




  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #80   24. sep 2014 Jeg indrømmer blankt at jeg ingen forstand har på udstillinger - og de katte der udstilles. Sikkert fordi det ligger meget fjernt fra min opfattelse af familieværdier (Hvilke inkludere mine katte). smiley

    Men hatten af, for de mennesker der har interesse idet - for på det grundlag fremelskes der nye og spændende katteracer. smiley





  • #81   24. sep 2014 Dixie - Eller bare bevarer de gode gamle knap så eksotiske smiley

  • #82   24. sep 2014 smiley smiley smiley
    Nu ligger det med udstilling og racekat laaaangt ud i fremtiden og måske sker det aldrig, men jeg ville aldrig deltage i en udstilling for at få en eller anden præmie eller titel, men kun for sjov, jeg er ikke særlig konkurrencepræget smiley så derfor ville det for mig være underordnet om katten havde en skønhedsfejl, hvilket nok er grunden til at jeg syntes det er overdrevet at forbyde en køber at udstille, dog ser jeg pointen med at det kan være dårlig reklame, meeen altså smiley

    Og uanset om katten er godt typet og en masse andet så kan opdrætter jo aldrig garantere fine certifikater, priser osv. smiley


  • #83   24. sep 2014 Jeg forbyder aldrig nogen at udstille. Men jeg kan godt finde på at nævne, hvis en kat ikke lige egner sig til udstilling efter min mening. Men jeg udstiller selv min gamle kastrat indimellem, og han følger ikke så voldsomt nutidens "normer" for en mco. smiley

  • #84   24. sep 2014 Syntes det er helt ok at en opdrætter fortæller køber at katten af den ene eller anden årsag ikke egner sig til udstilling, enten pga sind eller hvis opdrætter ikke mener at den chancer ikke er særligt gode pga skønhedsfejl m.m.

    Men der er da en verden til forskel på at fraråde og forbyde smiley


  • Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #85   24. sep 2014 Jeg er ret sikker på at der i fifes regler står, at man ikke må udstille katte med knæk på halen ... skrev Lubas

    Jeg har en kastrat som er Supreme Premier og har flere Best in show, endda med sit haleknæk og det er aldrig blevet trukket ned smiley


  • #86   24. sep 2014 Heidi
    Vores killinger er delt op i 2 grupper alvskatte og kælekatte, så i princippet bliver ingen solgt til show, da vi jo ikke kan give garantier for at katten vinder, så de har derfor samme pris. Det vigtigste for os er at kat og ejer passer sammen.
    Vi har solgt en del killinger, der er super typet til show, men de er blevet ren kælekatte, da ejerne ikke har ønske om udstilling. og den reklame de giver er for lige så meget værd som dem der bliver udstillet.

    I sommeren 2013 havde vi besøg af en køber, hun forelskede sig i hankilling fra kærestes opdræt.Kemine mellem de to var bare perfekt smiley Denne dreng havde jeg fået i gave og han skulle være min kommende avlsdreng. Hun fik naturligvis lov til at købe ham, men skulle hun betale avlspris, når han nu var taget fra til avl ??? Nej selvfølgelig ikke, hun fik ham til kælekatte pris.

    Så nu går der en super flot kastrat rund uden for Aalborg, ahn vil aldrig komme på udstilling, men han har en ejer som er lykkelig og vi får så mage glad mails derfra og det er først og fremmest det opdræt handler om for os

    at få glade og tilfredse kælekatte ejer smiley

    prisen for en kælekat herfra er 4500 og de fuld vaccineret og neutraliseret


  • #87   24. sep 2014 Jeg er klart med på at kemi er vigtigst, og det er heller ikke fordi jeg mener at kælekatte prisen er en faktor..

    Men du skrev selv at der kunne ligge en betingelse "må ikke udstilles" og du skrev at dette kunne være fordi det kunne være en dårlig reklame for dit opdræt, ergo hvis vi taler varer og ikke tager den faktor ind at det er dyr vi har med at gøre, så siger du jo at det er en lettere defekt vare du sælger hvis den ikke må udstilles pga det vil give dårlig reklame for dig... Korrekt???
    En defekt vare sælges jo ikke til fuld pris, eller også sælges den slet ikke..

    For en køber der ikke ønsker at udstille er det jo komplet ligegyldigt, og egentligt er det heller ikke prisen jeg har et problem med, men nærmere det at en opdrætter kan beslutte at fordi h*n ikke mener at katten er et perfekt produkt så må den ikke udstilles..

    Som jeg skrev tidligere forstår jeg godt man nævner hvis den ikke er egnet, og en opdrætter vil jo aldrig nogensinde kunne garantere en vinder kat uanset hvordan katten ser ud, hvilket jeg da heller ikke tror der er nogen der forventer..


  • #88   25. sep 2014 Heidi
    At en kat er dårlig typet killing/kat ser jeg ikke som en defekt vare, for den perfekt typede kat er nok endnu ikke lavet. og som skrevet har jeg endnu ikke prøvet at skrive det i en kontrakt, men jeg har da frarådet et par køber at udstille, men kun fordi katte ikke kunne lide det.

    En "defekt" kat er i mit optik en kat der har et handicap af et eller andet art feks en døv kat men det er en helt anden disktution, som ikke burde fortsættes i denne tråd


  • #89   25. sep 2014 Jeg mener stadig at hvis du forbyder en køber at udstille en kat de køber fordi den så vil være en dårlig reklame for dit opdræt, så er det da en defekt vare, for du mener jo ikke den er god nok til at reklamere for dit opdræt....

    Det er dig selv der har formuleret det sådan, at du kunne finde på at forbyde fordi den ville være en dårlig reklame, at du ikke har gjort det endnu er underordnet, for du skrev at det kunne være årsagen til at du ville..


  • #90   26. sep 2014 Heidi
    Ja formulering kan være svær, og det er den tit for mig, når det skal på skrift, det indrømmer jeg gerne smiley
    Men her koster en kat det samme uanset om den kan, må eller skal udstilles, men pt har vi ikke haft katte der har været så dårlig typet, at det har været akutelt, men vi har haft et par stykker, som ikke har kunne lide at blive udstillet og det er skrevet i kontrakten, men der er ikke lavet forbud, men vi har mundtlig givet besked om at vi ikke ønsker de skal udstille dem, for det er ikke i kattens interesse


  • #91   26. sep 2014 Der kan være flere grunde til den ikke skal udstilles.

    1. Der er allerede mange af dens farve osv, så konkurrencen vil kun blive svære
    2. Den har en farve "fejl" (Fx en hvid kat med en lille sort plet) Det gør den ikke defekt.
    3. Den har ikke temperamentet til at blive udstillet (Det er ikke en defekt, ikke alle katte gider det, heller ikke killinger)

    At den ikke må udstilles er ikke en defekt.. En defekt er når det ikke lever op til det man skriver under på.. Hvis katten er syg, hvis en avlskat ikke kan bruges i avl fx hvis den er kryptocid, døv eller andet der gør den ikke lever op til de krav der er i klubben


  • #92   26. sep 2014 Beltane hvis der er et forbud mod udstilling pga dårlig reklame, så er det i mine øjne en defekt vare, for det er en vare man ikke ønsker at sætte sit "navn" på..

    At man fraråder at udstille en kat pga at katten ikke bryder sig o det er fint med mig, en kat skal jo ikke udstilles hvis den ikke har lyst, men fordi en kat har en "farve fejl" kan jeg ikke se skulle kunne fremkalde et forbud mod udstilling, det kan da godt være at katten ikke kan vinde det helt store priser, -so what.... hvis man gør køber opmærksom på denne farve fejl og fortæller at det kan trække ned ved evt udstilling så er den skid jo slået..

    Og din grund med at der kan være mange andre katte i samme farve den kan jeg ikke lige forholde mig til, for så fortæller det mig i stedet for at opdrætter ikke ønsker konkurrence af eget afkom smiley

    Jeg kan kun sige at hvis jeg havde bestilt en killing hos en opdrætter valgt den og den dag jeg skulle overtage den og fik kontrakten i hånden så ser at der står at der er forbud mod at udstille så ville jeg nok blive noget knotten, med mindre grunden var at katten ikke kunne lide det, men hvis det var fordi opdrætter ikke lige syntes katten var fin nok eller fordi opdrætter ikke ville have konkurrence, så ville jeg syntes det var noget fis, og føle at jeg var blevet taget ved røven..
    Til gengæld ville jeg jo nok også allerede når jeg så katten have fortalt at jeg havde evt planer om at udstille, så situationen ville nok aldrig forekomme..

    Men jeg føler faktisk ikke rigtig at jeg har fået en klar forklaring på et forbud mod udstilling ud over hvis katten ikke kan lide det og det syntes jeg ikke kan siges som et forbud men nærmere som fraråd..
    Må nok hellere oprette min egen tråd omkring dette smiley


  • #93   26. sep 2014 Hvrm har sagt det er dårlig reklame?

    Katten kan godt være god og fin selvom den ikke egner sig til udstilling..

    Det er trodsalt ikke alle katte der gider det..


  • #94   26. sep 2014 Indlæg #73 skriver DK *JeaTri's:
    hvis der kommer en killing der var mega dårligt typet eller har diskvaliserende fejl, ja så vil jeg skrive i kontrakten at den ikke må udstilles. Da det jo ikke er nogen god reklame for vores opdræt.

    Når man skriver noget ikke er god reklame så må det jo betyde det samme som at det er dårlig reklame..


  • #95   26. sep 2014 Heidi
    Der er nu ikke så meget mening i at diskutere noget som ikke har været aktuelt. jeg har da haft en par killinger som var dårlig typet, og igen der er på dem ikke lavet udstillings forbud, men jeg har oplyst køber om at de ikke vil kunne vinde på udstillinger og hvorfor, men igen, det er ikke en defekt vare

    Du skriver:
    Jeg kan kun sige at hvis jeg havde bestilt en killing hos en opdrætter valgt den og den dag jeg skulle overtage den og fik kontrakten i hånden så ser at der står at der er forbud mod at udstille så ville jeg nok blive noget knotten,
    Ja det ville jo så aldrig ske her, for når killingen er valgt og vi har accepteret køber til den valgte killing/kat, så udleveres kontrakten inden køber forlader os.
    men igen alle killinger bliver solgt som kæl i følge vores kontrakter og hvis der er en der kommer og vil købe en kat til udstilling, så bliver det kun muligt at købe en af dem vi mener er typemæssigt i orden. i disse kontrakter står der følgende: "kattens navn +has on the delivery date no disqualifying fault. I can't as her breeder be held responsible for her development and show career. "


    med mindre grunden var at katten ikke kunne lide det,
    Ja det kan man jo så ikke udtale sig om med killinger, men jeg har solgt et par voksne, som hader udstilling og det er skrevet i kontrakten og at vi ikke syntes det er i kattens interesse og tarv at udstille den.


    Det er ikke sikker du er enig med mig, men sådan foregår det her hos os og så længe vi finder den løsning der passer mellem killink/kat og de nye ejer, ja så har vi ikke tænkt at ændre det
    og spørgsmål med hvad nu og hvis, ja dem tager vi når det bliver aktuelt


  • #97   26. sep 2014 DK *JeaTri's det du skriver i #95 er jeg slet ikke uenig i eller syntes er en dårlig formulering..

    Det jeg har problemer med er hvis der kommer et reelt forbud mod udstilling blot fordi killingen ville være en dårlig reklame for opdrætter..

    Og med hensyn til hvordan du gør ved salg og udlevering af kontrakt er jo fin, men det er måske ikke alle der gør sådan, og det vil aldrig blive dig jeg kommer til at købe af, ikke fordi der er noget i vejen med dit opdræt bortset fra at du opdrætter langhårskatte og det skal jeg aldrig have smiley

    Men som jeg også skriver så vil jeg nok aldrig komme i den situation fordi jeg ikke vil lægge skjule på at jeg har evt udstillings planer..


  • annemette N
    annemette N Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #98   23. sep 2015 Real rich world problems
    Jeg blev sgu lidt overasket over at læse den her tråd - og kan kun konstatere vi bor i en dejlig verden når vi har disse politiske korrekte rigtige og store holdninger:


  • #100   23. sep 2015 #97
    26. sep 2014
    DK *JeaTri's det du skriver i #95 er jeg slet ikke uenig i eller syntes er en dårlig formulering..

    Det jeg har problemer med er hvis der kommer et reelt forbud mod udstilling blot fordi killingen ville være en dårlig reklame for opdrætter..


    Jeg burde nok have formuleret det andreledes og ikke skrevet forbud med at jeg fraråder udstilling og skriver hvorfor jeg fraråder udstilling.

    Og med hensyn til hvordan du gør ved salg og udlevering af kontrakt er jo fin, men det er måske ikke alle der gør sådan, og det vil aldrig blive dig jeg kommer til at købe af, ikke fordi der er noget i vejen med dit opdræt bortset fra at du opdrætter langhårskatte og det skal jeg aldrig have

    Kurilean Bobtail er både i en langhåret og en korthåret variant. smiley

    Men som jeg også skriver så vil jeg nok aldrig komme i den situation fordi jeg ikke vil lægge skjule på at jeg har evt udstillings planer..

    Nu kan jeg kun udtale mig om hvad jeg gør i mit opdræt og ikke hvordan andre gør. Jeg spørger nettop altid ind til om der er ønske om udstilling, så jeg kan vejlede i valg af kat og for at undgå at en med udstillings planer får købt en killing, som type mæssig ikke er egnet til show. og allered inde køber kommer på første besøg er kontrakten sende til dem pr mail, så der ingen overraskelser er på det plan.
    Jeg har valgt at en show killing ikke skal koste mere end en kælekat

    PT er der ikke lavet udstillings forbud på nogle af de katte der er solgt herfra og regner heller ikke med at der bliver det, da jeg sikre mig at de bliver solgt til familier der ikke er interesseret i show og igen ja så skrives det i kontrakten at katte ikke er egnet til show og hvorfor. og de har fået kontrakten inde de kommer på besøg, så ingen overraskelser ved overdragelsen af katten


  • #101   23. sep 2015 Annemette - Og hvad er din pointe? Skal vi lade være at tage stilling til disse problemer og undlade at forsøge at finde løsninger?

Kommentér på:
Jeg undre mig ( killinger )

Annonce