{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.467 visninger | Oprettet:

Pasning af kat ved udlandsrejse {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg skal til Grækenland i løbet af denne uge og vil derfor lige høre om det ikke er bedst af få katten passet i mit eget hjem og hvordan man griber det an. Jeg har noget familie som gerne vil komme og fodre den 2 gange om dagen: morgen og aften. Jeg har ingen kattelem.
Problemet er hvordan skal jeg gribe det an ? Skal de fx lukke den ind om morgenen og lukke den ud om aftenen og kan den godt klare sig så lang tid ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pasning af kat ved udlandsrejse
  • #1   5. maj 2015 Det kommer an på hvad katten er vant til. Hvis den fx er vant til at være ude hele dagen og blive lukket ind om aftenen,(eller omvendt) så kan kattepasserne gøre det samme. Det er bedst at følge kattens vante rytme, så den ikke risikerer at stå forgæves ved døren, og blive så ked af at vente, at den risikerer at løbe hjemmefra.

    Hvis den er vant til kun at være lidt ude, et par timer ad gangen, så bliver 10-12 timer nok for længe, og så kan kattesitterne undlade at lukke den ud, mens du er væk. Og godt, hvis de så vil gøre lidt mere end bare fodre, vande og tømme grusbakke - altså også blive lidt hos katten for hyggens skyld.


  • #2   5. maj 2015 Enig med Tinka smiley

  • #3   5. maj 2015 Da vi passede min nabos udekat, var rutinen at den blev lukket ud om aften og ind om morgen og var så inde hele dagen.

    Hvis den ikke stod i døren om morgen, så skulle man blot tjekke om aften om den var i området og give den mad.

    Den klarede sig selv, så det handler MEGET om, hvordan din kat bedst klarer sig


  • #4   7. maj 2015 Jeg har 2 ude/inde katte. Jeg lader aldrig nogen passe dem i hjemmet, hvad nu hvis de Iker er ved huset når der bliver set til dem, mine må ikke være ude om natten. Jeg får dem passet i en katte pension, hvor de har adgang til en stor aflukket have så de kan komme ud om dagen som de plejer. De går også frit inde i hold med andre katte, de kan egnes med. Er meget glad for vores katte pension, de har det som blommen i et æg.

  • #5   7. maj 2015 Jeg takker for alle de gode bud smiley
    Jeg skal måske lige tilføje at jeg bor i et rækkehus / villahus kvarter med have. Katten er vant til at strejfe rundt ude aften/nat og være inde om dagen, men den kommer gerne flere gange hen til terrassedøren om aftenen og meow'er og så lukker jeg den selvfølgelig ind, hvis jeg er hjemme / vågen smiley
    Med hensyn til kattesitterne, så kommer de som sagt kun 2 gange om dagen. En af kattesitterne bor i nabolaget, faktisk ret tæt på, hvor jeg bor. Hun kommer om morgenen og lukker den ind og om aftenenen kommer min far eller hans bedre halvdel og lukker den ud. De sørger selvfølgelig for at fodre den, give den vand, tømme/fylde grusbakke (hvis det er nødvendigt) og er lidt sammen med den inden de går igen. Bevares 12 timer er da lang tid at være lukket ude og jeg har da forståelse for at katten kan blive ked af det, men mener også at en kat godt kan klare sig selv, eller må lære at klare sig selv smiley
    Sådan er virkeligheden jo smiley


  • #6   7. maj 2015 @Benedikte: Nu er jeg altså ikke den store katteekspert, men er det ikke bedst at en kat bliver passet i sine vante, hjemlige rammer fremfor at komme i kattepension ?

  • #7   8. maj 2015 #6

    Det kommer meget an på katten.

    Min ene kat ville f.eks ikke kunne klare kattepension, hun stresser, bare jeg flytter rundt på møblerne i hjemmet.
    Men nogle katte elsker nye omgivelser


  • #8   8. maj 2015 Jeg ved mange siger det, men mine er glade for deres pension, når vi kommer der hen og jeg lukker dem ud af transportkasserne miaver de og hilser glade på de andre katte, jeg kan se de føler sig hjemme, de er ikke ret tit i pension. Min ene kat er en tæmmet vildkat og ikke så glad for fremmede, men hun er tryg og glad når hun bliver afleveret. Jeg har det bedst med at jeg ved de er i Trygge omgivelser når jeg tager på ferie og jeg syntes det er forkert at give naboer/venner/familie ansvaret for kattene når jeg ikke er hjemme, hvad nu hvis den ene blev kørt ned eller kom til skade på anden måde, det skal andre ikke have ansvaret for. Når jeg ikke er hjemme er mine i pension, hvor de kommer ud i lukkede omgivelser. Det har jeg det bedst med, men der er vi jo forskellige. Min nabo rejser på ferie og lader deres kat gå, den kan komme ind i garagen, jeg eller en anden nabo fodre den, jeg syntes det er synd, den går rundt og miaver og sidder tit ved døren, men det er jo deres kat. Den har det fint og får mad flere gange om dagen, jeg er bare en hønemor for mine katte. Den bliver kaldt ind hver aften kl. 23.00 og så kommer de først ud om morgenen. Håber du finder en løsning der passer både dig og katten. God ferie :)??

  • #9   8. maj 2015 Troede ikke katte var så hyper-sensitive smiley
    Kan de ikke bare indrette sig efter omstændighederne ?
    Beklager, hvis sidste sætning lød lidt firkantet og direkte. Det var ikke meningen.


  • #10   8. maj 2015 Jimmy

    Nogle katte kan. Mew kan også, efter et par uger i samme omgivelser. Men at tage hende ud af hendes vante omgivelser, for at sidde et andet sted i 7 dage, for at tage hende hjem igen. Det vil gøre hende skør.

    Gizmo tror jeg ville være ligeglad.

    Så katte er forskellige


  • #11   8. maj 2015 Jimmy - du kan tro, at katte kan være hypersensitive, og de er i den grad vanedyr. Prøv at lægge mærke til din egen kats daglige rutiner.

    ** men mener også at en kat godt kan klare sig selv, eller må lære at klare sig selv**
    Det kommer sørme da an på hvilket liv katten er vant til. Så det kan man ikke forlange af enhver kat. Fx mine katte, de er nok det man kalder curlingkatte, så de vil ikke kunne lære at klare sig selv.

    Nå, men ellers så synes jeg pasningsplanen lyder fornuftig nok. At katten bliver lukket ud om aftenen (hvis den altså vil) og ind om morgenen.
    Hvis du har et bord, eller en kasse eller et eller andet, som katten kan søge ly under i tilfælde af regn, så går det nok at være ude de nattetimer. Hvis den begynder at søge ind hos naboer, kan de måske tro, at katten er blevet forladt.

    # 8 Benedikte **jeg syntes det er forkert at give naboer/venner/familie ansvaret for kattene når jeg ikke er hjemme, hvad nu hvis den ene blev kørt ned eller kom til skade på anden måde, det skal andre ikke have ansvaret for.**

    Jeg synes også det er et stort ansvar at passe andres katte. Jeg ville dog foretrække at få mine katte passet hjemme hos sig selv (de har så også indhegnet have, så ingen risiko for trafikulykker), for de ville ikke kunne klare det psykisk at være i pension.
    Jeg ville også være bange for om kattene slap væk fra pensionen (jeg kender til mindst ét eksempel). Slet ikke godt, hvis katten løber væk et fremmed sted.


Kommentér på:
Pasning af kat ved udlandsrejse

Annonce