{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.443 visninger | Oprettet:

Tænke jer om før man købe kat {{forumTopicSubject}}

Hvordan fik du/i katte har i tænkte jer om og lære meget om katte ?????? som man ønsker eller bare gør som mig?? Det var så dumt af mig ??????????????????



Min hund døde den 29/08/2008 kl 18:30ca

Og så fik jeg katte den 06/09/2008 ca kl 14

Jeg troede bare mad og kattegrus og hyggelig og lidt legetøj og det var det men sådan var det ikke , jeg fik den der i var 6 mdr en hun mauis og en han Maus
Jeg tænkte ikke over hvornår en kat kom i løbe tid så hun bilvet gravid med 3 katte en han og 2 hunner , jeg kom af med en han og en hun og behold en hun lillemus
Og så bilvet min han kat kastreres der lillemus var 2-4 mdr gamle
Så gik det ca 2 år så bilvet mausi gravid fordi hun løbe væk , de var ind katte den gang men hun var kun lige bilvet gravid så jeg fik hende sterilisatiset dyrlæge kunne ikke se hvor mange hun var gravid med så hun var kun lige bilvet gravid , og der bilvet de til ind/ude katte
Så året efter bilvet lillemus gravid med 2 dejlige hunner katte nussemus bilvet fødes kl 8:45 og nussepiv kl 10:15 den 27/07/2012 , jeg behold dem selv om jeg kun måttet ha 3 katte men jeg behold og så havde jeg 5 katte , min udlejer fik det af vide men det taget min udlejer pænt og havde ikke problemer med det så der de små 2 hunner. Bilvet ca8 mdr der bilvet de 2 og lillemus sterilisatiset men så året 2013 bilvet min han kat Maus kørt ned og døde og så året 2014 bilvet min en hun kat nussepiv væk og har ikke set hende siden og 6-7 dage efter fik jeg nusseplet på 12 uger fordi nussemus mangle en hun kunne lege med , og ca 1-2 mdr efter det fik jeg to hun katte mere der de ca var 4-5 mdr fordi jeg kendt en som skulle af dem ,
Nusseplet Brækket pote to steder den 28/09/2014 og det bilvet 4600kr og nogle sagde afliv fordi det var mange penge og har jo kun haft hende i siden lidt over 2 mdr men jeg var ligeglad med penge og andre men så den 15/02/2015 kl ca 21 tiden kom der blod fra min katte mund mig til dyrlæge en søndag hun var ved og død af en systråd rundt om tungen og det bilvet 1704kr så det er ikke billigt med dyr så tænke over det og ikke være så dum som jeg var en gang ,

Den dag i dag er jeg glad jeg har de 6 hunkatte jeg har elsker dem og elsker og savner dem jeg har mistet , alle er sterilisatiset og mærket og bruger ca 1000-1500 kr om mdr og det er med katte forsikring



Så alle som vil ha katte / dyr Tænke jer om og ikke gør som mig

Og tænke på om i vil bruge penge på dyr eller ej
Og en forsikring kan være god og ha ,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænke jer om før man købe kat
  • #1   27. aug 2015 Det er altid en god ide at sætte sig ind i tingene, INDEN man anskaffer sig et dyr - uanset art.
    Hvilke katte har du nu? Er de alle neutraliserede? Er de indekatte? Hvor gamle er de?


  • #2   27. aug 2015 6 hunkatte som er huskatte og er sterilisatiset og mausi 7 år og lillemus 6år nussemus 3 år og nusseplet 1 år og batmus og mimimus 1 år ,

  • #3   27. aug 2015 Og er ind katte i 3-4 mdr året og 8-9 mdr ind/ude katte

  • #4   27. aug 2015 Jeg tænker meget og undersøger meget før jeg får een smiley er så heldig at min farmor gerne vil give mig en kat i indflytningsgave. Jeg vil gerne have en Balineser, men der skal selvfølgelig være råd til alt det med dyrlæge. Så jeg vil først tænke på at få den 3-6 måneder efter jeg har fået en lejlighed smiley Så jeg er helt sikker på at der en opsparing til hvad det går helt galt.
    De to katte vi har herhjemme har ikke fået vaccination i snart 2-3 år og de er endnu ikke blevet syge(de er udekatte) og det bekymrer mig da, at de pludselig kan gå hen og blive dødsyge - men jeg kan jo ikke bestemme om de skal vaccineres eller ej, da det er mine forældre der "ejer" dem og har ansvaret for dem.

    Spørgsmål: Hvilken forsikring har du nu, og kan det betale sig i længden?
    Hvilken slags skal man vælge, og hvad med selvrisiko?


  • #5   27. aug 2015 Jeg har Agria jeg gider 719 i mdr for 6 katte
    Og er selvrisiko er 650 eller 20%

    Jeg har medicin også og det er 100kr fra hver katte mener jeg ,

    Jeg har bruget ca 6000-7000 på nusseplet fordi hun ikke være forsikring
    , jeg tror det er en god ide men man kan også ligge penge til side. Til katte
    Men forsikring er bedst for mig ,

    Men man kan godt for det billige andre steder men kan ikke til men hører dig om det i gruppen ,


  • #7   28. aug 2015 Tak , jeg tænker det kunne måske hjælp andre ,

    Mit liv er også efter mine katte ,


  • #8   29. aug 2015 Jeg er så opvokset med katte, så for mig var det ikke den store videnskab.
    Det blev det dog da de efterhånden blev syge, så skulle der Googles, second opinions og hvad ved jeg.
    Det lærer man også en hel del af og man lærer også at et godt samarbejde med sin dyrlæge er guld værd.
    Det med forsikring lærer man når man har brugt ca. 39.000 på et år på 2 syge katte der ikke stod til at redde men det er også inkluderet specialfoder smiley


  • #9   29. aug 2015 Men mit liv styres ikke af mine katte.
    Dermed mener jeg, at der sagtens kan blive plads til at tage i byen når bare man har en barnepige smiley


  • #10   29. aug 2015 Det jeg mener mine katte efter først det er når de er syg eller er kommet noget til så jeg skal bilve og hjem hold øjne og sådan eller få en til og pas på dem men er hjem hver nat og sov fordi jeg selv har bruge for det ,

  • #11   31. aug 2015 Her er der 5 katte:

    Agria forsikring: 400kr
    Tørfoder til Minnie: 249kr
    Tørfoder til hankattene: 400kr ca
    Grus: 300kr ca.
    Vådmad: 300kr ca lidt +/-
    Råt kød: variabel pris


  • #12   31. aug 2015 Forsikring er en fantastisk ting. Vores dyrlæger har direkte skadesrefusion med Agria

  • #13   31. aug 2015 Musse.
    Flot du deler din historie smiley
    Syntes du har klaret det flot som Panther siger, lærer man hen af vejen.
    En god kattebog kan også altid bruges.
    Og heldigvis har de fleste et liv hvor alt ikke kun gælder katte smiley
    Men det forpligter at have dyr.


  • #14   31. aug 2015 Mange tak , smiley

    Jeg ville del hvordan det gik for mig og håbe jeg få nogle til og tænkte sig om ,

    Jeg har så selv være held , at jeg har den udlejer


    en god mor som har hjælpe mig
    Og hun hjælp mig vis jeg har bruge for det ,


  • #15   31. aug 2015 Vi fik kat ved et uheld. Et familiemedlem måtte indlægges akut. De to katte kom over og blive passet hos os. Ejer måtte så sande at det ikke gik længere med to katte. Så vi fik Minnie. Hun var 6 år dengang. Nu er hun 14 år. Så der var det bare igang med at tærske kattebog mm.

    Jeg har ikke regnet sammen hvad det har kostet at have kat. Vi har 5 styk nu. Men beløbet er til at tage og føle på


  • #16   31. aug 2015 Oka smiley men bare de har det godt kattene :)!

  • #17   31. aug 2015 Overvejelser du bør gøre inden du får killing/kat

    Anskaffelse af en kat bør aldrig være en impulshandling og det skal være et ønske for hele familien. Børn bør aldrig haver ansvaret for dyr - det er dit ansvar. Start med at købe eller låne bøger på biblioteket og læs dem, gerne mere end en gang. På internettet er der også mange informationer at hente - dog skal man være uhyre kritisk - det er langt fra sandheden alt der står der - heller ikke på nogle kattesítes. Derfor er bøger generelt mere korrekte med information. Anbefaling og let læselig: Politikens Kattebog

    Det er vigtigt du får en fornemmelse af hvad type kat der passer bedst til dig. Lad dig ikke blænde af billeder, vist er kattens udseende en vigtig overvejelse, men endnu vigtigere er det du får en kat med den rette personlighed. Det daglige liv med en smuk kat der ikke har den personlighed der passer til dig er dømt til fiasko på forhånd. Der er store personlighedsforskelle i de forskellige racer/katte.

    Du skal være klar over at alle langhårskatte kræver pelspleje, nogle utrolig meget, så du skal vurdere med dig selv om du syntes det er hyggeligt, det skal gøres, også når du har travlt med andet.

    Det er et stort ansvar at skaffe sig en kat, man kan ikke bare tage væk uden der er nogen der kommer og passer katten. Det er dyrt med kat i pension og der er altid belagt i ferierne, og så er det stressende for katten at befinde sig i ukendte omgivelser.

    Det koster penge at have kat, også udover anskaffelsesprisen. Prisen for katten er en ting, men der er daglige udgifter til mad og grus, der skal også være penge til vaccination, kastration mv. eller hvis du skulle være så uheldig at katten bliver syg og skal til dyrlæge, det kan blive en bekostelig affære.

    Inden du anskaffer dig katten skal du være sikker på det er tilladt at have kat der hvor du bor. Vælger du at få kat selvom det ikke er tilladt, løber du risikoen for at blive opsagt fra din lejlighed eller blive pålagt at afskaffe katten. Afskaffe kan betyde to ting: et nyt hjem i en fart, hvad normalt ikke er nemt med voksne katte eller den bliver aflivet. Begge dele er store beslutninger der kan være umenneskelig at håndtere.

    Du bør besøge flere hjem/opdrættere af den type du har forelsket dig. På den måde ser du de forskelle der er på de enkelte katte, men også hvordan opdrætterne håndterer deres katte. Gå evt. på udstilling og mød flere katte og opdrættere, så får du sikkert lyst til at besøge endnu flere.

    Køb af kat bør aldrig være impulsivt, I skal være sammen i mange år. Så vær kritisk i dit valg af den rigtige kat. Du vil se forskelle på de forskellige opdrættere og opleve der er nogen opdrættere du går bedre i spænd med end andre og der er katte der ser sundere ud end andre. Den opdrætter der spørger interesseret ind til forskellige ting i dit liv og hjem, gør det ikke for at snage, men udelukkende for at være sikker på at killingen får det bedst mulige hjem. Det viser omsorg fra opdrætterens side og også for killingens fremtidige liv, en seriøs opdrætter står til rådighed hele kattens liv. Jo flere spørgsmål du stiller jo større interesse viser du. Køb aldrig en kat/killing det er synd for - så bliver der produceret endnu flere det er lige så synd fra. Sig fra - og vær kritisk.

    Vælg dit nye familiemedlem fra et hjem der ligner dit eget mest muligt. Det vil gøre overgangen til kattens/killingens nye liv meget lettere både for katten og dens nye familie. Killingen skal som mindst 12 uger gammel, meget gerne et par uger ældre, være vant til hvad der foregår i et normalt hjem: støvsugning, fjernsyn, telefon der ringer, fy og nej når der gøres noget forkert, osv. Det er klart at killinger der ikke er opvokset under familiære rammer, f.eks. burkatte eller staldkatte, ikke er vant til det normale aktivitetsniveau i et helt almindeligt hjem og vil ha’ vanskeligere ved at tilpasse et almindeligt familieliv som måske endda foregår på 4. sal. Vælg en killing/kat der har været indekat, hvis det er det du kan tilbyde. Nogle opdrættere sælger ikke deres racekatte til at gå frit. En løbegård eller indhegnet altan er altid til stor glæde for både kat og ejer.

    Køb aldrig en killing der ikke er dokumenteret mindst 12 uger gammel, eller en der har løbeøjne, nyser, har dårlig mave, meget ”snask” i ørene eller er mager og virker utrivelig, eller hvis der bliver sagt den bliver aflivet hvis den ikke får et nyt hjem nu. Sig pænt tak for kigget og sig du går hjem og tænker over det, meld senere tilbage at du har fundet en anden killing. Køb ikke kat det første sted du kommer og ikke et sted du ikke selv ville være kat, og køb aldrig en det er synd for – det får opdrætteren til at producere endnu flere det er synd for. Alle de her ting vil du ikke bemærke hvis du ikke besøger forskellige opdrættere. Det kan blive til megen bekymring og koste rigtig mange penge hvis man køber en syg kat. Opdrætterens katte skal være imødekommende og interesseret, virke friske og raske, omgivelser og bakker skal være rene, morkatten skal være sammen med sine killinger.

    Du skal overveje om du vil købe en raceren kat. En raceren kat er det kun hvis begge forældre er det og killingen selv har stamtavle. Hvis opdrætteren siger at forældrene er racerene og har stamtavler, men killingen ikke har, kan det ikke bevises du køber en raceren killing. Kun killingens stamtavle kan dokumentere racerenheden. En stamtavle koster 205 kr. så det kan ikke være på grund af den udgift killingen ikke har stamtavle.

    Killingen skal som sagt være mindst 12 uger gammel, det skal kunne dokumenteres med attester at den er dyrlægechekket og vaccineret mindst første gang. Ansvarsbevidste opdrættere vil samtidig sørge for killingen er blevet neutraliseret inden den flytter hjemmefra. Killinger i den alder kommer sig meget hurtigere over indgrebet. En raceren killing med stamtavler, hvor opdrætteren er underlagt regler omkring avl og salg, koster faktisk ikke meget mere end en killing af tvivlsom herkomst, da racekatte killingen som sagt vil være neutraliseret og vaccineret og øremærket og/eller chippet. Registrerede opdrættere sælger deres killinger på kontrakt, en sikkerhed for både køber og sælger, det er normalt der foretages de nødvendige racespecifikke tests på forældredyrene for at sikre sunde og raske killinger.

    Hvis du ikke vil have en racekat kan det anbefales at købe kat/killing på et af de mange internater.

    Du kan også, normalt for omkring neutraliseringsprisen, købe en raceren voksen kat der har været anvendt i avl. Nogle opdrættere tager bare et kuld eller to – så det er nødvendigvis ikke ældre katte.

    Det er helt normalt at nogle racekatteopdrættere selv afleverer kat eller killing i sit nyt hjem, det støtter katten at der er mindst en person den kender i et nyt hjem hvor der er nye mennesker, lyde, lugte osv. – trygheden fra kattevennerne hjemmefra mangler også.

    Har du kat i forvejen og ønsker kat nr. to er det nemmeste at introducere en killing. Har du ikke kat i forvejen vil alle have stor glæde af du køber to killinger, eller en voksen neutraliseret og en killing. Skal du have to, så køb dem samme sted. De har delt den samme bakterieflora. Køber du en et sted fra og en anden et andet sted fra, kan du risikere at en eller begge bliver syge, da det er stressende for dem at komme i nyt hjem og så samtidig møde en bakterieflora de ikke kender. Faktisk er det synd for en killing på at være alene - det er stor omvætning at flytte fra mor og søskende, nye lugte, nye regler, nye mennesker - intet er som det plejer. Og igen mindst 12 uger - helst et par uger mere - det giver mere harmoniske og psykisk stærke killinger - de klarer omskiftningen langt bedre - og er mere stabile med f.eks. renlighed

    Gør forarbejdet grundigt inden du anskaffer dig verdens mest smukke, spændende, trofaste, kærlige, intelligente og inspirerende dyr: katten. Gør forarbejdet mindst lige så grundigt som når du planlægger din vinterrejse, dit nye TV osv - og dit liv vil live beriget i en grad du ikke kan forestille dig.

    Husk: Killinger skal vaccineres og kastreres - det giver sunde og harmoniske katte!

    Med ønsket om at du og din/e kat/te må få et langt, godt og inspirerende liv sammen.


  • #18   31. aug 2015 Super godt indlæg Lis smiley
    Har allerede kopieret det , der står jo faktisk alt.
    Godt gået smiley


  • #21   1. sep 2015 Nej Berit nu er jeg chokeret

    Men masser af "sjov" kan man komme ud for - stod engang med et kuld killinger - 1 rød og tre vildtfarvet hvor dommeren sagde det var det bedste kuld, men det kunne de ikke blive, de var jo ikke fra samme kuld - det kunne genetisk ikke lade sig gøre, det var en flovmand af det store ... Ikke morsomt at belære en stædig dommer - det gik bedre da jeg hentede en anden dommer. Kuldet blev BIS




  • #22   1. sep 2015 Det er dælme grineren Lus??????????

Kommentér på:
Tænke jer om før man købe kat

Annonce