{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.626 visninger | Oprettet:

Kat med CH, nogen erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Halløj alle sammen smiley
Jeg oprettede denne bruge for mange år siden. Jeg har ikke været aktiv de sidste 5 år, men nu er jeg tilbage smiley

Sagen er den at jeg nu er voksen og flyttet hjemmefra og skal til at have en kat smiley Jeg havde planer om at adoptere fra et internat, men så fik nogle af mine venners kat killinger (det var ikke helt planlagt og missemor bliver skam også steriliseret så hurtigt som muligt)

Den yngste i kuldet har CH (Cerebellar hypoplasia) og jeg er faldet pladask for det lille bæst :3

Jeg vil høre om der er nogle af jer på Kattegalleri der har erfaringer med at have en kat med CH smiley

Killingen er klar til at flytte hjemmefra den 21. september, og jeg glæder mig til at få hende hjem smiley Hun skal være indekat da det i min lejlighed ikke er tilladt at have katte ude uden snor, men med CH vil det også være det bedste for hende med hensyn til hendes sikkerhed smiley
Med venlig hilsen,
- Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat med CH, nogen erfaringer?
  • #1   4. sep 2015 Hvad er CH - og hvordan finder man ud af det er det?

  • #2   4. sep 2015 Cerebellar hypoplasia er en meget sjælden medfødt sygdom. Den smitter ikke og den bliver ikke værre med tiden. Kattens Cerebellar (Det sted i hjernen der styrer balance) er ved fødslen ikke fuldt udviklet.
    Det gør at katten har ufrivillige bevægelser og kan have svært ved at gå.
    Mange tror fejlagtigt at det er en smertefuld lidelse og får killingen/katten aflivet med det samme diagnosen er stillet.
    Sygdommen findes i forskellige grader. Hvis katten er hårdt ramt lærer den aldrig at gå eller stå. Hvis katten har det i mild grad så slingerer den lidt rundt som om den er fuld. Symptomerne kan blive forstærket hvis katten er ophidset/legesyg.
    Vi havde killingen ved dyrlægen som gav diagnosen: Mild grad af Cerebellar hypoplasia smiley


  • #3   4. sep 2015 Hun spiser, drikker, leger, går på kattebakken og vasker sig på lige linje som sine 4 brødre smiley

  • #4   4. sep 2015 Jeg er måske lidt optimistisk med at finde andre katteejere der har erfaring med Cerebellar hypoplasia i Danmark smiley Sygdommen er ikke ret udbredt, de eneste jeg har kunnet finde er fra USA smiley

  • #5   4. sep 2015 Jeg kender ikke HC, men har selv haft en killing som var født med en neurologisk lidelse, nogle kalder det svømmer, andre wobler, hun var en skøn kat, men desværre viste det sig, at der altså også var noget galt inden i, hun fik galdegangsbetændelse 2 gange og endte med, at leveren satte ud ( det kunne jo have været et tilfælde, men da hendes halvbror fra et kontrolkuld, med en anden hankat også havde samme lidelse og også måtte aflives med leversvigt, er det vist ikke tilfældigt)
    Jeg vidste hun ville få slidgigt med tiden, men det var hårdt, at hun allerede som 2,4 årig måtte aflives.

    Nyd du bare din kat, men dump vide, at det kan blive kortere end du regner med, og hvis det er muligt for dig ville jeg tage en af hendes søskende med smiley


  • #6   4. sep 2015 Du må også lige have et foto af min lille tøs, når hun sidder sådan ser man ikke noget, men ved al bevægelse så man hendes problemer, først og fremmest i bagbenene, hvor hun manglede følelse.
    Da hun flyttede ind hos mig, opdagede jeg hurtigt, at hendes mor havde passet hende godt, for hun kunne ikke selv holde sig rent bag i, men brugte bakken uden problemer, bortset fra når hun trådte i det hun havde lavet smiley


    profilbillede
  • #7   4. sep 2015 Fandt lige dette:
    Godt at det i det mindste ikke er progressivt.

    http://lifewithchcats.com/what-is-cerebellar-hypoplasia/

    Men hvorfor bevidst vælge en handicappet killing? Altså.. jeg har en der blev blind på det ene øje, men det var noget der stødte til, ikke medfødt. Han kompenserer også smiley


  • #8   4. sep 2015 Tak for forklaring - aldrig hørt om det. Men sådan er det - man "beriges" hele tiden.

    Måske nogen af de virkelig dygtige dyrlæger på kat i Danmark har set det? Andre end den du har været til:-)


  • #9   4. sep 2015 Cerebellar hypoplasia burde ikke forkorte hendes liv smiley Men hvis hun kommer til at lide, skal hun selvfølgelig have fred! Ingen tvivl om det smiley Jeg må desværre hun have én kat i lejligheden, ellers havde jeg gerne taget en af hendes brødre med smiley

    Tatovering anbefales: man styrer ikke helt selv hvilken kat/killing man forelsker sig i smiley Jeg var med hende til dyrlæge da hun var kun 9 dage gammel. Jeg sad med hende i bilen og i venteværelset for at holde hende varm og tryg.
    Jeg har også valgt hende af den grund at hverken avlerne eller jeg selv ønskede at se hende blive adopteret af andre og forsvinde ud af vores liv. For ja, hun er lille og sød nu, men hvis de mennesker der adopterede hende ikke længere ville have hende når hun ikke længere var en nuttet lille killing men en voksen hjerneskadet kat.. Puha, tanken var ikke til at bære, derfor har jeg valgt at adoptere lille Evie smiley


    profilbillede
  • #10   4. sep 2015 Jeg tænkte at det kunne være rart at hører fra andre der havde en kat som Evie, for at få gode råd og sådan smiley Jeg har selvfølgelig læst alt hvad jeg har kunnet finde på nettet om sygdommen smiley

  • #11   4. sep 2015 Jeg har set et program med en løveunge som havde denne lidelse.
    De gik meget op i, i programmet, at den sagtens kun e få et godt liv, men der var stor fokus på at gøre dens legemiljø så sikkert så muligt, så den ikke kom til skade.
    Kan huske at de lagde bløde underlag ud.

    Jeg håber du finder nogle med erfaring smiley


  • #12   4. sep 2015 Oh, de gjorde også alle hjørner "bløde" ved at putte det de kaldte "padding" på - tror det var noget pudeagtigt.
    Desuden havde de viklet reb rundt om alle de ting de tænkte at den kunne finde på at komme op til. Den kravlede op og ned når den legede, men de var bange for at den slog sine tænder hvis der ikke var noget blødt nedenunder.


  • #13   4. sep 2015 For pokker da, det er jo wobler , så ja min kat havde åbentbart det samme, ikke så slemt som den kat i videoen, for hun rettede ikke sine ben ud, hun var næsten 1/2 kg lettere end sin søster, da hun var 12 uger, jeg fik hende hjem ca 14 uger gammel og knapt 1 kg, hun har aldrig ladet sig mærke med noget, hun kravlede op uden besvær, men når hun hoppede ned lignede hun et flyve egern, hun kunne ikke lande på noget mindre end et sæde på en spisestuestol, og absolut ikke springe ned fra noget højere end en stol.
    Jeg havde ikke et krassetræ, for den gang havde jeg ikke set et med store nok hylder, men havde kasser stående som en trappe op, og en krassetønde, jeg trak en stol ud ved spisebordet, så hun kunne komme op til drengene, og ved vinduerne stod der også noget så hun havde samme muligheder som drengene.
    I kolonihaven kunne hun selv komme ud i løbegården, men jeg så aldrig hende prøve, at komme ind ad hønsestigen, jeg åbnede døren smiley det var lettest.
    Hun kunne kun slikke sig på maven, når hun blev pladseret i hjørnet af sofaen, i starten måtte jeg hjælpe hende på plads i sofaen, men hun fandt ud af, at gøre det selv med tiden.
    Men jeg måtte vaske hende bag i, og hun var jo langpelset, så hun blev klippet, så det var nemmere for hende og mig.
    Motorisk blev hun bedre i løbet af det første år, og så stoppede udviklingen.
    Da jeg fik hende, gik hun som en killing som endnu ikke gik helt godt, helt ned på hælene, og i fuld firspring kunne hun ligne en kanin, fordi benene stadig ikke var strakt og fulgtes ad.
    Jeg løftede hende tit hen hvor hun ville, og hun lærte hurtigt, at løfte rumpen, så jeg lige kunne samle hende op.
    Drengene var begge rigtig glade for hende, og hun havde et godt liv, bare for kort.
    Jeg skulle faktisk ikke have haft hende, jeg var skrevet op til et senere kuld, men jeg så hende da hun ikke ca r ret gammel, faktisk den dag hun var til dyrlæge for, at finde ud af hvad der var galt og om hun kunne leve, hun var faktisk afsat på det tidspunkt, men kunne jo selvfølgelig ikke bruges i avl, men jeg sagde jeg godt kunne tage hende, for hos mig skulle hun kun være til kæl, og vi kunne jo humpe rundt i takt smiley jeg havde nogle år før været igennem i operation i hjernen, så vi kæmpede sammen om, at blive bedre smiley måske også derfor jeg hoppede i med begge ben og valgte hende.


  • #14   4. sep 2015 Her er Tulla sammen med drengene, i løbegården i kolonihaven, hun er voksen, men en lille stump.

    profilbillede
  • #15   5. sep 2015 Jeg har ikke hørt om lidelsen før, har dog hørt Jettes fortælling om søde Tulle før smiley smiley smiley smiley

    Hvis du ved hun kan få et godt og langt liv sammen med dig og hun på ingen måde lider, så er det jo rigtig fint..
    Man kan præcis som du siger ikke altid styre hvad man forelsker sig i, hvilket også er grunden til jeg har min baby Tøsen i dag, selvom det har vist sig at hun er en meget dyr kat og har fået en del helbredsproblemer så har jeg aldrig en eneste dag fortrudt.

    Det er modigt og flot af dig at du påtager dig ansvaret for en kat med et medfødt handicap for du skal jo indstille dig på at indrettet hjemmet efter hendes behov og begrænsninger, men det gør man jo gerne for sin elskede missekat, held og lykke med hende og lade os endeligt byde hende velkommen når du får hende hjem og får taget en masse billeder af hende, for hun er da godt nok en charmetrold på det billede du har sat i oplægget smiley


  • #16   5. sep 2015 Tusind tak for jeres søde kommentare og støtte! smiley Det varmer virkelig smiley
    Evie er jo født hos min bedste ven siden barndommen og hans kæreste, så jeg har ofte været på besøg :3 Jeg har også fået utallige billeder af Evie siden hun blev født smiley Jeg vil vente med at oprette hende til hun er flyttet ind smiley
    Jette: Det er godt nok nogle flotte katte du har smiley


  • #17   5. sep 2015 Ja de var skønne, men desværre alle 3 tidligere katte, den sidste sagde jeg farvel til sidste sommer, han var lige fyldt 9 år.

  • #18   5. sep 2015 Jeg har disse putte mislinger nu, de er også skønne smiley

    profilbillede
  • #19   5. sep 2015 En kats liv er for kort, det er faktisk deres eneste fejl smiley
    Min Figaro, som bor hos mine forældre, er lige fyldt 14 år i foråret. Hun er heldigvis stadig sund, rask og sprængfyldt med energi smiley


  • #20   11. aug 2016 kan se emnet er af lidt ældre dato men jeg kender sygdommen Cerabellar Hypoplasia og jeg har også en kat med CH. Ja et sikkert legemiljø er helt sikkert en start og så fokus på at træne kattens muskler - det kan støtte den lidt...

  • #21   11. aug 2016 Evie er vokset sig til en stor flot kat smiley
    Hun har ingen problemer i hverdagen, og min kæreste og jeg lægger knap nok mærke til at hun fejler noget smiley


    profilbillede
  • #22   11. aug 2016 Hvor er hun fin. Her er min lille CHkat ?

    profilbillede
  • #23   11. aug 2016 Wow, nogle smukke farver! smiley

  • #24   11. aug 2016 Tak. Ja jeg synes også hun er fin

    profilbillede
  • #25   11. aug 2016 Så smuk! smiley
    Evie er ikke super fotogen smiley


    profilbillede
  • #26   11. aug 2016 Åhhr så fin. Det er nu heller ikke altid Tsunami er lige smuk ??

    profilbillede
  • #27   12. aug 2016 Pletskud! smiley

Kommentér på:
Kat med CH, nogen erfaringer?

Annonce