{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

Besøg hos legekammerater {{forumTopicSubject}}

Godaften kattefolk smiley

Jeg opretter dette indlæg for at høre om jeres tanker/erfaringer mht. at tage sin(e) kat(te) med hjem til legekammerater - lidt lige som hunde ofte har nogle legekammerater, de mødes og leger med.

Jeg er blevet den heldige ejer af en skøn hunkat, Saga. smiley Hun er 6 måneder gammel. Min mor har to herlige 8-9-måneders killinger, en han og en hun. Jeg har en lille drøm om at kunne tage Saga med hjem til min mor, så de tre kunne lære hinanden og kende, så hun dermed kan komme på pasning samt legebesøg i ny og næ - hvis det altså kan lade sig gøre.

Kender I noget til at gøre det på den måde?
Vil det gøre mere skade end gavn for Saga, nu hvor hun er enekat til daglig?
Vil de kunne huske hinanden, hvis der går en uge eller to mellem de ses?

Jeg tænker nemlig, at det ville være skønt for Saga at tilbringe tid sammen med ligesindede, men jeg ved ikke om hun så vil savne det, når hun er herhjemme.

Hun giver ikke udtryk for at savne andre kattes nærvær, på trods af at hun er fra internat - hvilket min mors to også er. Det er kun fordi jeg selv synes, det kunne være hyggeligt at have hende med, når jeg besøger min mor - og så naturligvis det praktiske i, at hun kan passes.

På forhånd tak. smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Besøg hos legekammerater
  • #1   23. jan 2016 Jeg har haft taget begge mine to med hjem til mine forældre, som også havde en kat. Jeg har sågar haft min hankat med hjem til en veninde som også har 2 katte.

    Ingen af kattene har lidt overlast på nogen måde. Der har ingen tegn været på stress eller ubehag. Tværtimod elsker mine to hårboller at komme en tur på landet.
    De hygger sig gevaldigt og det er man slet ikke tvivl om.

    Min hankat og min venindes hankat (killinger begge to) havde en fest sammen. De legede og legede. Der var intet ondt i det på nogen måde. De elskede virkelig hinanden.
    Den eneste ulempe var at hendes egen ukasterede hankat, kunne finde på at tisse i sengen efter besøget.
    Dog er det ikke noget der med 100% sikkerhed har skyldtes min kats tilstedeværelse, da hendes kat kan finde på at gøre det en gang i mellem.

    Der er nogle der er for og nogen der er imod.
    Jeg tilgengæld synes man skal kigge på sin kat og vurdere dens psyke. For ingen katte er ens, og som ejer ved man oftest bedst selv hvornår katten er utilfreds eller glad. smiley


  • #2   23. jan 2016 Man kan vel altid prøve?

  • #3   23. jan 2016 Det lyder jo bestemt ikke dårligt!

    Saga virker som en kat med gåpåmod, og virker bestemt ikke nervøs eller tilbageholdende. Min mors to katte fremstår også begge som rolige og nysgerrige, så jeg tror nok de skulle blive rigtig gode venner, når de får set hinanden an.

    Min allerstørste bekymring er, om Saga vil føle sig alt for alene, når hun er herhjemme. Asta og Aslan har trods alt hinanden, men når hun kommer hjem fra legebesøg, har hun jo kun min kæreste og mig. Jeg er bange for, at hun vil blive deprimeret når hun først har prøvet at være sammen med andre katte.


  • #4   23. jan 2016 Det kan man, Ida. smiley Og det tror jeg også jeg vil. Jeg ville bare høre nogle synspunkter. Måske havde andre nogle erfaringer, der skulle tages til overvejelser. Som sagt er jeg bange for at ende med en deprimeret kat, der savner sine venner. Det ville jeg være ret ked af.

  • #5   23. jan 2016 Ah, ja det kan jeg godt se smiley Hmm, jeg håber da nogle måske har erfaringer de kan dele smiley

  • #6   24. jan 2016 Jeg syntes generelt det er en dårlig idé og kan nemt være stressende for alle 3 katte, generelt er katte meget territoriale og vil ikke byde en fremmede kat velkommen, der vil selvfølgelig altid være undtagelser, og nogle katte kan lære det, men det er nok de færreste.

    Jeg har ikke selv erfaringer på det punkt for jeg syntes ikke der er nogen grund til unødigt at stresse mine katte, samt ingen af mine katte er fan af at køre bil så det er kun til nødvendige dyrlæge besøg de bliver transporteret.


  • #7   24. jan 2016 jeg kunne aldrig finde på at tage mine katte rundt, ej heller have andre på besøg! katte er meget territoriale.
    jeg har haft en kat der kom på mit hegn og tag og så hvor meget det ændrede mines opførsel smiley


  • #8   24. jan 2016 Jeg må være med Heidi og N9nna på denne.
    Jeg er ikke i tvivl om du ville gøre det i god mening, og at nogen katte måske ikke bil have noget imod det, men for mig er der desværre for meget at tabe i forhold til gevinsten, som jeg kunne få ud af det.


  • #10   24. jan 2016 Tak for nogle af jeres svar. Jeg ved godt, katte er territoriale. Jeg ved godt, katte ikke er flokdyr. Det kan godt være, jeg skulle skrive det i mit indlæg.

    Personlige omstændigheder gør faktisk, at Saga kan ende med at måtte BO hos min mor og disse to katte - for af med hende, vil jeg ikke. Det kan også være, jeg skulle have skrevet dette.

    Kommentarer som "Hvis du vil sådan noget så få dig en hund" og "det er en kat du har, ikke en hund" er fjollede og dybt unødvendige. Jeg er født og opvokset med katte, så jeg er faktisk mod forventning ikke en komplet idiot. En idiot er man derimod, hvis man anskaffer sig en hund for at kunne tage den rundt. Fjollet. Jeg har også haft hund. Han kom kun med ét sted hen.

    Jeg har naturligvis tænkt mig at stoppe besøgene, hvis jeg kan se at nogen stresser ved det.


  • #11   24. jan 2016 Jeg må også hellere skynde mig at sige, efter erfaringer på Hundegalleri, at jeg IKKE kun accepterer svar som "woo hoo, god idé, skynd dig at rykke din kat rundt til alle mulige fremmede katte". Nej. Jeg spurgte til erfaringer. Det har jeg fået. Og jeg tager gerne imod flere.

  • #12   24. jan 2016 I starten da jeg fik min hunkat, boede jeg ovenover byens lokale værtshus. For at beskytte katten for støj og larm nytårsaften, fik hun lov til at blive passet ved min mor, som bor i meget landlige og rolige omgivelser.
    Desværre fik jeg dagen efter en meget stresset pige hjem, som faktisk brugte det meste af dagen på at undersøge og afmærke min lejlighed. Præcis det samme havde hun gjort ved min mor.
    Året efter lavede jeg huler i lejligheden, tænde lys og skruede lidt extra op for tv'et. Hun havde ikke nær samme stressniveau, som året hvor hun blev flyttet.
    Det er min erfaring.


  • #13   24. jan 2016 Tak, Yvonne.

    Jeg ved, risikoen er der. Og jeg vil naturligvis ikke gentage, hvis Saga eller de to andre ændrer adfærd efterfølgende. Det er hovedsageligt af praktiske årsager, jeg ønsker at prøve det af. Som sagt kan hun ende med at skulle bo der i et par måneder, og så vil jeg egentlig bare mene at unge katte er mere åbne end ældre katte.

    Forøvrigt forlader jeg hende ikke, hvis hun skal besøge dem.


  • #14   24. jan 2016 Det er klart at hvis man fra starten vænner sin kat til at tage med på besøg enkelte steder så bliver det hverdag for dem og på den måde stresser det dem ikke, det er sådan set ikke det med at du vil tage katten med der alarmere mig, men det faktum at din mor selv har 2 katte, det er muligt det går fint i starten, men måske går det ikke når de bliver ældre.

    Da min søster havde sine 2 forrige katte, en Maine Coon og en huskat, da havde de altid kattene med når de besøgte hendes svigerforældre, og kattene anså svigerforældrenes hus som deres hjem lige så meget som deres eget hjem, de blev også passet hos svigerforældre ved ferier m.m. de var vænnet til det fra de var killinger så det var naturligt for dem, men der var heller ikke andre dyr at forholde sig til hos svigerforældrene.

    Men det lyder til du har en sund indstilling til at forsøge det og så må du jo prøve at se hvordan det går, men du skal gøre det mens alle er små og jeg må indrømme at din mors katte allerede er på grænsen til at de er blevet for gamle til det, det var noget andet hvis det var permanent, men katte glemmer hinanden meget hurtigt.

    Jeg husker da min Tøsen var lille da adopterede min morbror hendes søster og jeg tilbød at passe morbrors kat da de skulle på ferie blot halvanden måned efter de fik katten, for tænkte de 2 katte var jo opvokset sammen i mit hjem så de kunne nok huske hinanden, men faktisk så kunne de ikke det lige i starten, morbrors kat genkendte mig og hjemmet men ikke sin søster, dog gik der blot 20 minutter så legede de og fandt hinanden og havde det top sjovt de 10 dage de var sammen igen, der var ingen afsavn da de igen skulle undvære hinanden, men jeg er sikker på at havde Vi prøvet samme scenarie 6 mdr senere så var det ikke gået.
    Forskellen her er jo også at de var vokset op sammen i mit hjem, og det var kort tid efter de var blevet adskilt.


  • #15   24. jan 2016 Som du nok kan se så er mange der er imod det. Jeg vil ganske enkelt sige at mine katte hygger sig og elsker det. Som sagt skal du se sin din kat an, du ved bedst selv hvordan din kat er. Man kan ikke skære alle katte over i en kam.
    De har nogle grundlæggende instinkter, men jeg har bare erfaret at mine på ingen måde bliver stressede eller har behov for at afmærke.

    Personligt synes jeg at det er 10x værre at slæbe sin kat med på en udstilling. Hvor den skal sidde i et lille bur i et telt med varme på langt over det naturlige for en kat. Hvor en masse mennesker render rundt og stirre på den.

    Men det er jo igen forskelligt fra kat til kat smiley


  • #17   24. jan 2016 Jeg har haft Peanut med hjem til mine forældre i ferien og planen er at hun skal med hjem til mine forældre hver gang, da jeg altid er der i minimum 3 dage. Hun tog det rigtig pænt og det håber jeg hun fortsætter med. Men Peanut er heller ikke en kat der stresser eller bliver bange, så jeg ville ikke være nervøs for at tage hende med. Men som andre siger så kender du din kat og må derudfra se om du tror den kan håndtere at komme med.
    Mine forældre har så ikke selv kæledyr så ift det har jeg ingen erfaringer.


  • #18   24. jan 2016 Godt at høre at nogle af jer har haft fine oplevelser med det.

    Min mors katte har en "haveven" som i ny og næ kommer og kigger ind ad havedøren, og Asta og Aslan er ellevilde. De sidder og leger op ad ruden og virker umiddelbart rigtig gæstfrie. Jeg ved godt, at det ikke er ensbetydende med at en fremmed kat i deres hjem går lige så smertefrit - men det giver mig et håb om at der er en lille chance.

    I må endelig ikke tro at jeg vil presse hverken min eller min mors katte ud i noget som helst. De behøver bestemt heller ikke ligge i ske og lege dagen lang. Bare acceptere hinanden.

    Mht. bare det at køre rundt, virker Saga meget afslappet. Det er mit indtryk at de katte jeg nu har haft med at gøre, har taget selve transport fint. Enzo var ganske få gange med oppe hos min mormor, som ikke selv havde dyr. Han blev først ked af at køre da han begyndte at skulle til dyrlæge hele tiden.

    Vi ser hvad der sker. Håber på succes, accepterer afslag.

    Tak for svarene!


  • #19   24. jan 2016 Jeg er selv en af dem der "rejser" med min kat. Men kun hjem til min mor. Vi boede der et stykke tid (Feline i lidt over ½ år), så for hende er det lige så meget hendes hjem som her i lejligheden.
    Jeg havde så heller ingen bekymring ved det, da vi allerede havde flyttet med hende 2 gange på det tidspunkt, og hun hver gang bare indtog det nye hjem med høj haleføring!
    Min mor har ikke kat men to hunde, og det fungerer fint. Hundene kommer også på besøg her hos os. Til gengæld ville det ikke have virket, hvis min mor havde haft kat. Feline HADER andre katte.
    Så bare prøv. Det kan jo være det lykkedes. Alle katte er jo forskellige. smiley


  • #21   24. jan 2016 Der er jo ingen her der snakker om at katten er nødt til at komme med? Men om det kan lade sig gøre. TS siger jo netop at hvis det ikke går er det ikke noget problem så bliver den hjemme, det samme havde været tilfældet for mig, da jeg har mange der gerne vil kommer op og passe hende i vores hjem. MEN hvis katten ikke har noget i mod at komme med, måske endda nyder det, hvorfor så ikke?
    Da jeg kom hjem til mine forældre kom Peanut ud af sin kasse med høj haleføring og vores tanker om at holde hende på værelset i starten var hun ret ligeglad med, da hun havde udforsket værelset i en lille time ville hun med ud og se resten af lejligheden og hun nød det virkelig. Det er klart det ikke er alle katte der har det sådan, men så må man jo aflæse sin kat og agere ud fra det.


  • #22   24. jan 2016 Jeg vil faktisk have samme problemstilling når jeg flytter(hvis der bliver plads til kat, nu må vi se) og jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det! Jeg vil rigtig gerne høre mere om det når du har prøvet smiley

  • #23   24. jan 2016 Jeg skal prøve at huske en update, når vi har prøvet det af. smiley

    Nej, det er ikke livsnødvendigt at hun skal med. Jeg undersøger mine muligheder! Hvis jeg var typen, der aldrig var hjemme, havde jeg aldrig skaffet mig en kat. Igen; stresser hun eller de to andre af det, bliver det en engangsforestilling!


  • #24   30. jan 2016 Så kom vi hjem fra første besøg hos Sagas nye venner.

    Det gik over al forventning. Saga tog det i stiv pote, og kiggede hele huset igennem, mens de to andre fulgte nysgerrigt med. Den ene af min mors katte skulle have lidt mere tid at tænke over situationen, men der var ikke nogen oppustede haler eller rejste børster. Blot lidt brummen.

    De endte med at ligge med en halv meters afstand mellem hinanden og slappe af.

    Saga tog køreturen perfekt. Hun sad bare og kiggede, mens jeg havde lange samtaler med hende. Vi vil prøve igen i den kommende uge, og se om de kan genkende hinanden og måske er lidt mere afslappede og afprøvende. Vi er i hvert fald ikke skræmt væk, og alle katte overlevede og har det fint, nu hvor vi er taget hjem igen.


  • #25   31. jan 2016 Det lyder til det kan blive en succes, men det skal nok være ofte besøg indtil de ligesom lærer hinanden at kende, for der skal en del besøg til for at de lærer at huske og genkende hinanden, måske dert kan hjælpe hvis du næste gang tager et tæppe med som saga har ligget meget på og dufter af hende og efterlader det hjemme hos din mor og omvendt din mor finder et tæppe som dufter meget af hendes katte som du tager med hjem, sådan at duftende af kattene bliver blandet og altid er i nærheden af de 3 katte og så bytter i tæpper jævnligt så duftende altid bliver fornyet.
    Var det en forklaring der var til at forstå???

    Nå men tænker blot at det måske kunne hjælpe på hukommelsen for kattene..


  • #26   31. jan 2016 Heidi N, det var i den grad til at forstå, og det er en rigtig god idé og helt klart noget, vi vil prøve! smiley

    Der går ikke mange dage før hun skal på besøg igen, og jeg kan ikke forestille mig at det går i den forkerte retning fremover.

    Jeg er bare så glad for, at det gik så problemfrit.


Kommentér på:
Besøg hos legekammerater

Annonce