{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Scottish Fold
  • #1   5. maj 2016 Selvfølgelig må man det smiley

    TICA ( som er international ) har en masse spændende racer, som der arbejdes intenst på at udvikle smiley
    se bare her : http://www.tica.org/da/cat-breeds

    Jeg har læst MANGE ( og langt fra sobre ) debatter fra medlemmer af konkurrende klubber, som jo naturligvis ikke har nogen interesse i at der kommer nye tiltag i katte racer som de ikke kan være med deltagende i , når deres klub ikke godkender disse...

    Så man skal altid tænke over at der kan være mange årsager til debatter og "kritiker" smiley

    Jeg har fornøjelsen at kende en Scottish Fold , og jeg skal sandelig garantere det er en super skøn race, så jeg håber også at mange mennesker vil tænke selv og netop selv stifte kendskab til dem smiley


  • #2   5. maj 2016 Det er sikkert en skøn race - men findes der en kat som ikke er skøn??
    Men hvorfor vælge en race der er fremkommet af en genfejl?
    Er det blevet en prestige i at have noget de andre ikke har - også når det gælder katteracer??


  • #3   5. maj 2016 Et noget svagt "argument" i min optik .....

    Skulle man så heller ikke Købe Internat katte , eller forenings katte ???

    Hvem kender ophav på disse ?

    Der kan da også gemme sig både "Genfejl" , indavl og en masse andet....

    Skulle man så også undlade at Købe derfra ??

    Og vi vender lige ... hvad mon der sker hvis man kun avler/opdrætter " på det perfekte " ?

    Bliver det så bare overperfekt - eller knækker filmen mon så en dag...

    Spændende hvad man kan forestille sig ikke ?


  • #4   5. maj 2016 Lige netop Schottish Fold er der mange helbredsmæssige aspekter, man skal tage højde for. Genet, der gør øret foldet, resulterer desværre i mange andre skavanker end lige et foldet øre.

    http://kaeledyr.lecovok.com/osteochondrodysplasia.html



  • #5   5. maj 2016 Man må gerne have Scottish fold i Danmark men man kan ikke få stamtavle på racen da den endnu ikke er godkendt i Danmark.
    Det er den blandt andet ikke fordi den er avlet på en genfejl som gør at katten mangler Brusk og det er ikke kun i ørene brusken mangler som jo er årsagen til de foldede øre, det er i hele kroppen,så jeg ville tænke mig meget grundigt om før jeg anskaffede racen for hvad udvikler den af følge sygdomme gennem livet når der mangler Brusk, her tænker jeg særligt på gigt og lignende smertefulde sygdomme.
    Ja faktisk kunne jeg slet ikke forstille mig at købe sådan en race, sød ser den ud men vil ikke støtte sådan et projekt.


  • #6   5. maj 2016 Degenerative joint disease, especially in the tail but also in the ankle and knee joints, causing pain or poor mobility. It’s important to handle the tail carefully if it has developed stiffness.
    Hypertrophic cardiomyopathy, a form of heart disease, has been seen in the breed, but it has not yet been proven to be a heritable form of the disease.

    Read more at http://cattime.com/cat-breeds/scottish-fold-cats#csdyhmGrPHq0uK3P.99


  • #7   5. maj 2016 Men syntes ikke der er nogen der forklare om man så også skal undlade disse Internat og foreningskatte ??

    Der er næppe nogen der kender meget til deres ophav eller er der ?

    Jeg tænker da mere, n¨r man nu argumentere for dv sygdomme og des lige ....

    Men hvad med Internat og forenings katte , disse findes jo ude og er kommet til verden uden at man overhovedet kender til deres gén status , sygdoms billede, og forgående historik ? ?

    Ja... Jeg må virkelig sige - jeg kan undre mig...


  • #8   5. maj 2016 Jeg tror måske det er bedre at kende til sygdommene? I det mindste ved hvad da hvad man skal kigge efter.
    Og ja, Konkurrenternes Skræk, der er da masser af arvelige sygdomme blandt alle katte, ikke kun racekattene. Hvis man gerne vil købe en bestemt race, så må man bare tage det kendte i betragtning og sige "det er det jeg vil". Og så synes jeg, at hvis du godt kan lide racen Mette og vil have den, så ville jeg sørge for at vide så meget som muligt så du er forberedt og så gør det som gør dig glad smiley


  • #9   5. maj 2016 Men altså.....

    Det jeg gennemgående høre er jo at man skal ikke købe Scottish Fold - men skal man så købe Internatkat eller foreningskat - er det bedre ?


  • #10   5. maj 2016 Jeg køber ikke internat og foreningskatte.

  • #11   5. maj 2016 Dunno, jeg tror måske tingene ville være lidt mindre negative hvis folk nu holdt sig til det trådstarter spørger om. Jeg kender desværre ingen avlere jeg kan anbefale, men måske skal du lede i andre lande som Tyskland og Sverige hvis du skal finde nogle der opdrætter smiley

  • #12   5. maj 2016 Forskellen for mig ved internatkatten og en avlet kat som Scottish fold er at internat katten giver jeg væsentligt mindre for og ved at jeg køber katten i sækken altså ikke ved om det er gode gener eller ej, racer avlet på defekter der kan jeg så nærmest være 100% sikker på at der vil opstå sygdomme og de vil koste mig en hulens masse penge både i indkøb og i dyrlægeregninger..

    Jeg har selv internatskat og ja jeg vil tænke mig en ekstra gang om næste gang, for jeg har fået en kat med arvelige sygdomme og syntes ikke det er sjovt at jeg flere gange har været der hvor jeg ikke vidste om jeg skulle sige farvel til katten alt for tidligt pga smerter hos katten, så kan jeg forsøge at undgå at købe en kat som ret sikkert bliver syg i en tidlig alder så gør jeg det.

    Min er 9 år og plaget af gigt og løse knæled, havde jeg kunnet fravælge det så havde jeg 100% sikkert gjort det, ikke pga pengene men fordi det er sindsygt hårdt at se sin kat i stærke smerter og intet kunne gøre, kigge ind i øjne der skriger på hjælp og smertelindring og som ikke forstår hvorfor hun har ondt eller at hun skal holde sig i ro, hun har korte perioder med de smerter og er for det meste smertefri, men jeg ved der kommer en dag hvor smerte perioderne bliver længere og længere for til sidst at være konstante og jeg skal tage beslutningen om at nu skal hun have fred.

    Hvorfor i alverden skulle jeg vælge at udsætte mig selv og en kat frivilligt for dette??? For det er jo det jeg vælger med Scottish fold, hvis folk vil det jamen så gør dog det, men jeg personligt vil ikke gøre det og jeg vil ikke støtte nogen der gør blot fordi katten ser nuttet ud med krøllede øre.


  • #13   5. maj 2016 Altså den Scottish Fold jeg kender har ingen problemer...

    Jeg er i en gruppe hvor de også er, ingen klager over problemer ...

    Jeg har også høre - både lykkelige samt ulykkelige historier med og om Internat forenings katte , men dette kan også forekomme hos opdrættede katte....

    Så opskriften er vel bare som altid - at man ser sig godt for - og køber ud fra hvad man mener er godt ikke ?


  • #14   5. maj 2016 Det er også bedre du fortæller din historie Heidi - det er meget svært at forholde sig til når folk bare skriver "her er en masse helbredsmæssige problemer som den nok får". Når du fortæller om dine erfaringer så bliver det mere virkeligt og derfor nemmere at tage stilling til. Måske vil det få trådstarter til at tænke mere over det. Men jeg tror nu ikke at, fordi man skriver "her er en liste over sygdomme den kan få, hvorfor vil du dog have sådan een" så får det trådstarter til at tænke. Snarere tværtimod -

    Enig Konkurrenternes Skræk smiley der er ingen garantier og derfor er det bedre at undersøge tingene og høre andres erfaringer, men også danne sine egne meninger om det. Jeg er sikker på at trådstarter vil tænke over, om det også er katten hun vil have nu smiley og hvis hun stadig vil, så kender hun i det mindste til problemerne på forhånd


  • #15   5. maj 2016 Men en god rettesnor omkring Scottish Fold, er nok at tale med dem der har dem tæt inde på livet smiley

    Som tidligere nævnt, så kan nogen hurtigt få en "shit storm" op og køre, og dette udvider ikke rigtigt Intellektet jo smiley

    Ida T - Tak , ja, den sunde fornuft er nok at man selv søger sine oplysninger smiley


  • #16   5. maj 2016 Fakta kan man jo ikke ændre på. Og der er en hulens god grund til, at racen ikke er godkendt i Fifé.

  • #18   5. maj 2016 Personligt mener jeg alt starter et sted....

    TICA som i sin kraft af netop at være International - HAR godkendt Scottish Fold smiley

    Så der må jo ses muligheder smiley


  • #19   5. maj 2016 Nu kender jeg ikke meget til racen derfor jeg spurgte.
    Men kan godt være jeg så ikke skal have sådan en smiley :)


  • #20   5. maj 2016 Scottish Fold bør ikke avles på. Længere er den egentlig ikke.

  • #21   5. maj 2016 Det er så din mening ~ Som overhovedet ikke har noget med trådststarters spørgsmål at gøre.

  • #22   5. maj 2016 Det er så langt fra kun min mening. At bevidst avle på defekter, der kan koste katten et liv i smerter, blot for at man kan få en kat, der ser anderledes ud. Mennesket er bestemt ikke dyrenes bedste ven. smiley

  • #23   5. maj 2016 Kan kun igen og igen og igen , gentage mig selv smiley

    Man skal søge oplysninger de rette steder smiley

    Mette Marie Pedersen der findes denne gruppe inde på FB også... der er helt sikkert nogen der kan fortælle dig meget mere relevant end du vil finde her i denne tråd smiley

    https://www.facebook.com/groups/72157395305/?fref=ts


  • #24   5. maj 2016 Videnskabelige undersøgelser er nok mere relevante en FB er.

    Og bare fordi man kan, skal man ikke avle på alt, der har en puls.


  • #26   5. maj 2016 Og vi vender lige ... hvad mon der sker hvis man kun avler/opdrætter " på det perfekte " ?

    Bliver det så bare overperfekt - eller knækker filmen mon så en dag...


    Jamen ingen er jo perfekt - alle er unikke smiley Men jeg fik ikke svar på om der er prestige i at have en racekat ganske få har?

    Og det med at købe fra internater eller private, ja der er ingen garanti.
    Her er racen fremavlet og man skulle så vide hvad der kan vente forude. Det bør opdrætter jo have 100 åct. styr på.......
    Det ville jeg ikke være interesseret i smiley

    Uanset hvad TS:
    Se dig godt for og lad være med at købe katten i sækken smiley


  • #27   5. maj 2016 Husk Vildkattene :

    Om der er " prestige" kan jeg da ikke svare dig på, det lyder til at være dig der har et problem med det ?

    Essensen er at opdrættere arbejder for at forbedre... nogen gange lykkedes det - men der er da også set ensembler på det modsatte...

    Men om man vil have internat/foreningskat eller racekat er i min verden kun et must at vi er forskellige da smiley så er der heldigvis for enhver smag nemlig smiley

    Og om man får mere ud af "en videnskablig artikel" end at snakke med de mennesker der arbejder med dem i det daglige... Tja... det kan man jo så selv vurdere hvad man tror mest på da.... smiley



  • #28   5. maj 2016 Nu er jeg så en af dem, der har en, åbenbart, ufatteligt syg og nærmest hadicappet kat. LOL. Jeg kan da kun grine.... Min Scottish Fold fejler intet, er undersøgt på kryds og tværs, scannet og røntgenfotograferet, ligesom mine andre katte. Der findes både gode og dårlige opdrættere derude, så man skal altid se sig godt for, uanset hvilken race man køber. Men jeg syntes du skulle tage en snak med en opdrætter, eventuelt tage ud at besøge en opdrætter, hvis hun vil tage imod besøg. Lad være med at lytte til alle de negative kommentarer, men dan dig din egen mening efter du har set dem og talt med nogen, der ved noget om racen og hvordan man avler sunde og gode katte. smiley

  • #30   5. maj 2016 Der har været én opdrætter af racen i DK - der ikke har opdrættet racen i mange, mange år.


    At Tica godkender racen er da ikke noget kvalitetsstempel - de godkender racer ingen andre forbund vil røre ved.

    Syntes det kører noget af sporet - enkelstående katte er altså ikke lig med det er en sund race.

    Og der er da en pokkers forskel på bevidst at avle på genfejl - og risikere at få et eller andet ved en internatskat - underlig sammenligning

    Har aldrig fattet interessen for defekte katte - ingen af dem. Hvad er formålet?


  • #31   5. maj 2016 Tina B: Nu er jeg så en af dem, der har en, åbenbart, ufatteligt syg og nærmest hadicappet kat. LOL. Jeg kan da kun grine.... Min Scottish Fold fejler intet, er undersøgt på kryds og tværs
    Min kat som i dag har gigt fejlede heller intet indtil hun var over 5 år, og jeg kan se din Scottish fold er fra 2013 så der kan jo nemt komme feks gigt problemer senere i livet netop pga manglende Brusk, jeg har på intet tidspunkt sagt at racen er syg fra starten af men at den har stort potentiale til at udvikle sygdomme senere i livet, når jeg anskaffer en kat så forventer jeg at have den i mange år.

    Men om trådstarter vælger den race eller en anden er helt op til hende, jeg vil ikke gøre mig til dommer over det, jeg udtrykker kun min egen personlige mening, og jeg syntes at man som ny katteriet skal have muligheden ved at se fordele og ulemper, og ikke kun høre solstrålehistorierne, og så er det jo fint også at få dig Tina på banen som har racen og høre at du ingen problemer har oplevet endnu, du kan jo stadig ikke sige om der senere opstår slidgigt eller lignende.
    Der er gode og dårlige linjer i nærmest alle racer så alle katte kan udvikle sygdomme det er der jo ingen tvivl om.


  • #32   5. maj 2016 Mette Marie - Man må gerne have racen, der er der ingen der forbyder. Men den største katteorganisation i Danmark er FIFe. Den danske FIFe-klub hedder Felis Danica (FD er svarende til DKK hos hundene). FIFe godkender ingen racer med Scottish Fold-genet på grund af de helbredsmæssige følger (osteochondrodysplasia), der kommer af genet. FIFe har simpelthen skrevet ind i deres regler at de ikke vil det. Ikke fordi de er bekymrede for at andre organisationer har godkendt racen, men fordi FIFe er en af de organisationer der har valgt at tage nogle etisk principielle beslutninger om hvad de vil godkende af racer smiley

    FIFe's avls og registreringsregler:
    3.5.2 Genetiske sygdomme

    FIFe godkender ikke nogen ny katterace med racekarakteristika baseret på unormale fænotypiske træk eller andre medfødte egenskaber som vil give anledning til helbredsproblemer eller forringe kattens normale liv.
    FIFe anerkender ikke nogen racer, der som racekarakteristika har:
    - Achondroplasia/pseudo-achondroplasia: Et autosomalt dominant gen der forårsager dværgvækst, forkortede lemmer og ben samt andre fysiske defekter (f.eks. Munchkin)
    - Osteochondrodysplasia: Et autosomalt dominant gen der forårsager tiltagende led-, knogle- og bruskdeformiteter (f.eks. Scottish Fold).


    Det giver jo også sig selv at når kattens brusk ikke er stærk nok til bare at løfte ørerne som de skal, så får alle de andre led i kattens skelet også problemer smiley Det er rigtig sørgeligt for disse katte at der findes nogle mennesker, der insisterer på at lukke øjnene for de problemer som kattene får af scottish fold-genet, trods at det gang på gang er bevist i videnskabelige undersøgelser at SF-kattene får slidgigt i en ung alder smiley
    Det er især trist at de ser meget nuttede ud, og derfor deles billeder af dem ofte på FB og lignende steder, men uden den medfølgende viden om at alle disse katte altså får slidgigt. Hvis du vil skal jeg gerne dele de videnskabelige studier jeg har liggende med dig. smiley



  • #33   6. maj 2016 Lis -

    Internat katte kender man jo af logiske årsager ikke til ophav på... så når man har så travlt med at rakke på Scottish Fold , så forstår jeg da virkelig ikke at du ikke selv kan se det.... du har jo selv opdrættet i mange år ? ( i fifé ikke ? )

    Berit - At der er opdrættere der har valgt 3 katte racer - og at du insinuere at det skulle lægge til grund at det er p.g.a. penge ???

    Kunne det ikke tænkes at de racer det netop er med henblik på det videre avls arbejde ?
    ( at du hænger dig i økonomi... du ved da selv hvad det koster at opdrætte ikke ? )

    Eva - Nu er du jo også i Fifé og jeg ved at du er meget interesseret indenfor Genetikken.... du skriver :

    FIFe har simpelthen skrevet ind i deres regler at de ikke vil det. Ikke fordi de er bekymrede for at andre organisationer har godkendt racen, men fordi FIFe er en af de organisationer der har valgt at tage nogle etisk principielle beslutninger om hvad de vil godkende af racer.

    Men når TICA - som TRODS alt er INTERNATIONAL ( og ikke "bare" er Danmark ) godkender disse Scottish Fold, så må det i min optik bare være fordi de tror på den udvikling...

    Andet kan jeg ikke tolke det som.

    Og om nogen år, når der i TICA´s Regi er blevet arbejdet igennem med dette avlsarbejde... ja.. så kan det jo - måske - alligevel være den bliver godkendt... nu må man nok se hvem der sidder i Avlsrådet til den tid... måske du sidder der endnu, som du gør nu jo smiley

    http://www.felisdanica.dk/Organisation/Raad%20og%20udvalg/Avlsraad.aspx

    Tidligere gruppe jeg har linket til kan enhver ved det blotte øje da se så mange lande der er repræsenteret i den gruppe via deres medlemmer ???

    Personligt så tror jeg ikke så mange mennesker ville være så interesseret, hvis Scottish Fold var så "syg og dårlig " smiley

    Men klart kan Fifé sige fra , og ikke ville godkende Scottish Fold... - det er de da i deres fulde ret til smiley

    Derfor er det så også bare - i min optik - en fordel at der jo - igen - findes andre forbund/klubber , så man ikke er underlagt ET avlsråd - men kan kikke ud i den store - anden verden smiley


  • #34   6. maj 2016 "Konkurrenternes skræk" - Øh, altså både FIFe og TICA er internationale organisationer? Så det argument forstår jeg ikke validiteten af?
    Der har tidligere været en stor forskel på mentaliteten bag de to organisationer. FIFe har tidligt taget nogle etiske beslutninger mht hvilke racer de vil eller ikke vil godkende, hvor TICA har været et rent "genetisk register af aner". TICA har så indenfor de sidste år besluttet også at tage etisk stilling, især efter der begyndte at dukke mange forskellige "begyndende racer" op, der bygger på mange forskellige mutationer som f.eks. korte ben (munchkin) sammen med både skaldethed (sphynx) og den manglende udvikling af brusk (scottish fold), og andre lignende blandinger af mange meget forskellige mutationer. Så selv i TICA er det tydeligt at størstedelen af opdrætterne mener, at nu er "nok nok":

    Tjaeh, i USA har det været kotyme at "declawe" katte (altså operativt fjerne deres kløer), og siden hen er de så gået over til at komme små plastik dimser på kløerne, så de ikke kan trækkes ind. Så at mange gør noget, gør det jo hverken anerkendt eller godt smiley Jeg støtter mig derfor til hvad den (*host* internationale smiley ) forskning af uvildige siger om racen, når jeg danner min mening om hvorvidt man bør avle på en mutation eller ej.
    Du finder nok ikke end mere anerkendt forskningsinstitution i kattes genetik og helbred end det amerikanske universitet UC Davis, og her er hvad de skriver om fold-mutationen:
    " The mutation is dominant and a single copy of the mutation affects cartilage development and produces the fold phenotype. All fold kittens are born with straight ears. Ear folding starts as early as 3 weeks of age. Other impacts of the mutation are variable but most consistently present as smaller feet resulting from misshapen toes, thickened and inflexible tails and accelerated progressive osteoarthritis. Age of onset and progression of secondary effects are highly variable but ear folding is a consistent feature. Kittens with two copies are prone to more extreme health problems affecting cartilage and bone."

    Så ja, lad os da bare kigge ud af for at lære mere smiley (Selvom sidst vi diskuterede SF var problemet jo at jeg ikke kunne henvise til nogle danske undersøgelser, og så var undersøgelserne jo ikke valide......)


  • #35   6. maj 2016 Eva...

    Den dag vi ikke lære - den dag dør vi smiley

    Jeg foretrækker åbne døre og muligheder for altid at kunne forbedre...

    Jeg kender til at man kan finde en undersøgelse der nok kan beskrive div. betænkeligheder- men verden står altså bare ikke stille, det er jo netop derfor der avles og er interesse for at forbedre smiley

    Lukker man døren... ja, så kommer man ingen veje smiley


  • #36   6. maj 2016 Spørgsmål:
    "Men hvorfor vælge en race der er fremkommet af en genfejl?"

    Svar:
    "Skulle man så heller ikke Købe Internat katte , eller forenings katte ??? "

    smiley smiley smiley smiley smiley


  • #37   6. maj 2016 Tinka -

    Teoretisk kan alle katte have Genfejl...
    Nogen kender man til - andre opdager man måske aldrig....





  • #38   6. maj 2016 #37
    Forskellen er, at hvis man køber en kat på internat eller hos en privat der har fået et hovsa-kuld er, at her kan man ikke komme tilbage til sælger og sige:
    Min kat har fået gigt, du sagde at den var sund og rask! Den er kun 5 år!
    Som jeg læser ovenstående, så kan disse genetiske problemer debutere i en tidlig alder.

    Jeg ville blive meget ked af at have betalt en mindre formue for en nuttethedsfaktor (for det er jo det ørene angiveligt er) og så får katten en gigtlidelse i en tidlig alder.

    Min kæmpe-kat som har NFO i generne har kun fået højden og HD med i arven.
    Han kostede 2 kg. RC Kitten - men jeg kan ikke klage til en opdrætter over at han/hun ikke har gjort et ordentligt avlsarbejde.
    Jeg elsker min kat, men du skal vide, at det kan være en kunst at holde en kat smertefri.
    Konkurrenterne... vil du anbefale en race hvor du ved at risikoen for at katten senere i livet skal smertedækkes på forskellige måder for at få et godt liv???

    Det synes jeg ikke er etisk korrekt!


  • #39   6. maj 2016 Der er himmelvid forskel på bevidst at avle på defekter - og på at købe katte af ukendt herkomst = huskatte.

    Der er nogen der elsker særarter - også selvom det er på bekostning af sundhed - det skal bare være anderledes. Så er det heldigt for dem der er et forbund der accepterer stort set alt med fire ben - uanset om det er på bekostning af sundhed.

    Hovedparten af afkom sælges til kæl - svært at vide hvad fremtiden bringer - det kan blive en mindre morsom fornøjelse som opdrættet at stå til ansvar for - for vigtigheden er netop også status på disse katte - der skal en hæftig kontrakt til.

    Jeg har opdrættet abyssinier i 25 år - stambogsførte og udstillet i Felis Danica og CFA


  • #40   6. maj 2016 Man skal vælge med hjertet - og være klar til hvad det medfører.
    Køb af kat sidestilles med forbrugerkøb


  • #41   7. maj 2016 Når jeg læser dette, samt alle de andre videnskabelige undersøgelser om netop denne gendefekt.. så forstår jeg overhovedet ikke at nogen har "lyst" til at avle eller købe denne race smiley

    profilbillede
  • #42   7. maj 2016 Og især når jeg ser dette... stakkels kat smiley

    profilbillede
  • #43   7. maj 2016 Lis .....

    Man kan købe sig til lige så mange problemer når man køber internat/foreningskatte - det er og bliver et faktum!!
    - Fordi de ikke testes !! så - teoretisk kan de jo også bære på alt muligt smiley

    Dette skal ikke forstås som at disse katte ikke også skal hjælpes til nye hjem, og som en skriver så afspejler prisen jo netop også dette, at man køber en kat, som enlig kun koster de omkostninger til dyrlægen i form af vaccine og Neutralisering.

    Man kan også være uheldig ved at købe kat ved en opdrætter der ikke er i orden, men de er om befattet at skal give garanti i forhold til købeloven, så der er nok en rigtig god årsag i at opdrættere netop kun vil sende gode og sunde dyr til nye hjem.

    Men igen og igen og igen - jeg vil stadigvæk råde Trådstarter til at melde sig ind i den FB gruppe, og selv skrive til de mennesker der nu engang er tæt på disse Scottish Fold , det må i mine øjne virkelig være der man kan få den bedste viden , og man kan jo - heldigvis - skrive til mange derinde , og sådan så se om deres svar er så negative omkring deres race ud fra de mange spørgsmål man netop kan stille til så mange smiley

    Og igen - opdrættere arbejder for at forbedre.... hele tiden !!

    Men nu forstod jeg så heller ikke trådstarters spørgsmål, som at hun ville opdrætte ?? smiley


  • #44   7. maj 2016 G.H.
    Hvor blev jeg ked af det da jeg læste dine 2 indlæg med billeder, de bekræfter jo 100% den formodning jeg selv havde, for jeg skal blankt indrømme at jeg ikke har googler så meget at jeg har fundet beviser på nettet som bekræfter mit udsagn omkring gigt, det er udelukkende hvad min sunde fornuft siger mig vil ske når der mangler Brusk, men de billeder fortæller jo klart at den kat slet ikke har det godt, og det er udelukkende pga en bevidst medavlet defekt smiley smiley øv hvor trist...

    Min film knækker netop når man bevidst avler på defekter der næsten med sikkerhed vil give katten problemer senere i livet, det er synd for både katten men egentligt også ejeren der ikke er bevidst om dette, for som jeg tidligere nævnte så er det umådeligt hårdt og svært at se på sin kat i smerter hvis øjne nærmest skriger på hjælp og man intet kan gøre, hvis man ikke har prøvet det så ved man ikke hvad jeg mener, men jeg ved der er kattefolk herinde der præcis ved hvad jeg mener fordi de også har prøvet det, og ved at ens hjerte totalt knuses hver gang man ser på katten og ens hjerne farer afsted med 10000 tanker.

    Jeg undskylder i øvrigt at jeg tidligere skrev at man ikke kunne få dansk stambog på katten, det kan man jeg var blot ikke klar over det, så den udtalelse trækker jeg tilbage, det var mig der ikke havde læst godt nok op på det smiley


  • #45   7. maj 2016 Konkurrenterne skræk - brugernavn der forpligter smiley

    Igen der er forskel på bevidst at købe genestisk defekt på STORT OG UDVASKET avlsmateriale (huskatte) og købe genetisk defekt på MEGET LILLE AVLSMATERIALE - for der er ikke nogen stor genpulje. Og så er der også STOR forskel på defekter/lidelser, noget er og bliver værre end andet!

    Du skal ikke fordumme andre ved at påstå at det er præcis lige så usikkert med internatskat - for det er det IKKE - og det er faktum har man sat sig ind i sagerne og ikke blot er påståelig.

    Garantien dækker nu ikke meget TO sølle år .....

    Har kigget lidt på din hjemmeside - man kan skrive hvad man vil og syntes er mest spiseligt, naturligvis.

    Vil dog lige sige, at låner man andres arbejde er det høfligt at kildeangive - tænker på vaccineskemaet - det er i øvrigt i dag forældet - så det er ikke 100% korrekt mere


  • #46   7. maj 2016 And so, the bickering goes on.

    Jeg synes ærlig talt nogle af jer burde spørge jer selv "hjælper det her trådstarter? Besvarer det trådstarters spørgsmål?"
    Personligt ville jeg se det som meget uhøfligt at folk med vilje gik off-topic og nu også laver personlige angreb mod hinanden. Ikke okay.


  • #47   7. maj 2016 Opfatter du et sådan Ida - det gør jeg ikke ....

    Er sikker på admin melder sig, overskrides der grænser


  • #48   7. maj 2016 G.H.
    Av, av av!
    Stakkels kat smiley

    Heidi:
    Min film knækker netop når man bevidst avler på defekter der næsten med sikkerhed vil give katten problemer senere i livet, det er synd for både katten men egentligt også ejeren der ikke er bevidst om dette, for som jeg tidligere nævnte så er det umådeligt hårdt og svært at se på sin kat i smerter hvis øjne nærmest skriger på hjælp og man intet kan gøre, hvis man ikke har prøvet det så ved man ikke hvad jeg mener, men jeg ved der er kattefolk herinde der præcis ved hvad jeg mener fordi de også har prøvet det, og ved at ens hjerte totalt knuses hver gang man ser på katten og ens hjerne farer afsted med 10000 tanker.

    Helt enig!!! Ligeledes at bevare håbet om, at der en dag bliver godkendt flere præparater til langtidsbrug.

    Man avler ikke bevidst på dårlig gener!
    I øvrigt testes internatkatte for smitsomme sygdomme inden salg.

    Jeg var også inde på TICAs hjemmeside for at se alle de flotte racer og der er jo kun enkelte racer SF må krydses med.
    Læs: krydses!!!
    Konkurrenterne..... Jeg har i øvrigt intet problem med at nogle bare skal have noget som ingen anden har, jeg kan bare ikke sidestille et dyr med eks. det nyeste elektronik eller designmøbel.
    Ja, du læste rigtigt, det er ren prestige at eje en SF, munchkin eller bambino, for det er der ikke mange der har.....
    Med andre ord:
    Dyr er for nogle prestige i at have - og det er skrækkeligt at vores forbrug af materielle goder nu er smittet af på levende væsener!


  • #49   7. maj 2016 Ida

    Det er Kattegalleri kliken i en nøddeskal smiley

    Man skal ikke tage det så alvorligt, det er aldrig populært at gå imod disse...

    Men man må selvfølge gøre sit til at gøre opmærksom på at der nu engang er andre tunger også - med andre erfaringer smiley

    Og at nogen går meget personligt... ja... det er jo bare bevisligt at der kan kommes op af stolene smiley

    Gen defekter kan forekomme hos internat katte ligesom indavl og des lige - det er stadigvæk et faktum... ligesom det er et faktum at disse katte da skal hjælpes til nye hjem alligevel smiley

    Alt ære og respekt for det....

    Men evig og altid at gå efter at sværte racer man ikke bryder sig om.. er trist at læse om - gang på gang - gang på gang - gang på gang...

    Skruen uden ende !!


  • #50   7. maj 2016 Husk Vildkattene

    Prestige .... okay... men hvis nu nogen gerne vil have disse racer... skal de så ikke kunne købe sig det uden at få sat et markat på ryggen -

    " du har kun købt din katte race på grund af Prestige ???"

    Det er da en underlig udmelding ? hvad hvis man nu syntes racen er spændende og ser sød ud ?

    Det må da for søren være tillade at vi ikke skal hjernevaskes til hvad vi kan lide ???

    Og ja, Internat katte undersøges for smitsomme sygdomme inden salg.

    Men derfor kan der altså godt ligge skjulte ting i anerne jo....

    Sådan er det bare....


  • #51   7. maj 2016 Det er kendt - og sådan har det ALTID været - stor genpulje vasker lidelser ud. Naturen er så viselig indrettet de rigtig syge dyr dør ganske simpelt, modsat opdrættere der holder liv i stort set alt. Det er og bliver ikke anderledes, begrænset avlsmateriale = mindre sunde gener.

    At opdrætte fordi andre er interesseret - den fatter jeg slet ikke - egoistisk i mine øjne og især uvidende kælekatteejere - især kan de ikke læse hvilke lidelser racen har på den hjemmeside de har fundet deres kat.

    Jo der ligger meget præstige i det ....

    Hvad vil du have internaterne skal teste for? Hovedparten af tests er racespecifikke - det ved man jo ikke med huskatte. Og ja der kan ligge noget gemt - men IGEN slet ikke i det omfang som i racekatte - og slet ikke i det omfang det forefindes i små racer man VED har ..... Det er der intet nyt i - og det tjerner ikke at neglisere fakta!

    Smitsomme sygdomme er så (u)heldige de popper op ved stress - så det viser sig hurtigt på internatet. Straks værre i katterier - men der er måske nogen der tester og medsender dyret dokumentation for: øvre luftveje, hæmatokrit, ringorm, mave tarm parasitter osv.? Eller hvordan skulle den kommetar forstås Konkurrenternes skræk?


  • #52   7. maj 2016 Ganske elementært..... - og har INTET med det racespecifikke....

    Blodprøver udtager man for at undersøge:

    Blodets sammensætning af forskellige celler -

    Her undersøges blodprøven for røde og hvide blodlegemer samt blodplader. Infektioner afsløres af og til ved forandringer i det totale antal af hvide blodlegemer, samt i det indbyrdes forhold mellem de forskellige hvide blodlegemer. Antallet af røde blodlegemer kan fortælle, om der er blod- og/eller væskemangel. Blodplader er vigtige for at forhindre indre blødninger, og de spiller også en rolle i immunsystemet. Mangel på blodplader i det cirkulerende blod kan opstå ved visse immunologiske og/eller infektiøse sygdomme.

    Blodets indhold af vigtige enzymer -

    Enzymmålinger kan afsløre skader på livsvigtige organer som f.eks lever og nyrer. I tilfælde af sygdom i disse organer vil man kunne måle stoffer der frigøres i blodet. Disse værdier vil enten være forhøjede eller for lave i forhold til normalværdierne.
    Blodets celler kan undersøges i et udstrygningspræparat -

    Et udstrygningspræparat kan undersøges under mikroskopet og afsløre unormale celler. f.eks leukæmiceller.

    Hormonforandringer kan også måles i blodet, man undersøger f.eks binyrerne eller skjoldbruskkirtlen på denne måde, og behandling af sygdomme i de organer kontrolleres med lignende prøver.

    Men vi kan så godt blive enige om, at Internat / foreningskattene så naturligvis ville stige i pris....

    Og man kommer bestemt ikke udenom her i Dagens Danmark at der er mange der ikke har flere tusind at købe kat for...

    Så jeg er helt med på problematikken, men Internat/foreningskatte neutraliseres så også jo, så skulle der være "ugler i mosen " så spredes de jo heller ikke , men den kat man køber kan stadigvæk godt have arvelige problemer... - helt uden at de er racespecifikke....

    Og i opslag 48 skriver "Husk vildkattene" :

    "I øvrigt testes internatkatte for smitsomme sygdomme inden salg. "

    Derfor min bemærkning Lis.


  • #53   7. maj 2016 Konkurrenternes skræk.

    Du kender jo til at avle på ikke-godkendt materiale, og så kan man tale om det etiske aspekt i dette. smiley

    Og det er mit sidste ord i denne sag. Da jeg udemærket kender dig også andre steder fra, og jeg ved, at det er spild af min tid at argumentere mod noget, som du er varmt fortaler for. smiley


  • #54   7. maj 2016 Susanne...

    Du har dine besværligheder med at Acceptere mine hunde, fordi de ikke er godkendt farve i FCI standarden smiley

    Men igen - Jeg lader mig altså bare hverken manipulere eller hjernevaskes... og jeg bukker heller ikke under for "gruppe pres" smiley

    Ærgeligt ærgeligt... men du må altså forsøge at komme over at vi er nogen der kan sige fra..... smiley


  • #55   8. maj 2016 #52
    Herregud, det er jo bare en stor blodprofil til ca. 1500 kr. Det er jo ikke gen-tests du nævner og det er gentests der skal til for at fastslå om racekatte er bærere af et defekt gen.

    Og her på KG er der vist ingen der manipulerer, i så fald må man jo sige fra.
    Vi deler blot erfaringer og det gælder et hvert forum smiley


  • #56   8. maj 2016 #50
    Det er da en underlig udmelding ? hvad hvis man nu syntes racen er spændende og ser sød ud ?

    Nævn en kat der ikke er sød smiley
    Jo, specielle racer såvel hunde som katte er efterhånden blevet prestige i mine øjne - og det holder jeg fast ved!

    Ser du Luksusfælden?
    Der var et afsnit hvor ejere af nogle vildt dyre hunde blev rådet til at sælge dem - alene fordi de ikke havde råd til at have dem - og fordi de skulle skaffe penge.
    Det havde de næppe gjort ved en "almindelig" race ej heller en huskat smiley
    Så handler det heller ikke om penge til anskaffelse, det handler om hvad man forventer af en kat og om man ønsker et bestemt sind eller bare gerne vil have en "rundkørsel" og tager hvad der følger med, for enhver kat bringer glæde smiley


  • #57   8. maj 2016 Husk Vildkattene

    En blodprofil er nu nok heller ikke det værste når man finder kattene rundt om...
    Men det er så en helt anden debat jo....

    Og det er da trist i ser det som prestige, hvis folk forelsker sig i en anderledes race eller en race der måske ikke er så mange af...

    Men ja...

    Herligt at forskelligheder findes smiley


  • ???? ?
    ???? ? Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #58   5. dec 2021 Jeg har faktisk haft Scottish fold katte I 6 år uden nogen problemer. Og det er så dejligt at eje en Scottish fold kat.
    Og vores dejlige pure Scottish fold kat føder dejlige killinger om cirka en måned, og det har hun født før uden problemer


  • #59   13. jan 2022 ???? ? - Men har du så en scanning af deres led og skelet for at se hvordan det ser ud?

Kommentér på:
Scottish Fold

Annonce