{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

Kornfrit. For og imod {{forumTopicSubject}}

Davs skønne kattemennesker.

Jeg vil rigtig gerne høre jeres for og imod kortfrit foder. Evt gode og dårlige erfaringer.

Lige pt har jeg begge mine katte på Kingsmoor Pure, og det trives de i bund og grund på.
Men er det virkelig normalt at 2 katte kan æde 12 kg på 2½ - 3 måneder?

De er begge velfungerende og der ligger mindre i bakken efter jeg har skiftet over på det.
Bodil er måske ved og blive en smugle rund, Men så længe det ikke tager overhånd så lader jeg hende passe det selv.
Og Bent er bare en meget slank kat, som (efter min mening) gerne må tage bare en smugle mere på.

Jeg har pt ikke lige nogen vægt på dem. Men vil skyde på omkring de 3-4 kg pr kat.

Men kom gerne med jeres erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kornfrit. For og imod
  • #1   20. jun 2016 Får de andet end tørfoder??? 12 kg på 2½ måned syntes jeg måske lyder til den lidt for gode ende, men hvis ikke kattene er blevet overvægtige og de oveni aflevere mindre i kattebakken så lyder det jo omvendt til at de får hvad de skal bruge og ikke for meget. Hmm egentligt passer det nok meget godt, det kommer lidt an på hvad de får Udover tørfoder..
    Jeg husker i tidens morgen da mine 2 fik det samme at spise der gik der ca 10 kg på 3 mdr. Men der fik de også ca 100- 150 g dåsemad ved siden af om dagen.


  • #2   20. jun 2016 Heidi.
    De får ikke andet end tørfoder. Jeg har godt nok noget våd foder til dem. Men de gider simpelthen ikke og æde det. Og så får de lidt godbidder en gang imellem.


  • #3   20. jun 2016 Jamen så passer mængden faktisk meget godt vil jeg mene.

  • #4   20. jun 2016 Mine få kornfri og de spiser ca 8-11 kg i mdr kommer an på hvor tit i få dåse og nogle gange få de tit og andre gange ikke så tit og har 6 katte og har 2 som kun spiser tørfoder

  • #5   20. jun 2016 Jamen så lyder det jo meget rigtigt med 12 kg på ca 3 måneder for mine to.

  • #7   20. jun 2016 Men er der nogen der evt kan uddybe hvorfor kornfrit er bedre eller værre end normal foder?
    Hvilke fordele og ulemper for hunden ved kornfrit?


  • #8   20. jun 2016 der er jo delte meninger, men det der i mine øjne er vigtigt er hvor meget af proteinet i foderet kommer fra kød.
    Katte er fra naturens side indrettet til at spise kød og optage næring fra animalske kilder.
    Ud fra det, så er logisk for mig at korn ikke er en naturligt fødekilde til katte, så hvorfor fodre sine katte med store mængder af noget de ikke er indrettet til?!
    Man finder ofte store mængder af korn i billigt foder - men der findes også kvalitetsfoder hvor der er korn i.
    Men det er jo ikke bare sort/hvidt, for der er stor forskel på mængden af kød/korn og kvaliteten. I nogle kornfrie er der brugt majs, kartofler, roer eller andre grøntsager i stedet for korn.
    Det jeg synes man skal kigge på er mængden af protein og hvor meget af denne mængde der stammer fra kød, samt hvilke typer kød der er i. I mange fodermærker er det animalske biprodukter, hvilket vil sige alt det os mennesker ikke vil spise - mave, spiserør, tarme, hjerne, hud, knogler osv. Så jeg vægter at der rent faktisk også er regulært kød, altså muskler med i foderet. Jeg synes gerne kattene må få noget af biprodukterne, da kattene gerne spiser mus og fugle rup og stup. Men det skal ikke være ene biprodukter.

    Så for lige at opsumere kort, så vil jeg hellere vælge et produkt der indeholder korn, hvis mængden af animalsk protein er god(og af kvalitet) end jeg ville vælge et "kornfrit" produkt hvor størstedelen af proteinet kommer fra majs og det kød der er i er biprodukter. '
    Så længe man foder med tørkost, så må man acceptere at der vil være en eller anden form for "bindemiddel" i, hvad enten det er korn, majs eller kartofler, der skal bare også være noget ordentlig animalsk protein til kattene.

    Jeg fodre så hovedsagligt kornfrit - men jeg er ikke hellig med det. Jeg går efter en høj proteininhold af animalsk kilde.
    Men det giver lidt hovedbrud at finde foder. nu måtte jeg på jagt igen, da applaws som jeg tidligere har fodret med(sammen med 2-3 andre mærker) har ændret deres opskrift og ikke længere lever op til hvad jeg vil fodre med.

    Men der er mange holdninger, og der kan diskuteres rigtig meget om emnet. Alle katte er forskellige og nogle trives på noget andre ikke gør. Så det er lidt at gøre op med sig selv hvad du synes er vigtigt og hvad dine katte kan trives på.


  • #9   20. jun 2016 lige en bemærkning mere.
    I mange af de billige fodermærker er der store mængder korn, hvilket jo betyder at kg prisen er mindre end de dyrer mærker.
    Men hvis katten alligevel ikke kan optage kornet, så samler du det jo bare op i kattebakken bagefter uden af have fået noget for pengene.

    Min egen erfaring er hel klart at et godt foder betyder mindre foderindtag(da kattene får den næring de har brug for hurtigere) og mindre lort i kattebakken, da de bedre kan omsætte foderet. Samt sidst, men bestemt ikke mindst - så lugter det bare ikke helt så grimt når katten går på bakken som når de får det billige (og deres maver virker generelt til at fungere bedre)


  • #10   20. jun 2016 Jeg er for kornfrit foder, men uanset hvilket foder så skal hovedbestanddelen være kød!
    Katte skal have kød og ikke kulhydrater, som de slet ikke kan omsætte i de mængder det forekommer i det meste tørfoder, og det som omsættes bruges til, at skabe overvægt.
    Men hvis man dagligt giver råt kød, dåsemad hvor det meste er kød, eller katten selv fanger mus og fugle, så er det mindre vigtigt, hvad tørkosten indeholder.
    For mig er tørkosten lidt som vitamin piller, som sikre de får lidt af alt de skal have, og dovenskab, for det er nemt.
    I den varmeste periode vi havde i år, fik mine faktisk kun råt og vådt, og havde ikke tørkost stående ( for så kan jeg ikke få dem til at spise nok vådmad) men jeg syntes det er noget rod smiley de gider jo ikke spise på faste tider, men til gengæl så spiser de hvad som helst vådmad og kød, når der ikke er tørkost, men har stadig fortrukne typer ( for mine er det paté af kylling og fisk).
    Så snart der sættes tørkost frem, kan jeg ikke få dem over 300g vådt om dagen,,, medmindre det er tun smiley for det er jo det bedste, men de får det, det får andre slags fisk og det kan de også lide.


  • #11   20. jun 2016 ulempen med en del kornfrie produkter er at der er en del katte som udvikler foderallergi på det
    kender selv flere som har prøvet det med det resultat.
    spurgte min dyrlæge om de kunne anbefale noget kornfrit... nop - de ser simpelhen for mange katte med allergi som stammer fra foderet. og detter er altså set i forhold til hvad de ser i forhold til foder som indeholder korn. af en eller anden grund er kattene mere udsatte over for det stivelse-produkt som producenterne bruger i steder for korn/majs, og dermed en større risiko for allergi. Men når man så kigger på indholdet, ja så indeholder de fleste kornfrie produkter flere grønsager end kaninfoder....

    så mine får rc, og det er de godt tilfredse med

    i forhold til mængden, så får dine rovdyr ca 67 gram om dagen, hvilket svarer til det som de skal have når de ikke får andet

    jeg er gået fra 3 sække om mdr til kun 2. og så har jeg alligvel overskud. mangler dog godt nok 5 katte. Men nu får de meget mere vådfoder i forhold til tidligere


Kommentér på:
Kornfrit. For og imod

Annonce