{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.031 visninger | Oprettet:

Transport af kat {{forumTopicSubject}}

Min kat skal i kattepension på torsdag. Problemet er transporten. Kæresten har fået ny bil - uden aircondition - og det bliver varmt smiley Jeg har selv taget turen til dyrlægen i en meget varm bil - det var ikke sjovt. Det tager 45 minutter at køre hen til kattepensionen. Kørsel er ikke et problem ved normale temperaturer.
Hvad gør jeg? Har tænkt på at ligge et fugtigt håndklæde i transportkassen, men har ellers ingen idéer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Transport af kat
  • #1   20. jul 2016 Åbne vinduer?

  • #2   20. jul 2016 Lufter bilen ud godt inden i tager afsted og kører, evt. lægger en kølemåtte eller som du er inde på et fugtigt håndklæde i. Det er dog ikke sådan kogende i vejret pt.. Samt lader være at bekymre dig undervejs, for så stresser du bare din kat ekstra, som kan mærke på dig hvis du synes det er forfærdeligt synd for den smiley

  • #3   20. jul 2016 Det er da muligt at åbne vinduerne i en bil så problemet er jo ikke større, og nu er det jo heller ikke 30 grader udenfor i disse dage så tror det går.
    Jeg må indrømme at jeg ikke kan lade være med at trække på smilebåndet af kommentarer som "bil uden aircondition", det er en smule forkælet, jeg har haft bil i over 20 år og aldrig nogen sinde haft en bil med aircondition, kattene er overlevet alligevel, vi har sågar haft den ene af vores katte med på ferie til Bornholm hvor vi kørte hele vejen en varm sommerdag, så længe man selv kan holde ud at være i bilen så klarer dyrene det også, og så længe bilen er i bevægelse så er bilen heller ikke så varm.
    Så slap du bare af åben vindueteen smule, skru op for blæseren, så går det nok, det er jo kun 45 minutters kørsel. smiley


  • #4   20. jul 2016 I har sikkert ret smiley Har heller ikke selv air condition og kommer da frem, selvom det sommetider er lidt svedigt. Kommer nok af den ene gang til dyrlægen hvor katten sad med tungen ud af munden og gispede efter vejret. Ejeren var ikke den mindst svedige smiley Vi tager det roligt smiley

  • #5   20. jul 2016 En gispende kat, kan du også møde om vinteren, det er nok stres over det, at skulle ud af døren der hjemme.
    Min ene kat ( den eneste af dem jeg har haft) stresser helt vildt, når han skal transporteres, så han får tynd mave, og skider altid i boksen, så her skal der en karret til, og kattebakken med.
    Godt du kan klare problemer med åbne vinduer og så skygge hvor katteboksen står.


  • #6   20. jul 2016 Ja jeg vil også sige at gisp lige såvel og nok med størst sansynlighed er pga stress og ikke varme, min den ene bliver så stresset af køreturen at hun gisper, savler og ofte også skider eller tisser i kassen, på kørte køreture af 15-20 mi urter er der ikke noget, men længere køreture så er den gal og så får hun noget angstdæmpende da jeg syntes det er synd hun stresser, min ene dyrlæge bør 35 minutter væk så det er ikke fordi jeg tager hende på unødvendige køreture.


  • #7   20. jul 2016 Mitzi har i perioder haft klippekort til dyrlægen, men har kun oplevet gispen en enkelt gang, hvor det var meget varmt, derfor regnede jeg med dette måtte være årsagen.
    Hun fik godtnok laserbehandling dengang og gemte sig ofte under sengen eller sofaen, når det var tid at komme afsted:-P


  • #8   20. jul 2016 det værste jeg har prøvet var for nogle år tilbage. jeg skulle til dyrlægen med 1 kat - valgte dog at tage hendes mor med også. så kunne de holde hinanden med selskab i det store kasse.
    det tog mig omkring 45 min at kører til dyrlægen. kørte lige ned på motorvejen, og så måtte vi holde der pga et uheld.
    3 gange måtte jeg ringe til dyrlægen for at få flyttet tiden inden vi kom forbi.
    så jeg stod med 2 katte i en stor kasse midt på motorvejen midt om sommeren. vi åbnede både vinduerne og dørerne så der kunne komme så meget luft som muligt.
    men efter 1 time + kom vi dog afsted igen. Og det hele forløb uden problemer for kattene

    for 2 år siden flyttede vi fra nordfyn til langeland med 17 katte. alle pakket i en bil. det tog ca 1½-2 timer pga trailer. hellere ikke her var der nogen problemer - ud over det normale (tisser + noget i kassen). jeg var mere eller mindre halvdøv men ellers gik det faktisk fint
    havde så givet dem dr bach nødhjælp i et par dage op til flytningen. det hjalp også

    men har du mulighed for at kører tidligt?


  • #9   20. jul 2016 Anette - Den gispen du oplevede vil i sådan en situation med stor sikkerhed være et symptom på stress, ikke på at katten har det for varmt smiley Katte er jo generelt glade for varme, og ligger gerne længe foran brændeovnen, på radiatoren etc. smiley

  • #10   21. jul 2016 Kører med en helt rolig kat på bagsædet smiley smiley

  • #11   21. jul 2016 Aaaargh ikke helt munden har været lidt åben smiley Vi tager det helt roligt smiley

  • #12   21. jul 2016 Har lige fået et nyt bud på hvorfor en kat gisper, når den er ude at køre. Den mangler jordforbindelse og det får den åbenbart på denne måde smiley Faktisk har den det godt smiley

  • #13   22. jul 2016 Anette - Hmm, jeg har nu set katte gispe på præcis samme måde når de ikke har været ude at gøre, men når de har været stressede...

  • #14   22. jul 2016 Altså jeg vil sige det sådan at da min Tøsen gispede da vi kørte bil og savlen samtidig hang i tykke guirlander ud af munden på hende da havde hun det bestemt ikke godt, hun var super stresset og det tog hende nok 10 minutter efter vil kom hjem før hun faldt ned igen og begyndte at bevæge sig rundt og fik normale pupiller igen.
    Hvilket er derfor hun får angstdæmpende hvis vi skal køre mere end 15 minutter før det hjælper så hun slapper af på turen.

    Må indrømme at jeg ikke tror en kat der gisper har det godt, jo hvis det er fordi den har leget og overanstrengt sig så kan den godt have det godt, så længe den slapper af og genvinder pusten, men det er jo ikke derfor en kat gisper i en bil.

    Må jeg være nysgerrig og spørge hvem du har fået denne info af Anette??


  • #15   25. jul 2016 Det fik jeg at vide, da jeg afleverede katten i pensionen. Det er sådan jeg husker det ihvertfald. Blev lige lidt smiley
    Kæresten havde hørt nogenlunde det samme. Han mente dog det var noget med balancen og ikke jordforbindelse.
    Men vil lige prøve at høre når jeg henter katten imorgen.

    Den har det godt, ved jeg smiley


  • #16   25. jul 2016 Der skulle stå blev lige lidt paf smiley

  • #17   25. jul 2016 Den med at det er balancen der er påvirket tror jeg helt sikkert det er, men at fiskeriet skulle være for at stabilisere tror jeg ikke, de gisper fordi de hyperventilere pga stress, det er jo en form for køresyge de får, så man kan jo sammenligne det med at vi mennesker vil få et angstanfald for det ukendte eller en forbi, så har mennesker det jo også med at hyperventilere.

  • #18   25. jul 2016 Sorry stavekontrollen ville åbenbart ikke samarbejde *fiskeriet skulle have været gisperiet smiley

  • #19   25. jul 2016 Jep, der er en del katte der kaster op eller skider under kørsel - det er så balanceproblemer, der giver køresyge hos dem smiley

  • #20   26. jul 2016 Vi kom hjem næsten uden gispen smiley Det var balanceproblemer hun havde snakket om - giver osse mere mening smiley Katten havde haft tynd mave de første par dage. Er aldrig sket før, normalt får de medicin mod forstoppelse smiley men den var frisk, og tog lille en tur gennem pensionen smiley
    Blev anbefalet at ligge et håndklæde ovenpå transportkassen en anden gang, så det vil jeg prøve.


  • #21   26. jul 2016 Det kan være lidt stressmave den har haft, ikke unormalt..
    Den med klædet over transportkasser kan for nogle katte være en god ide, det gør jeg også nogle gange med Tøsen, dog bruger jeg et tyndt tørklæde for det ikke skal blive for varmt så jeg tænker det kan blive med et håndklæde.
    Med min den lille ville det aldrig gå for hun ville splitte det ad, hun prøver desperat at komme ud af kassen så hun flår alt hun kan jo mere i nærheden af smiley


  • #22   26. jul 2016 Vi var enige om at det nok var lidt stressmave. Men kan godt ske, at det skal være et tørklæde.

  • #23   26. jul 2016 Heidi - Øv hvor træls med din den lille, så står den nok på træning af transport med hende det næste lange stykke tid?

  • #24   27. jul 2016 Njaa det er nok ikke lige sådan at træne hende, hun er efterhånden blevet 4 år og hun har været sådan siden den dag jeg hentede hende på min søsters arbejde, smidt ud som affaffal
    Det virker som om det handler om at hun ikke bryder sig om at blive lukket inde, så tror at hvis hun kunne bevæge sig frit rundt i bilen eller ligge på sædet så ville der ikke være et problem.
    Men da hun også spasser helt ud når hun får sele på så er det lidt op af bakke.
    Jeg har købt sådan en transporttaske hvor hun ikke kan få poterne ud gennem noget, så ødelægger hun da ikke noget, så er spørgsmålet så hvorlænge tasken holder, men det tager jeg til den tid.
    Hun bliver kun transporteret når hun skal til dyrlæge, så det er jo heldigvis indtil videre kun en gang om året, så det overlever alle fint smiley


  • #25   27. jul 2016 Heidi så tosset har jeg kun prøvet det med en kat, Manne, han kunne stadig være i samme størrelse boks som Birk, men voksede stadig, så jeg vidste godt jeg skulle have en større boks( på et tidspunkt) for det gik jo fint nok.
    Men så en dag jeg måtte til dyrlægen igen, så spassede han helt ud i boksen, gispede og kæmpede.
    Da vi kom ind ad døren til dyrlægen, sagde jeg straks jeg ville have en stor boks ( de mente jeg kunne nøjes med medium modellen, men jeg tog den store, og Manne gik fint ind i den, og så slappede han af smiley
    Han kunne så også gå i sele, så lågen blev normalt åbnet når vi var hos dyrlægen smiley


  • #26   27. jul 2016 Heidi - Aah, da du skrev den lille troede jeg du mente killing smiley
    Dybest set kan det godt trænes i små skridt, men hvis ikke man orker det eller mener det er nødvendigt pga begrænset behov for transport, så er det jo også fint smiley


  • #27   27. jul 2016 Det pudsige med hende er at hun på ingen måde er svær at få i d i transportkasser, den går hun såmænd frivilligt ind i, og har det også fi t med at den bliver lukket, men efter ca 5 minutter så vil hun ud, det er egentligt ikke fordi hun Karter rundt i kassen og stresser vildt, men hun piger konstant og rækker poterne ud gennem tremmerne og forsøger at få fat i alt hun kan se, jeg prøvede engang at lægge noget over hende, det blev nærmest værre.
    Som sagt så tror jeg det handler om hun ikke kan lide at være lukket inde, og er så nysgerrig at hun vil følge med i alt, og det kan hun jo ikke i transportkassen. Jeg har overvejet at købe sådan en køresele til hende, men det er jo alligevel så sjældent hun skal ud og køre så ved ikke.

    Ja jeg kunne måske nok træne med hende, og hvis det var en større kamp med hende så ville jeg måske, men så slemt er det nu heller ikke, man skal bare sørge for at hun ikke kan nå noget så fagter hun bare ud i luften, eller når hun er i sin taske så kan hun ikke få poterne ud.

    Eva kan godt se "den lille" kan misforstås, men det er fordi hun er halvt så stor som Tøsen og derfor har jeg for vane at omtale hende som den lille, hun er også kun halvt så gammen som Tøsen, så de er og bliver den stor og den lille smiley smiley


  • #28   27. jul 2016 Manne sov dagligt i sin transport boks, men så var den jo heller ikke lukket.
    Katte har nu engang hver deres særheder, og bare en enkelt dårlig oplevelse ændre meget smiley


  • #29   27. jul 2016 Jeg har en del transportkasser herhjemme fordi de også bliver brugt til huler og tosser blev jo en smule større end forventet smiley det sjove er er Sofie er størst, men helst skal i den mindste kasse for ikke at blive så stresset...

  • #30   27. jul 2016 Ja mine står også fremme altid så de ikke forbinder dem med noget dårligt.
    Desværre har oplevelsen med røntgen været for meget for Tøsen så når jeg tager transportkasser frem så hvor hun let og frivilligt gik i d i den så flygter hun nu og skal nærmest tvinges i d i kasse, nogle gange er det nemmere end andre. Lidt trist hun nu ser den som noget dårligt, men hun ligger stadig i den og sover fra tid til anden, så det er kun når jeg indikere at den aktivt skal bruges smiley


  • #31   27. jul 2016 Du må dagligt give hende et par godbidder i boksen smiley så kan du måske snyde hende.
    Ja Birk og Røde er/var ikke glade for dyrlægen, men Birk var der jo tit, og Røde er jo opereret 5 gange smiley


  • #32   27. jul 2016 Jette det er skisme for snedig til, for som sagt så lægger hun sig gerne ind i den og sover eller hviler sig helt frivilligt, det er når jeg flytter den at hun aner ugler i mosen, nogle gange er hun endda så udspekuleret at hun går ind i kassen og når jeg så begynder at lukke lågen så spurter hun ud smiley smiley smiley
    Jeg tror at hun glemmer den dårlige oplevelse med tiden, det er jo kun 1 år siden nu og hun har kun skullet transporteret 2 gange siden og anden gang gik bedre end første, så jeg håber hun igen bliver mere villig smiley


  • #33   27. jul 2016 smiley det er altså også tarveligt når de skal noget de ikke kan lide! Selvfølgelig er det nødvendigt, det er bare så tarveligt at de ikke forstår vores forklaringer smiley det er jo for deres eget bedste smiley

  • #34   28. jul 2016 Ja mine er så nysgerrige, at de undersøger boksen, når den bliver flyttet, det største problem er , hvis den forkerte kat er i boksen smiley

  • #35   28. jul 2016 Ps det er vand ved siden af, at forklare et autistisk barn, at det skal igennem almindelige dagligdags ting smiley alt fra tandbørstning, og tandpasta, tøj på mm.
    Der skal du tegne fortælle og forklare, og hun kan sige ja og nikke, og skrige som en gal, når det er tid.
    Heldig vis bliver nogle ting nemmere med tiden, andre bliver svære smiley
    Men vi elsker hende jo smiley men ordsproget " alle katte har Asbergers ( autisme)" passer ret godt på en del punkter smiley


Kommentér på:
Transport af kat

Annonce