{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Foderbræt - Spiser mindre? {{forumTopicSubject}}

Hej KG smiley

Efter at Milo har fået dette foderbræt:

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/intelligenslegetoej/431557

Er det som om at han spiser mindre af hans tørkost, og lige nu sidder min kæreste og jeg og tænker om den måske er for svær for ham? Hvilket jeg jo ikke helt vil mene da han før har haft et foderbræt med sådanne pigge på, dog lidt tynder pigge, men stadig.

Vi sidder også og overvejer om han mon rent faktisk opdager han måske er mæt? Efter som han bruger noget mere tid per styk han fikser op, end han før har skulle bruge på hans mad. Så tro måske han opdager han er mæt, da tørkost jo udvider sig når det kommer ned i maven til væske der er der nede.

Men er blevet lidt bekymrede for om han mon får det han skal, for ved han kan få stykkerne op, så regner da med at hvis han er sulten så fisker han dem op. Han er dog blevet bedre til at spise hans vådmad nu, hvilket jo er godt når han jo skal tabe sig. Af vådmad får han Topic(LUX), ind imellem cosma og Smilla som ekstra godt vådmad. Og er begyndt at give ham lidt mere vådmad da jeg synes det er synd hvis det nye foderbræt måske er for svær for ham så han tænker at selvom han er sulten er han ikke sulten nok til besværet med at fiske dem op.

Hans tørkost, består af en blanding mellem Kingsmoor til store racer, og HILLs Metabolic(som vi er ved at skifte væk fra).

Håber i forstår mit indlæg, tro det blev lidt rodet måske smiley Men hvad tænker i omkring at han er begyndt at spise mindre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderbræt - Spiser mindre?
  • #1   2. aug 2016 Hvis han spiser mere vådt ville jeg ikke være bekymret... Tror du at jan opgiver tørfoderet fordi den er svær? Eller også bliver han mæt. Alt andet lige er det jo godt at han spiser mere vådt, ik? smiley

  • #2   2. aug 2016 Ja jeg tro han opgiver hans tørkosten fordi den måske er for svær for ham smiley Men han får stadig mad op af den men der ligger altid noget i den, hvor han førhen godt kunne tømme hans foderbræt for mad inden den blev fyldt op igen nemlig, derfor jeg er lidt bekymret.

    Så meget mere vådkost synes jeg heller ikke jeg giver ham, men han får faktisk spist op i forhold til hvad han nogen gange gør nu her, forhen kunne jeg godt smide en hel til en halv potion ud til næste gang jeg skulle give ham vådkost smiley

    Men jo det er godt han spiser mere vådkost jo smiley


  • #3   2. aug 2016 Vi har også et foderbræt smiley og det har virker rigtig godt med vores ene kat og hans overvægt. Han ser ud til at spise mindre, før gulpede han de bare ned i store mængder ad gangen - det er også en del tid siden han sidst kastede en stor klump tørkost op, så jeg gætter på at han bare bliver mæt, i stedet for at æde løs

  • #4   2. aug 2016 Ida t, det er mere fordi at jeg har brugt foderbræt til Milo i over 1 år nu. Siden han har skulle tabe sig, som også er over 1 år siden vi fik det afvide, har han fået afmålt sit mad, så han får 60 gram om dagen, plus cirka 100 gram vådkost. Det har han så fået i foderbræt lige siden, og han har altid spist op, ud over enkelte gange hvor der måske har været få piller tilbage.

    Nu her, er det som om det er over halvdelen der ligger tilbage i hans foderbræt og det er det der bekymrer mig lidt smiley Men jo det kan godt ske den her er den tang svære for ham og han faktisk mærker mætheden før han har spist det hele smiley


  • Thomine
    Thomine Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 179
    #5   2. aug 2016 efter jeg har investeret i et foderbræt/foder dims til Freja, spiser hun også mindre tørkost, men hun spiste også alt for meget før.
    Ved siden af foderdimsen, har jeg så også doseret hende op i vådfoder, som hun også spiser med glæde.

    Med hende, er jeg ret sikker på, at det simpelthen er fordi, hun spiser sig mæt i vådt, og spiser kun det nødvendige i tør, nu hvor hun ikke bare kan æde og æde af det.. : P


  • #6   2. aug 2016 Jeg har det samme foderbrædt, og det virker efter hensigten, de kan vælge at arbejde for noget tørkost, men er sat op til ca 400g vådt, og de spiser det meste.
    Røde har tabt 200g her i sommer, det er nok fordi han får minder tørt, mere vådt og så er han jo i haven hele tiden, og nu er forhaven også hegnet ind.
    Røde må godt tabe sig lidt mere, men Mitti må ikke tabe sig.
    Jeg ved de får nok, for er det noget af det de ikke er så glade for, så holder de sig fra det, feks vildt, okse og kanin gider de ikke uanset hvilket mærke, og er det fisk elle kylling/fjerkræ så æder de hurtigt og meget.
    Det er vigtigt, at være sikker på, at katten er rask når de skal slankes, for du midstet jo en indikator på om de trives, nemlig at de holder vægten, og vægttab kan jo ske på grund af sygdom.
    Da min datter fik ros, af dyrlægen, for at hendes kat endelig tabte sig, gik der ikke en månede før han blev aflivet med totalt ødelagte nyer smiley det havde hverken hun eller vi set komme.


  • #7   2. aug 2016 Milo er rask, det eneste der er galt med ham, er hans lille sår på benet som næsten er helet helt op igen smiley

    Men som sagt så giver jeg ham lidt mere Vådmad men ikke så meget som jeg tænker burde mætte ham så meget at han efterlader 50% af hans tørkost.

    Men jeg tænker jo at er han sulten nok så spiser han jo nok af hans bræt for han kan jo godt få det op det kan jeg jo se smiley


  • #8   2. aug 2016 Jeg tror bestemt ikke du behøver at bekymre dig, for tro mig hvis han var sulten så skulle han nok tømme det, han spiser jo af tørkosten så han kan jo godt finde ud af det.
    Der kan være flere elementer i hvorfor han levner mere end før, det ene kan meget vel være som du selv er inde på at han er længere tid om at spise maden og derfor føler sig hurtigere mæt, men der er også det at katte ofte spiser mindre om sommeren end om vinteren.
    Det er jo positivt at han spiser mere vådmad, særligt når det er varmt så han får en masse væske det er jo vigtigt.

    Min Tøsen får også al sin mad i forskellige foder dimser, jeg har 4 forskellige, den sidste jeg købte var faktisk primært til Smilla for at aktivere hende lidt, hun har det med nogle gange at kede sig, men nu har Tøsen erobret den, det tog hende lidt tid at finde ud af den, men har hun fundet Fidusen og der er ikke meget udfordring for hende mere, men det positive er at fordi det tager tid at fiske maden op så stopper hun når hun er mæt og så vender hun tilbage senere nå hun igen føler for noget at spise.


    profilbillede
  • #9   2. aug 2016 Som altid Heidi ved du hvad du skal skrive for at jeg ikke skal bekymere mig så meget smiley Har også selv 4 bræts til ham nu her smiley Men den her er nok den han har haft sværeste ved tro jeg smiley

    Men altid noget du ikke mener vi bør bekymere os det letter i hvertfald lidt smiley


  • #10   2. aug 2016 Begge mine har det med at kedsomhedsspise og det er jo langt nemmere når maden er let tilgængelig, hvorimod hvis man skal arbejde lidt for maden så gider man ikke rigtigt for man er jo ikke rigtig sulten.
    Så konklusion hvis han var mere sulten så spiste han mere, han vil aldrig sulte sig selv,det ligger ikke til katten, det var noget andet hvis han slet intet tørfoder spiste, men det gør han jo.

    Faktisk vil jeg lige nævne at Tøsen faktisk kun får 40 gram tørkost og 80-100 gram vådmad om dagen, og hun vejer jo altså 10 kg men hun sulter ikke og hun tigger ikke mere mad.


  • #11   2. aug 2016 Okay smiley Så giver jeg jo faktisk lidt mere end dig så er jeg faktisk lidt mere tryg må jeg indrømme smiley Men tro jeg får med min kæreste at bestille hvis jeg sætter ham ned i mad smiley Hvis min kæreste skal hælde op til ham, får han gerne lige 2-10 gram mere end de 60 gram smiley Men da vi snakkede med dyrlægen omkring det, sagde hun at det lød fint med de 60 gram, så tro jeg holder mig til det smiley

  • #12   2. aug 2016 Jeg syntes også 60 gram lyder fint, det var kun for at fortælle at der ikke sker noget ved at han spiser mindre.

    Tøsen trænger jo til at tabe sig så derfor er hun sat så langt ned som muligt, men der kan også være dage hun får mere, plus hun spiser jo også noget af den mad som er i aktivitetskalender som egentligt var til Smilla, så nogle dage får hun mere, men det er kun fordi det er der hun er ikke rigtig sulten for så ville hun bede om mere mad.


  • #13   2. aug 2016 Jamen jeg er lidt mere rolig nu her smiley Vi var bare begge ved at være bekymret for om han nu fik nok smiley

  • #15   3. aug 2016 Det gode ved aktivitets brættet er netop, at de spiser så langsomt, at bidderne når at svulme op, og de føler sig mere mætte så.
    Hvis de bare hugger en masse i sig på en gang, så mærker de først mætheden længe efter, og de kan vænne sig til at spise for meget.
    Vådmad giver den fylde den har fra start, og de mærker når de er mætte.
    Jeg så en udsendelse med en udsultet hund, som så pludseligt fik adgang til en masse tørfoder ( ejeren gav den det, da de vidste at de fik problemer med myndighederne) og hunden havde næsten ædt sig ihjel, de måtte operere tørkost ud af maven, fordi maven ville sprænge, hvis det fik lov til at udvide sig.
    Så der er ikke noget, at sige til, at vores katte kan komme til, at spise lidt for meget, hver gang de spiser, men de fleste katte lære jo hvordan det virker, når bare det står fremme, og forhindringerne hjælper jo smiley
    Jeg har ikke kunnet få mine op i vådkost tidligere, jeg har så gar forsøgt mig med kun vådt 5-6 gange i løbet af dagen, men denne metode virker, og jeg kan også tage hjemme fra, uden at vådkosten er et problem, og hvem kan jeg lige få til at komme 5-6 gange om dagen for, at fodre? smiley


  • #17   3. aug 2016 Idag har han næsten ingen ting spist smiley Så sidder lige nu og kaster med noget af hans mad så han skal løbe efter det i stedet for smiley

  • #18   3. aug 2016 Men spiser han stadig hans dåsemad??

    Du kan jo evt vælge at dele hans mad op mellem 2 forskellige foderdimser, så kan du jo se om det er fordi han lige skal lære Fidusen med den nye foderdims.
    Tøsen har været noget tid om at finde Fidusen til den nyeste jeg har fået, tror det gik over en måned før hun fandt den interessant.


  • #19   3. aug 2016 Jaja han spiser stadig hans vådmad så er ikke bekymret. Tro jeg deler det op for ham imorgen for at se om det egentlig er fordi han måske synes den er lidt for svær smiley

  • #20   3. aug 2016 Det kan være han lige skal fi de ud af hvordan den virker, det kan tage lidt tid før nogle. smiley

  • #21   3. aug 2016 Ja men synes bare han hurtig plejer at finde ud af hvordan de funger smiley Men jeg deler hans mad op i 2 foderbræt imorgen smiley

  • #22   3. aug 2016 Det gør Tøsen også, derfor overraskede det mig netop at hun var så lang tid om at finde ud af den nye, særligt fordi hun er så madglad, så plejer hun nok at finde ud af at få fat i maden smiley

    Ja prøv at dele det op og se hvad der sker smiley


  • #23   3. aug 2016 Må bare lige give ham lidt ekstra vådmad her til aften smiley Så bliver han sikkert glad, plus det er cosma han får lige i øjeblikket hans ynglings smiley

  • #24   4. aug 2016 Vi har 4 foderdimser i brug hele tiden. Så ikke nok med at de skal arbejde for maden, de skal også bevæge sig fra dims til dims for at finde ud af hvor der er noget. Jeg fylder i alle 4 og de spiser fra de nemmeste først. Til sidst må de så tage fra den sværeste smiley

Kommentér på:
Foderbræt - Spiser mindre?

Annonce