{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.615 visninger | Oprettet:

Didde C
Didde C
Tilmeldt:
17. aug 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

"Indekat" til udekat {{forumTopicSubject}}

Godaften! smiley
Jeg har en hankat på lige knap 14 uger, så han er endnu ikke kastereret. Jeg har fået ham fra en gård, hvor han løb frit rundt med hans mor og søskende, men han har de sidste 14 dage været indenfor, da jeg selv bor i en etværelses lejlighed midt inde i byen. Jeg vil derfor rigtig gerne have ham udenfor, så han ikke er alene i løbet af dagen, mens jeg er i skole.
Jeg har haft ham lukket ud en enkelt gang, hvor jeg havde svært ved at få fat på ham, da han endnu ikke reagere ved hans navn, så jeg er derfor meget nervøs for, at han kunne stikke af?
Jeg håber, nogen herinde måske kan give mig nogle råd eller tips om, hvordan jeg gør det bedst.
Fortsat god aften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Indekat" til udekat
  • Thomine
    Thomine Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 179
    #1   17. aug 2016 Han skal ikke være fritrendende, så længe han er fertil.
    Så kan du være helt sikker på, en kat der kommer hjem med sår og skrammer efter slagsmål, og chancen for at han ikke kommer hjem igen, når han er fertil er større (Da hans territorie da vil være større, og han vil bevæge sig længere væk, for at finde damer)
    Du kan evt. smide ham i sele og snor.
    Det gør jeg med min kat. Så ved jeg også med 100% sikkerhed, at hun ikke render ud på en vej, eller skider i andre folks blomsterbede og lign.


  • #2   17. aug 2016 Fritløb er slet ikke så fantastisk som mange tror - mange farer derude for et dyr med en så lav status i samfundet som katten har.

    Over 70000 katte mister livet hvert år på danske veje, antallet af mishandlingssager er stigende.

    Er katten fertil "bidrager" den i en alder af 6 - 8 måneder til overproduktionen af killinger. Pt er der over 500000 herreløse katte i DK - katte der er smidt ud hjemmefra, eller resultatet af fertile fritløbende katte.

    Stedsansen er ikke udviklet før han er 8-9 måneder gammel.

    Jeg ville istedet sørge for han kan komme højt op i lejligheden. Og ud i snor når du kommer hjem.



  • #3   17. aug 2016 Hvis du skal lukke ham ud så vent til stedsansen er der smiley hvis du leger med ham og giver ham et godt måltid mad inden skole skal han nok sove tiden væk. Ellers så kradsetræer og noget legetøj han kan lege med alene smiley han er så ung han sover jo det meste af dagen. Så jeg ville slet ikke tænke på at få ham ud lige pt. Han kunne også blive angrebet af andre fertile hankatte eller andre katte som ikke bryder sig om at han kommer på deres territorie.
    Hvis det er fordi han hyler meget så går det over, især hvis du får ham kastreret (mindre chance for at han begynder at strinte også)


  • #4   17. aug 2016 For det første så er det en rigtig dårlig ide at lukke ham ud på egen hånd før end han er kastreret og mærket samt vaccineret. Dernæst så har du slet ikke haft ham længe nok til at han ved hvor han bor, eftersom han kun er 14 uger så har du jo kun haft ham i 2 uger. Hans stedsans er slet ikke udviklet helt endnu, det sker først når han er omkring ½ år, og desværre for dig betyder det at det er omkring når det bliver vinter, så får du så det problem at han ikke vil have nået at få vinterpels og lukker du ham så ud en hel dag så vil han komme til at fryse.

    Dernæst så syntes jeg det er en rigtig dårlig ide at lukke katten ud for at være alene ude når du er i skole uden mulighed for at komme ind i tørvejr, læ og varme, hvis man har udekat så skal man enten have kattelem eller som minimum have et sted katten kan søge hen hvor der er tørvejr og læ så man kan stille en kasse med et lunt tæppe, det skal være et sted katten kan føle sig tryg i tilfælde af den bliver jagtet så skal den kunne søge sikkerhed og tryghed, ge erelt så syntes jeg at fritløbende katte og lejligheder ikke er en god combi, katten skal jo forcere 2 døre for at fortælle at den gerne vil i d, den kan ikke bare sidde foran døren og miaver, for det kan ejeren ikke høre da den kun kan nå opgangsdøren og ikke lejlighedsdøren.

    Men nu har du jo valgt at anskaffe en gårdkat, så din mulighed er ikke særlig stor, du vil 100% være nød til at lade den komme ud og løbe frit for det har den jo lært fra killing, men Sørg for den er kastreret og mærket i den da, og Undersøg muligheden for læ og ly når du ikke er hjemme.


  • Didde C
    Didde C Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #5   17. aug 2016 Tusind tak for alle svarene! de vil bestemt komme mig til gavn smiley
    Heidi: måske jeg ikke udtalte mig ordentligt, jeg havde bestemt ikke tænkt mig, at lade ham løbe frit rundt en hel dag, nu hvor han er så lille, det tør jeg overhovedet ikke! Jeg bor også i en stuelejlighed med terrasse og dør, så han nemt kan miave eller kradse, så jeg også kan høre det. Men tak for dit svar, jeg kan bestemt bruge det til noget smiley


  • #6   18. aug 2016 Det er ofte en meget dårlig ide ikke at have en kattelem til en udekat også selv om du bor i stuen. For katten vil måske ud når du ikke lige har tid til at være ved døren. Jeg kender flere der har ude katte og ingen kattelem. Den ene har vinduet stående åbent både vinter og sommer og de andre render og åbner døre hele dagen og hos nogle er katten så inde om natten og når de ikke er hjemme. Så der kan katten ikke vælge selv. Der kan være 10 min mellem katten vil ind og ud. Du risikerer at få problemer med naboer hvis katten sidder udenfor døren og venter i timevis og måske kalder når du ikke er hjemme. Det er der udekatte som gør og det er synd. Det kommer meget an på hvilket område du bor i om katten kan være sikker ude. Nogle få steder har ude kattene gode forhold og folk i området holder af dem og holder øje med dem men vær 100 % sikker på det inden du lukker katten ud.

  • #8   18. aug 2016 smiley smiley

    profilbillede
  • #9   18. aug 2016 Mht friløb så er jeg idag kørt forbi en dødkørt kat på vej hjem fra arbejde, 500 m længere fremme sad en angst kat i buskene og kiggede på vejen. Det er et hårdt liv at være udekat smiley


Kommentér på:
"Indekat" til udekat

Annonce