{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

Syg kat? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg håber at I kan hjælpe - eller dele oplevelser - i en kompliceret sag.

Min ene indekat fik for 2 dage siden pludseligt ondt når hun gik/hoppede. Hun pivede og beklagede sig (blev også agressiv mod vores anden kat) når hun skulle hoppe ned fra "høje steder" - i øvrigt gik hun lidt usikkert på benene. Hun er lige fyldt 9 år gammel. Dyrelægevagten mente at hun jo nok måtte have ondt i benet:

Vi tog hende straks til dyrelægevagten. Her checkede han hende ALLE vegne, og der var simpelthen INGEN problemer. Hun gik helt normalt uden at beklage sig og sagde faktisk ikke én eneste lyd mens han undersøgte hende - hvilket fik ham til at konkludere at efter den lange check af hende, så havde hun nok ikke ondt. Og han vidste ikke hvad der var sket.

Lettere chokerede tager vi hende hjem igen, og den aften sker der ikke mere. Hun spiser normalt, hopper op på sengen som normalt og piver kun én gang. Dagen efter gør hun som hun gjorde inden dyrelægevagten: piver når hun skal hoppe ned og når hun vågner fra sin søvn. I dag hopper hun godt nok op og ned alle vegne - men hun piver/beklager sig stadig en smule. Hun spiser og drikker som normalt - og gemmer sig heller ikke.

Jeg har mærket efter på hendes ben, og jeg kan se at hun trækker det venstre ben (mere præcist: poten) let fra sig, hvis man rør for hårdt.

Men jeg forstår simpelthen ikke hvad problemet kan være? Dyrelægevagten mærkede hende jo alle vegne, og der var ingen smerter? Hun gik normalt? Og hun spiser stadig helt normalt og gemmer sig ikke! Men inden dyrelægevagten pivede hun jo - hvilket stoppede HOS dyrelægevagten - og nu gør hun det igen?

Er det noget I har prøvet med jeres katte og eventuelt kan dele jeres oplevelser? Bør jeg søge dyrelæge igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg kat?
  • #1   20. aug 2016 Hejsa.
    En kat viser sjældent smerte, fra naturens side bliver den "den svage" i flokken.
    Der er jo ingen tvivl om at den har ondt i visse situationer og jeg tænker gigt.
    Fik du smertestillende til den? Metacam / Loxicom?

    Jeg synes at du skal tage den med til din sædvanlige smådyrsdyrlæge.
    Der gik ca. 1 år før jeg opdagede at Freddie havde HD og det eneste han udviste var aggression - til sidst overfor mig.

    Så en kat behøver ikke at halte eller være stiv på andre måder - altså man kan se det.
    Et røntgen af ben og måske bagparti ville nok være på sin plads smiley
    God bedring til missen og giv endelig en update smiley


  • #2   20. aug 2016 Jeg ville få lavet røntgen af ryg og bagpart.

  • #3   20. aug 2016 jeg tænker også lidt i gigt. har selv en som som startede da han var ca 8 år. min har gigt i ryggen

    jeg ville nok få en tid hos egen dyrlæge


  • #4   21. aug 2016 Du skal tage den til din sædvanlige dyrlæge som har speciale i smådyr og så skal du få lavet en grundig undersøgelse af katten inklusiv røntgen af hofter og bagben.
    Jeg har selv en hunkat på 9 år og sidste år der skreg hun nærmest af smerte bare hun skulle bevæge sig en smule, hun havde fået gigt og havde sandsynligvis misset et spring så hun havde slået sig, det sammen med giften gav så de voldsomme smerter somblev smertebehandling i 10 dage, dereftervar smertebehandling ikke længere nødvendig andet end efter behov, gigten kan give periodiske stærke smerter, men hun får kosttilskud dagligt som blødgør leddene og dermed afhjælper en hel del af smerterne.

    Så det er meget vigtigt at du får taget røntgen billeder for det er den eneste måde hvorpå man 100% kan af- eller be-kræfte gigt. Og selvom det går over i perioder så betyder det ikke at den ikke har ondt, den skjuler det bare, og er det gigt så er det nødvendigt at behandle med kosttilskud der afhjælper gigten.


Kommentér på:
Syg kat?

Annonce