{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

Stakkels Mandfred {{forumTopicSubject}}

Jeg har haft mandfred fra Killing og han er i dag godt seks et halvt år gammel. Mandfred har overlevet hans bror og vores kat Leopold som vi fik efterfølgende og han har altid været sund og rask som en hest.

Torsdag eftermiddag begyndte mandfred at få det dårligt. Han var meget apatisk og sad i halve og hele timer på samme sted, med åben mund og kastede ind imellem hvidt skum op og han hverken spiste eller drak. Jeg ringede om aften til dyrlægevagten der viste sig at være vores normale dyrlæge og vi fik en tid hos ham tidligt den efterfølgende morgen.

Inden vi kørte sagde min kone at han havde spist lidt om natten. Da vi kom til dyrehospitalet tjekkede dyrlægen mandfred fysisk, følte ham på maven. Kiggede i ørene og tog hans temperatur og lyttede til hjerte og lunger. Der var ikke noget galt der kunne han konkludere. Han tog for en sikkerheds skyld en blodprøve som vi ville få svar på inden vi gik. Da vi fik svar viste blodprøven nogle ureglmæssigheder, der var for høje nyretal (180 et eller andet) hvilket var lige over grænsen og der var for også noget med den røde/hvide blodlegemer. Dyrlægen sagde at han var lige på grænsen til noget kronisk nyre problemer og at hans nyre på nuværende fungerede på Ca. 25% af normalen. Han regnede dog med at det var noget akut og ikke kronisk, som ville rette sig til det efterfølgende tjek som vi fik aftalt til næste fredag. Mandfred blev sendt hjem med kvalme stillende piller og nogle piller imod infektion.

Omkring kl. 23 samme dag havde mandfred stadig ikke rørt sin mad. Han havde dog drukket en del vand som han også kom af med på kattebakke. Min kone poppede nogle få knasere i ham i løbet af dagen, men han var slet ikke interesseret i mad.

Da jeg så kom hjem om aftenen skulle han have sine piller og de blev tvunget ned i halsen med lidt mad. Kort tid efter kastede han op tre gange og vi tog ham til vagtdyrlægen, der denne gang var en sød dame fra Nr. Nebel.

Hun sagde at han så frisk og frejdig ud og vejede det han skulle. Hun fortalte at vi ikke skulle være bekymret blot han fik lidt ned inden middag den efterfølgende dag (idag). Hun gav ham en injektion mod kvalme og en injektion med infektion. Så vi ikke skulle tvangsfodre ham med pillerne.

Hun rådede os til at opsøge vagtdyrlæge idag såfremt han ikke havde spist. I morges havde mandfred stadig ikke spist, men havde dog drukket lidt. Vi tog ham til en ny vagtdyrlæge i Esbjerg som undersøgte ham og gav ham en indsprøjtning binyrebark hormon. Ifølge lægen skulle vi ikke være bekymret og blot vente tænker mandag. Han syntes i øvrigt at mandfred virkede meget frisk. Hvilket han også gjorde.

Nu er vi så kommet hjem og herhjemme virker han stadig helt apatisk. Han sidder det samme sted i meget længe og er uinteresseret i alt, når han ikke sover. Han kigger til maden men røre den ikke, dog drikker han en del.

Men at han ikke spiser bekymre mig og jeg syntes også han virker gradvist svagere. (Måske er det bare indbildning) men sådan oplever jeg ham og jeg syntes der er forfærdeligt lang tid til mandag.

Har i prøvet en lignende situation og hvad blev udfaldet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stakkels Mandfred
  • #1   20. aug 2016 Han skal have mad, og det kan kun gå for langsomt. Katte der er uden mad i længere tid udvikler fedtlever. smiley

    Jeg forstår ikke, at ingen af dyrlægerne ikke har givet jer noget A/D med hjem, som i kunne tvangsfodre ham med.


  • #2   20. aug 2016 Hvis nyretallene er høje, har han sandsynligvis kvalme. Kvalme gør ikke noget godt for appetitten. Væske er vejen frem. Nyrerne skal skylles igennem. Har I noget vådfoder, der lugter stærkt? Kom ekstra lunkent vand på. Prøv at lokke ham med det.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #3   20. aug 2016 Er der taget røntgen billede og skannet hans maveregion, det kunne være en hårbolle der sidder der, som hverken kan komme den ene eller den anden vej ud og så får de det være.
    Jeg har selv prøvet det mig min elskede kat, vi troede det var en hårbolle til dyrlægen tog et røntgen billede, der var væske i bughulen.
    Men det kan være så mange ting, så jeg ville få taget et røntgen billede. Hvis det er nyrerne, så skal han skylles igennem en dag eller 2 hos dyrlægen og så have nyrefoder.


  • #4   20. aug 2016 Er målløs over hvor let de alle har taget det smiley kan godt forstå din bekymring!

  • #5   20. aug 2016 Tak for jeres svar. Det er rart lige at dele mine bekymringer, det letter lidt.

    Mandfred er ikke blevet røntgenfotograferet eller scannet, hos dyrlægerne. Der var mest fokus på resultaterne af blodprøverne. De har dog alle mærket på hans mave region og han brokker sig ikke når man trykker ham forskellige steder, det forsøgte jeg den første dag. Ligeledes er han blevet kigget i halsen for at se om der skulle sidde noget dernede.

    Når vi igen kan komme til vores egen dyrlæge (forhåbentligt mandag morgen) så vil jeg bede ham om en scanning og en røntgen af ham.

    Dyrlægen vi var hos i Nr. Nebel sagde at der ikke kunne være tale om en fremskreden nyresvigt, da Mandfred så frisk ud og vejede rigtig fint, hvilket jo var lidt en lettelse at høre. I Esbjerg i dag, sagde han til os at næste skridt var at indlægge ham og give ham drop. Men det mente han bestemt ikke var nødvendigt endnu, da han jo virkede både rask og røring. Han fortalte at vi roligt kunne vente til Mandag. Selvom han ikke spiste så ville det ikke betyde noget for hans helbred så længe han drak vand.

    Men det er ikke rart at se ham være apatisk og sulten men ude af stand til at spise. Både jeg og konen har forsøgt alle mulige tricks. Rejer, vådfodder, katte snacks, ordinært tørkost, Rejevand, tunvand osv. Han kan slet ikke have det.

    Jeg sad for en halv time siden og duppede lidt tunvand på min finger som han kunne slikke af, det ville han gerne. Men knurrede lidt efter tredje gang så, det var ikke en længerevarende løsning.

    Min søde svigerinde vil dog komme med sprøjte med noget næring som de giver til deres patienter med anoreksi, så kan han da få lidt næring i kroppen.

    Men jeg er godt nok bekymret for ham, den lille mis.


  • #6   20. aug 2016 Det var dog en skrækkelig redelighed. Jeg åber ikke at det er til mennesker, men til dyr det din svigerinde kommer med.
    Han skulle have enten Hills A/D eller RC Recovery. Begge dele kan fortyndes til ukendelighed og hvis det så lunes lidt i mikroen, så er det mere tiltalende.
    Han skal i hvert fald have noget elektrolyterstatning - og så fatter jeg ikke at dyrlægen ikke valgte at lægge Manfred i drop først som sidst.
    Der er MEGET lang tid til mandag smiley


  • #7   20. aug 2016 Det er det min svigerinde kommer med, det der Hills A/D.

    Det skal siges at de er professionelle og meget dygtige hos vores ordinære dyrlæge, men dengang havde mandfred jo også spist om natten.


  • #8   20. aug 2016 han SKAL altså have mad ned. og dermed må I bruge en sprøjte og tvangsfoder ham

    jeg har haft en kat som ikke engang blev 3 år. det startede med en simpel forkølelse. men endte med dårlig nyre og en aflivning.

    det kan dog være at hans nyretal er høje fordi han ikke spiser - det er en ond cirkel at de kommer ind i. derfor er det vigtigt at få mad i ham. selvfølgelig skal det være med måde.
    har lige haft en som var blevet snottet. kan en kat ikke lugte, ja så nægter de at spise. nu er han ikke en tyk kat i forvejen, så da han så også tabte sig, ja så så det ikke godt ud. men jeg begyndt at tvangsfoder ham hver time. efterhånden som dagene gik fik han mere og mere foder indenbords. efter 1 uge var han klar igen.

    men det er altså mega vigtigt at få foder i ham. uden foder er man sikker på at nyrene kan stå af.
    a/d er godt og nemt at få i en sprøjte.
    det bedste vil være hvis I kan få min 1 ds i ham pr døgn.


  • #9   20. aug 2016 han vil blive p... sur men her er man nød til være hård

    brug en engangsprøjte og begynd med at give ham en. når han så beholder det i sig, så giver I ham noget mere.

    tørpiller+ snaks er ikke godt. det er for hårdt for maven. det skal være vådfoder da han optager det hurtigere

    zoolac er også godt hvis maven er lidt for urolig - opkastninger
    det brugte vi da jeg arbejdede på kv. her havde vi ind imellem også katte som måtte tvangsfoderes. det er ikke noget katte bryder sig om, men det er en nødvendighed. oftes går der ikke ret mange dage før de begynder at spise selv


  • #10   20. aug 2016 Vi fik en hastetid hos vores dyrlæge her til aften og lige inden vi skulle ud af døren lokkede min kone ham med mad og til vores enorme lettelse så spiste han noget, hurra!.

    Hos dyrlægen blev der taget blodprøve som dyrlægen undersøgte med det samme og det viste at hans nyretal havde normaliseret sig og han er derfor uden for "fare". Vi fik nogle dåser A/D med hjem samt noget vand med næring i til ham. Så nu skulle det gerne udelukkende gå fremad, sikke en lettelse!


  • #11   21. aug 2016 det er godt at hører

    det er derfor at det er vigtigt at man tager flere prøver over noget tid. netop det at de har kaster op og nægter at spise kan give nogle resultater som viser noget dårligt. men når de så er over deres "maveproblem" ja så bliver resultaterne normale igen

    så nu skal han bare spise sin mad smiley det bette barn
    også så I kan få lidt ro


  • #12   21. aug 2016 Uhh Sikke en omgang,stakkels Manfred.. Det må ikke være sjovt at have det så skidt og så skulle til dyrlæge så mange gange, han forstår jo ikke hvorfor den lille stakkel.
    Men det er dog dejligt at læse at han er begyndt at vise lidt i teresse for maden igen og at nydetallene har Nor aliseret sig, jeg håber det nu går den rigtige vej med stakkels Manfred..
    God bedring med ham smiley


  • #13   22. aug 2016 Lige en opdatering mere herfra så i får hele historien med. For vi er åbenbart ikke helt færdige med problemerne endnu.

    Efter at Mandfred have spist (lidt) selv sent lørdag aften, og hans nyretal efterfølgende så gode ud hos dyrlægen. Hverken spiste eller drak han søndag.

    Vi tvangsfodrende ham sent på dagen ham, så skånsom som muligt (hvis man kan det) med lidt Hills A/C og gav ham lidt Olade (drik), men han rørte ikke selv maden eller vandet. Vi kontaktede derfor dyrlægen idag som var bekymret for at han stadig ikke viste rigtig interesse i mad.

    Derfor blev han kørt til dyrlægen igen i morges og er efter endnu en blodprøve blev indlagt. Ved undersøgelsen sagde dyrlægen at han virkede øm i nyrerne og blodprøverne viste at nyretallene igen var for høje og at blodlegmerne så anormale ud. Derfor sendte dyrlægen blodprøver til tyskland for nærmere undersøgelse. Mandfred har fået lagt et drop så de kan få skyllet nyrerne igennem og så afventer vi svar på blodprøverne i morgen.

    Dyrlægen mistænkte mandfred for at have nyrebækkenbetændelse, hvilket tilsyneladende ikke er så farligt. Så vi håber på godt nyt.


  • #14   22. aug 2016 Øv håbede lige at han fik det bedre selv smiley
    Håber på det bedste og han snart bliver frisk igen..

    Man er så magtesløs når ens dyr er syge, så føler virkelig med jer smiley


  • #15   23. aug 2016 Godt at der sker noget nu. Jeg var altså bekymret over alle dem der tog så let på det smiley Håber at blodprøverne ikke viser noget alvorligt og at Manfred hurtigt får det bedre med den pleje han nu får hos dyrlægen!

  • #16   23. aug 2016 god bedring til ham smiley

    det er aldrig sjovt når de bliver syge. Og slet ikke når man ikke ved hvad de fejler - det kunne de kære katte jo godt fortælle os. Det er svært når de ikke lige kan sige at de har ondt der og der

    men godt at I nu er i gode hænder


  • #17   24. aug 2016 hvordan går det med ham nu?

  • #18   31. aug 2016 Mandfred fik på dyrehospitalet appetit stimulerende medicin og drop, da blodprøverne kom fra Tyskland viste de negativ på alle prøverne. Altså han havde ikke aids, leukæmi, nyresvigt eller andet farligt. Lægen vurderede at han havde fået nyre bækken betændelse af en blod forgiftning. Efter tre dage mente dyrlægen at han kunne komme hjem og havde bedste af at komme hjem til forkælelse. Vi købte derfor noget særligt lækkert RC fodder (exigent) eller sådan noget og efter en dags tid med nippen til maden har han fået appetitten tilbage og han spiser som en bjørn, leger, er glad og har det godt. Så vi kom over den hurdle. smiley

  • #19   31. aug 2016 Dejligt! smiley

  • #20   31. aug 2016 Hvor er det dejligt at høre at Mandfred er kommet sig helt, har været meget bekymret for ham, så det var da en skøn opdatering.

Kommentér på:
Stakkels Mandfred

Annonce