{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.452 visninger | Oprettet:

Vaccination af kat SYG? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle
Jeg har været til dyrlægen i fredags med Akio, hvor det umiddelbart starter godt. Jeg fortæller lidt om ham og hvordan han har haft det.
Derefter laver dyrlægen nogle tjek på ham(led, lytter på hjerte, tjekker tænder) og bliver så overrasket over hvor små hans kugler er.
Jeg siger, forundret, at han altså ER kastreret.
Hun siger så det må have blevet gjort tidligt, på en lidt mærkelig måde. Han blev fikset da han var 13 uger og har overhovedet ingen problemer haft.
Derefter siger hun et eller andet om vaccine og giver ham så en indsprøjtning. Her står jeg så med følelsen af at være blevet helt sat ud på sidelinjen. Jeg havde den opfattelse at hun som minimum ville tjekke hans temperatur, da jeg nævner at han er kommet med flyvetur fra Frankfurt. Hun forsøger så at give ham en ormepille, fordi jeg ikke ved hvor mange gange han har fået det før han tog afsted (viser sig at være 3 gange). Først prøver hun at proppe den ind, hvorefter hun må opgive og så prøve med en pille dims som skal proppe det ned i halsen på ham. Hun prøver uden held og keg siger "hvorfor kan jeg ikke bare få den med hjem?".

Bagefter står jeg så med en rigtig dårlig smag i munden da han bare går hjem og lægger sig, og bliver mere og mere træt og sløv. Dagen efter er han stadig sløv(idag) og kan ikke rigtigt hoppe ned fra hans kradsetræ. Jeg bliver så meget bekymret da han efter at have spist begynder på at hoste, sådan meget anstrengt i et par sekunder igen og igen. Det går så lidt over. Han laver sådan en blanding af et nys og et host.

Han har sovet hele dagen og har kun været oppe og spise/drikke/lege i kort tid. Han virker ikke så aktiv som før og jeg bliver da meget bekymret. Udover at dyrlægen ikke har oplyst mig om noget, så har hun også formået at skrive forkert i hans pas - et officielt dokument som jo er hulens vigtigt hvis han skal rejse.
Hun har skrevet FEL-O-VAX PCT under rabies vaccinationer. Og så har hun skrevet det igen (denne gang uden mærkat fra producenten) under andre vacciner.

Hvad skal jeg gøre? Jeg føler mig virkelig røvrendt af dyrlægen
Og så er jeg meget bekymret for ham, han er jo kun 17 uger og har kun været her 1 uge


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination af kat SYG?
  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #1   21. aug 2016 Det lyder da lidt underligt,at dyrlægen selv skulle sidde og putte ormekurs pillen i ham.Desuden ville jeg aldrig give vaccine og ormekur samme dag,det er da ingen grund til,og det kan belaste immunforsvaret en del.
    jeg ville måske nok også have forhørt mig hos opdrætter,hvornår han sidst fik ormekur,inden han fik igen.
    det bedste er ,at se i papirerne hvad katten er vaccineret med før,og så få dyrlægen til at give det samme.
    jeg har haft enkelte her,der har været trætte og lidt varme efter vaccinen,men det er gerne overstået dagen efter.

    sikke en dum fejl at lave,at hun skrev forkert i passet,og så flere gange. smiley
    Jeg har efterhånden været hos en del dyrlæger,og det er ikke alle der er lige gode,slet ikke til katte.
    Jeg håber at han er friskere i morgen smiley


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #2   21. aug 2016 og har katten lidt feber,skal man vente med vaccine selvfølgelig,det skal dyrlægen vide smiley

  • #3   21. aug 2016 Desværre har jeg flere gange oplevet, at en dyrlæge ( flere) har vaccineret min syge kat, før tid, for som jeg fik fortalt at buste deres immunforsvar smiley det var før jeg havde hørt at det sænker immunforsvaret, og at katte kan blive syge af for meget vaccine.
    Faktisk er den de har gjort det oftest ved, Birk, og han vat tit syg bagefter, og så havde han også nyreproblemer.
    De 2 katte jeg har nu, er ikke vaccineret ret tit ( bliver testet) og de har ikke haft sygedage, 7-9-13 overhovedet.
    Jeg håber ikke det er din normale dyrlæge, som har været på den måde? Ellers må du nok finde en anden, som samarbejder med dig til din kats bedste.


  • #4   21. aug 2016 jeg ville skifte dyrlæge. min har aldrig givet ormepille til et tjek medmindre det klinisk var konstateret at katten havde orm (eller det var en sølle skabning hentet fra tvivlsomme omgivelser, hvor risikoen for orm var meget stor)
    De kan godt blive lidt dvaske efter vaccine, de fleste gør ikke. Men det burde slet ikke påvirke dem så meget som du beskriver. Hvis det var min kat, så ville jeg nok finde en anden dyrlæge for at få tjekket op om der kunne være noget galt.


  • #5   21. aug 2016 Jeg vil kontakte en anden imorgen og spørge om de hurtigt kan tjekke ham :S det var min første gang hos dyrlægen med ham, jeg var meget frustreret bagefter. Idag har han været kæk men vil stadig ikke rigtigt hoppe så meget op og ned som før - han er en Bengal og har hoppet som en galning de sidste par dage så forskellen er tydelig.
    Har hørt at Skovlunde dyreklinik skulle være god her tæt på KBH?


  • #6   21. aug 2016 det sker altså ret tit at især killinger bliver lidt øv når de bliver vaccineret. på kv oplevede vi det stort set næsten hver gang de små blev det

    ormekuren kom først senere. netop fordi de kunne blive øv af vaccinen

    man bør jo selv holde øje med om katten skulle være lidt syg før vaccinen, og så skal man selvfølgelig aflyse dyrlægen. hvis man ikke selv oplyser til dyrlægen at katten måske kan være syg, ja så opdager de det jo ikke. hvis man kun bestiller tid til vaccine ja så får man ikke det store tjek.

    men han skal nok blive fræk igen i løbet af et par dage
    det med passet her må du have fat i dyrlægen i morgen og få det rettet


  • #7   21. aug 2016 Ja Skovlunde/Herlev er gode til katte. Skulle til at skrive det tidligere, men vidste jo ikke hvem du havde været hos smiley

  • #8   22. aug 2016 Jeg bestille præcis ikke tid til vaccine - men til et første gangs sundhedscheck og en snak om vaccine
    Jeg har været hos Albertslund Dyreklinik, de har tilbudt at jeg kan komme ind og få ham tjekket igen, og få snakket om hvad der kan gøres for at rette fejlen i hans pas og hvad det egentlig er med vacciner og hvor ofte jeg så skal ind med ham. Han er ok nu, men hostede igår så jeg håber måske det er det kattegrus/træting jeg har købt. Jeg hoster også selv af det.


  • #9   22. aug 2016 Skovlunde-Herlev - så bliver der ikke bedre!

    FEL-O-VAX PCT er kendt for at give slatne katte pga bærestoffet.

    Optimal vaccinering er at samme produkt bruges til basisvaccinerne - immunforsvaret genkender og forstærker virkningen

    Du beder om et NYT pas - uden beregning naturligvis!


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #11   22. aug 2016 Ida.. Sjov jeg skulle til at spørge dig om der var hos Albertslund dyrlægen, fordi jeg har haft så dårlige erfaringer med hende, så du tror det er lyv. smiley Så godt du vil finde en anden dyrlæge, jeg har dem som Karina og Lis anbefaler Skovlunde-Herlev. smiley

  • #12   28. aug 2016 Hejsa,

    Mht. til passet har det ingen betydning for, når du vil rejse med katten at de er kommet til at lave e fejl med PCT vaccinen. Så længe den er rabies vaccineret som den skal kan du sagtens rejse med ham.

    Alle dyr har risiko for at blive sløje af vaccinen i et døgns tid. Uanset hvilken vaccine der bruges og uanset at dyrene er helt raske når de vaccineres.
    Vi har både Fel-o-vac og Purevax på klinikken, da nogle af vores katteopdrættere sværger til Fel-o-vaccen og andre hellere vil have Purevax. Tror det er meget smag og behag.

    Vi tjekker ikke temp. som standard inden vaccinationer, med mindre der er noget der indikerer at der kunne være sygdom. Det har jeg ikke oplevet at de gør på nogle af de klinikker jeg har været på.

    Mht. ormepillen plejer jeg at sende den hjem med klienterne så de selv kan give katten den i en klat leverpostej el. lign. et par dage efter vaccinen, men jeg ved at der også er mange dyrlæger der giver dem i forbindelse med konsultationen.

    Håber din lille mand er frisk igen, og for fremtiden så stil endelig spørgsmål til din dyrlæge undervejs, hvis du er usikker på hvad der foregår, eller hvorfor de gør som de gør.

    Mvh Anna


  • #13   28. aug 2016 Han har det godt igen så jeg er glad smiley


Kommentér på:
Vaccination af kat SYG?

Annonce