{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Hvad katte mad, og hvor meget? Og hvad vil i give ham og sove i? {{forumTopicSubject}}

Hvad kan i anbefale til en ung han under et år, har ikke lige fået vejet ham men det skal nok gøres.


Har jeg givet for meget hvis jeg har givet omkring 30g / en skål næsten fyldt til og starte med af noget brit care (Bedste bilka kunne give mig)?

Har været hos dyrlægen men han havde ikke yderligere tid til andet end bare lige og kigge så han skal nok op engang i næste uge og få den store tur med øremærke vejes og Vaccination og sundheds tjek dog fik jeg grønt lys denne gang og han sagde han så helt fint og rask ud men det var lige hvad han kunne se på 5 min i et vente værelse.

Og hvad ville i give ham til at ligge og sove i? en lille kurv eller noget i den stil? han har fået et tæppe ud ved wc'et ved hans bakke og maden står i gangen så jeg kan lukke af i mens jeg er ude i skole eller på arbejde så han stadig har massere plads og alt det han skal bruge men ikke går ind og kommer til skade i de andre rum (åbner med det samme jeg kommer hjem)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad katte mad, og hvor meget? Og hvad vil i give ham og sove i?
  • #1   27. sep 2016 Vi tager den lige fra toppen, hvor meget han skal have, indtil han er mæt, jeg syntes 30 gram lyder af alt for lidt, du skal bare fylde skålen op så vil han spise det han kan. Katte er småtspisende, de spiser lidt forlader skålen og vender tilbage flere gange i døgnet, så tørfoder ad libitum og så vil jeg anbefale dåsemad 2-3 gange i døgnet og der skal du ikke give ham mere end han kan spise på en gang, så måske en spiseskefuld i starten og så kan du øge det efterhånden som han vokser, du lærer hurtigt hvor meget han kan spise.

    Hvilket foder du skal anvende, ja i hvert fald ikke Supermarkeds foder, gå til en dyrehandler og køb kvalitetsfoder, kig på indholdsfortegnelsen og vælg et foder hvor de 2 første ting på listen er kød og protein. Men der er lige så mange meninger om foder som der er mennesker, selv bruger jeg en blanding af Royal canin, Select gold, Hills og Virbac som tørfoder, vådfoder skal du bare gå efter høj kødprocent og uden korn og sukker, Aldi har et udemærket mærke der hedder Topic det er billigt og fornuftigt.

    Hvad den skal sove i, ja ofte bestemmer katten selv, mine elsker papkasser og ellers møblerne og kradsetræetnr. Du skal lige flytte tæppet som du mener den skal bruge som seng mindst 2 meter fra kattebakken og mad ogvand skal også være mindst 2 meter fra kattebakken.


  • #2   27. sep 2016 Har ikke set ham tømme madskålen endnu så tænker at de 30g lige pt er ok? Det svare til hans skål er fyldt smiley

    Hr dyr sagde at de skal have nok mad men ikke for meget med mindre du vil have en "buddet" kat.

    Og det var lige eneste på lager det hos bilka, derfor spurgte jeg til råds her for og se hvad i ville anbefale men regner med og tage i pet world eller hvor der nu er et godt udvalg også hente lidt hjem har også haft givet dem nogen af de breve med normalt "dåse" foder et brev pr dag det svare ca til halv skål blandet op med lidt tør foder (Stod der på pakken af det var bedst).

    Og vil tro der er ca de 2 meter fra dens sove plads til katte bakken og over 2 meter ud til dens mad smiley

    Kredsetræ er på vej så det lyder til at det meste er i orden?


  • #3   27. sep 2016 En kat vil normalt selv styre deres mad indtag, så tænker ikke at du skal bekymre dig om at han risikere at blive buttet fordi han får al den mad han kan spise, du skal tænke på han er i voksealderen og det betyder at han skal have langt mere mad end en voksen kat normalt vil kunne spise, men det er fint at han har mad hele tiden, bare du sørger for at øge mængden i forhold til hvis du kan se den bliver tømt i løbet af dagen.

    Jo bedre kvalitets mad du vælger jo bedre vil det måtte og jo mindre vil han spise, men så længe han er killing og ungkat så Vælg så høj fedtprocent som muligt.

    Ellers lyder det til du har styr på det. Husk nu at få ham kastreret inden han bliver 5 måneder så han ikke begynder at strinte over hele huset og kalde på damer dag og nat for så bliver du nok hurtigt træt af ham smiley men det har du nok også styr på. smiley


  • #4   27. sep 2016 Takker for hjælpen, og ja sidder tit og læser om hvad man skal gøre osv for og få den bedste viden om mine dyr smiley

    Og han kommer ind så hurtigt som muligt til hr dyr og for det der skal til for at han kan leve et langt og dejligt liv smiley


  • #5   27. sep 2016 alt efter hvor gammel han er, og hvordan han ser ud (meget killing/eller mere voksen), så skal du gå efter killingfoder.
    et godt råd: køb dit foder hos en dyrhandel/foderstof/internet. lad være med at gå i supermarkedet - der findes ikke noget som er værd at bruge til katte her.

    jeg bruger royal canin til mine. det findes i flere forskellige varianter. har 14 som alle har fået det i mere eller mindre hele deres liv. de er store og flotte - og ikke for tykke.
    de fleste katte kan godt selv styre det at have mad stående hele døgnet. Og især killinger bør altid have det. de skal have meget mad at leve af

    men der findes et hav af tørfoder. noget kornfrit andet med div korn. det er smag og behag.
    det findes ikke en endelig løsning. så alle herinde har deres farvorit mærke indenfor foder.
    men det som mange tror er dyrt foder, er faktisk billigere end det man køber i supermarkedet. for omsætligheden i supermarkedemad er for dårlig så de skal have meget mere at spise i forhold til det lidt dyre foder
    fx så skal en kat på 4 kg have over 120 g whiskas tørfoder om dagen. samme kat skal bare have ca 65 g royal canin om dagen.

    et godt råd er dog at kig på zooplus.dk (den tyske side er dog noget billigere). her findes der en masse forskelligt - til alle pengepungene

    soveplads - du kan altid starte med en papkasse med et godt tæppe i. har solgt mange katte for kattens værn, og som vi sagde så var det vigtigste en kattebakke, og mad og vandskål. så kan man give katten et godt tæppe - de kan godt lide fleece og uld - og så lægger man det bare i sofaen eller sengen eller et andet godt sted.

    de fleste katte sover når vi ikke er hjemme. sjovt nok. selvfølgelig vil unge katte lege, men når de bliver lidt ændre ja så vælger de bare at slappe af, når der er fred i huset.


  • #6   28. sep 2016 Hvis du lige har fået den, kan det være meget godt at begrænse pladsen til den, men lad endelige dørene være lukket op hele tiden, så den har hele lejligheden som legeplads, også når du ikke er hjemme.

    Katte elsker at kigge ud af vinderne, så lav en plads hvor den må være.

    Dit kradsetræ bør du sætte hvor du opholder dig mest, f.eks. i stuen, da katte jo gerne vil være hvor vi er er.
    Min den ene sover meget i kradsetræet, den anden flere forskellige steder i løbet af dagen.
    Og så er det ikke nogen god ide at blande tørfoder og vådfoder sammen, da vådfoder ikke skal stå mere end et par timer før det kan risikere at blive surt, (mest om sommeren)


Kommentér på:
Hvad katte mad, og hvor meget? Og hvad vil i give ham og sove i?

Annonce