{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.221 visninger | Oprettet:

Inde eller ude kat ? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Vi har denne skønne lille han kat på 5 måneder. Skal siges, at han ikke er døv smiley Det fik vi testet med det samme.
Hans bedstemor var vildkat, og hans mor blev fundet ude for 3 år siden, mens hun var knapt 2 uger, og blev opflasket af dyreværnet.
Vores lille "Týr", som vi kalder ham, er endnu ikke blevet kastreret, men det er planen at få gjort inden længe, da vi ikke vil være med til at lave flere katte smiley

Vi fik ham da han var 15 uger. Han har siden han var lille, fået lov til at gå ude når det passede ham. (Altså mens han boede hjemme ved sin mor).
Sagen er den, at her hvor vi bor, er der en vej ret uden for døren, hvor bilerne kører mellem 50-60 km/t. Omkring 40 meter fra huset, er en anden stor vej, hvor bilerne kører mellem 80-120 km/t
Vi har siden vi fik ham, været fast besluttede på, at han skulle være indekat, da vi simpelthen ikke tør lade ham gå udenfor, da vi er meget bange for at han bliver kørt over.
Udover det, så er han simpelthen så tillidsfuld. Han elsker at blive båret, og lader gerne helt fremmede overfalde ham med nus. Så en anden bekymring er også, at han bare går med fremmede folk, som så kan tro, at han er faret vild, og tager ham til sig.. smiley

Men lille Týr har ikke glemt, hvordan det er at være ude, og tigger hele tiden om at komme ud.
Hvis vi skal ud ad døren, må vi passe godt på, så han ikke smutter med ud.
Og som en ekstra lille bekymring, så har han lært sig at hoppe op og åbne døre. Heldigvis har han endnu ikke prøvet at åbne andre døre, end ind på værelserne og wc..

Vi er ved at bygge en voliere til ham, så han kan komme ud.

Men er det synd for ham, at han ikke kan komme ud og opleve verdenen på egne poter ? Er vi for bekymrede for ham ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inde eller ude kat ?
  • #1   28. sep 2016 Det er ikke nemt.

    Jeg synes dog du har fundet en god løsning, netop ved at bygge en voliere til ham.
    Jeg ville vente og se tiden an, om han kunne trives ved "bare" at blive lukket derud.

    Jeg har selv 2 katte, hvoraf den ene får lov til at rende frit rundt ude (hun bliver stresset og begynder at tisse overalt, hvis ikke hun kommer ud en gang imellem). Den anden holder jeg inde (selv om han tigger de første 5 min), og så får han ellers lov til at komme ud med snor af og til.

    Min hankat har ikke det samme behov for at rende frit som hunkatten har.

    Så det er at finde ud af hvad din ville kunne trives med smiley


  • #2   28. sep 2016 Hvor er han smuk..
    Ja du har fået dig noget af en kattepine smiley du oplever jo desværre det dilemma det er når først en kat har prøvet at være ude på egen pote, jeg er glad for at du slutter dit oplæg med at skrive at i er i gang med at bygge et voliere til ham, for forhåbentligt kan det dække hans behov, hvis ikke ja så har du jo desværre ikke ret mange andre muligheder end at tage chancen med at give ham friheden.
    Men Giv volierer en chance. Og du skal bestemt ikke lade ham komme ud før du har fået kastreret ham og øremærket eller chippet ham.
    Jeg vil lige i dskyde her at det skal være meget snart du får ham fixet for en kat kan nemt blive kønsmoden allerede ved 5-6 mdr alderen, så idet han er 5 mdr så er det nu, og du skal få ham fixet i den han begynder at strinte, og alene hans utilfredshed med ikke at måtte komme ud kan give ham anledning til at strinte.

    En anden mulighed er måske at tage ham med ud i snor indtil i får bygget volierer færdigt.


  • #3   28. sep 2016 der er ingen - jo 1 af mine har været indekat hele livet - som ikke har været udekat på et tidspunkt. har 5 fra internat som alle er indleveret som tilløbere.
    har været oppe på 19 å et tidspunkt, har dog "kun" 14 nu.
    og alle har været super tilfredse med løbegården. og dem fra internattet som er kommet som voksne

    det er som vigtigt er at der kommer noget i højden sådan at katten kan sidde og have det store overblik.
    tag er også en god ting, da det er de færste som bryder sig om regn. fordelen er også at det giver skygge. og det lettere lidt rengøringen da katten oftes har tørre tær med ind

    har et album på min profil med min løbegård. har vel haft løbegård i snart 20 år og vil ikke undvære den.


  • #4   29. sep 2016 Du kan også se vores løbegård på min profil. Forøvrigt en super smuk kat du har!

Kommentér på:
Inde eller ude kat ?

Annonce