{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.704 visninger | Oprettet:

Tinka
Tinka
Tilmeldt:
17. dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.950

Katteregisterbøvl {{forumTopicSubject}}

Meningen med at katte bliver øremærket og registreret i register er, at de skal kunne blive hjulpet hjem, hvis de skulle blive væk hjemmefra.
Men pga. diverse uhensigtsmæssigheder, er der alt for mange øremærkede katte, der aldrig kommer hjem igen smiley , selv om folk er flinke til at tjekke øremærke i katteregister. Der er ALT for meget, der ikke fungerer:

* Langsommelighed. Det kan tage ugevis, inden øremærker bliver registreret.

* Der er 2 registre, hvilket mange ikke ved. (Altså nytter det ikke at søge i det ene, hvis katten kun er registreret i det andet).

* Og nu er der tilmed et 3. "hemmeligt" FÆLLESregister (dyreregisterportal eller hvad det nu hedder) Katteregistrene findes stadig hver især, men linker ikke til fællesregisteret. Altså ingen nytte til.

* Nogle katteejere glemmer at registrere deres øremærkede kat.

* Nogle katteejere glemmer at melde katten efterlyst i register, hvis den løber væk.

* Dansk Katteregister gør det umuligt at søge øremærker pga. pop-up-vinduer.

* Dovne vagtdyrlæger gider ikke tjekke i register smiley . Og det er især noget skidt, når ejerne har valgt skjulte ejeroplysninger.

ARRRRRRRGH!

Nå ja, og man skal også huske selv at tjekke, at ejeroplysninger er korrekte. Fx opdagede jeg at katteregistret havde skrevet et forkert tal i mit telefonnummer smiley

Og suk, så er der øremærkerne lavet med tang, der ofte falmer og bliver ulæselige med tiden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katteregisterbøvl
  • #1   15. okt 2016 Ups, jeg skal have opdateret mit tlf nr smiley


  • #2   16. okt 2016 og så er der dem som ikke vil registere katten fordi den er til salg, og der er ingen grund til at man skal hen og lave ejeren om

    jeg har som sagt været på kv i flere år. en gang ringede de fra et af dyrehospitalerne i odense. de havde fået indleveret en perser-lignede ung kat, med øremærke. men den var ikke registeret i nogle af registerne. så om vi kunne hjælpe dem. jo det kunne vi så godt
    vores internatsleder og en anden sad hele formiddagen med dette øremærke. et eller andet sagde dem at de havde set det mærke før - også det at det var en perser...
    omkring middag kom løsningen så....
    det viste sig at være vores internatsleders egen perser. han havde været smuttet ud om aftenen - hun bor i lejlighed og havde været nede med skrald, og her er han så smuttet med. hun opdager det bare ikke. hellere ikke i løbet af aftenen eller morgen.
    han bliver så fundet af et ungt par som indlevere ham.
    han var lige blevet ordnet og ejeren ville ikke registere ham fordi ham var til salg.....

    vi har prøvet det meste vedr øremærker. har fundet ejeren til mange katte fordi katten var øremærket. oftes har det dog taget meget arbejde. især dem hvor ejeren har solgt/givet katten bort. ny ejere bliver bare ikke skrevet på. så når vi fik katten ind var det gamle ejere som måtte hente katten. oftes var de også meget villige til at gøre det. for de kunne jo godt se at det nye hjem ikke var det rette når katten kunne smutte hjemmefra.

    den bedste var dog en hunkat vi fik ind. jeg fandt nummeret på ejeren, og ringede.
    "jammen den var da død" kørt ned for flere mdr siden...
    nææ den sad pænt i buret og ville gerne med hjem.
    det værste for ejeren var så tanken om hvem de så havde begravet hjemme i haven... for den lignede altså deres kat og den havde også ligget ude foran deres hus.
    så hun måtte købe nyt udstyr så den kunne komme med hjem. de havde smidt det hele ud. for de skulle aldrig mere have kat


  • #3   16. okt 2016 Derfor giver jeg heller ikke en fis for øretattovering, med mindre denne er lavet med pen, da den der tang ikke er holdbar.

    Jeg var ærlig talt ret skuffet og også lidt sur, da dyrlægen har valgt at øretattovere Mr. Tomiss foruden hans chip, da den ikke er læselig om ganske få år. Desuden har dyrlægen trykket så hårdt med den tang, at man i lang tid kunne læse nummeret både fra indersiden OG ydersiden af hans små ører. smiley

    Stod det til mig, kom der blot et "Chip" i øret og en chip i nakken. Og så droppede dyrlægerne den dybt forældede tang.



    En ting der iøvrigt irriterer mig grænseløst er, at det skal være så svært at få omregistreret katte. Hvis sælger ikke lige selv får omregistreret katten, så er det umuligt for køber selv at få omregistreret. Og omregistreringen er blevet så bøvlet. Man skal skrive et stykke papir ud, underskrive og sende med snailmail. Som opdrætter er det mega besværligt, og Pest Danmark er ikke ligefrem hurtig eller billig.


  • #4   16. okt 2016 Da jeg skulle registrere Sofie (dyrlægen gjorde i det ene register som del af pakken, gjorde selv i det andet for at dække "alle baser") var der allerede en kat registreret på det øremærke. Der stod at hvis det var tilfældet skulle man ringe til dem, det gør jeg så næste dag. Får en lettere muggen mand i røret, der er tydeligt irriteret over at jeg ringer. Jeg får besked på bare at oprette hende alligevel. Så nu er der to katte registreret med den tatovering smiley
    Begge mine er tatoveret med tang og nu 4 år efter kan de stadig læses smiley


  • #5   16. okt 2016 Jeg har haft fire øretattoverede katte, der blev med tang. Alle fire var ulæselige efter et par år.

    Nå ja den første oplevede vi desuden, at vi blev ringet op, at de havde vores kat. Vi måtte sige, at det havde de ikke. Joooo havde vi ikke en sort/hvid hankat med øretattovering det og det.

    Jo da, men vores var det ikke, for han lå og sov i stolen i stuen. smiley


  • Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #6   16. okt 2016 Jeg har lige oplevet at min chipmærkede kat ikke var blevet registreret selvom det var betalt og arrangeret fra dyrlægen.
    Fandt ud af det da han var løbet væk og blev fundet, hvor finder fik chekket for chipmærkning.
    Heldigvis valgte den snarrådige dyrlæge at ringe rundt til sine kollegaer og høre om de evt. kendte noget til en forsvunden kat med det pågældende chipnr.
    Det er NU blevet rettet.
    Jeg synes det er utroligt at de registre ikke kan sammenkøres så det bliver mere brugervenligt.


  • #7   16. okt 2016 Åh ja, listen er endnu længere smiley . Manglende opdateringer ved ejerskifte eller flytning sker alt for tit.
    Jeg var også selv lidt længe om at få rettet mailadresse - havde simpelthen glemt, at man har mailadresse i registret.

    "Dobbeltgængertatoveringer" er der vist flere af. Noget rod, men heldigvis sjældent det, der er årsag til, at forsvundne katte ikke kommer hjem.
    Det største problem er nok de manglende ejeropdateringer, og at der er to registre - det er der jo ikke så mange, der ved.

    Kan I andre forresten få søgningen i Dansk Katteregister til at virke? Det er sjældent jeg kan. Hver gang skal jeg bøvle med de pop-up-vinduer smiley og nogle gange blokérer det bare, så det bliver helt umuligt.
    IMO burde det register nedlægges - ikke kun fordi teknikken bøvler, men fordi flere katte ville komme hjem, hvis der kun var ét register. Og det er jo ligesom dét, der er meningen med katteregister: At man kan finde ejer, så bortløbne katte kan komme HJEM. Det er sgu da livsvigtigt!


  • #8   16. okt 2016 Og nu jeg er ved min klagesang over alle de katte, der ikke kommer hjem pga. katteregisterbøvl, så vil jeg også lige klage mig over de alt for mange efterlysningssider der efterhånden er. Jo flere der er, desto sværere bliver det at finde frem til ejer ved fund af kat, og sværere at få sin kat hjem, hvis den løber væk.
    Tænk hvor ofte det må ske, at en katteejer efterlyser og tjekker fremlysninger på fx DB og KV .... forgæves, fordi finderen af katten fremlyser og tjekker efterlysninger på Facebook og Dyreværnet.


  • #9   16. okt 2016 det med at der er to katte med samme øremærke, kan også hænge sammen med at tallene går igen. så er katten mere end - mener det er - 14 år så har de været alle nummerne igennem og man starter forfra igen. og så ender man med to med samme nummer- bare ikke samme alder

    men har da også hørt om flere hvor dyrlægen har glemt at ændre tallet på tangen, så flere katte har fået samme nummer.

    ulempen ved chip er at almindelige mennesker har ingen jordisk change for at se at katten er mærket
    der findes dog stadig rigtig mange som ikke ved at katte kan være øremærket. man tjekker ikke når man finder en tilløbere. vi fik en del katte ind hvor de har rendt et sted i lang tid. lige pludselig kommer de ved et tilfælde til at se i kattens øre, og så viser det sig at den er øremærket. her kan der der så været gået 1 år eller andet.


  • #10   17. okt 2016 Det er utroligt vigtig at huske at det er kun dyrlægen der kan registrere katte i Det danske og ja det koster 125kr at få katten registreret katteregister https://katteregister.dk/

    Nu kan jeg kun udtale mig om hvordan vi gør, men alle killinger og katte fra os bliver registreret i vores navn først og det er uanset om de er solgt ved første dyrlægebesøg eller ikke.
    Dette gøres som en sikkerhed for at katte herfra aldrig ender på internat, for skulle det ske at ejer flytter, skifter mail, telefon nr og ikke får opdateret deres oplysninger, så søger de i kattens historie og kontakter tidligere ejer smiley

    Vi når vores katte/killinger er blevet registreret, går jeg ind og får lavet synlige ejeroplysninger, vi anbefaler vores købere at beholde de synlige ejeroplysninger, med begrundelse at så skal finderne af katten ikke forbi dyrlægen for at få oplysningerne fra dem, men kan selv finde dem via øretatovering.

    ligeledes anbefaler indsender jeg billede og anbefaler jeg køber at opdater billedet, når killingen/katten er voksen

    Alle katte herfra chippes ved 1. dyrlægebesøg og øremærkes i forbindelse med neutralisering



  • #11   17. okt 2016 Jeg registrere ikke kattene i dansk katte register, men anbefaler vores købere at gøre det http://www.dansk-katteregister.dk/

    Jeg har tidligere gjort det, men syntes simpelthen det er for bøvlet at få dem omregistreret derinde smiley


Kommentér på:
Katteregisterbøvl

Annonce