{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.398 visninger | Oprettet:

Ulydig og hyperaktiv kat {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Måske tager jeg sorgerne på forskud - men jeg håber alligevel på Jeres hjælp her. Måske det kan lære mig bedre at forstå, hvad jeg gør galt. Jeg har googlet mig igennem mange tråde og forsøgt nogle af de råd jeg er stødt på mht. to at ignorere ham, når han gør noget man ikke vil have osv.

Vi har fået en kat på knap 7 måneder. Han er steriliseret osv. Det skal siges at vi bor i en lejlighed på anden sal, og der hvor katten kom fra før, havde han mulighed for at gå ude. Vi fik dog fortalt at han aldrig gad at være ude og vi tænkte derfor at han ville nok egne sig fint til at være indekat alene hos os.

Det er også gået rigtig fint det første 3 dage, desværre er det bare gå helt galt nu. Vi har købt diverse legetøj, kradsetræ og seng til vinduet, og han har (formodentligt) hvad han behøver. Vi bruger tid på at lege med ham og nusse om ham, for når han er rolig er han nemlig en rigtig kæletrold der nyder at ligge ved siden af en eller ovenpå en mens man ligger på sofaen eller i sengen.

Han er begyndt at ræse rundt i hele lejligheden, og kradse i sengenlagenet og kan ikke styre sig når han leger med noget af hans legetøj på gulvet, og kan pludselig finde på at tage fat i ens ben.

Mit store tvivlsområde er, om han virkelig har behov for at komme ud? Vi må kun have én kat i lejligheden, så vi kan nemlig ikke få én legekammerat til ham..

Jeg håber I kan hjælpe, og hvis der skulle være spørgsmål, må I meget gerne sige til.

På forhånd mange tak for jeres hjælp.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ulydig og hyperaktiv kat
  • #1   28. nov 2016 Ja den første fejl gjorde i da i troede på den med, at han jo ikke gad være ude,, det må igen slåes fast med syv tommer søm,, vil du have en indekat, såååå køb en indekat, og ingen undskyldninger gælder fra den regel,
    En kat kan ikke være ulydig smiley for hvis du har lært lidt om katte, så gør de jo kun det de selv får noget ud af, og er ikke lydige som hunde.
    Du har en ny killing/ungkat som var rolig de første dage, fordi det var nye omgivelser smiley nu ser i den kat i har hentet, og som er på vej i lømmelalderen, hvor alt skal afprøves, og hvor de ikke sådan lader sig stoppe, og jeg kan berolige dig med, at der kommer liiidt mere ro på om 6-8 måneder.
    Han er ung, han er ny, han er vandt til udelivet, så der skal godt nok meget aktivering til, husk der skal være en at lege med, og er der ikke en med kat! Så må i være med katten, og når han går efter jer så er det lege agrasion, i slemme tilfælde kan tykke sokker der går op af benene være det bedste værn, for reagere i, så er det jo ekstra sjovt smiley og det er svært at overse når man har både tænder og kløer i anklen.
    Piv som en killing i knibe, højt og skingert det kan få ham til at slippe,,, som regel smiley


  • #2   28. nov 2016 Han er ikke hyperaktiv. Han er en helt normal sund og rask kat. Sådan gør mine killinger og unge katte også. Det aftager med alderen. Hvis han ville ud, ville han stå på lur ved døren og kradse på vinduer.

  • #3   28. nov 2016 Min kat lufter jeg gerne i en halv time, og gerne lige inden jeg går i seng, for så der ro, min har også været udekat der hvor hun kom fra, og hun er næsten 7 måneder, så tror det er godt for hende, at komme ud, for det er hun jo vant til smiley

    Hun har også spænet hele lejligheden rundt, og op, og ned af ting, samt kradset i sofaen, men det er ikke så ofte nu, da hun er blevet roligere, og nok efterhånden har vænnet sig til indelivet efterhånden, hun har dog også masser af aktivtet iform af legetøj bl.a. Det gider hun dog ikke rigtig mere, at lege med, kan kyle en støjende bold henover gulvet, også er den intresant i få sekunder, også det, det smiley


  • #4   28. nov 2016 For det første så er din kat hverken ulydig eller hyperaktiv..
    Du har fået en kat på 7 måneder, altså en kat lige i starten af lømmelalderen, det kan du sammenligne dine med en trodsig teenager, det er en kat der absolut er viljedøvhed, skal afprøve alle grænser, så med andre ord du har fået kan til dit hår. Ja Gråsten at denne lømmelalderen i bedste tilfælde ebber ud om 8-12 måneder, i værste tilfælde om et par år smiley smiley

    Første fejl du gjorde var at tro på at du kunne lave en udekat til indekat, jeg siger ikke at det ikke kan lykkedes i nogle tilfælde, for det kan det, desværre bare ikke i langt de fleste tilfælde, i nogle tilfælde går det fint i nogle år og så pludselig slår det Klik og så må man finde en løsning.
    Det kunne være en mulighed for jer at prøve at tage ham ned i sele og snor på et grønt område, med andre ord - gå tur med ham, han vil bruge en masse energi på nye indtryk (energi han så ikke bruger i lejligheden) og han vil måske få sin udetrang stillet, minus er så at går i tur med ham, så er det på hans præmisser, altså mindst en gang om dagen hver eneste dag uanset vejr, det kan godt være han ikke gider hver dag, men tilbuddet skal være der.

    Sidste ting så vil jeg korrigere dig, hvis det er en hankat så er han kastreret, hvis det er en hunkat så er hun steriliseret, enhedsbestemmelsen for begge køn er at de er neutraliserede. smiley

    Tillykke med ham og jeg håber i finder ud af at opdrage ham til ikke at angribe, høje Piv som en killing er en mulighed, andet er et bestemt nej så snart i ser han vil angribe, altså før han angriber jer. At ignorere er ikke den bedste mulighed, for katte hader at blive ignoreret, og så er det de finder på ballade for så ved de at de får en reaktion . Katte er kloge og udspekulerede, de er ikke pleasere som hunde.


  • #5   28. nov 2016 sådan en har jeg 3 styks af - nogle gange flere
    min barn på 1 år har samme energi, og han hygger sammen med Krumme som er nogle år ældre. Og her i huset ryder måtter mm rundt om i lokalerne når de starter. Og det gør de 2-3 gange i løbet af dagen. alt som står i vejen bliver væltet. noget overlever andret ikke.
    men sådan er det at have unge katte/killinger.
    selv nogle af de ældre katte laver samme nummer - dog ikke ret længe. pusten går hurtigere af dem

    Brug mere tid på at lege med ham. Og han skal altså blive træt sådan at han puls kommer op at kører. og det gør I så et par gange om dagen, og især når I skal i seng. ½ time pr gang er super.
    det bedste råd ville være at få en kat i samme alder, sådan at de to kan lege sammen istedet for at have en som risikere at ødelægge ting. det kræver dog at man må have to katte. For der flest fordele ved at have to katte fremfor at have en. især når man har indekat.

    så du har altså en helt normalt hankat på 7 mdr som bare skal bruge noget mere energi


  • #6   1. dec 2016 Helt normalt, men du kan godt træne ham til ikke at kradse i ben - min ene, også på 7 måneder, gør det samme / drøner rundt i lejligheden med hans ven(selvom der er to bilver der ikke mindre af det) og kan godt, nærhandlen er oppe og køre, angribe ben. Jeg laver en hyss lyd som han har lært betyder stop. Man skal blive ved og blive ved med at bruge den lyd eller det ord man har valgt som betyder nej. Nogle gange må jeg puste ham i hovedet først før han lytter. Han angriber især nye mennesker, han er kastreret, men det virker som om han tester dem.
    Men det er helt normalt, de er jo killinger.

    Begge mine kat godt beskadige min sofa, det er nu ikke helt med vilje men de elsker at kravle og springer op på den i leg og må tage fra med kløerne.
    I kan med fordel få klippet hans kløer, mine får dem klippet og så får jeg mindre sår på arme og ben smiley


Kommentér på:
Ulydig og hyperaktiv kat

Annonce