{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

Kat ud for første gang {{forumTopicSubject}}

Hejsa,
Min kat skal til at ud om 2 små måneder, men jeg er simpelthen nervøs for, at hun ikke kan finde hjem igen. Hun er meget nysgerrig og slet ikke bange for noget.
Hun kan ikke lide at få halsbånd eller sele på, men jeg har læst nogle steder, og hørt at det er en god idé at starte med at gå ud i sele, men jeg kan ikke få hende i den.
Hvad skal jeg gøre, når dagen kommer, hvor jeg synes det er fint, at hun skal ud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat ud for første gang
  • #1   4. jan 2017 Lad være med at stopfodre hende lige inden, så kan du som regel kalde hende ind vha. mad.

    Jeg plejer gerne at gå en tur rundt udenfor og følge efter dem nogle timer. Og så ind igen. De små er som regel godt trætte efter nogle timer, da der er mange nye indtryk, dufte, lyde og andet.

    Spred evt. urin, afføring og grus fra dens kattebakke rundt på ejendommen, så den kan dufte at det er der den høre til.

    Sørg for at den er neutraliseret, mærket og vaccineret inden den kommer ud, det er vigtigt.


  • #3   4. jan 2017 Jeg bor på et kollegie, så det er ikke helt muligt at lave løbegård her. Desværre ??
    Hun skal neutraliseres i denne måned og øretatoveres. Hun er blevet vaccineret ??


  • #5   5. jan 2017 Er der en god grund til at du syntes hun skal ud til fritløb??
    Når du bor på kollegieværelse så syntes jeg det godt kan være problematisk at du lukker hende ud, for hvad hvis du flytter i en anden lejlighed hvor det enten ikke er muligt eller tilladt at have fritløbende kat?? Når først hun har prøvet udelivet så er der i gen vej tilbage, så skal hun have udeadgang resten af livet, og en kat lever jo ikke kun et par år eller tre, de lever helt op til 15-20 år.

    Jeg syntes måske du skal genoverveje udelivet for din kat med mindre der er en rigtig god grund til det, såsom at hun ikke trives som indekat.
    Det med selen at hun ikke gider den, så er det noget der skal trænes over lang tid, min den lille ( på nu 4 år) gad bestemt heller ikke sele hun spassere totalt ud, prøvede at sno og vride sig ud af den, men jeg blev ved med, med mellemrum at give hende den på i kortere tid ad gangen, og nu har jeg faktisk fået hende til nogenlunde at ignorere at hun har den på, min skulle ikke lære det for at komme ud i sele og snor, men fordi jeg syntes det er tryggest at hun har sele på i transportkassen når hun skal til dyrlæge, sådan lidt at gå med livrem og seler smiley
    Kig på hvad det er for en sele du har til hende, for det har rigtig meget at sige, jeg startede med en h-sele, den jeg har nu er en som er beregnet til at sættes i sikkerhedsselen i bilen, så den er lidt anderledes, men jeg har købt sådan en sele som er en slags vest, den kan hun slet ikke finde ud af, hun falder til jorden som om hun ikke kan bevæge sig med den på, og den er super let og meget mere behagelig end h-selen, sørg for at den sidder løst i starten og lad hende have den på i kort tid inde, man skal aldrig starte med at give selen på og så tro at man skal ud og gå en tur, det kræver tilvending. Måske lykkedes det dog ikke men måske du skal give det et skud mere på de par måneder du alligevel ville vente til hun kan komme ud og så tage den derfra.


  • #6   5. jan 2017 Jeg bor ikke på et kollegieværelse. Jeg bor på et kollegie som er boliger sat sammen som rækkehuse. Der er 100 vis af katte her, så det vil ikke være noget problem at lukke hende ud. Jeg har da helt sikkert overvejet det mange gange, men synes alligevel, at hun skal ud og opleve verden, da hun er en aktiv kat, og jeg studerer og er væk ca 8 timer om dagen.

  • #7   6. jan 2017 Joh Trine, men hvad så når du er færdig med at læse? Hvad nu hvis du kun kan få en lejlighed på 5. sal??
    En ung kat skal være aktiv, men det kan den altså også være som indekat, bare man har udfordringer til den smiley


  • #8   7. jan 2017 Med mine første 2, startede vi med at gå rundt i haven de første par uger, iført snor, efterfulgt af en uges tid hvor vi bare gik rundt sammen, efter det gik det meget fint. og self. hvis de er vandt til lyden af deres mad eller godbidder er det jo bare nemmere.

    ang problemet med sele og halsbånd, det er vist meget normalt, mine havde også svært ved det i starten (har hørt at det påvirker deres balance, ved ikke om det passer) men det går over.


  • #9   8. jan 2017 du skriver hundrevis af andre løse katte ....Ja så skal din kat da nok få problemer ..og som studerende har du næppe uanede midler til Dyrlæge besøg ..Nej behold du din kat inde , indtil du får andet at bo i

  • #10   10. jan 2017 Sørg for hun kan komme op i højden på kollegieværelset. Sæt hylder og liggepladser op så hun kan komme rundt på værelset uden at hoppe ned.

    Ja, det er ikke det du spørger om. Men det lyder som om du er nervøs hun ikke stimuleres nok når du er væk.

    Katte sover mange timer i døgnet og det vil hun formenligt gøre de 8 timer du er væk.

    Hvad hun ikke har oplevet savner hun ikke.

    Som du sikkert kan læse så synes jeg som flere andre du ikke skal lukke hende ud.

    Der er flere og flere mishandlingssager på katte.

    Ja der er farer for alle. Men vi mennesker kender til de risici og kan lave foranstaltninger for så vidt muligt at undgå dem. Men den evne ejer katten ikkr


  • #11   10. jan 2017 Ja, husk dyrlægeudgifterne.

    Der ER nogle flere udgifter til dyrlæge når katten render frit.

    Sygdomme, bylder, bidsår .... you name it


Kommentér på:
Kat ud for første gang

Annonce