{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.854 visninger | Oprettet:

Hun rykker rundt på vandskålen-hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej alle medlemmer.

Som overskriften siger, så søger jeg lidt viden om, hvorfor katte rykker på deres vandskål?

Vi har prøvet at rykke vandet væk fra maden og sågar haft extra vandskåle til at stå rundt omkring, men hun rykker på dem alligevel ??

Til gengæld vil hun gerne drikke af et vandglas som har stået en time eller 2 eller vandet i en gryde der står i blød.

Er det blot vores kat der er bims (for det er hun??) eller er der en logisk forklaring på denne adfær?

På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun rykker rundt på vandskålen-hvorfor?
  • #1   19. jan 2017 En logisk forklaring...... Er der noget der er logisk når det angår katte?? smiley smiley smiley smiley
    Pjat smiley
    Nogle katte kan godt lide at lege med deres vandskål, hvorfor???? Ingen rigtig ide om det, nogle katte har en vane med at når de er færdige med at spise eller drikke så forsøger de at grave/Skrave omkring skålen, det er et instinkt de har til at gemme resterne til senere fordi de ikke kan spise eller drikke mere lige nu.
    Mange katte vil helst have vand i bevægelse, andre vil helst ikke have for koldt vand og vælger derfor vand der har stået nogle timer.

    Hvis du er træt af der kommer vand ud over er hele gulvet er her er par løsninger:
    1. Du kan købe en skobakke som du stiller vandskålen på, den gør at vandet ikke kommer ud over hele gulvet og er nem at rengøre.
    2. Du kan stille skålen på et skridsikkerhed underlag (sådan en måtte man feks ligger under et løst gulvtæppe.
    3. Du kan investere i en vandfontaine, den jo!Der vandet i bevægelse og kan ikke sådan lige flyttes.


  • #2   19. jan 2017 Fordi hun er en gris.


    Jeg har flere grise og af begge køn. smiley


  • #3   19. jan 2017 Køb en tungere skål, og så se hvad Heidi skriver smiley
    Flere af de Main coon katte jeg har kendt har leget med vandet, ja drukket fra de våde poter i stedet for skålen, fontæne hjalp ikke på det, og jeg har haft/ har en som jeg troede var god, men den havde for lille et vandspejl, og min ene kat drikker kun af det vand som er i "skålen" på fontænen, men du må prøve dig frem.
    Jeg har så altid vand stående på badeværelset og i en bred lav skål som ikke kan vælte.


  • #4   19. jan 2017 Ja det er en gåde , vores hun drikker udelukkende af en af mine planter !

  • #5   19. jan 2017 Pol
    Så håber jeg du har styr på at det ikke er en plante der er giftig for katte.


  • #6   19. jan 2017 Tja vi var da noget betænklige da vi først opdagede det , men intet hjalp vandskåle i køkkenet og badeværelser stod urørte men det en sådan en sjov Rhipsalis Cereuscula som står i vandbad , der grundet kattens særhed skiftes og renses ofte smiley

  • #7   19. jan 2017 Jeg kan ikke umiddelbart finde de den på nogen liste over giftige planter, men ved ikke om det er en god ide alligevel, rensning og udskiftning af vand gør ikke den store forskel, der vil altid være plante rester i vandet uanset hvad.
    Har du overvejet at prøve at snyde katten ved at lave en dobbelt underskål?? Altså stille en mindre i en større, så planten står i en underskål/ urtepotte som katten ikke kan få næsen ned i og så stille den i en større hvor der bare er rent vand i. Så det ser ud som om plante står i den store underskål men i virkeligheden står i en skål der slutter tæt om planten.


  • #8   20. jan 2017 Jeg kan da godt se det virker lidt ulækker , men ofte går katte gerne til en vandpyt og drikker selv om de har rent vand inde , jeg tænker det er ok men vi har engang haft en kat der drak af toilettet , se det en klam

  • #9   20. jan 2017 @Pol: vores er også meget glad for det vand der er i bunden af potteplanterne smiley

    @Susanne: det lyder som en god forklaring smiley

    @ resten: tak for jeres svar - ærlig talt tror jeg ikke at vi gør noget for at stoppe hende (hun gør ingen skade og hygger sig åbenbart med sin skåle-flytning) men tak for de mange bud på, hvad vi kan gøre for at hun lader vær.

    Og tak Heidi for budet på, hvorfor hun gør det. Det er meget brugbart og præcis sådan info jeg efterspurgte.

    Rigtig god fredag til jer alle.


  • #10   20. jan 2017 Vi bruger skobakker, da vores elsker at lege med vandet. Selv vandfontainen leges der med. Nogle katte er bare utrolig glade for at lege med vand. smiley

  • #11   20. jan 2017 Vi har været nødt til at flytte vandet, først ud i badeværelset, senere op i badekarret. Vores ene kat er fuldstændig pjattet med vand. Han tigger ligefrem om vand. Når han får det, tjatter han i det, til der næsten ikke er noget tilbage, mens han holder skarpt øje med hvor det bliver af. Derefter lægger han sig rundt om vandskålen og drikker lidt - også fra poten. Lille problem, dels fordi vi har 3 katte, og de andre også af og til gerne vil have en lille tår ;). Dels fordi han efterfølgende er så tilfreds, at han gerne vil dele glæden med mig. Så jeg har en ret våd kat på skøddet (og i sengen) flere gange dagligt.
    Hvem der havde en kat der bare flyttede forsigtigt rundt på skålen smiley


  • #12   21. jan 2017 Ja det med tomme skåle er et problem når man er hjemme fra, så har jeg også ekstra skåle stående, så jeg er sikker på de har nok, feks hvis jeg har en som passer og de er her en gang eller 2 om dagen.

  • #13   21. jan 2017 Jette L - Vi bruger skridsikker vandskåle til store hunde smiley

  • #14   21. jan 2017 Vi har skam også skridsikre vandskåle til store hunde. Men det hindrer dem på ingen måde at flytte rundt på dem, så de bliver tomme i løbet af ingen tid. smiley

  • #15   21. jan 2017 Men vores almindelige er som nævnt endt i badekarret - der kommer kun begrænset oversvømmelse smiley

Kommentér på:
Hun rykker rundt på vandskålen-hvorfor?

Annonce