{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Killinge tid igen... {{forumTopicSubject}}

Ja så er det killingetid igen, jeg ved egentligt ikke hvor jeg vil hen med dette, tror bare jeg trænger til at få lidt luft.
Jeg sidder dagligt og scroller rundt på Facebook, og idet jeg har tilmeldt mig en del køb og salgs sider samt en del katteejere, så begynder alle disse annoncer med søde husmis killinger at poppe op i tide og utide.

Ja killinge boomet er over os og meget snart bliver i teenagerne overfyldte med killinger og killingemødre som er blevet kasseret. Mit hjerte græder for alle disse uønskede katte, det er så trist at nogle stadig behandler dyr som affald, for ja jeg kan jo ikke lade være med at tænke " hvad sker der" med alle disse killinger som nu er til salg hvis de ikke bliver solgt??? Ja desværre siger min erfaring jo at en del af dem bliver smidt i en papkasse i vejkanten eller foran et internat, og det er jo i bedste tilfælde, jeg mindes stadig sidste år hvor en kasse med 4 små killinger drev rundt i et vandløb smiley

Om 5 dage er det 10 år siden min Tøsen blev født, hun blev født af en mor som var kasseret af sin familie, de var flyttet fra hende og overladt hende til sin egen skæbne, en skæbne blandt vildkatte som jo naturligt nok gjorde hende gravid, hun var heldig for manden der havde købt huset forbarmede sig over hende og tilkaldte KV som fik hende ind blot få timer før hun nedkom med 4 fantastiske killinger. Denne familie var jeg så heldig at få i pleje blot 3 dage senere, jeg har aldrig i mit liv fortrudt denne handling, det var de mest fantastiske 12 uger af mit liv for mismor var så skøn og kærlig ikke kun overfor sine killinger her men også overfor os, hun udviste en utrolig tillid og alligevel var man ikke i tvivl om at hun havde lidt et svigt, men hun stolede stadig på mennesker som behandlede hende godt. Jeg har indtil nu fået 10 fantastiske år med Tøsen, jeg ville ikke være dem foruden, og de havde ikke været mulige hvis ikke en havde kasseret hendes mor. Men mit hjerte græder "for hvad nu hvis" hun ikke havde være så heldig at komme på KV, hvad havde skæbnen så budt hende.

Jeg håber sådan at en dag bliver verden anderledes, en dag får katten en højere status så folk ikke bare avler løs til højre og venstre, blot fordi man ikke vil bruge penge på neutralisering, eller det er så hyggeligt med et kuld killinger, eller hvad undskyldningen så bliver. Jeg siger på i gen måde ikke at man ikke må få killinger, men gør man så tag ansvar, hav en plan for hvad der skal ske hvis ikke alle bliver solgt, og sørg for der er et marked, lad være blot for sjov, det er levende væsner og det koster rigtig mange penge og rigtig meget tid, men gu er det hyggeligt, det er jeg den første til at indrømme, jeg elsker killinger, men jeg ville aldrig få et kuld bare for sjov eller for hyggens skyld, der skulle være en mening med det, så jeg fortalte,sætter som plejemor igen en dag hvor muligheden atter viser sig. For så længe folk er ligeglade så vil der være kasserede killinger som har brug for hjælp og en mulighed for et bedre liv.

Smilla ligger og sover sødt ved siden af mig mens jeg skriver dette, totalt uvidende om at hendes liv kunne have set meget anderledes ud hvis ikke jeg havde hentet hende ved min søsters arbejde for over 4 år siden, også hun er et produkt af overskudsproduktion, kasseret sikkert fordi man ikke kunne sælge hende da hun blev skønnet til at være ca 16 uger da jeg hentede hende.

Jeg skriver ikke dette for at fremstå som en helt eller vil have rygklap, på ingen måde for der er mennesker der gør langt mere end jeg gør. Hvad skulle vi gøre uden Kattens værn, dyrenes beskyttelse, Dyreværnet, killingehjælpen og hvad de ellers hedder, det er måske ikke alt vi er enige med dem i, men det gør et stort arbejde for de dyr som folk kassere af den ene eller anden grund.

Nå men det blev lidt langt det her, og pointen var egentligt nok bare at jeg skulle have lidt luft, og måske få en eller 2 til at genoverveje neutralisering af deres kat i stedet for et hyggekuld.

Jeg vedhæfter lige et billede af min søsters killinger som en kattemor kom og lagde i hendes skur en sommerdag for snart 4 år siden. Hun passede og plejede dem og lod dem blive hos sig, 1 blev solgt, en er blevet resten er forsvundet af egen vilje, ham som stadig er der får mad, vand og opmærksomhed hver dag og som tak holder han mus, rotter og muldvarpe på afstand, så godt som han nu evner. smiley


Kommentarer på:  Killinge tid igen...
  • #2   18. feb 2017 Jeg er enig med Heidi.

    Men når det så er sagt, så glæder jeg mig til at lave killingeboom. smiley :D smiley
    I år vil jeg få flere kuld end normalt. Og jeg ser så meget frem til at have hænderne fulde. Skør? Jeps det er jeg. smiley


  • #3   18. feb 2017 Killingeboomet er slet slet ikke startet endnu!!
    Fra tidligere års erfaring, topper det omkring April/Maj mdr. Det køre så i en jævn strøm frem til Aug. og så kommer der ellers et kæmpe boom igen omkring Aug/Sep. når kuld nummer 2 ser dagens lys.

    Som forening der arbejder med Hittekillinger, køre vi på meget lavt blus i Jan/Feb/Marts mdr.. det er vores "sommerferie" og vi ved det er stilheden før stormfloden af nødstedte killinger og dumpet drægtige hunkatte smiley


  • #4   18. feb 2017 Øv at folk ikke neutralisere smiley

  • #5   18. feb 2017 Susanne det kan godt være at du glæder dig - og det gør mange andre opdrættere også.
    Men udtalelsen: "I år vil jeg få flere kuld end normalt" den knuger i min mave!
    Du - og andre opdrættere har jo selv tjek på hvor mange der skal produceres... ja, produceres! De skal også afsættes og jeg ved at du også er klar over hvor svært det er at afsætte killinger - og hvor dyre de er i produktion!
    Så boomer det her og mange andre steder med fiiine "Bimser", MCO og NFO'er med alenlange stamtavler - og bevares det er alle skønne katte - men også "producerede" katte hvor måske 50 pct. tager et hjem fra en ganske almindelig huskat der er blevet til overs - på den ene eller anden måde.

    Der vil altid være dem der foretrækker racekatte med tavle og så os som samler det affald op som andre har kasseret.

    Så måske skulle både opdrættere af de populære racer samt huskatteejere se indad - er der et marked? Skulle man måske skrue lidt ned for blusset?
    Så kunne det jo være at der blev lidt mere plads på internaterne og i de private plejefamilier smiley

    Mine?
    Elvis - født i et buskads
    Freddie - født på et høloft hos nogle søde mennesker, der troede, at det at jeg fik at se, at bedstemor var en NFO var et godt salgsargument, tjah det kuld var også i overskud...
    Lucas - født af en missemor der nærmest lignede en kommende dyreværnssag og han kom i overskud fordi han blev blind. KV ville aflive ham - men det fik de sgu ikke lov til smiley

    Jeg er heller ikke hellig, men er ked af, at det altid er husmisser der kommer i overskud. smiley

    Så til alle jer der gerne vil have bittesmå poter og musehaler til sommer - tænk før I handler.


  • #6   18. feb 2017 Husk Vildkattene, hold da op hvor du kender mig ikke?

    1. Jeg har 4 ungkatte, er skal have killinger, før de bliver for gamle som 1. gangs mor. Derfor er jeg nød til at få 4 kuld killinger, hvilket siger lidt sig selv.

    2. Alle killinger herfra er neutraliserede, med mindre enkelte sælges til andre opdrættere.

    3. Jeg beholder selv alt, der ikke er solgt, indtil der dukker en køber op. Dvs. at Fønix var 14 måneder, da han flyttede hjemmefra. Desuden har jeg en klausul i min kontrakt, at jeg altid skal tilbydes katten først, hvis køber ikke selv er i stand til at beholde den.

    4. Racekatte tager IKKE plads fra huskatte. Hvis man VIL have en racekat, så går man aldrig i livet ud og køber en huskat. Desuden arbejder JEG på at bevare en race. Hvad gør du?

    5. Der er skruet så meget ned for blusset, at der i dag laves færre racekattekillinger end nogensinde før !!!


    Din mavesyre må fejle noget alvorligt i dag. Men jeg er faktisk ikke i humør til at diskutere med dig, da dette forum har mistet en bruger og jeg en nær ven i dag.


  • #7   18. feb 2017 Nå ja, så har jeg faktisk også selv to huskatte. Og den ene har jeg sørme reddet. Jeg fik hende ind, da hun var 3 uger gammel, så min Norske Skovkat har reddet hendes liv, da hun kun havde en killing og plads i mælkebaren.

  • #8   18. feb 2017 Ro på Susanne - jeg keder mig ikke smiley
    Hvis du læser mit indlæg igen, vil du kunne se, at det gælder flere racer end du har.
    Du vil også kunne se, at jeg også beder huskatteejere om at tænke sig om før de handler.

    Og hvad jeg gør??
    Jeg redder det andre ikke gider at have og neutraliserer af egen lomme, så der ikke kan produceres så mange vildkatte.
    Sådan vil det altid være hos mig smiley
    Men eftersom mit hjem ikke skal oversvømmes af katte, så har jeg et absolut max som flytter ind.
    Jeg kan jo ikke redde hele Verden vel???
    Og nej, jeg har ikke mødt dig personligt, men det gør jeg forhåbentligt en dag på en udstilling smiley

    Det gør mig ondt at du har mistet en nær ven - det vidste jeg ikke.

    Jeg er ikke sur, jeg kastede en bombe - ja, men


  • #9   18. feb 2017 Jeg skrev KENDER og ikke keder.

    At der laves færre racekatte end nogensinde før er målt på ALLE godkendte racer og ikke kun på en.

    At andre er uansvarlige er jo ingen grund til, at du angriber mig. Jeg lader ikke mine løbe for lud og koldt vand. smiley


    Iøvrigt fandtes der ikke racekatte, så havde jeg nok ingen. Så jeg ville ikke redde flere af den grund.


  • #10   18. feb 2017 Nej, det ved jeg godt at du ikke gør smiley
    Men jeg tog jo blot udgangspunkt i din udtalelse, det var ikke kun møntet på dig - der er da mange der producerer MCO, NFO og de andre kendte racer herinde.
    Men okay! Hvis det er et krav at racekatte skal have første kuld inden en vis alder såeh.....

    Jeg læste forkert - sorry, det er måske kaffetid.
    At der produceres færre end nogensinde, det synes jeg faktisk at det er positivt.
    Positivt fordi, at så er det måske kun seriøse opdrættere.

    Uansvarlighed var ikke en hentydning til dig, jeg ved at du sender dine ud neut.
    Jeg tror dog at vi kan blive enige om, at det er (næsten) kun huskatte der sidder på internaterne.
    Det jeg personligt synes er skønt ved en huskat er, at de netop har så forskellige sind - man ved jo egentligt ikke hvad man får smiley Det er jo noget man kan kendetegne en racekat på.

    Husk også lige på, at det faktisk var DIG der hjalp mig da jeg pissenervøs skulle overvåge en fødsel for første (og forhåbentligt) sidste gang smiley

    Jeg angriber ikke en der før har givet en hånd - men til stadighed undrer jeg mig over at du magter så stor en mundfuld killinger når du i forvejen har så mange smiley

    Det var den kaffe jeg skulle have v- god aften til alle smiley



  • #11   18. feb 2017 Det er ikke et krav. Det er en nødvendighed. Jo ældre en kat bliver, desto mere stift bliver deres bækken, hvis de ikke får deres første kuld. Dvs. er de for gamle, så er risikoen ved at lade dem parre for stor. Så det er af hensyn til deres helbred.

    Jeg hjælper altid gerne, fordi jeg kan. smiley

    Jeg vil så helst, at jeg netop har en idé om, hvad jeg får. Og som du selv siger, det ved man aldrig med en huskat. Og så er jeg ikke vild med dem, der har en ballast i lasten, for det kan være så uendelig svært at rette op på.

    Jeg har selv en hund, hvor det har taget over 2 år at få ham så vidt, at han har et værdigt liv. Mishandlet, misrygtet og fejlernæret. Og med stamtavle. Tja der findes desværre også brådne kar.


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 508
    #12   19. feb 2017 Jeg har ikke dårlig samvittighed,over at have og opdrætte mine traditionelle siamesere,tværtimod vil jeg sige.for jeg glæder mig over,at folk bliver glade for den kat de får.
    jeg vil have lov til,at have den race jeg har valgt,uden at spørge andre om lov.og jeg er overbevist om,at mine killingekøbere,ikke tager en hus/internats kat ind,så ikke der man skal lede.
    jeg går heller ikke ind for no kill politik,for hellere aflive en hjemløs kat,end sende en måske sky,og urenlig kat ud ,det skal,syntes jeg være en glæde,at have kat,ikke en byrde.


  • #13   19. feb 2017 Mit oplæg er på ingen måde myntet på registrere opdrætter at racekatte, for jeg er overbevist om at langt de fleste opdrættere er fornuftige mennesker som opdrætter fordi de elsker den race de har valgt og opdrætter for at bevare den linje og de gener som de syntes er så fine, selvfølgelig opdrætter de også med salg i tankerne og jeg formoder også at de opdrætter ikke flere end de har en vis tro på at de kan sælge. Registrerede opdrættere er jo heller ikke de mennesker som dumper en killing i vejkanten fordi den ikke bliver solgt, de neutralisere også gerne deres killinger i den salg for de er jo ikke interesseret i at andre skal skam avle på deres afkom.

    Om racekatten tager en plads for en huskat, det tvivler jeg faktisk på i langt de fleste tilfælde, langt de fleste der vælger en racekat med stamtavle gør det fordi de har forelsket sig i lige præcis en race enten hvad angårudseende eller sind eller det hele. De kattekøbere ville ikke vælge en huskat alligevel. I få men jeg tror rent faktisk det er meget få tilfælde kan nogle måske vælge en racekat frem for en internatskat eller huskat, men jeg tror desværre det så er dem der vælger en Bybber racekat istedet for, og dem har jeg nu ikke meget mere til overs for end dem der dumper deres kattekillinger i vejkanten.

    Susanne jeg glæder mig til at se og følge alle dine dejlige killinger du skal have i år, men jeg må indrømme at jeg bliver helt forpustet ved bare at tænke på at du skal have hele 4 kuld, jeg må tage hatten af for at du kan overkomme det. Det er noget af en opgave med så mange små terrorister på en gang, men når nu det er 4 forskellige katte kan du vel brede dem lidt ud over året, alligevel må der vel ske en overlapning hen af vejen. Du er killinger ser så skønne og charmerende ud, så vil glæde mig til billederne smiley

    Slutteligt så vil jeg atter sige at jeg ikke skyder på opdrættere af stamtavlemisser, og slet ikke dem herinde jeg har igennem de sidste 5 år lært utroligt meget af jer, både om katteopdræt men også mange andre ting g om katte som jeg nok ikke lige tænkte over, jeg vidste en hel del i forvejen, men noget vidste jeg ikke. Det skal ikke lyde sådan at jeg tror på alt jeg læser, for jeg har googler meget for at få bekræftet hvad jeg får fortalt eller læser, men alene det kan bliver gjort opmærksom på noget så gør det for mit vedkommende at jeg ønsker at vide mere og dermed søger viden.
    Så tak for hjælpen. ( Det havde så intet med emnet at gøre, men ville lige smide den ind her smiley )


Kommentér på:
Killinge tid igen...

Annonce