{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

Spiser mindre {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en kastreret hankat på 3,5 der er begyndt at spise væsentligt mindre end før. Han drikker desuden meget mere vand (altså, rigtig meget), men affører stadig meget - måske endda lidt for meget?
Før i tiden kunne vi ikke lade en madskål med mad stå fremme, da han ville spise alt - ligemeget hvor meget der var i. Nu gider han ikke rigtigt spise noget, selv ikke når vi giver ham tun eller lignende. Før plejede vi at give ham vådfoder om aftenen, men nu gider han heller ikke have det - heller ikke hans yndlings.
Han virker ikke interesseret i maden, heller ikke snacks. Han sover også mere, og virker bare mere træt og ikke interreseret. Jeg ringer til dyrlægen i morgen og hører mig ad om det er noget bekymrende, men jeg ville bare høre om nogen har oplevet noget lignende, og om i ved hvad grunden kunne være.
Desuden har jeg også lagt mærke til at han virker mere klodset når han hopper op på fx vindueskarmen. Han vælter ting der står der, men ikke med vilje. Jeg tænker måske det kan være noget med hofterne, og det måske derfor også går ud over appetit?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiser mindre
  • #1   26. mar 2017 Man skal altid reagere, når ens kat ændrer sig så meget, som din har gjort. Det er oftest tegn på sygdom og/eller smerter. smiley

  • #2   27. mar 2017 En så markant ændring i adfærd skal man altid reagere på, så afsted til dyrlægen.
    Årsagen ja den kan Være mange, det kan Være smerter generelt, dårlige tænder der giver smerter, urinvejsinfektioner der giver smerter, en hårbolle der genere og giver kvalme. Ja mulighederne er mange og kun dyrlægen kan 100% fortælle årsagen.
    Håber på det bedste, du må meget gerne give en opdatering når du har Været ved dyrlægen.
    Jeg vil i øvrigt nævne at du skal insistere på at dyrlægen ser på ham uanset om dyrlægen mener det kan vente, jeg har prøvet at min dyrlæge mente det kunne vente hvor jeg insisterede og det viste sig hun havde en alvorlig blærebetændelse, det tog flere måneder Før hun var rask, dyrlæger kan ikke vurdere alt i telefonen.


  • #3   27. mar 2017 Med den adfærd skal den i hvert fald til dyrlæge! Det kan være noget grueligt galt! Min gamle kat havde lig symptomer og det var kræft i nyrerne. Han måtte desværre aflives smiley

  • #4   27. mar 2017 Du skal ringe til dyrlægen dag.

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #5   27. mar 2017 Afsted til Dyrlægen ...

  • #6   27. mar 2017 Vi skal til dyrlægen i morgen, og så må vi se hvad der sker. Tak for svar smiley

  • #7   27. mar 2017 Det var godt nok sent smiley men held og lykke! Håber på det bedste!

  • #8   27. mar 2017 Godt at du har fået tid hos dyrlægen hos i morgen.

    Jeg vil foreslå dig, at du skriver de ting du har observeret (som du har skrevet herinde + hvis der er mere) ned på en seddel, som du tager med til dyrlægen. Så behøver du ikke have din koncentration på om du nu husker det hele. For alle dine observationer kan være vigtige - både enkeltvis og som et samlet billede, der kan hjælpe dyrlægen med at finde frem til hvad der er galt.
    Det giver overskud til at du kan koncentrere dig om bedst muligt at virke rolig i forhold til din kat. Og så have fokus på at huske den info du får.

    Vi håber at det er noget der er relativt nemt at behandle.

    De bedste hilsener Hanne


  • #9   28. mar 2017 Nu har vi været til dyrlægen med Charlie, og lige umiddelbart kan lægen ikke se noget. Vi skal aflevere urinprøve, og så ellers holde øje med hvor meget han præcis drikker og spiser de næste 14 dage, og om han taber sig eller noget lignende. Der er intet galt med tænder eller pels og vægten er fin. Dyrlægen ville vente med blodprøve til efter de 14 dage.
    Vi har købt en Feliway diffusor til ham, hvis det nu skulle være stress eller lignende. Er der nogen der har prøvet Feliway, og virker det?
    Tak igen for svarene. smiley


  • #10   28. mar 2017 Godt at høre at der umiddelbart ikke er noget galt. Men tænker stadig at et eller andet er der som er grunden til den ændrede adfærd. Jeg syntes også det er fornuftigt lige at udelukke andre ti g før blodprøver og nøje studere om han reelt taber sig og hvor meget samt hvor meget han spiser og drikker, så har man et bedre billede af om hvor gru digt man skal gå til værks.

    Jeg har ikke prøvet feliway, men er der noget som gør at han kan være stresset??


  • #11   28. mar 2017 Rart at høre at der umiddelbart ikke er noget galt, men jeg ved dog, at min dyrlæge havde ikke sendt katten hjem uden at den skulle have taget blodprøver.

    Opdater endelig smiley


  • #12   28. mar 2017 Måske burde jeg vide det - men jeg tænker på om det er en inde-kat? Der er i hvert fald nogle inde-katte, der bliver triste over ikke at komme ud, når det bliver forår. En af mine spiser mindre og har tabt sig. Jeg skal til dyrlæge med ham igen om en måned, for at få taget blodprøver, hvis det fortsætter. Dog kommer mine ud fra påske, hvor vi starter sommersæson.
    Når jeg ikke nævnte det tidligere, er det fordi jeg ikke kan lide, at din kat oveni er blevet mere upræcis i sine spring. Det tegner er lidt mere kompliceret billede - som jeg ser det. Men jeg er jo ikke dyrlæge...
    Dog synes jeg at du skal reagere straks og insistere på blodprøver, hvis der i ventetiden støder mere til.
    God bedring med ham.


  • #13   28. mar 2017 Hanne - jeg tænker det samme. Kunne jo selv se med min gamle hvor slemt det stod til, da han ikke kunne springe og hoppe op uden at falde..

  • #14   28. mar 2017 Han er indekat, men han kommer jævnligt ud til mine forældre hvor han har en stor voliere. Heldigvis kigger min kæreste og jeg også på rækkehus, for Charlie igen kan få konstant adgang til voliere frem for kun når han er på besøg hos mine forældre.
    Vi har en ret larmende underbo, som jeg selv bliver ret stresset over. Så det ville ikke undre mig hvis Charlie havde det på samme måde. Han har ofte gæster på besøg og smækker med døre/råber højt og skændes meget. Så derfor leder vi bl.a. Også efter nyt sted.
    Det er også mest det med hofterne/balancen der bekymrer mig mest. Men vi må lige se hvad urinprøven siger, og så se tiden an. Hvis han ikke får det bedre i løbet af ugen ringer jeg igen og spørger efter en blodprøve.
    Jeg håber det "bare" er stress, og at vi feliway forhåbenligt hjælper en smule - og så at vi muligvis kan komme ud af lejligheden så hurtigt som muligt!

    Igen, rigtig mange tak for de mange svar! Der hjælper utrolig meget at kunne sparre med andre og for at få input, så jeg ikke stirrer mig blind på problemet. smiley


  • #15   28. mar 2017 Det er min opfattelse, at stress kan give stort set alle typer symptomer. Men før man tilskriver unormal adfærd stress, er det af betydning at have udelukket fysiske lidelser, der måske nemt kunne afhjælpes.
    Mht nu bolig, bliver det dejligt for jer, men lyder som noget der ligger lidt længere ude i fremtiden.
    De bedste hilsner Hanne


  • #16   28. mar 2017 Charlie har lige lavet nogle mærkelige lyde, ligesom katten i den her video: https://youtu.be/Ep2SKfHTDIQ

    Det er ikke de samme lyde han laver når han har en hårbolle. Ved nogen hvad det kunne være??? :((


  • #17   29. mar 2017 Det er der jo sådan set ingen der kan sige..
    Men katten på videoen hoster, og host kan jo lyde forskelligt afhængigt af hvor genen ligger for katten, ligesom vi kan hoste med forskellige lyde afhængigt om gene er en krillerhoste eller det er en astmatisk hoste osv.


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #18   29. mar 2017 Er han holdt med vacciner?for det kan også være noget virus,nu du siger han hoster.
    tog dyrlægen hans temperatur?


  • #19   29. mar 2017 Uha .. Når du skriver problemer med at hoppe op på ting/balancen, tænker jeg med det samme slidgigt. Kan du ae din kat ned om bagpartiet+ben uden at han siger fra?

    Jeg har selv en hankat der fik konstateret slem! slidgigt i begge hofter sidste år. Katte er jo gode til at gemme smerter, så dette blev faktisk først opdaget da han fik en brud på et af ribbenene - han har haft kompenseret for smerterne i hofterne ved at bruge forkroppen "bedre", hvilket dog blev umuligt efter ribbens-skaden.
    Og smerter er jo en god grund til at gå væk fra sit foder.


Kommentér på:
Spiser mindre

Annonce