{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.735 visninger | Oprettet:

Første gang køber af (race)kat - Gode råd & spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Vi er en familie på fem. Hvor af tre børn. Vi har en Dreng på 12 år. Og to piger på fem og syv. Vi bor i rækkehus i Hvidovre. Med en lille have.

Vi har efter flere drøftelser besluttet at vi skal have en kat.
Valget er efterfølgende faldet på en British Shorthair, pga. forskellige faktorer, som kende tegner racen.

Jeg har søgt en masse viden på Google, dog har jeg fortsat nogle spørgsmål, som jeg håber i kan svarer på; (beklager hvis spørgsmålene virker naive).

1. Jeg er helt med på at jeg skal købe en racekat med stamtavle, men hvad skal jeg se efter i den, for at være sikker på at det ikke er "snyd"?

2. Når man ser på de forskellige opdrætters hjemmeside, står der f.eks.; R 2 kuld, eller S-kuld,?
Hvad er det R2/S-kuld lige helt præcist beskriver? og hvorfor er det vigtig?

3.
FIFE godkendt stamtavle, er det det samme som et Felis Danica godkendt stamtavle? eller hvad er bedst?

4.
- Stamtavle
- Sundhedsattest fra dyrlægen
- Kopier af seneste HCM scanninger på begge forældredyr
- Killingen har fået minimum sin første vaccination (+ en til når den er 16 uger?)
- Killingen har fået ormekur
-Chipmærket/øremærket? Hvad er bedst?
- Neutraliseret

Mangler jeg noget?
og hvor mange af disse kan/skal opdrætter/sælger sørge for? og hvad plejer at være køber?

5.
Er der nogen der har en liste over alle de forskellige farver en britte kan fås i`?

6.
Pris, hvad bude pris intervallet ligge på ? 6000kr for meget?

Det var det, i første omgang.

PS. kan vi prøve at holde lidt til temaet, således de andre som ser denne tråd, også for gavn af den i fremtiden.
Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første gang køber af (race)kat - Gode råd & spørgsmål
  • #1   28. apr 2017 1. En stamtavle fra Felis Danica ser ud som den på billedet nedenfor. Der skal stå navnet på opdrætter, kattens navn og dens FD LO nummer. Opdrætters navn og adresse står indeni.

    2. Mange opdrættere går efter alfabetet, når de navngiver deres katte. Dvs. alle i R-kuldet har navne, der begynder med R. Alle i S-kuldet begynder med S osv. Det har ingen praktisk betydning for dig.

    3. Felis Danica er bare den danske udgave af Fifé. Altså en underorganisation under moderorganisationen Fifé.

    4. Stamtavle og vaccination skal følge med killingen. Alt andet er op til sælger. Dog mener jeg at Briter skal være testet for PKD. De fleste har dog en "pakke", der indeholde alle eller de fleste af disse ting, du har listet op.

    Om man chipper eller øremærker er en smagssag. Jeg tilbyder køber øremærke, såfremt de køber katten inden neutralisation, og ellers bliver den "kun" chippet. Sælger skal ikke mærke katten, men de fleste gør det heldigvis. Hvis man har en udekat, er det nok smart med både chip og øremærke.

    5. De kan vist stort set fås i alle farver.

    6. Racekatte til kæl ligger generelt et sted mellem 4.000 og 7.000 afhængig af race og linier. Nogle racer er dyrere end andre, og jeg er ikke helt klar over, i hvilken ende Briter ligger i.


    Jeg håber, at du fik de svar, du har brug for, og ellers spørger du bare. smiley


    profilbillede
  • #3   28. apr 2017 Håber ikke at det er alt for meget uden for emnet.
    Jeg vil bare lige sige at det er SUPER dejligt og se en person der sætter sig så meget ind i det, inden køb.
    Hvis ALLE gjorde det vil der sidde halvt så mange katte på de danske internater.

    Thumps up... smiley



  • #4   28. apr 2017 Jeg har dog ikke hørt om test for PKD. Men kan se at det passer;
    https://pawpeds.com/pawacademy/health/pkd/index_no.html

    Men mere for HCM hos britter, der er man dog godt dækket ind;

    Det er siden 2014 obligatorisk at få testet sin hankat for HCM inden der søges stamtavle på killingerne.


    Er der nogen der ved om alle dyrlæger kan udfører PKD test? og hvad den måske koster? (til jer perser katteejere)


  • #5   28. apr 2017 Jeg vil anbefale både chip og øremærke. Øremærker har det med at blive utydelige med tiden, men de viser at katten er mærket og derfor større sandsynlighed for at runde dyrlægen hvis de bliver væk. Chip kan ikke ses og kan være meget svære at mærke på katten, men de bliver aldrig utydelige smiley
    God jagt på den rigtige misling


  • #6   28. apr 2017 Husk der kan findes mange forbund og bare katten har en tavle fra et godkendte forbund er det ok smiley


  • #9   29. apr 2017 Jeg har aldrig opdrættet men har været den glade aftager af skønne rase katte, jeg vil give dig det råd, at du selvfølgelig kikker hjemmesider, men også besøger en eller flere opdrættere af rasen, og så vil du mærke, at en passer til dig smiley der er forskellige hjem, og det er godt hvis killingen kommer fra et hjem, hvor den har oplevet lidt af det den vil opleve hos dig, feks at den har været vandt til børn, enten på besøgs børn, eller børn i hjemmet.
    Du vil også opleve, at killinger/katte bliver præget af det hjem de vokser op i, det er lige så vigtigt som rasen.
    Står du ved en opdrætter og det ikke føles helt som det skal i maven, så vent, det er en vigtig beslutning.
    Jeg har haft 4 hellig birma, fra 2 opdrættere, en Main coon og en Kurilian Bob tail, og 4 opdrættere i alt, som jeg har haft rigtig gode oplevelser af og med, og ved at jeg altid kan stille spørgsmål til dem, hvis jeg er i tvivl om noget.
    Held og lykke med killinge jagten smiley


Kommentér på:
Første gang køber af (race)kat - Gode råd & spørgsmål

Annonce