{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.584 visninger | Oprettet:

katte operation {{forumTopicSubject}}

Hej

Min ene kat, Trold, skal desværre have udført en hofte operation "caput femoris extirpation" kaldes også for "FHO" på engelsk, grundet en underudviklet knogle.
Det er rigtigt trist smiley han kun et år gammel og han altid har været meget aktiv selv om han bor indendørs i en lejlighed, lige nu er han på smertestillende medicin og kan næsten ikke støttet på det ene bagben smiley smiley

Jeg vil høre om der er nogle her inde der har fået udført denne type indgreb på deres kat, som måske vil dele deres erfaringer i forbindelse med og bagefter sådan en omgang.

Noget der undre mig meget er at jeg har fået en pris fra en lokal dyrlæge her i Frederiksværk på 5000,- for det hele hvilket er dyrt nok når man ikke har overdrevet mange penge at gøre godt med, så jeg blev rådet til at prøve kontakte Københavns Universitets dyrehospital, men de skal have 11.000,- for det samme, så det kunne også være interessant at vide hvad det koster andre steder i landet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  katte operation
  • #1   29. apr 2017 Kan ikke lige hjælpe. Ed din forespørgsel.
    Jeg vil blot råde dig til for fremtiden at tegne en sygeforsikring, det kan godt betale sig, og gør man det i den katten er fyldt 3 år så kræver det ikke en sundhedsattest. En sygeforsikring g koster ca 8-900 kr om året og du har blot en selvrisiko på omkring 7-800 kr samt 5-10% af resten af regningen.
    Blot et godt råd.


  • #3   29. apr 2017 Jeg har ikke prøvet, at operationen blev udført, for min kat med HD var ikke det dyrlægen ville kalde en god kandidat til operationen, han var knapt 4 år, og da han ikke kunne holdes smertefri, og ændrede sig til en sur og frustreret kat, som ikke kunne med den anden kat, så var det uholdbart, og jeg måtte desværre sige farvel til min skønne dreng, men jeg ved det var det bedste for ham, og også for den kat som han havde boet med siden han flyttede ind, som han pludseligt sloges med igen og igen.

  • #4   30. apr 2017 Jeg har det lidt på samme måde hvis det en dag bliver umuligt at holde Freddie smertefri, så er det ikke operationen som sådan, men tiden derefter jeg ville få svært ved at byde ham. Jeg kan simpelthen ikke se Freddie i bur.

    Mht. pris hvis du vælger at få katten opereret, så gå ikke efter det billigste, men efter en dyrlæge der har erfaring med den slags kirurgi.


  • #5   30. apr 2017 Tak for jeres svar.

    Jeg havde overvejet en forsikring på dem begge, men efter som min familie har haft mange katte gennem tiden uden nogle af dem har været syge blev det ned prioriteret, skal ud og tegne en på Lilla så jeg ikke ender med regninger jeg ikke kan betale.

    Ud fra hvad jeg kan læse forskællige steder er succesraten stor på dette indgreb og han kan få et normalt katte liv igen efter restitutions perioden.
    Jeg mener ikke at det skal være nødvendigt at tage hans liv pga restitutions perioden når han er så ung og han kan få et normalt langt liv bagefter, det var noget andet hvis han havde været en del ældre.

    Dyrlægen der har givet mig den laveste pris har over 10 års erfaring som dyrlæge med speciale i smådyr og kirurgi så tænker det er ok, hendes klinik ligger "ude på landet" så diverse udgifter er nok ikke høje som andre mere "fine" steder.
    Men tak for rådet, det havde jeg slet ikke tænkt på at tjekke op på det.

    Hvis der er nogle her inden der har fået udført denne type indgreb høre jeg stadig gerne om jeres erfaringer.


  • #7   1. maj 2017 Sidste år gik tanken på, om Felix skulle have en sådan operation pga. meget dårlige hofter - da dyrlægen dog så, at begge hofter var lige slemme, ville han hellere lægge guld ind i stedet.
    Ellers havde det nemlig heddet 2 "større" operationer med kort tids mellemrum (de tager ikke begge sider samtidig).

    Så jeg kan ikke komme med erfaringer. Men jeg synes nu ikke at 5000 kr. lyder af meget. Jeg havde faktisk regnet med en noget højere pris for en sådan operation.
    Jeg fik dog også af dyrlægen at vide, at hvis man fik udført denne hofteoperation, ville den holde hele livet og bedst af alt, netop gøre katten komplet smertefri.


  • #8   2. maj 2017 Jeg har fået udført operationen for mange år siden - med succes - på dyreklinikken Skovlunde-Herlev

    Jeg ville ikke lade hvem som helst rode med det - og ville under alle omstændigheder bede om en second opinion - det kan der være mange penge at spare med og frem for alt korrekt behandling

    Mit barnebarn sparede 30.000 på hund fordi mormor sagde .....


  • #9   4. maj 2017 Tak for alle svar.

    Har fået en second opinion fra en anden dyrlæge og de var enige i den første læges konklusions, operation eller aflivning ingen andre muligheder med den underudviklet knogle som han desværre har i hoften, så jeg regner stærkt med det er den rigtige beslutning, men har ingen forudsætning for at vide det så må stole på lægerne.

    Operation er nu planlagt til næste torsdag, og håber alt gå godt så Trold kan komme til gå, løbe og klatre som før og Lilla kan få sin normale lege kammerat tilbage smiley


    profilbillede
  • #10   5. maj 2017 Jeg vil krydse fingre for jer smiley

  • #11   5. maj 2017 Vi krydser fingre og poter og vil gerne følge perioden efter operationen, hvis du vil dele det med os smiley

  • #12   5. maj 2017 Tak smiley

    Vil gerne skrive om hvordan det går bagefter, så andre måske også kan få glæde af oplysningerne, hvis de ender i en tilsvarende situation.


  • #13   5. maj 2017 Du skal sørge for egnet bur - den må ikke springe

  • #14   6. maj 2017 Det er ikke rart, at Trold skal igennem den tur. Men på den anden side, når dyrlægen mener at det kan blive godt, så er det jo en fin chance for ham at få. For hvis han igen bliver smertefri, så må man formode, at han - om ikke helt, så næsten - bliver sit gamle jeg igen. Jeg synes at du har gjort er godt forarbejde.

    Held og lykke med operationen smiley
    De bedste hilsner Hanne


  • #15   6. maj 2017 Sådan så Ronja ud kort efter operationen

    Hun var som sagt i bur - hvor længe husker jeg ikke. Kun ude under overvågning.

    Vi trænede muskler, som jo er dem der skal bære benet (hvilket de ikke gør i starten - katten vælter) i løbegården der var under opførsel - intet andet end gruset til fliserne var derinde.

    Dyrlægen var mægtig imponeret over hvor hurtigt det gik.

    I øvrigt ikke hofteledsdysplasi, men Calve Legg Perthes på begge hofter, fuldtændig samme indgreb, men der er forskel kigges røntgenbilleder, en forskel der skal er en mere end en opmærksom dyrlæge til at se. Den værste taget først - den anden var senere i en stand der ikke krævede operation.

    Lidelsen er sjælden på kat, ikke arvelig, ses ofte på små hunde og drengebørn. Manglende blodtilførsel til hoftehovedet - kan skyldes et traume. Ronja ventede et par måneder på operation da hun ikke var udvokset - tror hun var ca 10 mdr da hun kom under kniven


    profilbillede
  • #16   20. maj 2017 Jeg lovede at skrive en opdatering, så kommer en her lidt over en uge efter indgrebet.

    Han har det godt virker det til og støttet beder og beder på benet igen smiley

    Hans antibiotika kur sluttede i går, han er en super dejlig kat at give piller efter som han ikke bider smiley Sætter bare pillen hen til munden, han åbner og pillen kan lægges ned bag på tungen, men det er ikke hver gang han sluger den med det samme så munden skal holdes lukket i 1-2 min, ellers bliver den spytte ud igen.
    Har prøvet at få det til at være rolig rutine, ved at sidde med ham og nusse ham i noget tid inden har har fået pillerne, så det ikke blev en stresset situation, og det har virket meget godt efter hensigten smiley
    Det smertestillende han har fået var i væske form som bare skulle sprøjtes ned i munden, det virkede til at smage godt efter som han gerne vil slikke på sprøjten bagefter, og spinder gladeligt videre efter have har fået det.

    Det værste er nok den krave som han stadig går med, han har accepteret at have den på men han meget bange for den når han skal have den af og på, den skal lægges væk så han ikke kan se den når han ikke har den på før han kan slappe af.

    Dyrlægen mente ikke det var nødvendigt med et bur, når jeg havde indrettet et rum uden ting han kunne hoppe og ned på, men jeg vil anbefale andre at have et bur eller en kravlegård som står i baggrunden af billede til de første dag/e, jeg ville gerne have haft den til den første nat, købte den for 150,- dagen efter, men fik ikke brugt den da han var
    faldet til ro, havde accepteret at have kraven på og forholde sig roligt.

    Billede af en glad kat der er godt igang med at tykke på sin porte smiley


    profilbillede
  • #17   28. maj 2017 Endnu en lille opdatering smiley

    Han var til kontrol hos lægen i tirsdags om hun mente at alt gik som det skulle med ham, så det var en dejlig besked at få.

    Ellers går det støt frem af, han går fint rundt men halter naturligvis, dog meget lidt når man tager i betragtning hvor kort tid siden det er operationen blev ud ført og han kan næsten sidde normalt igen, men vælter dog meget let, ser lidt komisk ud smiley

    Efter han fik lov at få sin krave af er han begyndt at tykke på sin ene forporte med jævne mellemrum, har aldrig set ham gøre det før eller for den sag skyld nogle af de andre katte jeg har inde på livet i gennem tiden, men har fået af vide at det er meget normalt smiley


    profilbillede
  • #18   28. maj 2017

    profilbillede
  • #19   28. maj 2017 Godt at høre at det går fremad, ja man forundres over hvor hurtigt katte faktisk heler, det er ret imponerende smiley

  • #20   29. maj 2017 Dejlig at det går så fint og planmæssigt fremad.
    Måske har han fået injektion i forpoten eller drop under operationen? Det kunne give lidt nervepåvirkning, som en følelse af at poten sover eller noget i den retning. Det kunne være en forklaring på at han tygger i den for at "mærke" den. I givet fald må man formode at det er forbigående. Men det er bare et bud fra en, der aldrig har set en dyreoperation smiley


  • #21   29. maj 2017 Bjarke:
    Det ligner altså lidt ligesom når min bider negle....


  • #22   29. maj 2017 Har tænkt på at det kunne være hans måde at rense kløer på, har bare aldrig set nogle katte gøre det på den måde før, han nogle gange næsten hele poten inde i munden smiley
    Når Lilla gør det tager hun en klo af gangen igennem tænderne, den måde har jeg også set en del andre katte bruge, men hver kat sin måde at gøre tingende på smiley


  • #23   29. maj 2017 Freddie propper også 2/3 af poten ind i munden indtil der siger knæk smiley

  • #24   2. jul 2017 En lille opdatering mere her på dag 53 efter operationen smiley Bliver nok den sidste.

    Han går næsten normalt, kan løbe korte distancer og kunne i går for første gang selv overkomme de ca 50 Cm der er fra gulvet til toppen af min seng smiley ellers er klatring stadig udelukket.

    Pelsen er ved at vokse godt ud igen og han er stoppet med at tykke på sin porte smiley


    profilbillede
  • #25   2. jul 2017 Hvor godt at høre at han kommer sig så fint.
    Dejlig opdatering.
    Det er utroligt hvor godt katte heler smiley


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 475 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 508
    #26   2. jul 2017 Sikke en dejlig opdatering,så dejligt at høre at det går så godt nu smiley

  • #27   2. jul 2017 Ja det gået rat hurtigt, er lidt forbløffet over han er så aktiv allerede smiley smiley
    Fik af vide at der ville gå op til et halvt år før han ville være uden gener fra det, men med den fart han kommer sig i, kan jeg måske håbe på noget kortere tid smiley


    profilbillede
  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #28   22. jan 2020 min fik også fjernet lårbens hovedet højre bagben pga Calve legg perthes for 7 år siden. han er i dag 9½ år og begyndt at have lidt gigt. men har det ellers fint.
    Der gik ca et ½ år inden vi fandt ham på køkkenbordet igen.

    Jeg mener operationen dengang kostede og mellem 6-8000 såe 5000 må siges at være billigt


Kommentér på:
katte operation

Annonce