{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Sandra A
Sandra A
Tilmeldt:
10. maj 2017
Følger: 13 Emner: 3 Svar: 4

Tilflytter kat {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg er helt ny inden for katteverdenen. Jeg er mest et hunde menneske
Jeg er flyttet i hus med kæresten og der er så kommet en kat som
virser som om den har boet der før.

Vi har taget den til os og den nyder tilværelsen hos os.

Hun er desværre drægtig og leverede kattene her i lørdags.

Nu er mit spørgsmål så:

Hvornår kan man sterelisere hende efter fødsel?
og hvor gammel skal killingerne være inden man kan sterelisere og kasterere dem?

håber nogle vil hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilflytter kat
  • #1   10. maj 2017 Mormis skal enten have p-piller NU eller steriliseres, da hun kan gå i løb lige efter fødsel !

    Killingerne kan neutraliseres fra 10-12 ugers alderen.


  • #2   10. maj 2017 Ros til dig for at tage ansvar smiley Missemor kan neutraliseres når killingerne selv kan spise og drikke, men P Piller indtil da som Susanne skriver. smiley

  • #4   10. maj 2017 smiley smiley smiley

    profilbillede
  • Sandra A
    Sandra A Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 4
    #5   10. maj 2017 Hun kommer ikke uden for og hun vil ikke udenfor, så er der en grund til jeg skal give hende p-piller ??

    - kan jeg ikke vente til hun og ungerne er klar til at komme til dyrlægen sammen?


  • #7   10. maj 2017 En hunkat stresser rigtig meget, når hun er i løbetid. Så du kan risikere at stå med en hunkat, der kun tænker på hankatte, og så må du flaske killinger hver 2. time. God fornøjelse.

  • #8   10. maj 2017 For en sikkerheds skyld bør du give mormor p-piler indtil hun kan neutraliseres sammen med killingerne. Hvis hun går i løbetid så er der en stor risiko for at hun mister interessen for killingerne og der er ikke smart, yderligere så begynder hun måske at strinte og det er jo ikke vildt fedt.

  • Sandra A
    Sandra A Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 4
    #9   10. maj 2017 Okay.
    Tusinde tak for svar smiley


  • #11   14. maj 2017 En hunkat kan komme i løb dagen efter fødsel i værste fald. Ofte går der dog 2-3 uger.

    Hvad tror du, man gør med en missemor, der får akut kejsersnit og bliver fikset? Slår killingerne ihjel? smiley

    Jeg ville ALDRIG lukke en hunkat ud, der har killinger. Det er simpelthen synd, hvis hun aldrig mere kommer hjem, og killingerne har mistet deres mor.

    Killingerne kan neutraliseres med 10-12 uger. Jeg får selv mine ordnet, når de er 12 uger. Og så flytter de hjemmefra med godt 14 uger.


  • #13   14. maj 2017 Næh man afliver sørme ikke missemors killinger, blot fordi hun får lavet et kejsersnit og bliver steriliseret samtidigt. Det ville da være utrolig dumt.

    En missemor kan sagtens blive kørt over. Der er utrolig mange killinger, der mister deres mor på den ene eller anden måde hvert år, derfor er det en utrolig usmart idé at lukke hende ud, før de er gamle nok til at klare dem selv, og hun er fikset.


  • #15   14. maj 2017 En kat går ikke drægtig i 10 uger, så du mener, at det er helt fint, at hun får killinger lige om lidt igen? smiley

    Jeg forstår ikke den ligegyldige holdning til det at have kat. smiley


  • #17   14. maj 2017 På 10 uger kan hun sagtens nå at få et kuld killinger. Men du læste tydeligvis ikke, hvad jeg skrev. smiley

  • #19   14. maj 2017 Ikke korrekt. En hunkat kan gå i løbetid kort tid efter fødsel og vil dermed miste interessen for de killinger hun allerede har, hvilketså betyder at hvis et menneske ikke går ind og giver dem erstatning så vil de få af sult såfremt de ikke har en alder hvor de selv kan spise.

  • #21   14. maj 2017 Har intet med om man har indekat eller ej. De katte jeg har stødt på hvor det er sket har alle været udekatte. Der er jo trods alt også flere brunstige hankatte ude i det fri end i et lukket hjem.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #23   14. maj 2017 Anette. Jeg må venligst bede dig om at holde en sober tone og ikke blive personlig. Tak

  • #24   14. maj 2017 Måske vil har fået den forståelse fra at vi har set det ske. Og nej det sker da ikke super ofte men det sker.

  • #25   14. maj 2017 Alle katte, om det er inde- ude-, over- eller nederkatte, de kan gå i løb ekstrem hurtigt efter fødsel. Og de allerfleste når at gå i løbetid, længe inden killingerne er fravænnet. Det er ren almen viden.

    Iøvrigt er der ikke ret mange, der har fertile hankatte i huset. De sviner af pommern til.

    Jeg foretrækker, at mine drenge er i deres egne værelser. Det giver mindre griseri, mindre stress og nul ups-kuld. smiley


  • #27   14. maj 2017 Når hun er i løbetid, skænker hun ikke killingerne en eneste tanke.

  • #29   14. maj 2017 Det er der jo heller ingen, der har sagt, at det nødvendigvis behøver at være nu, hvis hun kommer på p-piller vel? smiley

  • #31   14. maj 2017 Ja netop. smiley

    Men det havde du måske ikke læst?


  • #35   15. maj 2017 Ja, man kan altid finde ubrugelige "data" på nettet. Fakta er en lidt anden. smiley Jeg kender en kat, der fik 4 kuld killinger i løbet af ekstrem kort tid. Den havde ikke læst de "facts", du disker op med. Da jeg hentede min, var hun 8 måneder, og mormis havde gang i det 3. kuld.

  • #37   15. maj 2017 Brunst hos katte
    Printversion
    Af dyrlægerne Helle Busk og Natascha Schmidt-Svejstrup


    Nogen har gjort det, andre har tænkt tanken og nogen ville ønske, de havde gjort det!

    Hvem har ikke ligget vågen nat efter nat og hørt på kattejammer og tænkt på at kyle en sko efter den liderlige hunkat på plankeværket?
    Foråret er over os, dagene er blevet længere… og kattene bliver brunstige!

    Kattens løbetid
    Hvor hunden går i ”løbetid” to gange om året ser det helt anderledes ud for katte.
    Deres første løbetid afhænger bl.a. af lyspåvirkningen og af deres kropsvægt. De skal have en vægt på omkring 2,3-2,5 kg. Den første brunst kan derfor allerede ses ved 3 måneders alderen, men det mest almindelige tidspunkt er omkring 6 måneder. Racekatte bliver generelt senere kønsmodne end huskatte.
    Man skal altså passe lidt på, hvis man har anskaffet sig 2 killinger af hver deres køn. Hunkatten kan være drægtig, før man tror det!

    Brunst hos katte
    Katten bløder ikke som hunden, når den er i løbetid. Den viser brunst ved en jamrende miaven, den lægger sig og laver vridende bevægelser og gnider sig op ad møbler og ejer-ben.
    Det er ikke ualmindeligt, at førstegangs katteejere ringer fordi de tror katten er meget syg, da dens miaven lyder ganske klagende.

    Katten får ikke ægløsning med mindre den bliver parret! Her skal ingen æg gå til spilde..
    Bliver katten ikke parret i samme brunst, kan man forvente ny katte jammer allerede 5-16 dage efter sidste brunst.

    Allerede få dage efter fødslen kan hunkatten komme i brunst igen. Hvis man ikke ønsker flere killinger, skal man faktisk allerede senest en uge efter fødsel give p-piller eller holde nøje øje med sin kat!

    Sterilisation – p-piller
    Ønsker man ikke killinger, anbefaler vi at lade katten sterilisere. P-pillerne skal gives ugentligt og kan glemmes. Desuden er det ikke ualmindeligt, at kattene kaster pillerne op. Værst er dog bivirkningerne af p-pillerne; der ses en markant øget risiko for at få brystkræft samt livmoderbetændelse hos katte med et langvarigt forbrug af p-piller.

    Katte kan steriliseres og kastreres fra en tidlig alder. Tidligere var man af den overbevisning at kattene skulle være kønsmodne, før man kunne neutralisere dem, dvs. omkring 6-7 måneder. Dette er nu tilbagebevist, og nyere undersøgelser har vist, at der ikke ses uheldige bivirkninger ved tidlig sterilisering eller kastrering.
    Dog kan tidlig neutralisering være et problem narkosemæssigt, især hos små racer. Derudover bliver mange katte øremærket samtidig med det operative indgreb og er katten meget ung, kan ørerne være for små i størrelse til selve tatoveringen.

    Katten er drægtig i ca. 63 dage efter parring og fødslen forløber for det meste uden problemer. Killingerne skal være hos deres mor og kuldsøskende til de 12 uger gamle – først dér er de klar til at begive sig ud i verden på egen hånd!


  • #38   15. maj 2017 Sikke noget vås. Mælkeproduktionen stopper ikke af p-piller. Så skulle alle mine killinger være døde af sult, og det er de bestemt ikke. smiley

  • #40   15. maj 2017 http://www.dyrlaege.dk/artikler/40-artikler/145-lobetid-hos-kat

    Og det har de her jo helt sikkert ikke. smiley

    Og min hunkats søskende var ren indbildning. smiley


  • #41   15. maj 2017 Og fortæl mig så lige, hvordan kan en kat nå at få 3-4 kuld om året, hvis den skulle følge dit mønster? For de går drægtige i 9 uger, og hvis de så først skulle gå i løbetid, når killingerne er 9-12 uger, så hænger det slet ikke sammen. smiley

    Med mindre året har 72 uger.


  • #43   15. maj 2017 Ja åbenbart ved alle 13 kuld. smiley

  • #45   15. maj 2017 P-piller er kun en her og nu løsning. Hvis det er en udekat, så kan du ikke være sikker på, at den er hjemme til at få pillen til tiden. En anden ting - vi overtog en kat fra en kræftsyg, som ikke kunne passe katten mere. Den var på P-piller inden vi overtog den. Den udviklede knuder og måtte opereres og siden aflives. Dyrlægen oplyste, at det er hun havde set alt for mange tilfælde, hvor kattene fik problemer, når de var på P-piller i længere tid. Den kat bi overtog havde kun været på pillerne i knap et år..

  • #46   15. maj 2017 P-pillerne er kun til at hindre løbetid og for at undgå, at hun forlader killingerne. Selvfølgelig skal hun steriliseres inden længe.

  • #47   15. maj 2017 Lad nu missemor være i fred med sine killinger. Du kan sagtens lade hende gå ud som hun plejer, en kat med killinger gå ikke ret langt hjemmefra og bliver ikke ude i flere timer. Skulle det ske, hvad jeg ikke tror at hun kommer i løbetid, hvad jeg ikke tror sker så længe hun ammer killingerne så betyder det ikke noget. Når killingerne er 12 uger bestiller du tid ved dyrlægen til misse mor til neutralisering. Lad min missemor være i fred med killingerne og lad hende komme ud som hun plejer, det er synd at nægte en ude/inde kat udgang, det kan stresse hende rigtig meget. God fornøjelse med de små. smiley

  • #48   15. maj 2017 Lad missen hvad? Få killinger 4 gange om året? Blive kørt ned og dermed efterlade killinger som moderløse?

  • #50   15. maj 2017 Bumlemor1 - En af vores katte mistede sin mor til trafikken, da hun var 3 uger. Derefter blev hun passet af sin fostermor til hun var 6 uger, hvor denne selv dels havde termin og dels skulle flytte til et hus der stod foran en totalrenovering. Så jeg overtog et lille pus (Carmen), der stadig ikke kunne spise, men skulle have flaske med modermælkserstatning.

    Så jeg kan kun tilslutte mig - pas godt på mormis smiley


  • #51   15. maj 2017 Hold da op en diskussion det er blevet til smiley
    Jeg vil sige flot at I har taget missen til jer og killingerne den har fået smiley

    Jeg hentede en kat en dag da hun ikke kunne være ved sin tidligere ejer. Jeg kom kun lige hjem, fik hende i en kasse og 30 min efter spyttede hun tre fine misser ud. Hun kom ikke i løbetid lige efter, hun var i en mindre senere hen, men mistede på ingen måde interessen for sine små bebser. Så jeg ser der unødvendigt at give p-piller til hende, hvis hun ikke bliver lukket ud. Blot sørg for at der er en kattebakke i nærheden af deres puttested så hun ikke skal gå monster langt og heller ikke lige op af dem og hendes mad/vand smiley
    Og nautralisering er omkring de 12-14 uger, ikke før så risikerer man de ikke er blevet modne nok og resten af hormonerne kommer efter.. Forklarede min dyrlæge mig dengang smiley

    Det skal det hele nok gå.. Meld hende evt ind i AniPlan, hvis jeres dyrlæge har det. Det er jeg nemlig super glad for. Men tjek det ud hvis det er smiley

    Held og lykke med det hele smiley


  • #52   15. maj 2017 Stella, jeg taler så kun af erfaring. Men det er jo op til ts selv, om hun vil følge nogens råd. smiley

  • #53   16. maj 2017 Der findes mange plejekilling Organisationer i Danmark, de har alle sidste år haft langt flere end 100 killinger i pleje hver især, killinger som hvor deres moder er forsvundet og har efterladt deres små killinger hjælpeløse og til den visse død, HVIS disse plejemødre ikke havde trådt til. Der er mange årsager til at de er blevet forladte, moders trafikdød/ løbetid/sygdomme. Div. dyrværnsorg. råder OGSÅ killingejere til at IKKE lukke deres mødre ud før killingerne er så store så de selv kan spise/drikke, (4-5 uger) og missemoder kan neutraliseres på dette tidspunkt også. Hos de fleste dyrlæger kan man på et samlet tilbud på både moder/killinger også selv om det er på to forskellige tidspunkter det bliver gjort.

  • #55   17. maj 2017 Jeg har haft kat hele mit liv, og katten bør ikke lukkes ud og risikere at killingerne må aflives, når mormis ikke kommer hjem, eller at katten er drægtig igen inden længe.

Kommentér på:
Tilflytter kat

Annonce