{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

Michael R
Michael R
Tilmeldt:
5. jan 2017
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 1

hvilken race {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Håber nogle kan lede mig lidt på vej. Jeg er oprindelig hundemenneske og har haft disse skønne skabninger i 30 år +. Desværre er der sket nogle ting i mit liv som gør at hundehold ikke længere er det rigtige valg for mig af forskellige årsager. Derfor overvejer jeg at få mig en kat i stedet for, men er helt ny i denne verden, og vil derfor ikke bare tage til det nærmeste internat for at kommet hjem med en eller anden tilfældig kat, bare fordi den måske ser sød ud smiley

Den kat som jeg ønsker mig skal være korthåret (nem at holde)
Have det ok med at være ene, og inde kat - Dette er et most. Og sidst men ikke mindst så skal den være social og give at "hygge" med den ejere.

Ved et hurtigt kig online faldt jeg over en race der så vidt jeg husker hedder "Black russian", men jeg er langt fra sikker på, at det er det rigtige valg ud fra ovenstående kriterier ?

Håber der er nogle herinde som vil "give en hånd" og være med til at gøre det lettere for mig, at træffe det bedste valg for mig smiley

pfh

Tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken race
  • #1   16. maj 2017 Der er en race, der hedder Russian Blue.

    Black Russian har jeg aldrig hørt før.

    Jeg ville nok aldrig nøjes med en kat igen. Og slet ikke hvis jeg skulle have en killing.

    Var jeg nød til at nøjes med en kat, så ville jeg helt klart vælge mig en, der ikke gad andre katte. Og så se mindre på race.

    Jeg har Maine Coon og Norsk Skovkat blandt andet, og mange bliver overraskede over, hvor lidt jeg bruger af tid på pelsplejen. Det er naturracer, som bør kunne holde deres pels.


  • #2   16. maj 2017 Hvis du absolut kun skal have en ville jeg smutte på et internat og se hvad de har (og fortæller) om dem de har. Jeg ville nok hælde til en huskat dreng.... Jeg har selv huskatte, en af hver, og min dreng er helt klart mest kælen. Det kan selvfølgelig også hænge sammen med deres start på livet og ikke nødvendigvis kønnet...

  • #3   16. maj 2017 Jeg vil også foreslå en ung voksen kat, hvis du gerne vil have en racekat, kan du være heldig, at en opdrætter har en ungerne kat som ikke er solgt, er kommet retur eller har været under vurdering til avl, eller måske en som har fået et kuld eller 2 og er de over 10 mdr, så er prisen tit betydeligt lavere end en killing.
    Jeg har en som jeg fik da han var 11 mdr, det er dejligt at vælge kat som man ved hvordan temperament og aktiviteten bliver, det kan være svært med killinger, selvom man kender forældrene.


  • #4   16. maj 2017 Til at starte med så når du oprindeligt er hundemenneske, så skal du sætte dig godt ind i hvad det vil sige at have kat, for en kat er langt fra det samme som en hund, meget langt fra det samme.
    Du skal ikke vælge en killing g når du aldrig har haft kat før, så skal du vælge en voksen kat på 2+ år, for ellers vil du sikkert fortryde dit valg ret hurtigt.
    Indekat kan alle katte være så længe de aldrig har prøvet udelivet nogensinde før, enekat er der nogle katte der kan, men igen er det derfor også vigtigt at det er en voksen kat som er vant til at være alene eller som ikke fungere i flokken den er i, her vil en pensioneret avlskat måske være et rigtigt godt bud på en mulighed.
    At katten er social og giver hygge til dens ejer er aldrig noget man kan regne 100% med, katte er deres egne og hvis ikke de gider deres ejer en dag så gider de ikke og det må man respektere, katte er ikke som hunde pleasere, de gør intet for at glæde deres ejer, de gør kun noget de selv får glæde af, dermed ikke sagt at katte ikke er kontaktsøgende, for det er der klart nogle der er. Men den personlighed kan du kun være nogenlunde sikker på hvis du vælger en voksen kat.

    Der er ingen katterace der hedder en "Black russian" det er en drink, der er en Russisk Blue, men det er en ret aktiv race og nok ikke lige det du søger. Hvis du ønsker en sofa kat ville mit bedste bud faktisk være en perser, men den er jo desværre langhåret, jeg ved så ikke om den korthårede exotic har samme sind og rolige gemyt. Men var jeg dig ville jeg nok kigge på internatskattene, der er kyndige mennesker der kan hjælpe dig med at finde den der passer i d i din livsstil, de sælger dig ikke en kat der ikke passer til dig, det får de intet ud af, og ellers ville jeg søge en pensioneret avlskat som ikke fungere i flokken efter neutralisering. Husk neutralisering er et must når du ønsker en rolig kat som der ikke skal avles på, også selvom den skal være indekat.


  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 1
    #5   16. maj 2017 Mange tak for jeres svar. Overvældende så hurtige I er smiley
    Jeg vil på nuværende tidspunkt undlade at svare jer enkelt grundet tidspunktet på døgnet, men blot takke jer for jeres meninger, som jeg vil læse grundigere i morgen. Men ang. kommentaren omkring forskelligheden mellem at have hund eller kat, så er jeg jo netop opmærksom på at det er lige som vand og olie og kan på ingen måde sammenlignes, hvorfor jeg også vælger at søge gode råd hos jer kattefolk inden jeg suser ud og gør noget som helst. Det er naturligvis ikke sådan at jeg overhovedet ikke ved, hvad en kat ér. Men som jeg kan læse mig frem til, så er der lige så store forskelligheder på katteracer OG individer af katte, som der er i den verden som jeg kommer fra i forbindelse med hunderacer :-). Det eneste som jeg ønsker er bare, at finde det bedste valg som mulig ud fra de muligheder som jeg har til stede, da det eneste jeg ønsker er, at gøre det bedste der er muligt i forbindelse med anskaffelsen af en kat, eller hvilket som helst andet dyr smiley


  • #6   16. maj 2017 Jeg syntes også det netop er super at du søger information og gode råd i den du anskaffer dig en kat, det er jo en anskaffelse for de måske næste 15 år.
    Og som du rigtigt nævner så er der stor forskel på sind og temperament på de forskellige racer men også indenfor racerne er der stor forskel, netop derfor jeg anbefaler dig en voksen kat og ikke en killing, for med en voksen kat kender du bedre sind, temperament og aktivitetsniveau.
    Min kommentar var ikke fordi jeg ikke mente du var klar over forskellen, men fordi nogle mennesker har den tro at en kat er jo bare en kat og det kan ikke være så svært at have kat. Men jo der er faktisk en del at vide og forstå, særligt når det er en indekat, for den kræver en del mere af sin ejer end en kat der kommer ud og bedre aktivere sig selv.

    Så du skal have stor ros for at forsøge at sætte dig ind i tingene inden du farer ud og anskaffer dig et dyr, jeg håber at du kan få noget af den info du søger herinde, for hvis du anskaffer dig en kat, vil du opdage at det er et fantastisk dyr, som man kan bruge timer på blot at iagttage, og du vil opdage at selvom du forsøger at opdrage lidt på katten, så ender det med at det er den der opdrager dig smiley


  • #7   17. maj 2017 Michael;
    Jeg ved hvad du går igennem, jeg har nemlig også været ude og undersøge alt vedr. katte.
    Mit valg faldt på en British Shorthair;

    https://www.youtube.com/watch?v=CV9paGSZiT4

    Alt ved den, kan jeg lide, da jeg undersøgt hvad jeg får, synes jeg ikke at det skal skræmme dig væk at det er en killing, men det er selvfølgelig korrekt, at der er forskel på killinger/voksen kat. Men hvis alle tænkte at killinger skal man holde fra, ville der ikke være nogen der tog imod killinger.

    Var det noget med en britte? Der er lang "ventetid" på dem og prisen er også i den høje ende.


  • #8   17. maj 2017 Det er altid en god idé at besøge et par opdrættere. For et er hvad man kan læse sig til, et andet er hvad katten siger en, når man besøger den. De fleste tager gerne imod besøg. smiley

  • #9   17. maj 2017 Ja opdrættere er som regel glade for, at vise deres smukke katte frem og fortælle alt de ved smiley også når de ikke har killinger til salg.

  • #10   17. maj 2017 Jeg har også en britte, som jeg købte da den var 4, den er nu 7,5. Jeg gik ikke efter en bestemt race, men en kat der kunne trives med at være inde—og alenekat, da det er de vilkår jeg kan tilbyde. Og den var netop til salg, fordi den ikke kunne trives med flokken længere, eller rettere jagtede nogle af dem. Men menneskeglad, det er den, når den vil ??

  • #11   18. maj 2017 Hvis jeg nogen sinde skal have en racekat, så bliver det også en lys britte - jeg er helt pjattet med den race smiley

  • Eva S
    Eva S Tilmeldt:
    sep 2020

    Svar: 4
    #13   1. sep 2020 Jeg ved jeg svarer på en gammel tråd, men jeg vil lige gøre opmærksom på at der findes både sorte og hvide Russian katte, de avles blot ikke i Danmark, men i Tyskland, England og Spanien. Jeg har selv haft en "Black Russian" med stamtavle fra England, Catwo Black Nikita. De har nøjagtig samme egenskaber som Russian Blue bortset fra farven. Skønne katte dog er hankattene noget territoriale og alt for modige. På et tidpunkt måtte jeg forhindre Nikita i at angribe et schæferhund som har syntes kom for tæt på vores autocamper. Heldigvis var han i snor, vi var langt fra hjemstavnen.

Kommentér på:
hvilken race

Annonce