{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
262 visninger | Oprettet:

Skal katte have et bad af sin ejer? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har lige haft talt med en kollega, der oplyser mig at hun vasker sin kat, hvilket jeg ikke kan forstå, da jeg mener at de ikke skal i bad.

Hvad er jeres holdning til katteejer der giver deres katte bad?

vh dj.

Kommentarer på:  Skal katte have et bad af sin ejer?
  • #1   17. maj Jeg vasker mine katte, når det er nødvendigt, eller når de skal med på udstilling. Derudover holder de selv deres pels. Men jeg ved godt, at nogen vasker deres kat hver halve år, og det er måske godt nok, eftersom at katten så er vant til vask, når/hvis der sker uheld, og pelsen er blevet ulækker.

• #2   17. maj er vasken så uden de store slagsmål?

• #3   17. maj Jah ellers var de ikke blevet vasket.

Det letteste er dog at starte, mens de er små. Så kan man altid starte kun med vand og gå langsomt frem.

• #4   17. maj Mine er aldrig blevet vasket, de er 5 år og klarer det selv

• #5   17. maj Lugter de så ikke? Hvad med rundt om øjnene?

• #6   17. maj Har man en kat, hvis øjne løber, skal man afvaske øjenområdet dagligt.

• #7   17. maj Hmm. Der er åbenbart meget forskellig meninger om nødvendigheden af kattebad.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 7 Følgere: 61 Katte: 6 Emner: 115 Svar: 3.270
    #8   17. maj Jeg har heller aldrig vaske mine katte, kun 2 af dem da jeg gik på udstilling. Men Lukas på snart 8 år er da aldrig blevet vasket og nej han lugter ikke, han dufter dejligt da katte er meget renlige og gør jeg selv ren. Hvis det skulle ske der kom noget på pelsen, så tager jeg en våd klud og vasker det væk.

• #9   17. maj Det er som sådan ikke nødvendigt. MEN jeg foretrækker helt klart, at katten er vant til et bad nu og da, HVIS den nu skulle have tynd mave eller have rullet sig i noget klamt, og man så bliver nød til at vaske den. For hvis den ikke er vant til det, kan det blive noget af en udfordring, især hvis katten viser sig panisk angst overfor vand.

• #10   17. maj Vores katte har aldrig været i bad. Den ældste er 10 år, og nej de lugter da ikke. En kat kan selv holde sin pels så medmindre den f.eks kommer hjem og er smurt ind i Olie så ville jeg ikke bade en kat.

• #11   17. maj Det kan være en hjælp for langhårskatte at vaske dem i fældeperioderne. På den måde undgår de mange knuder og filter.

• #12   17. maj Min Tøsen er 10 år og hun er blevet vasket 1 gang, og det var da hun var 5 måneder og havde kravler rundt på værkstedet og var blevet smurt ind i motorolie, hvordan ved jeg ikke, det var en fejl i første omgang at hun havde forvildet sig der ned jo og så er hun blevet skyllet en gang da hun havde fået noget ubestemmeligt i sin pels på maven, så det var primært maven der blev skyllet med bruseren. Smilla på 5 år er aldrig blevet vasket og nej i gen af dem lugter, de dufter dejligt at kat, men mine er også indekatte, da jeg havde udekatte blev de faktisk gerne vasket 1 gang om året, fordi de havde det med at få alt muligt i pelsen fra motorolie til harpiks og nogle gange også lugtede af noget ubestemmeligt ikke særligt godt, og nej ingen af mine katte har kunnet lide at blive vasket, nogle har accepteret det andre sunget en klagesang så man skulle tro de blev mishandlet.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at vaske sine katte bare for at vaske dem, men de kan få ting i pelsen som gør det hensigtsmæssigt at vaske dem og så kan det jo omvendt være smart at de ved hvad det er at blive vasket. Så længe man ikke vasker katten for ofte så gør det ingen skade, men vasker man sin kat offer en en gang om måneden så risikere man at ødelægge pelsens naturlige fedtlag.

• #13   17. maj Vores på 7 og 3 har aldrig været i bad

• #14   17. maj At begynde at vaske en kat er at starte en ond cirkel.

Man affedter kattens hud.....talgproduktionen sættes i vejret for at kompensere.-.....katten bliver meget hurtigt fedtet at se på......den vaskes igen......talgproduktionen sætter turbo på.....o.s.v. ......og til sidst står man med en kat med ødelagt hud og pels.

En kat skal vaskes hvis den ved en fejl har jokket i en lort, ........rullet sig udenfor i et meget dødt kadaver af et eller andet.....væltet sovsegryden ned over sig og den slags.

Derudover bør katte ikke vaskes...og det er bestemt ikke kattes behov at blive det, men menneskers......men udstillingskatte er det efterhånden blevet et must at vaske og føntørre hver gang de skal afsted...desværre.

I øvrigt, de fleste af mine katte er 14 år....og er aldrig blevet vasket, de får kun vasket fødderne hvis de er meget mudrede eller de har været ude og jokke i marken lige når naboen har kørt gylle på den.

• #15   17. maj Mine bliver heller ikke vasket, de klarer det selv - også negleklipning Ser lidt voldsomt ud!

De lugter ikke og min indstilling er, at katte skal vaskes når de har rullet sig i noget stads - olie, l*** eller noget andet afskyeligt.

I øvrigt kan jeg ligeså godt iføre mig en rustning hvis en af mine nogensinde skal i bad - det bliver et cirkus uden lige.......

• #16   17. maj De bliver så smukke at se på, når de er nyvasket. Sådan en semi-langhår.

• #17   17. maj Mine katte bliver ikke vasket, det klarer de fint selv. Det er da synd for kattene at vaske dem.

• #18   17. maj Dem jeg har nu er aldrig blevet vasket, men jeg har haft en handicappet kat som havde brug for hjælp til det, og en kat med allergi, hvor det kunne være nødvendigt med vask, når huden var slem, og der var tendens til infektion i eksemen, men det var ikke noget han elskede, og det blev kun gjort ved behov, og kunne jeg nøjes med et mindre område, så blev der kun vasket og skyllet der. Det var oftest i ansigtet han var angrebet, og der kunne jeg klare det med en hårdt opvredet klud, eller en vatpind med saltvand, når det var tæt på øjnene.

• #19   17. maj Der findes katteracer, der har stor gavn af et bad. Blandt andet Spynx.

Og nej man SKAL ikke vaske dem, men prøv at vaske en kat, der ikke bliver puttet i bad bare engang imellem. Held og lykke siger jeg bare.

Nå ja, vi har en huskat, der aldrig har været i bad, da han er panisk angst for vand, så han slipper selvfølgeligt.

• #20   21. maj Jeg har en kat som skulle vaskes, ellers var pelsen ikke til at holde. Nu er det flere år siden sidst katten har været i bad, da jeg i stedet har valgt at klippe pelsen af hvert forår.

Kommentér på:
Skal katte have et bad af sin ejer?