{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.348 visninger | Oprettet:

Foder mod struvitter og oxalatsten {{forumTopicSubject}}

Hej KG

Jeg er netop kommet hjem fra dyrlæge med vores hankat. Han har desværre en hel del oxalatsten og struvitter. Han skal jo selvfølgelig have noget foder som hjælper ham af med det.

Hvad vil I foreslå? Og findes der evt. et tilskud som han kan få i stedet for specialfoder? Jeg kan finde en masse mod struvitter, men knap så meget mod både struvitter og oxalatsten.

I første omgang skal han have noget som opløser de sten og krystaller der er, og på sigt skal vi jo så forebygge - her håber jeg på at der findes et tilskud han kan få ved siden af.

Vi har nemlig den udfordring at vi har en ældre kat også. Hun fejler ingenting, men er lidt småt spisende. Vi har endelig fundet et foder nu som hun er blevet rigtig fin af, ellers har hun altid været til den tynde side. De har normalt mad stående fremme ad libitum. Hankatten, som nu skal have specialfoder, er også til den noget tynde side (og intakt), så vi er altså ikke ude i den klassiske for tykke kastrat der døjer med urinsten.

Jeg har aldrig stået med en kat med urinvejslidelser før, så jeg er virkelig på bar bund i forhold til foder. Jeg tænker bare at der må findes nogle flere valgmuligheder end det dyrlægen har.

Vi har til en start fået virbac urology 2 (dissolution & prevention, struvite & oxalate crystals)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder mod struvitter og oxalatsten
  • #1   15. jun 2017 Nu er det jo så godt nok en hunkat jeg har, men det burde ikke være den kæmpe forskel.
    Min hunkat er 10 år og fik sin første urinvejssygdom da hun var omkring 3 år, siden da har hun med jævne mellemrum fået blærebetændelse og krystaller i urinen, hver gang med behandling af specialfoder, smertestillende og hvad der ellers skulle til at slå det ned, hun var turen igennem 1-2 gange om året, lige indtil for ca 2½ år siden, da skiftede jeg til Virbac Uroligy, det er det bedste skift jeg nogensinde har gjort og jeg skifter aldrig igen så længe hun lever, det virker bare på hende, hun får det fast hver eneste dag blandet med et andet foder fra Hills grundet andre helbredsmæssige ting, men ? Virbac og ? Hills sådan cirka samt dåsemad 1-2 gange om dagen, hun får så også Cystophan blandet i dåsemaden, det er et tilskud der skulle få blæren til at slappe af så hun ikke kan holde sig så længe, hun har det nemlig med at hun kun tisser 1-2 gange om dagen, så hun holder sig ret længe, de er pænt dyre, men jeg tør ikke stoppe med dem, selv om hun ikke tisseriet oftere selv om hun får dem hver dag.

    Jeg syntes du skal være glad for at din dyrlæge forhandler og anbefaler Virbac Uroligy, det fungere her, men hvis det ikke gør for din kat så må du prøve dig frem, både Hills og Royal canin fremstiller foder til urinvejene så der er andre muligheder, jeg har prøvet begge de andre, men har som sagt ikke hjulpet i længden.

    Var jeg dig ville jeg måske overveje om kastration ikke kunne være en mulighed som vejen frem, mange urinvejssygdomme bunder i stress, og det er fakta at en fertil kat er temlig stresset i løbetidperioder, det ville også hjælpe på at han er til den tynde side for så har han tid til at spise og drikke når han ikke konstant skal på damejagt.


  • #2   15. jun 2017 Hvis han skulle have været i narkose i dag var han nok også blevet kastreret. Han reagerer bare virkelig skidt på narkose. Han blev opereret ved begge øjne (entropion) mellem jul og nytår, og han var SÅ syg efterfølgende at det skal han kun igennem hvis det er livsnødvendigt for ham. Hvilket det ville have været i dag, hvis ikke han og dyrlægen i fællesskab fik tømt blæren uden.

    Han er indekat, og går kun sammen med vores hunkat som ikke er fertil. Generelt er han en ret velafbalanceret kat i dagligdagen, og bruger bestemt ikke hverken hele dage eller nætter på at "kalde" på damer. Jo, ja, indimellem kommer der da et miav eller to, men det er også det.

    Hvis ikke der findes et lige så godt foder som virbac, så er den jo ikke længere end det - JEG synes bare det er liiidt dyrt at fodre med - særligt når de så skal have det begge to, og hunkatten ikke fejler noget. Og så kan jeg godt lide at have valgmuligheder. smiley


  • #3   15. jun 2017 Jeg har haft brugt Hill's s/d og c/d med god effekt. smiley

  • #4   15. jun 2017 Jamen om Virbac er det bedste foder for din kat er jo svært at spå om, for katte er forskellige, jeg kan kun sige at det er det allerbedste for min kat og det eneste jeg har fundet fungerer.
    Dyrt ja det er det, men tro mig det er endnu dyrere end dyrlægeregninger, medicin og specialfoder hvert halve år, for slet ikke at tale om at det er synd for katte, for den er i ulidelige smerter. Og desværre er det sådan at langt de fleste!dage der får urinvejsproblemer får det igen og igen, det er sjældent det er en engangsfortelse.


  • #7   16. jun 2017 Nu ved jeg ikke lige hvor det står at jeg udelukkende foder med tørfoder. det er bestemt ikke tilfældet. De får vådfoder dagligt, men har en skål med tørfoder stående fremme altid.

  • #9   16. jun 2017 Hvis ikke du har, vil jeg anbefale dig en drikkefontæne, det får gerne kattene til at drikke mere.

  • #11   16. jun 2017 Felis: Jeg er da ked af at mine katte åbenbart bliver fodret så skidt. Jeg gør hvad jeg kan - ingen af dem vil overhovedet røre råt kød. Det ER prøvet.

    De får et rigtig fornuftigt foder, kombineret med vådfoder af høj kvalitet.


  • #12   16. jun 2017 jeg har en del, og har haft flere- rovdyr. og har kun haft 1 med dette problem. micky har haft en del blærebetændelse, men han tåler ikke stress. og det var slemt da han boede på internat.
    jeg tog en snak med Royal canin da jeg skulle have ham med hjem. mest fordi han på det tidspunkt var på rc urinay, og kunne godt regne ud til at det blev lidt dyrt med 16 katte på dette. men rc kunne så fortælle mig at rc sterilsed faktisk er lavet til katte med urinvejsproblemer. mest fordi der er noget i som gør at de drikker mere.
    nu har micky boet hos mig i snart 10 år og der var lidt problemer i starten, og så har der været engang for 4-5 år siden.

    men her i starten bør man blive på det fra dyrlægen.
    og så ellers godt med vådfoder
    men tjek om der er magnesium i vådfoderet. noget er der nemlig i, og det bør man holde sig fra.

    jeg var lige inde på zooplus.dk
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/nyre_urinvejssten/royal_canin/306884
    og den er også til begge dele
    http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_ergaenzung/royal_canin_veterinary_diet_feline#Urinary


Kommentér på:
Foder mod struvitter og oxalatsten

Annonce