{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.330 visninger | Oprettet:

Kat med allergi for lagermider og husstøvmider - nogen råd? {{forumTopicSubject}}

Halløj derude smiley

Min kat har fået konstateret allergi overfor lagermider og husstøvmider.
Han får pt. medrol og jeg venter på at få - jeg kan ikke huske hvad det hedder: Det er dråber han skal have to gange om dagen. Det gør, at han forhåbentligt bedre kan tåle at blive udsat for miderne.

Men ellers: Jeg vil gerne høre, om nogen har nogle tip til hvad jeg kan gøre for at nedsætte mængden af mider han udsættes for?

Husstøvmider:
Jeg tænker, jeg skal lufte en del ud. Støvsuge og tørre støv af. Pt. lægger jeg håndklæder på hans stol (hvor han tilbringer mange timer hver dag) og udskifter dem ofte (jeg håber det kan "isolere" lidt mellem ham og husstøvmiderne).
Andre forslag?

Lagermiderne:
Jeg tænker, jeg skal undgå tørkost. Jeg har indkøbt forskelligt vådfoder, der skulle være uden korn, og tænker jeg også vil prøve at barf-fodre "ved siden af".
Jeg overvejer, om jeg skal indkøbe lufttætte beholdere til at opbevare dåserne med vådfoder - i håbet om at de ikke bliver "forurenet" med lagermider som derefter ender på tallerkenen ved fodringstid.
Andre forslag?

Men lagermider er jo i korn, ris, mel og derfor vel også i brød, rugbrød, kiks, pasta og lignende? Nogen ideer til, hvordan jeg prøver at holde "mine" lagermider væk fra ham? Vil løsningen være at have lufttætte beholdere til den type mad? Bør jeg tørre så godt som alle indkøb af før de ender i skabene?

Og har I nogen anelse om hvor langt væk sådanne kryb bevæger sig? Jeg kan jo tørre nok så meget af ... det hjælper ikke meget, hvis lagermiderne finder vej hen til hans tallerken før maden overhovedet er øst op.

Jeg håber, I har nogle gode tip smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat med allergi for lagermider og husstøvmider - nogen råd?
  • #1   29. jul 2017 Hold da op, det er da op af bakke.
    Desværre har jeg ingen råd, jeg har selv allergi overfor husstøvmider, men kan ikke give råd med hensyn til allergi for katte da jeg har været forskånet for at prøve dette.


  • #2   29. jul 2017 Hold da op for en omgang.
    Har du snakket med dyrlægen om vaccination mod allergi? Det er samme procedure som hos mennesker.
    Har du gulv-til-gulvtæppe?
    Det er at gå langt ja, men ellers så er det af med det. Så er det hyppig udluftning og ja - grundig rengøring en gang om ugen - gør du det dagligt, kan du nemlig hvirvle miderne op. Husk at der er forskel på støv og støvmider.
    Hold den ude af sengen - husstøvmider elsker varme, fugtige omgivelser smiley


  • #3   29. jul 2017 Hvilke symptomer har katten?
    Hvor gammel er katten?

    Katte tåler kortison meget bedre end mennesker, så hvis det virker, ville jeg ikke betænke mig ved at fortsætte på det.


  • #4   29. jul 2017 Hej dkkorat

    Han er en internatkat. De har skudt ham til at være fra 2012, så han er cirka 5 år.

    Hans symptomer er heldigvis ret milde (i forhold til hvad jeg har kunnet læse mig til andre allergikatte kan have - som knopper, sår og at slippe sig til blods og hårløs).
    Min får "kun" sort snask i ørene, og han klør sig meget ved ørene. Så meget at jeg godt kunne se, at han begyndte at blive lidt tyndpelset foran ørerne.

    Medrolen fungerer ganske godt. Det har endelig slået "snasket" ned, og han klør sig ikke på samme måde som før.

    Jeg venter på at få den nye behandling - den der skulle gøre det nemmere for ham at klare miderne smiley
    Jeg har skam også tænkt mig at bruge meldronen så længe det er nødvendigt, men hvis jeg kan formindske forbruget eller helt slippe for det, vil jeg gerne det. Den kan have nogle ret heftige bivirkninger.


  • #5   29. jul 2017 Hej huskvildkattene

    Ja, jeg er en hyppig gæst hos dyrlægen smiley
    Vi har talt om vaccinationen - jeg går i det mindste ud fra at vi taler om det samme. Det er den væske, som dyrlægen snakkede om, vi kunne prøve - den hvor han skal have dråber to gange om dagen.

    Jeg forstod i det mindste det sådan, at dråberne var vaccinen/det med at gøre at han bedre kunne klare miderne. Kan ikke huske ordet nu, som jeg har set brugt andre steder.
    Jeg bad dyrlægen om at bestille dråberne/vaccinen, men har ikke fået den endnu.

    Kan du skære ud i pap for mig, hvad den ugentlige grundige rengøring skal indeholde? smiley
    Så det vil være en dårlig ide, fx et par gange om ugen at gå en runde i huset med en fugtig klud og tørre vandrette flader af?
    Jeg har læst, at det er en god ide at lufte ud imens og efter man støvsuger - netop på grund af at man hvirvler støv/støvmider op. Jeg ved så bare ikke, om det handler om, at man selv bliver udsat for dem, mens man støvsuger (men jeg er jo ikke allergisk) eller om man kan være så heldig at få blæst nogle af dem ud af huset.

    Katten er så ikke den store "ligge i sengen"-typen, men han har en stol, som han er meget glad for, og som han sover i om natten - og om dagen smiley Derfor er jeg mest obs på den stol - hvad jeg kan gøre for at mindske hans kontakt med miderne i den. Fx ved at jeg lægger håndklæder ud som en slags sengetøj. Aner ikke om det har nogen effekt, men jeg håber det.



  • #6   29. jul 2017 har selv div allergier, men lige med katte... tjaa hvis det var min ville jeg prøve
    lise
    http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html


  • #7   29. jul 2017 Der findes tips til rengøring for mennesker med allergi imod husstøvmider forskellige steder på nettet hvis du søger. Mon ikke det er dem du bare skal bruge i den daglige rengøring. Det er råd som at tørre flader med en fugtig klud , vaske sengetøj og dyner ofte, løse tæpper frarådes og støvsugning skal helst være med en god støvsuger med godt filter. Man kan endda få specielle betræk til madrasser og puder selv om der er mangler lidt dokumentation om virkningen mener man de nedbringer antallet af husstøvmider. Det er sider som http://dinhverdag.astma-allergi.dk/indeklima/regoering. Der er sikkert også andre.

  • #8   29. jul 2017 TS:
    Det hedder med et fint ord: Hyposensibilisering . Det kan da sagtens være at det er kommet i dråber, det er da også meget nemmere end en tur til dyrlægen for at få injektioner.

    Medrol og alle de andre binyrebarkhormon præparater vil jeg ikke anbefale at bruge i store doser - så ufarligt er det nemlig ikke.
    Mads (afdød) fik både måneansigt, var deprimeret, en vægtøgning og oveni hatten diabetes.
    Så det skal bestemt bruges med omtanke.
    Kan du ikke købe en vaskbar pude til stolen og så skifte betrækket ugentligt???
    Ellers har Britt fundet et godt link smiley


  • #9   30. jul 2017 Hej husk vildkattene

    Det vil være dejligt, hvis det er kommet i dråber smiley Altså så jeg slipper for at skulle stikke katten hver dag. Selvom det så heller ikke er drømmesenariet to gange om dagen at skulle prøve at placere en dråbe i kattens mund. Men heldigvis er min kat rimelig samarbejdsvillig.

    Hvor meget medrol fik Mads? Min kat får 1/4 pille om dagen.
    Ja, jeg var chokeret, da jeg læste indlægssedlen med mulige bivirkninger. Det er også derfor, jeg gerne vil gøre noget mere, så jeg enten kan få ham helt af medrol eller måske kunne dele pillen en gang mere, så han måske kunne klare sig med 1/8 pr. dag.

    Jo, det kan være jeg skal se, om jeg kan finde en flad pude med vaskbart betræk, jeg kan lægge på Walde-kattens seng (han ender med at blive prinsen på ærten med puder og håndklæder og hvad ved jeg smiley


  • #10   30. jul 2017 Hej Anja N

    Tak for linket. Sjovt - jeg kan se, hun har skrevet en bog, som jeg faktisk lånte på et tidspunkt (men før min kat fik konstateret allergi). Skal vist lige finde den igen og se hvad hun skriver om allergier smiley


  • #11   30. jul 2017 Pernille:
    Mads fik rigtigt meget og det var depotinjektioner. Han blev reddet helt ude på kanten, han havde astma.
    Da det var sat i bero, fik han 1-2 injektioner årligt.
    Min Freddie fik en depot (Depo-medrol) Januar 2015 fordi der var mistanke om loppeeksem, men det var i stedet smerter og derfor at han havde bidt hul ved haleroden.
    Dyrlægen er meget tilbageholdende med at bruge det igen - vi har set lidt af hvert.

    Det var ikke for at skræmme dig, men blot for at understrege at det ikke er uden risiko at bruge.
    Når du kan få piller i din kat, så skal det også nok gå med dråber.
    Injektioner (vacciantion) gives først med kort interval (dage) herefter uger osv. så du ville ikke skulle stikke ham.


  • #12   30. jul 2017 Det er svært og lave vaccine til en kat hvis den lider af flere end 1 allergi. Derfor får de tit atopica Vet eller Medrol Vet for deres allergier. Jeg havde samme problem med min norske skovat. Som havde 3 allergier. hans gav udslag ved at han fik sår på poter og sår ved mund med pus til følge smiley

  • #13   30. jul 2017 Jeg set det som, at du skal give din kat livskvalitet, frem for livs længde, og er binyerpræperaterne det eneste der virker, så skal han have det, ellers bør du aflive, for underbehandlet allergi er ikke sjovt, jeg bruger selv den slags på huden og i lungerne, og du må finde den mængde som har det ønskede resultat, sammen med dyrlægen.
    Det er rigtig, at en aftørring af de vare som kommer til hjemmet kan hjælpe, og helt klart også opbevaring i dåser frem for poser.
    Pas på med FOR meget aftørring og gulvvask, for fugt og varme får miderne til at trives ( begge slags) så opvarmning til 20-21g og udluftning kan udtørre de små satan'ner.
    Det at give ham sengelinnede er en super god ide, og et håndklæde er jo godt fordi du kan vaske ved 60g
    Hvis du har mange hygge tæpper og puder i stuen, kan du måske skære ned og vælge ting som tåler en ordentlig gang vask.
    Jeg bruger helst ikke flistæpper, de tiltrækker og holder på støvet, og kan kun vaskes ved 30g, det er ikke nok til, at fjerne mider og deres efterladenskaber.


  • #14   31. jul 2017 Hej Christian E

    Tæller det mon for flere allergier, hvis der i allergiprøven står flere typer af lagermider/husstøvmider?

    Men ... ja, det gør måske ikke den store forskel da Walde-katten jo allerede har mere end en allergi smiley

    Din stakkels kat. Det kan ikke have været nemt at have de symptomer smiley


  • #15   31. jul 2017 Hej Husk vildkattene

    Åh, du skræmmer mig skam ikke smiley Jeg er klar over, at pillerne ikke bare er super-duper og helt fantastiske. Der kan være grimme bivirkninger. Det er af samme grund at jeg prøver at udtænke, hvordan jeg kan minimere, hvor meget min kat udsættes for husstøvmider og lagermider.

    Astma ... det lyder heller ikke som det nemmeste at behandle hos en kat ... smiley


  • #16   31. jul 2017 Hej Jette

    Jeg går også mere ind for livskvalitet end langt liv (selvom jeg helt klart gerne vil sørge for begge dele til Walde smiley

    Har du flere tip omkring aftørring af varer og opbevaring?
    Når jeg tænker på alle de indkøb jeg slæber ind i huset ... jeg aner jo ikke, om varerne har været på et lager i nærheden af "guf" for lagermider (som mel fx).
    Det virker som en svær opgave at skulle stå udenfor og tørre alt af smiley Mon det kan gå an at tage det med ind i køkkenet, tørre af og slutte af med aftørring af bordplader og lignende?

    Jeg har i dag købt den fladeste hovedpude jeg kunne finde samt 2 betræk. Hvis Walde acceptere pludselig at skulle ligge på en pude, vil det da give lidt "isolering" smiley Plus puden kan kogevaskes!

    Jeg må hele huset igennem og se, hvad jeg kan gøre for at minimere levestederne samt lette den ugentlige rengøring smiley


  • #17   31. jul 2017 Nej jeg kender ikke nogen anden metode end aftørring før varerne kommer ind, er de først inde, så har du jo fået mider med ind.
    Men du kan ikke undgå mider, hverken den ene eller den anden slags, de kan kun minimeres.
    Jeg har selv mide allergi, og andre allergier, og ja jeg gør rent hver uge, har kat trods allergi, og den værste allergi jeg har er birkepollen, og de kan heller ikke undgåes, så jeg forebygger, det vil sige antihistamin tabelletter, næsespray med binyerbarkhormon, samt inhalation med det samme og krem med det også, det giver ikke bivirkninger som piller gør, men nogen af tingene kan jo ikke bruges til kat.
    Min kat fik så antihistamin, men det må dyrlægen ikke udskrive, men hun vidste det godt, og dosis fandt jeg på amerikanske sider, sammen med bedst egnede mærke, og det hjalp min kat, men om det vil hjælpe din?? Og er det den bedste løsning ?? Min fik perdnisolon i de værste perioder, og husk det må man ikke stoppe fra dag til dag, for så kan du bare starte for fra, der skal en langnedtrapning til.
    Den nedtrapning jeg har lært er: behandling til man er symptom fri, så en uge eller 2 hvor det er hver anden dag, så 3 gange i ugen, jeg skal fortsætte med 2 gange i ugen, når det gælder krem og min hud, da jeg har 2 hudlidelser som skal holdes i skak.
    Jeg har, ind til nu, klareret mig i 60 år uden permanente bivirkninger, men det er en balance gang, for livet skal leves, og så godt som muligt,,,, nu og da er det mere end jeg ville byde en kat smiley


  • #18   1. aug 2017 Hvis jeg skal anbefale noget af de to jeg nævnte Pernille ville jeg foretrække Medrol Vet den dag idag. Jeg tog desværre en forkert beslutning ved at skifte over til Atopica Vet i sin tid med min kat. Medicinen gør nemlig at immunforsvaret nedbrydes og dermed risikere katten og få andre sygdomme. Derfor som Jette siger, så vælg binyrebarkhormon og tænk at du giver ham det bedste, måske ikke det længste men bedste liv.

    Ja han havde det ikke godt, og måtte til sidst give op til kræften. Sikkert på grund medicinen. Savner ham meget.


  • #19   2. aug 2017 Hej Christian E

    Tak for dine erfaringer smiley
    Som jeg har forstået det, så undertrykker medrolen også immumforsvaret - jeg fik i hvert fald at vide at jeg skulle holde en pause, da min kat nøs og fik rindende øjne,

    Jeg vil gerne nedsætte forbruget af medro, da Walde også har corona-virussen (mener jeg det staves) - den kan mutere (fx ved sygdom og stress) og blive til en dødelig variant.

    Derfor lyder det ikke til at være den bedste kombo at undertrykke hans immunforsvar smiley
    Men det er jo hele tiden en balancegang mellem det ene og det andet. Lige nu går det godt, og jeg arbejder hen imod at det kommer til at gå endnu bedre smiley
    (med mindre medrol).

    Det er en af bivirkningerne ved at have kæledyr - man kommer til at savne dem i sidste ende.


  • #20   2. aug 2017 Jeg er i gang med at snuse rundt over på hundegalleri-siden, hvor der også er mange debatter angående lagermider.

    I en af debatterne henvises der til denne side:
    https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/allergi/generelt-om-allergi/krydsallergi/

    Det handler om, at hvis man har allergi for en bestemt ting, kan man også reagere på andre ting.

    Under "Husstøvmider" står der:
    Lægemidler, fnatmide Snegl, musling, østers, reje, kakelak

    Det fortæller mig, at jeg da vist skal prøve at undgå fodervarianter der hedder noget i stil med "alt godt fra havet".



  • #21   2. aug 2017 Er han på en allergidiæt? Så burde du slippe for alt hvad der hedder foderallergi.
    Og ja, binyrebarkhormon undertrykker immunforsvaret, du må gerne opdatere hvad det er for nogle dråber du giver ham og om de har en effekt smiley


  • #22   2. aug 2017 Hej Husk vildkattene

    Han er ikke på en allergidiæt som sådan - hvis du tænker særlig allergikost smiley

    Inden han blev testet positiv for lagermider og husstøvmider-allegi fik han særlig tørkost hos dyrlægen. Det var en slags allergitørkost fordi dyrlægen mente at det kunne være foderallergi - så jeg skulle forsøge at undgå fjerkræ.

    Jeg undrer mig så lidt, da jeg mener et sted at have læst, at det oftere er en anden type allergi dyr har end foderallergi. Skal så lige siges, at oplysningen KAN have været rettet mod hunde. Så måske det er anderledes med katte.

    Nå, men efter jeg fik den positive bekræftelse på lagermider og husstøvmide-allergien er jeg gået væk fra den tørkost.
    Dels fordi han jo ikke er testet for foderallergi (det kræver en priktest som jeg går ud fra jeg - og katten - skal rejse pænt langt efter for at få foretaget. Jeg siger ikke, at jeg IKKE vil have den foretaget, hvis hans stilstand bliver værre, men det er en meget lang tur for en kat ... ikke mindst fordi han har haft flere tilfælde af at han har tisset i sin transportkasse på vej hjem fra dyrlægen (en køretur på 5 minutter) smiley

    Nå, men efter hvad jeg har kunnet læse mig til, så er der jo ofte lagermider i tørkost. Man kan få korn-fri tørkost, men umiddelbart tænker jeg, at vådfoder (uden korn) må være bedre.

    Så jeg er i gang med at prøve at få ham over på vådkost, der ikke indeholder korn, men det er en længerevarende proces, da hans appetit virker til at være påvirket i perioder. Så jeg vil ikke gøre det værre ved at give ham vådkost som han ikke har prøvet før. Eller ... jeg giver ham den nye vådkost blandet med noget af det gamle.

    Som sagt ... længerevarende proces smiley

    Det skal så lige nævnes, at han fik den særlige allergi-tørkost i en længere periode uden at jeg kunne se nogen bedring. Det var først, da han kom på medrol, at "snasket" i hans ører begyndte at blive mindre.
    Men han er selvfølgelig i samme periode blevet udsat for husstøvmider og sikkert også lagermider, da jeg jo har haft hans gamle tørkost stående i samme rum som den særlige allergimad smiley

    I det hele taget er det et større projekt, hvor jeg tror, jeg må "angribe" problemet fra flere vinkler med både kost, udluftning, rengøring og omtanke omkring hvordan jeg opbevarer hans mad.

    Jeg har ikke fået dråberne endnu, men jeg vil forsøge at vende tilbage med en update omkring hvordan det går smiley
    Selvom jeg nok først kan se, om alt det her har nogen effekt, når jeg "slipper" medrolen, som jeg undertrykker hans reaktioner.

    Work in progress ... smiley


Kommentér på:
Kat med allergi for lagermider og husstøvmider - nogen råd?

Annonce