{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.497 visninger | Oprettet:

Vores kat tisser i tøjet {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Min kæreste og jeg har haft vores dejlige kat i over et år. Hun er halvandet år gammel, legesyg, kælen, har en kæmpe personlighed, og hun virker til at trives rigtig godt. Vi har også en anden kat, som er kommet til senere, og de leger meget med hinanden og er gode venner.

Problemet er, at vores første kat har det med ikke kun at tisse i kattebakken. Hun bruger kattebakken flittigt, men tisser også på fx tøj, puder el. lignende, der ligger fremme. Hun tisser aldrig direkte på gulvet, og har heller aldrig fx tisset i sofaen.
I starten troede vi bare det var uheld, men vi begyndte at ligge mærke til, at det altså var en tendens. Siden hen har vi prøvet at skifte grus oftere og at holde øje med om det var en bestemt slags grus hun ikke kan lide, men intet har virket til at have en sammenhæng. Vi har også prøvet at skifte selve bakken ud med en ny, men det har heller ikke gjort en forskel.

Jeg vil derfor høre, om nogle har råd til hvad vi ellers kan afprøve? Selvom hun virker meget veltilpas, så må der jo være et eller andet galt? Vi kan desværre ikke huske, hvornår det helt startede, også fordi vi desværre ikke var så opmærksomme på problemet i starten.

Hun har tit været til dyrlæge i forbindelse med vacciner, sterilisering, sygdom og diverse, og der har umiddelbart ikke været noget fysisk galt med hende. Hun har haft noget lignende blærebetændelse på et tidspunkt, hvor hun ikke kunne komme af med noget, men det har hun slet ikke mere.

Nogen der har nogle idéer/tjekliste på hvad vi kan prøve at gøre/hvad problemet kunne være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores kat tisser i tøjet
  • #1   31. jul 2017 Har i fået tjekket en urinprøve?

  • #2   31. jul 2017 Ikke siden hun havde blærebetændelse. Hvad ville den kunne påvise/afvise?

  • #3   31. jul 2017 Om hun har blærebetændelse, struvitter eller lign.

    Blærebetændelse har det ofte med at komme igen, fordi katten ikke får nok vædske.


  • #4   31. jul 2017 Det kunne selvfølgelig være en god idé at få tjekket igen, men problemet har været der i hele perioden fra hun blev rask og til nu, samt også før. Hun tisser også i fine mængder, ingen blod i afføringen osv. smiley Men du har ret, vi bør nok lige tjekke det igen, for en sikkerheds skyld! Kom endelig med flere idéer ellers!

  • #5   31. jul 2017 Og ellers er jeg bange for, at det er blevet en dårlig vane. smiley

  • #6   31. jul 2017 Åh øv, det ville være super ærgerligt! Hvordan mon det kan være startet smiley
    Har du nogen idéer til om man kan løse det, hvis det er vane? Det er bare så træls, fordi man ikke kan ligge noget nogle steder, og hele tiden skal gå og være nervøs.. Plus man nok ikke kan undgå at blive lettere irriteret, og det er jo træls for alle parter!


  • #7   31. jul 2017 Hun er nemlig renlig på andre områder. Sørger for at dække sit eget ordentligt til, dækker det i øvrigt også når hun kommer til at tisse på tøj, dækker vores anden kats efterladenskaber til..

  • #8   31. jul 2017 Hvor mange kattebakker har i? Jeg ville prøve at sætte en mere op - gerne en åben. Jeg ved ikke hvorfor, men mine foretrækker de åbne til at tisse i.

  • #9   31. jul 2017 Jeg har faktisk også overvejet åben kattebakke, for vores er netop lukket, så måske man skulle starte der.
    Altså det de har tilgængeligt i forvejen sørger vi for at holde renligt, men det kan stadig godt hjælpe med flere tænker du? Er det fordi at der så altid er en kattebakke "tæt på", eller hvorfor kunne det gøre en forskel? smiley


  • #10   31. jul 2017 Katte kan være lidt sære. Mange vil helst lave nr. 1 i en bakke, og nr. 2 i en anden bakke. Ja ja og mine er ingen undtagelse. smiley

  • #11   31. jul 2017 Åh ja okay, så det er mere for at de kan "brede sig ud" smiley Ville man så kunne have flere bakker ved siden af hinanden eller tæt på hinanden, eller er det så meningsløst? Vi har ligesom et rum hvor det giver mest mening at have kattebakkerne, så det kunne være fedest hvis det nu kunne holde sig i det rum smiley

  • #12   31. jul 2017 Man plejer at sige antal kattebakker = antal katte + 1
    Kender en kat som har virkelig fnidder med bakkerne, han ville ikke tisse i den samme bakke som han laver stort i.
    Jeg ville sørge for at der ikke ligger noget rundt omkring hun kan tisse på, og så måske placere åbne bakker hvor hun oftest finder ting at tisse på.
    Umiddelbart ville jeg forsøge at sætte dem fra hinanden så de er mere spredt, men efter det kan man godt sætte to/tre ved siden af hinanden.

    Ellers kan jeg kun tænke at det måske er noget stress, men altid test for blærebetændelse eller andre fysiske problemer først smiley
    Håber I kan finde årsagen


  • #13   31. jul 2017 Jeg har 5 bakker stående i samme rum og et par ovenpå. Så det kan man normalt sagtens. smiley

  • #14   31. jul 2017 Okay, jeg må prøve med flere bakker smiley Jeg havde slet ikke lige tænkt det sådan, troede bare at det var fordi at jo flere katte = jo hurtigere fyldte bakker, og derfor en god idé med flere.
    At stille dem hvor hun normalt tisser er lidt svært, da det generelt er på alt "blødt", og det kan være hvor som helst, men vi prøver selvfølgelig at lade være med at smide noget rundt omkring - omend det kan være svært både æstetisk (ingen puder, tæpper, tøj der ligger klar) og så selvfølgelig det med liige at huske det. smiley Men det betyder fx også kan hun ikke kan have adgang til soveværelset (Dyner og puder), hvilket er ærgerligt, for der elsker hun virkelig at være!

    Om hun har stress, ved jeg ikke. Jeg oplever hende umiddelbart ikke som en stresset kat, hvordan ville man kunne se det?

    Vi prøver i hvert fald med flere bakker, som er åbne! Tak for svar begge to - giv den endelig gas hvis der er flere forslag!


  • #15   31. jul 2017 flere bakker.både med låg og uden låg. den lille låge foran er dog bandelyst. jeg har selv prøvet at en af mine ældre katte lige pludselig begyndte at tisse i min seng. det viste sig at det var fordi han havde gigt. og så var en lukket bakke overhovedet ikke sjov. så det hjalp med en åben bakke. han har ikke gjort det siden - og nu bruger han også de lukket bakker

    andet grus - nogle katte er mere til klumpende, andre vil have noget andet. duften har også en del at skulle have sagt.

    jeg har et godt råd, som alle nok ikke er lige enige i. men prøv at skyl bakken af i med klor. sådan at den lugter af klor. det kan tiltrække nogle katte.har brugt flere gange med godt resultat. selvfølgelig skal det skylles af med vand.



  • #16   31. jul 2017 Åh, håber da ikke hun har gigt eller lignende! Var det dyrelægen der kom på at tjekke for det, eller hvordan fandt i ud af sammenhængen,og at det kunne være gigt?
    Vores er uden låge, så det skulle der ikke være noget problem med smiley
    Vi har prøvet forskellig slags grus, og umiddelbart ikke set nogen sammenhæng mellem dette.

    Omkring det med klor - om det virker eller ej skal jeg ikke kunne sige, omend det lyder lidt giftigt smiley Men, umiddelbart tænker jeg bare, at der jo ikke som sådan er nogle problemer med at få hende til at bruge kattebakken - hun bruger bare også andre steder. Så jeg ved ikke helt om det overhovedet ville give mening? smiley


  • #17   1. aug 2017 hos os virker kloren tiltrækkende. vi har flere som bare elsker karklude når min mor har brugt klor, og har lige tørt efter med kluden. lidt alla baldrian.

    min med gigt viste jeg godt at han havde det. men da han begyndte at bruge sengen i stedet for bakken. så var det faktisk noget jeg så i my cat from hell, som gjorde at jeg blev opmærksom på at det var hans gigt som var skyld i urenligheden.


  • #18   2. aug 2017 Ja okay smiley Hun har faktisk en gammel skade, mon det kunne være det? Der er dog blevet tjekket op på det løbende, så der burde ikke være noget der!

  • #19   2. aug 2017 du kan prøve at tage låget af en af bakkerne, og se om det ikke hjælper
    du kan også prøve at købe en ny uden låg. nogle gange er det at de får en ny bakke som gør at den er sjovere/bedre at bruge.
    hvis den har ondt, så vil den hellere ikke forbinde den nye bakke med smerte, og dermed burden den bruge den

    det er da værd at prøve

    vedr smerter, så bruger jeg canosan til min. min har gigt i ryggen. og efter han fik disse piller har han ikke haft ondt. er begyndt at rende både inde og ude (løbegård). jeg køber dem på nettet på netdyrlæge.dk


Kommentér på:
Vores kat tisser i tøjet

Annonce