{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Langhåret eller ej
  • louise M
    louise M Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #1   7. aug 2017 Her er deres mor;)

    profilbillede
  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 508
    #2   7. aug 2017 Nu er det sådan,at de kun kan blive langhåret,hvis deres far også er bærer af langhårsgenet.
    syntes ikke at dine killinger ser langhåret ud på billedet smiley


  • #4   7. aug 2017 Som Berit skriver så skal begge forældre være bærer af langhårsgenet for at en killing bliver langhåret.
    Og nej jeg vil ikke skønne at dine 2 killinger bliver langhåret, så ville de have klare tegn på det allerede nu og det har de ikke, de kan risikere at få en ulden underpels som g?r den lidt mere fluffy at se på, men det er vist de højeste.

    Til Louise C:
    Blot til info, nu ved jeg ikke om dine 2 Milli her er søskende, men killinger i samme kuld kan godt have forskellige fædre, så selv om killinger er kuldsøskende så behøver de ikke at have samme gener hvilket kan give killinger der er korthårede og killinger der er semi langhårede, kattes anatomi er ikke altid nem at gennemskue smiley
    Den del du nævner med tuffer på ørene og lange hår på poterne mellem tæerne, den kan du ikke bruge som rettesnor for om en kat bliver langhåret, jeg har en huskat som har tildels korte tuffer men ret så lange hår under poterne, hun er helt og aldeles korthåret, men hun har dog temlig meget underuld.
    Det er ikke en kritik af dig eller dig svar, blot en info om at det ikke lige er en helt korrekt rettesnor. Langt de fleste killinger vil du kunne se ved 12 ugers alderen ret tydeligt om de bliver langhårede, der er selvfølgelig undtagelser, men den der med de bliver langhårede med alderen, nej enten er de langhårede som killinger eller også er de ikke.


  • #6   7. aug 2017 Killingerne bliver næppe langhårede, men derfor er de vel søde nok. smiley


  • #7   7. aug 2017 de er søde, men er ikke og bliver hellere ikke langhåret

  • #8   7. aug 2017 Den her lille dreng var noget af en piberenser, men han havde stadig lange hår på halen og ved kraven, så hvis dine ikke har det, bliver de ikke langhårede.

    profilbillede
  • #10   7. aug 2017 da jeg var på kv havde vi ind imellem folk som ringede for at hører med deres påstået langhåret kat. de havde fået at vide at denne korthårskat ville få langt hår efterhånden. så folk havde købt en kat som ville blive langhåret efterhånden. Men hvis den ikke er det som 12 uger ja så bliver de det ikke.
    værst var jo endelig at folk havde betalt en del penge for noget som skulle være langhåret/elle blive det efter hånden.... de smarte sælgere.....

    jeg har selv et styks Sille, som har ekstra pels på poterne. Hun har en kraftig pels men er korthåret.
    jeg har faktisk flere af korthåret katte, hvor man kan se at de har en langhåret tante/onkel smiley Men jeg har ingen langhårskatte - har boet samme med en stak persere i 1 mdr, og må sige at jeg nægter at bo sammen med en langhårskat igen smiley


    profilbillede
  • louise M
    louise M Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #11   7. aug 2017 Tusind tak for alle jeres svar. Killinger har vi fået og har nusset med dem siden de kom til verden og fulgt deres opvækst 2 x om ugen. De er nu 14 uger, så de bliver så ikke anderledes som i skriver. Det gør heller intet. Vi ELSKER dem for dem de er smiley Vores børn har hver fået lov til at vælge deres egen kat- som også er familiens. smiley Vi måtte desværre sige farvel til vores dejlige gamle pige lige før påske smiley 16 år gammel. Så efter lidt plagen, kunne moar jo ikke sige nej smiley

    profilbillede
  • #14   7. aug 2017 16 år er nu også en flot alder, men så er det da noget af en omvæltning med sådan 2 energibundter i nu har fået smiley smiley smiley
    Tillykke med familieforøgelsen, de er nu skønne de 2, jeg kunne godt mistænker at de får lidt ulden underuld, det er ikke til at spå om, men min den ældste har utroligt meget underuld og som nævnt lange hår under poterne, jeg mistænker at der et sted i hendes gener er noget langhåret, en ved det ikke, hendes mor var korthåret og hvem hendes far er ja det sker ingen, da hendes mor blev kasseret af sin ejer og efterladt til egen skæbne.

    Om ens katte er langhårede eller korthårede er ikke vigtigt, det vigtigste er at de har et godt sind, et temperament og aktivitetsniveau som passer til familien og generelt bare en nogle søde dejlige katte som man slet ikke kan undvære smiley


  • #15   8. aug 2017 *FELIS*

    #5 - Korthårsgenet er dominant og det vil sige, at hvis den ene af forældrene ikke har langhårsgenet vil killingerne blive korthårede.

    Så hvis begge katte har langhårsgenet vil alle killinger så blive langhåret?
    Eller er Korthårsgenet så dominant at der også kan komme korthåret?

    Synes faktisk det er ret spænende at lære om smiley


  • #16   8. aug 2017 Jeg er sikker på det både kan være kort og langhårede i samme kuld, og det har jeg set flere gange, da min kuril opdrætter havde en korthåret han og alle hunner var langhårede.
    Det er lidt som med x og y genet, hvis der kommer 2 xer, så bliver det en pige, bliver det et x og et y, bliver det en dreng, med hårfarve og langhårede gener er der så et større udvalg, men får at blive langhåret skal der et gen fra mor og et fra far til, før katten bliver langhåret, men en korthåret kat kan bære gen for langhåret, og er selv korthåret.
    Det nemmeste er vist at Google smiley


  • #17   8. aug 2017 min svigerinde fortalte lige at hun havde set en annonce på nettet - så sent som i går. hvor der stod at killingerne blev langhåret efterhånden, da mor var xx (noget langhåret). det var igen store killinger.
    har ikke selv set annoncen.


  • #18   15. aug 2017 To langhårede katte laver kun langhårede killinger...

    en langhåret og en korthåret (uden langhårs gen) laver kun killinger med et gen for langt hår og et for kort hår.. de bliver af os opdrættere kaldt varianter og er altid korthåret

    En langhåret og en variant (korthåret med et langhårs gen) vil have sandsynlighed for at 50% af killinger bliver langhåret og 50% varianter

    To varianter vil kunne få 25% ren korthåret (to korthårs gener) , 25 % lang håret og 50% varianter


    (Hilsen hende der opdrætter en race hvor jeg sætter pris på varianter, så jeg laver både langhåret og korthårede killinger)


Kommentér på:
Langhåret eller ej

Annonce