{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
369 visninger | Oprettet:

Holde øje med kattens huld. {{forumTopicSubject}}

Hej KG.

Jeg går og frygter, at min katte dame er blevet for tynd..
Hun er som dyrelægen vil have hende nu, men jeg synes bare hun virker meget tynd efterhånden..

Går primært efter tommelfinger reglen, med at man skulle kunne mærke ribben og hofte, overfladisk, når man kører fingrene hen over.
Men kan ikke gennemskue om, hun har tabt sig lige lovligt meget nu..

Hendes spøjse kropform, kommer også af, at hun er Siameser og Norsk skovkat.. Så hun er en slank model, med lidt mere brystkasse..
Så hun er svær at vurdere.. -.-

Hvad gør i, for at holde orden på jeres kattes vægt/huld?

Kommentarer på:  Holde øje med kattens huld.
  • #1   10. aug Jeg ved desværre ikke hvad hun vejer.. Ejer ikke en vægt..
    Men hun vejede 6 kg hos dyrlægen sidst, og har nok smidt næsten to cm i livet siden.

• #2   10. aug Hun ser godt nok ud til at være til den tynde side, men om hun er for tynd vil jeg ikke spå om.
    Jeg har en stærkt overvægtig kat og en kat til den gode side uden at være rigtig overvægtig.
    Jeg synes ofte dyrlæger fokuserer for meget på vægten frem for hvad der passer til kattens kropsform, jeg er egentlig ligeglad med om min kat har lidt ekstra huld, bare den har det godt, så jeg syntes min yngste er fin som hun er, men bør dog ikke tage mere på, min ældste bør have dit 2-3 kg men det kommer ikke til at ske, hun er helbredsmæssigt udfordret så hun skal bare have det godt så længe hun er her, vi passer selvfølgelig på hun ikke tager mere på.

• #3   11. aug Glem en vægt, det kan du ikke bruge til noget alligevel.
    Nogen katte er smælderfede og overvægtige hvis de vejer 6 kilo, andre er radmagre. Det afhænger af kattens størrelse, bygning og fordeling af muskelmasse og fedt.

Din kat ser ud til at være det jeg ville betegne som temmelig mager, selv om det kan være meget svært at se på billeder hvad foderstand katte er i.

Og hvis katten går og taber sig bør den da tjekkes grundigt igennem hos dyrlægen......for jeg håber ikke det er noget med eksperimenter med at lade være med at give katten det den kan spise for at den skal slanke sig?

**Hvad gør i, for at holde orden på jeres kattes vægt/huld?**

Jeg går ikke op i hvad de vejer, men hvordan de føles:
    Man må ikke tydeligt kunne mærke rygrad, ribben og de store knogler på bagenden, altså hofte- og lårknogler hvis man kører fingrene hen over katten.
    Så er katten for tynd. Ved et let tryk skal man kun kunne ane konturerne af knoglerne gennem laget af hud og væv.

Og de undgår at blive fede/overvægtige ved at få noget mad de kan spise sig ordentlig mæt i, uden at tage på.
    Og det vil sige kød og fisk først og fremmest, og vådfoder. Og så supplere med tørfoder til rådighed hele tiden.

Kattene får også mere væske på den måde fordi kød og vådfoder indeholder meget af det.

• #4   11. aug Jeg tager absolut ikke maden fra hende.
    Dyrlægen sagde godt nok, jeg skulle slanke hende, ved at fodre hende i små portioner. Men det kan mit hjerte slet ikke.
    I stedet har jeg fundet noget godt vådfoder, bestående af kød, og vand. (Bozita)
    Det får hun 3 gange om dagen, så meget hun gider at æde, og så har hun selvfølgelig kornfrit tørfoder stående 24/7, som hun altid kan spise af.

Jeg synes selv hun er blevet for tynd nemlig. Men hun ser ud nu, som dyrlægen ville have.. Men tænker, at nu hvor flere tænker det samme som mig, at jeg vil prøve at arbejde hende op i fedt procent igen.
    Og så selvfølgelig en tur forbi dyrlægen, så jeg er sikker på, at det ikke kommer af sygdom.

• #5   11. aug Det lyder jo rimeligt nok som du fodrer med vådfoder, måske bortset fra at hun burde have noget kød at gnave i ind imellem, da det er godt til at rense tænderne og forhindre tandsten.

• #6   11. aug Tilbyder hende til tider, men hun har ikke den store interesse i det.. : P
    Sidst jeg lavede kylling, der begyndte hun dog at vise noget interesse. Så måske jeg skulle prøve at tilbyde hende noget kylling lår, da det var bryst filet sidst.

• #7   11. aug Mine var vilde med vinger, da de kunne spise dem nu har de så ikke nogen eller kun få tænder, så de får kun lidt nu og da, nor de gør opmærksom på, at de gerne vil, og det skal være uden ben

• #8   12. aug Hvordan er det nu med råt kød. Det skal have været frosset i 24 timer, før det kan serveres, pga bakterier ik?

Har købt nogle kylling lår, som jeg tænker at jeg vil forsøge at servere for hende (lidt af gangen). Lige nu ligger de i fryseren. Så hun kan vel få lidt i morgen?

• #9   12. aug Næ, det gør nu ingen forskel om man fryser det først.

Mine gider helst ikke, at kødet har været frosset.

Jeg går altså ikke så meget op i det med bakterier.

Hvis der er noget galt med kødet spiser katten det ikke.

Det er kun hvis jeg har købt så store portioner de ikke kan spise det før det ikke kan holde i køleskabet mere, at jeg fryser noget af det og håber at de så vil æde det senere.

• #10   13. aug Kød behøver ikke at blive frosset først, det er kun fisk man siger at det bør være frosset ned til -18 g i 24 timer, før man giver det til katten fordi der kan være nogle parasitter i som kan leve videre i katten.

• #11   13. aug Ganske lykkelig kat i dag!
    Hun er ellevild

• #12   21. aug Kig på katten

Hvad de bør veje er individuelt

Jeg har et par huskatte: god vægt for dem er 5 1/2 kg ca.

Romeo er MCO og small-medium for racen. Perfekt vægt på 7,6 kg kastrat.

Ferrari er MCO og pt str. Large for racen pt. Ham er endnu ikke voksen med sine 1 1/2 år. Han er normalvægtig med en vægt der nærmer sig 9 kg (8,7 kg).

Thor er også MCO Og str. X-Large. Han er med sine ca. 9 kg til den tynde side pga hans højde og længde

• #13   31. aug En opdatering på damen.

Hun var en tur hos dyrlægen.
    Blev tjekket igennem, fik taget nogle prøver.
    Hun fejler intet, hendes diæt er simpelthen bare ganske effektiv. Så hun får nu råt kød en gang om dagen, ved siden af hendes våd og tørfoder.

Dyrlægen syntes hun var perfekt i størrelsen, og vejede hende ført derefter.
    Hun er gået fra 6 kg, til 4,7 kg.

Så umiddelbart er alt som det skal være, jeg er vidst bare for vant til, at hun er ekstra polstret på sidebenene

Kommentér på:
Holde øje med kattens huld.