{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

louise M
louise M
Tilmeldt:
2. aug 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Udekatte {{forumTopicSubject}}

Nu er de 2 frække killinger faldet godt til herhjemme. Inden længe skal de også ud, men her bliver jeg lidt angst , for tænk nu hvis de ikke kommer ind/hjem igen. Hvordan vender jeg dem bedst til at være ude/inde.
Kh Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udekatte
  • #1   22. aug 2017 Ved at åbne døren og lade dem udforske verden i deres eget tempo. Vigtigst er at de tager det i deres eget tempo og at når de bliver skræmte eller forskrækkede så har de mulighed for hurtigt at komme i dag igen, så lad døren stå åben. Du kan evt de første gange gå med den i haven og sidde der og kigge på dem.
    Det er også vigtigt at de kender deres navne og kommer når du kalder. Den første tid vil de ikke gå s!roligt langt fra hjemmet, som de bliver ældre vil de blive mere og mere modige.
    Du har vel også sørget for at neutralisere og øremærke/ chippet dem samt vaccinere den i den de kommer ud, så er de bedst rustet til livet som udekat.


  • #2   22. aug 2017 jeg ville nok vælge at vente med at lukke dem ud til foreåret. så er de store nok at kunne hjælp igen.
    unge killinger har nemlig svært ved at finde retur igen. hvis nogen tager dem op, ja så kan de ikke finde tilbage til sporet, og dermed kan de ikke finde hjem

    få dem neu og øremærket og så vente til foreåret


  • #3   22. aug 2017 Neutraliser dem, vacciner dem, øremærk og chip dem.

    Åben døren og hav is i maven.


  • #4   23. aug 2017 Vi lod vores snuse til udelivet da han var omkring 6-7 måneder gammel (: Jeg kan ikke huske det helt præcist, det er ved at være nogen år siden efterhånden. Men jeg kan huske, at vi i hvert fald ventede til tidlig forår med rigtigt at lukke ham ud, og indtil da var han kun lige ude og vende en gang i mellem. Han styrede det ret godt selv og havde nysgerrigt fulgt med fra vores daværende udestue.

  • #5   23. aug 2017 Killinger skal være 8 til 9 md. før deres "GPS" er udviklet nok til at kunne finde hjem igen. Det er pga. folk lukker deres halvstore killinger ud der er årsagen til at der optages så mange halvstore killinger på internaterne m.m.

  • #6   23. aug 2017 Det er pga. folk lukker deres halvstore killinger ud der er årsagen til at der optages så mange halvstore killinger på internaterne m.m.

    - Næppe. Der er nok lidt andre årsager til dette. En af dem er, at folk lukker katten ud for hurtigt - de skal gerne gå i minimum 10-12 uger indenfor inden man begynder at lukke dem ud. En anden grund til de mange "store killinger" på internaterne er jo så et åbenlyst bevis på, at folk ikke gider bruge penge på mærkning/chipning af deres katte.

    En trdje grund kan slet og ret være staldkillinger der er overladt til sig selv. Der kan være mange grunde.

    At skyde al skyld over på at folk lukker kattene ud i en for tidlig alder, er måske lige firkantet nok.


  • #7   23. aug 2017 unge killinger skal der ingenting til før at de mister sporet og så står man uden killing
    har selv arbejdet på internat og vi fik mange enlige meget tamme killinger som var 4-5 mdr. og nej ingen var mærket. man kan nemt se forskellen på en tam killing som kommer fra et hjem, og så de halvtamme killinger.
    vi anbefalede altid at folk som køber killinger venter til efterfølgende forår med at lukke dem ud. Netop for at undgå at folk mister deres kat.


  • #8   24. aug 2017 Både Otto og Pedro blev lukket ud i efterårsmånederne i en alder af 24 uger og dem der havde de største problemer med det, var os (Susan og jeg) - selvfølgelig lettere bekymrede for om de nu kunne finde tilbage - der var ingen problemer.

    Pedro var 3½ år da han forsvandt - årsagen fandt vi aldrig ud af. Der kan være flere, men har hans "kompas" været dårligt, så ville han være forsvundet langt tidligere. Otto forsvandt også, men fandt hjem igen efter en måneds tid. Han var 2½ år på det tidspunkt.

    Så man kan næppe notorisk postulere, at det at lukke sin kat ud i sensommeren eller eferåret er det samme som at den forsvinder - det vigtigste er, at den først og fremmest er 100% fortrolig og hjemmevant.

    Men udover det, tror jeg ikke der findes en færdigsyet opskrift på hvornår og hvordan - der er blot en checkliste som enhver ansvarlig (ude)katteejer sørger for er iorden, inden katten bliver sluppet ud i det fri - og jeg tror det er her, vi har den aller største udfordring og årsag i forhold til vildfarne katte på kattehjem/internater.

    Mange killinger bliver til i det fri - det er mit kvalificerede gæt, at de udgør en ret stor andel af de indleverede store killinger. Been there, done that med en kattemor og to killinger fra Sydlangeland - en meget trist historie.


  • #9   24. aug 2017 Jeg har i min tid haft 5 udekatte hvoraf de 3 fik jeg som 12 ugers katte ( de sidste 2 blev født hos mig) alle katte er blevet lukket ud til udelivet så snart vil følge os sikre på at de vidste at nu boede de hos os, altså efter ca 3-4 uger, i gen af mine katte er blevet væk, alle kom hjem hver eneste dag, i starten gik de ikke særligt langt væk og faktisk var de sjældent længere væk end de kom når vi kaldte på dem, desværre blev de alle ofte for trafikken i forskellige aldre, bortset fra en første kat jeg havde, han forsvandt i en alder af 5 år, vi tror han enten er blevet offer for en mejetærsker eller en jæger. Og i øvrigt har jeg altid haft forårskatte, så killingerne er jo blevet udekatte i sensommeren eller efteråret.

    At gøre en kat til udekat på dette tidspunkt af året ser jeg ikke noget problem i, det er stadig lunt i vejret og fortsætter sådan en god måned mere, så kattene kan snildt nå at tillægge sig vinterpels når den tid kommer.


Kommentér på:
Udekatte

Annonce