{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
276 visninger | Oprettet:

Vores hunkat holder os vågen {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg kan læse mig frem til at der allerede er blevet diskuteret lignende emner før, men jeg fandt alligevel aldrig helt løsningen, så nu prøver jeg igen.
Vi har en sød og meget kælen indekat på 3 år. Hun opfører sig som regel pænt, men er dog rigtig drillesyg.
Hun går glædeligt i seng med os, når vi går i seng. Hun sover som regel i fodenden eller i en kurv oven på vores tøjskab. Desværre vækker hun os næsten hver nat, efter at have sovet et par timer. Hun miaver højlydt og dybt fra maven, mens hun kradser på døren ud til opgangen og tilmed hopper op og griber fat i dørhåndtaget, hvorefter hun slipper det og det giver et ordentligt brag. Dette fortsætter hun med indtil vi står op og sætter os på gulvet for at nusse med hende. Efterfølgende går hun i seng igen, men fortsætter gerne showet et par timer efter.
Vores første indskydelse (og dyrlægens) var at hun var understimuleret, kedede sig eller fik aftensmad for tidligt. Vi giver hende derfor vådfoder lige inden vi går i seng (og der er altid tørfoder) og dertil leger vi med hende, før at gøre hende træt. Det hjælper i den forstand at hun jo gerne vil gå i seng med os, men derefter vågner og vil have opmærksomhed.
Vi har også prøvet at lukke døren ud til entréen, både med hende inde hos os og med hende i entréen (med adgang til kattebakke, mad og kurv). Dette tolererer prinsessen dog på ingen måde og driver os til vanvid, ved at hoppe på vores bryst, lege med vores tæer og miave og kradse, indtil vi giver op.
Vi er ved at blive sindssyge af søvnmangel og det begynder at være et problem på både studie og job.
Er der mon nogen af jer, der har gode råd som vi kan afprøve?
PS: vi har også købt kattesele til hende, men hun nægter at gå, når hun får den på - hun ligger sig bare ned.

Kommentarer på:  Vores hunkat holder os vågen
  • #1   5. okt I er selv skyld i det. I giver hende den opmærksomhed midt om natten, som hun vil have. Ørepropper og ignorer hende.

• #2   5. okt Enig med Susanne men jeg ville lige finde et eller andet, at vikle om det håndtag ud til opgangen, så lyden bliver dæmpet, både for jeg og naboerne.
    Hun har fundet ud af, at den lyd/handling får jer til at reagere på et eller andet tidspunkt, hun skal bare blive ved
    Jeg har haft turen med alle mine katte, normalt i 9-12 mdr alderen, det har så ikke været et håndtag, men med Mitti var det mine tæer som skulle fanges og bides men jeg måtte have tæppe over tæer og dyne, så jeg ikke reagerede.
    Begge mine katte laver stadig natte sjov, nu og da, men jeg gør alt for ikke at reagere, lade som om jeg sover, dække ansigtet med en hånd, hvis de kontakter mig, ja selv når Mitti om morgenen fortæller, han syntes det er mad tid, så bliver jeg liggende til han holder mund, problemet er så at han starter igen, når jeg står op, eller vækkeuret ringer
    Men katte er gode til, at opdrage os, og det er det jeres kat har gjort, så i skal virkelig være standhaftige .

• #3   6. okt Evt en legekammerat? Har du nok steder hun kan søge i højden og hygge sig?

• #4   6. okt prøv at lade hende gå over hele hjemmet
    prøv at sæt et kradsetræ/stol/andet foran døren sådan at hun ikke "behøver" at springe op. hvis det er nemt at nå så er det ikke sikkert at det er så sjovt mere
    prøv at leg lidt længere/vildere sådan at hun virkelig puster

og så skal I endelig bare lærer at sove fra det hele.
    ja det er hårdt at lærer

jeg har 13 katte så har været igennem det mange gange.... men nu er jeg heldig at de har jo hinanden så der er altid nogen at lege med. Også om natten. ja man hører dem engang imellem.

• #5   6. okt skal lige tjekke: hun er neu ikke?

• #6   7. okt Nu har du ikke rigtigt nogle oplysninger på din profil så for at forsøge at hjælpe så må jeg lige igennem nogle ting
    Først så skriver du at hun er 3 år, har i haft hende fra killing og er det er noget nyt hun er begyndt på?? For så skal i jo finde ud af hvad der har ændret sig.
    Hvis i har fået hende som voksen så er det jo nok fordi hun har nogle vaner med som skal ændres, så kan det måske være en god ide at snakke med tidligere ejer.

Du oplyser så at hun er indekat, har hun altid været indekat og aldrig prøvet udelivet??? Det er ret afgørende at en indekat aldrig har været ude før, for selvom de måske finder sig i at være indekatte i en periode så kan rastløshed en pludselig komme op i den og de vil gøre alt for at få det de vil have.

Som Anja N også spørger om så spørger jeg også, er hun neutraliseret??

Det kan godt være at nogle af disse spørgsmål er irriterende og virker dumme i forhold til dit problem, men tingene kan nemt hænge sammen.

Hun gør det helt klart for at få jeres opmærksomhed, så første stop er at ignorere hende så hun finder ud af at hun ikke får opmærksomhed om natten, det tager ca 10-30 dage for katten at finde ud af det og er så samme antal tid i må leve med søvnmangel, i må forhindre hende mest muligt at forstyrre jer, det kan betyde at i lukker hende ude af soveværelset, sætter noget på eller under dørhåndtaget så det ikke kan larmer og sætter noget op af døren så hun enten ikke kan kradse på den eller så det ikke larmer så meget. Du kan også forsøge at anskaffe eller lave nogle aktivitetsfoderdimser som hun kan underholde!de sig med hvis hun keder sig. Katte er jo desværre natdyr men de kan altså lære at sove om natten men det kræver tid og tålmodighed samt de skal lære at underholde sig selv om natten og ikke kræve deres ejere. Men det kræver jo så også at kattens ejer har gjort noget for at katten har de forhold til rådighed som er nødvendigt for at stimulere katten.

Hvor meget er katten alene i løbet af dagen??? Hvis katten er ude der stimulerer hele dagen og bare sover så er det klart at hun ikke også kan sove hele natten, så hvis hun er meget alene så skal i måske overveje om en katteven kan være en mulighed..

• #7   8. okt Mange tak for jeres svar!! Beklager den sene respons, men jeg er helt ny herinde og skal lige lære at tjekke svar lidt oftere
    Først og fremmest er vi begyndt at ignorere hende. Selvom hun virkelig brokker sig og vækker os, så holder hun op på et tidspunkt og går i seng. Det ser vi som et tegn på bedring
    @Jette L #2: vi har hængt en cykelhjelm på håndtaget og det hjælper. Tak for råd!
    @Sandra #3: Vi har sørget for mulighed for højder og plads i den brede vindueskarm vi overvejer en legekammerat, når vi flytter i en større lejlighed.
    @Anja #4: Det har hjulpet at hænge en cykelhjelm for, så hun ikke kan gribe fat i dørhåndtaget! Og hun er neutraliseret, ja
    @Heidi #5: vi har fået hende for 6 mdr siden, men natteroderiet er først begyndt for ca en måned siden. Vi kan ikke umiddelbart komme på nogen ting, der har ændret sig, der skulle gøre at hun reagerede. Hun er født som indekat og er det stadig. Og hun er neutraliseret. Vi vil helt klart overveje foderaktivitetstingen! Lige nu bruger vi meget sådan nogle kattespil, hvor hun skal forsøge at frigøre godbidder. Hun er alene mellem 5 og 8 timer hver dag. De dage hun er meget alene, sørger vi for at give hende ekstra opmærksomhed, når vi kommer hjem.
    Vi overvejer helt klart en katteven, men vi vil gerne have lidt mere plads, før hun får sig en ven
    Tusind tak for lange og fyldestgørende svar!! Jeg håber at jeg har fået svaret alle og på den rigtige måde (ved ikke om der er en nemmere måde at svare hver enkelt kommentar på).

• #8   8. okt Dejligt der er fremskridt!

• #9   8. okt Fint det går fremad ved i om der er flyttet en ny kat ind i opgangen? Så kan katten reagere på lyd og lugt, mine kan sove sødt i stuen, men så pludseligt fare op, og vil ud i den lukkede have ( begge på en gang) og det er næsten altid fordi der er et dyr der ude, hund, kat eller fugl så høre de det, selvom jeg intet høre.

• #10   9. okt @jette der er så vidt vi ved ikke flyttet nogen ind med dyr. Til gengæld er naboen med fugle flyttet ud. Det ville være mystisk, hvis hun reagerede sådan på det

• #11   10. okt Når en flytter ud så flytter der også en ny ind, det er jo en forandring, selvom den nye ikke har dyr.
    Fuglene har hun helt sikkert kunnet høre.
    Jeg håber det bliver bedre med tiden,,,, katte bliver altid bedre med alderen de vokser jo næsten sammen med en, og man kender hinanden og ved hvad man kan forvente det er altså skønt .

• #12   10. okt Ja, det er så dejligt! Vi føler at vi kender hende godt, men hun kan stadig løbe om hjørner med os, ind i mellem. Især når det gælder om at hoppe ind i tøjskabet, når vi ikke kigger, selvom hun ikke må

• #13   10. okt Dejligt du tager dig tid til at svare så fyldestgørende, og godt at høre at en cykelhjelm på dørhåndtaget har hjulpet så meget.
    Når hun nu ikke har gjort det før, så tror jeg hun simpelthen har fundet ud af at hun kan vække jer og dermed få opmærksomhed.
    Så det er vigtigt at i bryder hendes mønster hurtigst muligt, hun skal finde ud af at det har en konsekvens at vække jer om natten, så enten skal i smide hende ud af soveværelset fra starten eller også skal i gøre det når hun vækker jeg, og uanset hvor meget hun jamre og larmer skal i på ingen måde give hende opmærksomhed, i sko ikke kæle for hende eller snakke til hende, ingen positiv opmærksomhed overhovedet.
    Det bliver hårdt og det tager tid, men hun kan lære det hvis bare i er konsekvente så skal hun nok finde ud af det.

Jeg tror egentligt ikke det er direkte kedsomhed men mere et spørgsmål om opmærksomhed og så selvfølgelig at hun sover meget om dagen, prøv så vidt det er muligt at holde hende så meget vågen i kan når i er hjemme om eftermiddagen aftenen, så vil hun være mere træt om natten, søvnen skal jo indhentes på en eller anden måde,det er mega svært ved det godt nogle katte har bare et højt aktivitetsniveau og så kan en legekammerat være en rigtig god ide. Egentligt behøver 2 katte ikke mere plads end en, men nu ved jeg jo ikke hvor småt i bor. Men min søster havde 2 katte i en 2 værelses lejlighed i over 10 år, begge katte stortrives, det handler om at udnytte den plads der er også oppe i højden, måske sætte hylder op langs loftet osv, katte elsker at være højt oppe, så hvorfor ikke udnytte den plads til dem ??

Kommentér på:
Vores hunkat holder os vågen